Bratislava 16. októbra (TK KBS) V piatok 17. októbra si pripomíname Medzinárodný deň za odstránenie chudoby, ktorý bol vyhlásený Valným zhromaždením OSN uznesením zo 22. decembra 1992. Dátum nie je náhodný, viaže sa k francúzskemu katolíckemu kňazovi Josephovi Wresinskému (1917 – 1988).
Joseph Wresinski a jeho prístup k chudobe
Wresinski nebol prvým, kto počúval ľudí žijúcich v extrémnej chudobe, ale jeho prístup bol výnimočný. Svojimi koreňmi v chudobe si uvedomoval, že jediný spôsob, ako pokročiť v sociálnej spravodlivosti, je rozpoznať a stavať na sile, inteligencii a odhodlaní ľudí žijúcich v chudobe. Ľudí v núdzi považoval za lídrov a veril, že ich pohľad na svet môže viesť k spoločnosti, kde budú všetci rešpektovaní. Často počul otázku: „Nie som ľudská bytosť? Chcem, aby sa ku mne tak správali!“
Celosvetové hnutie a pamätný kameň
Joseph Wresinski sa snažil zjednotiť všetky spoločenské vrstvy v solidarite s tými, ktorí sú najviac vylúčení pretrvávajúcou chudobou. Založil sieť lídrov zastupujúcich národy, cirkvi a medzinárodné organizácie a spolu s ľuďmi žijúcimi v chudobe vybudoval celosvetové hnutie ATD Fourth World. 17. októbra 1987 odhalil na Námestí ľudských práv v Paríži pamätný kameň s nápisom: „Všade tam, kde sú muži a ženy odsúdení na život v extrémnej chudobe, sú porušované ľudské práva. Spojiť sa, aby sme zabezpečili, že tieto práva budú rešpektované, je našou slávnostnou povinnosťou.“
Sociálna náuka Cirkvi a preferencia chudobných
Prednostné postavenie chudobných je kľúčovou témou sociálnej náuky Cirkvi. Súčasný pápež Lev XIV. 4. októbra 2025, na sviatok sv. Františka z Assisi, patróna chudobných, ohlásil exhortáciu Dilexit te, ktorá zhŕňa učenie Cirkvi o chudobných. Pápež upozorňuje, že každé cirkevné spoločenstvo, ktoré pôjde pohodlne svojou cestou bez tvorivého záujmu a spolupráce pri pomoci chudobným, riskuje duchovnú svetskosť maskovanú náboženskými praktikami a prázdnymi rečami.
Výzva k konkrétnej pomoci a solidarite
„Najhoršou diskrimináciou, ktorou trpia chudobní, je nedostatok duchovnej starostlivosti. Naša preferenčná voľba pre chudobných sa musí premietnuť hlavne do privilegovanej a preferenčnej náboženskej starostlivosti,“ uvádza Lev XIV.
Kresťania nesmú zanedbávať duchovnú ani praktickú starostlivosť o tých, ktorí sú na okraji spoločnosti.
Katarína Hulmanová zo Sociálnej subkomisie KBS pripomína, že Medzinárodný deň za odstránenie chudoby je príležitosťou pre každého zamyslieť sa nad konkrétnymi skutkami solidarity. „Musíme počúvať hlas chudobných, podporovať ich a budovať spoločnosť, v ktorej bude rešpektovaná ľudská dôstojnosť všetkých ľudí. Prednostné postavenie chudobných, podľa Wresinského aj sociálnej náuky Cirkvi, je kľúčové pre vytváranie spravodlivejšej a dôstojnejšej spoločnosti,“ dodáva Hulmanová.