[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je piatok 17. 05. 2024   Meniny má Gizela      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  máj  >>
poutstštpisone
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Príhovor kardinála Jozefa Tomku pri prijímaní doktorátu na Trnavskej univerzite
P:3, 24. 11. 2004 14:12, DOM

Krátky prejav pri prijímaní doktorátu h. c. na Trnavskej univerzite (22. novembra 2004)

Vaša Magnificencia, Vaša Spektabilita, vážený akademický senát, drahý Brat kardinál, Vaša Excelencia pán apoštolský nuncius, Otcovia arcibiskupi a biskupi, vážený pán primátor mesta Trnavy a iní zodpovední predstavitelia verejného, kultúrneho a politického života, milí študenti, vzácni hostia.

Ponajprv ďakujem Trnavskej univerzite za udelenie čestného doktorátu, ako aj všetkým, čo sa o to rôznym spôsobom pričinili.

Dovoľte mi však, aby som použil, tých niekoľko minút k tomu, aby som aspoň telegraficky nadhodil interdisciplinárnu problematiku, ktorá ma stále viac zaujíma, lebo je mimoriadne dôležitá pre dnešnú Európu, ba aj pre svet, a čo najviac zaváži, hlboko sa týka aj nášho Slovenska. Ide o otázku našej civilizácie. Tzv. západná civilizácia smeruje napriek všetkým zdanlivo pozitívnym javom do obdobia úpadku, ktorý charakterizuje vývoj rôznych civilizácií, čo sa vymenili v dejinách ako morské vlny na spôsob vzostupného „prílivu“ až k zostupu „odlivu“, = „flusso e riflusso“, ako nazval tento historický proces striedania civilizačných období Gian Battista Vico. V akom štádiu sa nachádza dnes Európa a my v nej? A prečo táto otázka na univerzitnej pôde?

Nuž, ponajprv preto, lebo sa o nej už niekoľko desaťročí diskutuje a z hypotézy o fáze úpadku sa stáva čím viac vedecká téza, ktorú prijímajú historici a sociológovia ako Arnold Toynbee, Oswald Spengler, Christopher Dawson, Anderle a iní. Samuel P. Huntington pokročil ďalej, keď v knihe „The Clash of Civilization and the Remarking of World Order“ tvrdí, že riešenie príde z konfliktu a zo zrážky medzi teraz panujúcimi hlavnými civilizáciami, ktoré sa už po páde dvoch blokov nedefinujú ideológiou alebo hospodárskym systémom, ale skôr podľa reči, náboženstva a tradícií, čiže podľa kultúrne-náboženského obsahu. Preto si kladie otázku, ako skončí „zrážka“ medzi „západnou“ civilizáciou, ktorú stotožňuje s kresťanstvom, a medzi islamom inšpirovanou civilizáciou. Napriek tomu, že mnohé konflikty v posledných desaťročiach (Bosna, Čečensko, Predná Ázia, Indonézia, Sudan) majú náboženskú zložku, Huntington príliš zjednodušuje celú problematiku. Veď aj hospodárske a demografické, ba aj ideologické a mocenské dôvody sú ešte stále silnou príčinou spomínaných rozporov.

Okrem toho sme svedkami toho, že západná civilizácia odmieta sa priznať ku kresťanským koreňom, ako sme to videli v debate o Ústave spojenej Európy, ba komisia terajšieho európskeho parlamentu odmietla schváliť katolíckeho politika za komisára, keď prejavil svoje presvedčenie protiviace sa homosexuálnym manželstvám a obhajoval prirodzenú úlohu matky v rodine.

Aj iné útoky na kresťanské znaky, napr. v Tolone (Francúzsko), v Badene (Nemecko) a známy prípad protestantského pastora vo Švédsku svedčia o protikresťanských tendenciách v západnej civilizácii.

Laicistické (nie iba laické) chápanie štátu vytláča náboženstvo z verejného života do čisto súkromnej sféry a zaháňa Cirkev do sakristie, zakazuje náboženské symboly, ale pritom si dovoľuje ukladať na ľudí novú. Vlastnú „morálku“ v otázkach bioetiky, života a smrti.

