Francúzsko 13. novembra (TK KBS) Francúzsko si dnes pripomína jedno z najbolestnejších výročí súčasnej histórie - teroristické útoky v Paríži a Saint-Denis z 13. novembra 2015, pri ktorých zahynulo 132 ľudí a stovky ďalších bolo zranených. V parížskej farnosti Saint-Ambroise, ktorá leží len niekoľko desiatok metrov od hudobného klubu Bataclan, kde vtedy teroristi zavraždili 90 ľudí, sa dnes koná celonočná „Noc nádeje“. Prior komunity Taizé brat Matthew Prieur sa zamýšľa nad zlom, bolesťou a silou dobra.
Nezabúdať, nepodľahnúť temnote a odpovedať nádejou
Farnosť Saint-Ambroise je útokmi z roku 2015 dodnes hlboko poznačená. V jej kostole nájdeme kaplnku s menami všetkých obetí. Je to najnavštevovanejšie miesto chrámu. Farár P. Pascal Nègre hovorí, že myšlienka usporiadať dnešnú vigíliu vychádza z jednoduchej ľudskej skúsenosti: „Aj po desiatich rokoch ma znova a znova prekvapuje, ako hlboko v ľuďoch tá bolesť zostáva.“
Program začne svätou omšou o 19. hodine a potrvá až do skorých ranných hodín. Počas večera sa budú striedať duchovné texty, spevy aj chvíle ticha. Kostol bude osvetlený jemne – „ako matka objímajúca svoje plačúce dieťa“. Vyvrcholením večera bude adorácia Najsvätejšej sviatosti, ktorá potrvá až do dvoch hodín ráno. P. Nègre zdôrazňuje, že dvere farnosti budú otvorené pre všetkých: „Tvárou v tvár takej bolesti chceme byť s tými, ktorí ju prežívajú. A dať priestor nádeji, ktorá povzbudzuje.“
Brat Matthew z Taizé: „Dobro je hlbšie ako zlo“
Desať rokov po útokoch zverejnil brat Matthew Prieur, prior komunity Taizé, duchovné zamyslenie, ktoré sa dotýka bolesti pozostalých, ľudskej zodpovednosti i nádeje, ktorá môže povstať z tmy. Jeho úvaha sa zakladá na dvoch silných presvedčeniach – o nezadateľnej dôstojnosti každej obete a o tom, že dobro je vždy hlbšie ako zlo.
Stratiť blízkeho náhle a násilne je podľa brata Matthewa skúsenosť, ktorá v človeku zostáva navždy. „Sú tu otázky, ktoré sa vracajú,“ píše. „Mohol som tomu zabrániť? Čo všetko som nestihol povedať? A prečo práve ona alebo on?“ Tieto vnútorné boje – hnev, ticho, bezmocnosť – sú prirodzené. A človek si často kladie otázku, či jeho bolesť niekto vôbec dokáže pochopiť. Na túto osobnú rovinu nadväzuje prior pripomienkou, že obete nie sú čísla v žiadnej štatistike. „Boli to ľudia, ktorí si chceli užiť obyčajný piatkový večer a nikomu nechceli ublížiť.“ Každý z nich mal svoj príbeh, svoju tvár, svoje vzťahy. Brat Matthew preto pripomína aj význam slova „svedok“ – martýr, z ktorého vzniká slovo „mučeník“. Práve tým, že im bol život nespravodlivo odobraný, sa obete stávajú svedkami života, ktorý nemožno zničiť, pretože je darom.
Dobro je odpoveďou na absurditu zatemňujúcu dôstojnosť človeka
Táto perspektíva ho vedie k ďalšej kľúčovej myšlienke: že dobrota je silnejšia ako zlo. Brat Matthew cituje filozofa Paula Ricœura: „Akokoľvek je zlo radikálne, nie je také hlboké ako dobro.“ Hrôza útokov vtedy vyvolala aj opačný pohyb: hrdinstvo záchranárov, spontánnu solidaritu ľudí po celom Francúzsku, drobné gestá nehy a ľudskosti. Tieto svetlá uprostred tmy ukazujú, že dobro má pevnejšie korene ako násilie, ktoré ich zasiahlo. Ricœur zároveň pripomínal, že dnešný svet ľahko prepadá pocitu absurdity a nezmyselnosti. Práve tam sa však rodí protest – odmietnutie zmieriť sa s ničotou. „A z protestu vyrastá svedectvo,“ zdôrazňuje brat Matthew. „Dobro tak nie je len odpoveďou na zlo, ale aj na absurditu, ktorá chce zatemniť ľudskú dôstojnosť.“ Brat Matthew uzatvára: „Všímajme si dobrotu v nás, aj okolo nás. Nenechajme sa vtiahnuť do absurdity nezmyselnosti tvárou v tvár zlu.“ Podľa priora z Taizé sa obete útokov stávajú svedkami, ktorí nás aj po desiatich rokoch môžu viesť k túžbe stavať mosty medzi ľuďmi a národmi – mosty, na ktorých sa môžu stretávať mier a spravodlivosť.
Zdroje: Famille Chretienne.fr/La Croix.fr/Cirkev.cz