V mene nového chápania ľudského šťastia, ktoré pripúšťa iba pôžitok a nelieči, ale odstraňuje každú bolesť, sa pretláča do zákonov legalizované zabíjanie starých a chorých ľudí, keď sme si už zastreli oči pred zabíjaním nenarodených, V mene humanity a kvality ľudského života sa začínajú zabíjať ľudia, ba už aj deti, ako o tom svedčí prípad v Groningen v Holandsku, kde po zavedení eutanázie sudca povolil na návrh lekárskej komisie zabiť so súhlasom rodičov dospievajúce dieťa. V zásadných mravných a etických otázkach si politická moc nárokuje výsostnú a záväznú autoritu. Osvietenskú bohyňu rozumu „la Raison“, známu z francúzskej revolúcie, sa snažia niektorí znovu posadiť na Boží trón. Dnes viacerí neuznávajú zásadu: „Dajte cisárovi, čo je cisárovo a Bohu, čo je Božie“, lebo cisár si osvojuje božskú autoritu na poli mravnosti. Až teraz sa začína rodiť hrôzostrašná neľudská spoločnosť, ako ju pred polstoročím opísal Aldous Huxley vo fantastickom románe „The brave new world“ („Prekrásny nový svet“): kde noví a šťastnejší, zdravší ľudia sa rodia z umelo oplodnených vajíčok, zrodiť sa z lásky otca a matky bude skoro hanbou, stále manželstvo a rodina sú zbytočným prežitkom, alebo prinajviac alternatívou. Šťastie sa dá dosiahnuť mechanicky, alebo chemicky.

Jedno je jasné: naša civilizácia je v ťažkej kríze najmä v oblasti dvoch najzákladnejších ľudských hodnôt: ohľadne života a ohľadne lásky.

Pojem lásky sa stále viac zužuje z oblasti vôle, ducha, citu a telesných prejavov pod kontrolou rozumu a vôle a presunuje sa smerom k pudovosti, nespútanej vášnivosti a iracionálnosti. Teda od romantiky ružových románov plných lásky ako slepého, náhodného citu k freudovskému chápaniu lásky ako živelnej pohlavnosti, ktorú netreba nijako upravovať a riadiť rozumom a vôľou, aby nevznikli psychické zábrany a komplexy, až po materialistické zúženie lásky a šťastia na čisto živočíšnu rozkoš, ako ju aj teoreticky hlásal Wilhelm Reich. Predmet a cieľ lásky je stále menej iná osoba, ktorej chceme dobro a šťastie, ale skôr aby som sa ja „cítil dobre“. Ak sa niekto už „necíti“ šťastným s druhou osobou, prestáva platiť akýkoľvek záväzok. Dieťa je tu viac prekážkou ako bohatstvom a naplnením. Láska a šťastie sa teda stále viac chápu sebecky, individualisticky aj keď môže ísť o egoizmus pestovaný vo dvojici. Tu niet miesta pre súvisiace hodnoty, ako je dobro rodiny, dobro detí, obetavosť, vernosť, schopnosť darovať sa, rásť, slúžiť druhému, životu, ľudstvu. Také chápanie „lásky“ ju samozrejme vyprázdňuje ako hodnotu a má nedozerné následky na poli rodiny a ľudského spoločenstva vôbec.

Láska a život úzko súvisia. Hodnota ľudského života sa pomaly stráca. Západná civilizácia si tu často protirečí. Na jednej strane vie vynaložiť veľké úsilie a techniku len aby zachránila jeden ľudský život. Ale na druhej strane je schopná jednou bombou zničiť státisíce ľudí, uzákoňuje slobodu zabíjať nenarodené deti, ba eutanáziou usmrtiť starých a chorých ľudí, vraj na ich želanie, ale teraz už aj narodené deti do dvanástich rokov. Dokonca proti ich vôli, ako o tom svedčí prípad z Groningu. Život ako výsostné dobro ľudskej osoby sa obetuje na oltári účelnosti a užitočnosti pre spoločnosť. Užitočné je však iba to, čo prináša zisk, alebo čo sa páči. „Pokrok“ sa stáva okrídleným slovom a ospravedlnením pre hocaké zákroky do ľudského života, lebo dobro ľudskej osoby už nie je najvyšším kritériom. Klonácia, sterilizácia, umelé oplodnenie, genetické inžinierstvo sú len technickým problémom. Ako tvrdí Jean-Claude Guillebaud vo svojom diele „Le principe d´humanité“, tu sa už siaha na samotný princíp ľudskosti, ľudskej prirodzenosti. Ak štátna alebo iná politická moc dovolí také zásahy, tak sa považujú za mravne dovolené a legitímne. Nepodlieha však technika, hmotný úžitok a zisk, pokrok, ba aj veda nejakým vyšším normám? Akú platnosť a šírku má dnes „Nezabiješ“? A čo bioetika? A čo ľudský cit a čo ľudská prirodzenosť a hodnosť človeka?

Nuž, život ako hodnota je naozaj v kríze v západnej civilizácii. Ešte pred päťdesiatimi rokmi americký profesor ruského pôvodu Pitirim Sorokin, autor štvorzväzkového diela „Social and Cultural Dynamics“ (American Book Co., 1937-1985), preštudoval spoločenské javy, ktoré sprevádzali úpadok a zánik jednotlivých civilizácií, ako sa postupne vystriedali. Medzi nimi našiel práve mravný úpadok v oblasti pohlavnej lásky a života. S jej úpadkom upadá a zaniká každá civilizácia. Kresťanská antropológia má tu svoju jasnú odpoveď, ktorú čerpá z biblického chápania človeka a rodiny z pozorovania ľudskej prirodzenosti a zo skúsenosti nahromadenej v rozličných kultúrach a svetadieloch. Na Slovensku tieto hodnoty sa ešte pomerne dosť dobre zachovali, i keď nie na každej úrovni. Prehĺbiť a osvetliť tieto základné hodnoty z rôznych hľadísk môže byť dôležitou úlohou univerzity. Pritom to môže byť aj náš slovenský cenný prínos do európskej a vôbec západnej kultúry.

Kardinál Jozef Tomko



Suvisiace clanky:
Kardinál Jozef TOMKO v Slovenskom rozhlase (08.06.2005)
Životné jubileum viedenského kardinála Ch. Schönborna (24.01.2005)
Kardinál Kasper: Materiál o ekumenizme zavrhuje kresťanskú tradíciu! (19.01.2005)
Kardinál Korec prijal z rúk detí Knihu detského činu pomoci (07.12.2004)
List kardinála Jána Chryzostoma Korca kardinálovi Ruinimu (06.12.2004)
List kardinála Ruiniho kardinálovi Jánovi Chryzostomovi Korcovi (03.12.2004)
Kardinál Sepe na pastoračnej návšteve Ázie (26.11.2004)
Kardinál Angelo Sodano oslávil 77 rokov života (24.11.2004)
Príhovor kardinála Jána Chryzostoma Korca pri prijímaní doktorátu na Trnavskej univerzite (24.11.2004)
Zomrel argentínsky kardinál Aramburu (23.11.2004)
Čestné doktoráty Trnavskej univerzity slovenským kardinálom (23.11.2004)
Čestné doktoráty Trnavskej univerzity slovenským kardinálom (22.11.2004)
Kardinál Bertone kritizuje doktorát pre Hansa Künga (19.11.2004)
S dovolením eminencia ... Cirkev a svet ako ho vidia Wojtylovi kardináli (19.11.2004)
Kardinál Pell: Islam by sa mohol stať komunizmom 21. storočia (18.11.2004)
Sviatok posvätenia Lateránskej baziliky (15.11.2004)
Čestné doktoráty Trnavskej univerzity slovenským kardinálom (11.11.2004)
Čestné doktoráty Trnavskej univerzity slovenským kardinálom (11.11.2004)
Kardinál Ratzinger: Klonovanie je hrozivejšie ako atómové zbrane (05.11.2004)
+ Zomrel belgický kardinál Gustaaf Joos (05.11.2004)
Kardinál Ratzinger: Európa, neodsúvaj Boha a svätých (27.10.2004)
+ Zomrel kardinál James A. Hickey (26.10.2004)
Slávnostné uvedenie ThLic. Vladimíra Stahovca do úradu rektora SÚSCM (21.10.2004)
Kardináli o nedostatočných znalostiach v oblasti viery (14.10.2004)
Kardinál Sandoval Iniguez: Kongres je milosťou Krista (14.10.2004)
„Eucharistická kultúra“ Mexika je nádej pre celú Cirkev (13.10.2004)
Kardinál Tomko v Mexiku: Prichádzame hľadať svetlo života (13.10.2004)
Litovský kardinál v Guadalajare o moci svätého ruženca (12.10.2004)
Kardinál Martino za lepšiu koordináciu rozvojovej politiky (08.10.2004)
Kardinál Korec požehnal seminaristom nové reverendy (04.10.2004)
Kardinál Ratzinger obhajuje primát pápeža (01.10.2004)
Kardinál Jozef Tomko si pripomenul 25 rokov biskupskej vysviacky (16.09.2004)
Blahoprajný list Jána Pavla II. kardinálovi Jozefovi Tomkovi pri príležitosti 25 rokov od biskupskej vysviacky (09.09.2004)
Kardinál Poupard: O náboženskej nevere vo svete (30.07.2004)
Kardinál Rouco: Krst nemožno vymazať – je na veky (27.07.2004)
Kardinál Edward I. Cassidy sa dožíva 80 rokov (09.07.2004)
Historická návšteva kardinála Schönborna na Slovensku (02.07.2004)
Kardinál Arinze v Rakúsku (14.06.2004)
Kardinál Sodano vyzýva Ameriky k ochrane života (14.06.2004)
Kardinál Dos Santos sa dožíva 80 rokov (18.03.2004)
+ Zomrel kardinál Franz König (15.03.2004)
Kardinálovi Tomkovi udelia Cenu predsedu Košického samosprávneho kraja (10.03.2004)
Kardináli prevezmú titulárne chrámy (09.03.2004)
Kardinál Dionigi Tettamanzi 70-ročný (09.03.2004)
Kardinál Andrzej M. Deskur sa dožíva 80 rokov (08.03.2004)
Zmena v sekretariáte Synody pre biskupov (24.02.2004)
Taliansko: Kardinál Piovanelli sa dožíva 80 rokov (23.02.2004)
Kardináli venovali milión eur pre Svätú zem (12.02.2004)
Zomrel kardinál Rossi (10.02.2004)
Úlohy Apoštolskej komory – najstaršej inštitúcie Cirkvi (27.10.2003)
Audiencia pre nových kardinálov na záver konzistória (24.10.2003)
Štatistika zloženia kolégia kardinálov (24.10.2003)
Pápež žiada kardinálov, aby dali celý svoj život za evanjelium (23.10.2003)
Kardinálsky prsteň – symbol jednoty s Cirkvou a pápežom (23.10.2003)
Svätý Otec pripomenul 30 novým kardinálom vernosť evanjeliu až po nasadenie života (22.10.2003)
Kardináli – od čias ranej Cirkvi spolupracovníci rímskeho biskupa (21.10.2003)
Konzistórium ako zvláštny záver jubilea pontifikátu (21.10.2003)
Riadne konzistóriá Jeho Svätosti Jána Pavla II. (20.10.2003)
Kardináli celého sveta v Ríme (16.10.2003)
Kardinál Korec v Ríme (16.10.2003)
30 nových kardinálov (16.10.2003)
Vatikanisti hľadajú nového pápeža (14.10.2003)
Presné termíny konzistória kardinálov (08.10.2003)
Kardinálovi Jánovi Chryzostomovi Korcovi udelili čestný doktorát (08.10.2003)
Čakali ste 2000 rokov, kým ste nám oznámili, že Boh sa stal človekom?! (08.10.2003)
Vatikánsky diplomat kardinál Cheli sa dožil 85 rokov (07.10.2003)
Reakcie na menovania nových kardinálov (06.10.2003)
Počet oprávnených voliteľov pápeža vzrástol (30.09.2003)
Svätý Otec vymenuje 31 nových kardinálov (29.09.2003)
Pápež oznámil nominácie 31 kardinálov (29.09.2003)
Pápež vymenoval 31 kardinálov (29.09.2003)

( -red- ) 2004112409   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]