Vatikán 10. októbra (TK KBS) Vo Vatikáne predstavili novú apoštolskú exhortáciu s názvom Dilexi te. Na tlačovej konferencii pri príležitosti predstavenia vystúpili kardináli Czerny a Krajewski spolu s františkánom Frédéricom-Mariom a malou sestrou Ježišovou Clémence.
„Dôstojné zaobchádzanie s chudobnými je prvým krokom k mieru.“ To je jedna z ústredných myšlienok príhovoru kardinála Michaela Czerného, prefekta Dikastéria pre službu integrálnemu ľudskému rozvoju, na úvod tlačovej konferencie v Tlačovom stredisku Svätej stolice k apoštolskej exhortácii Leva XIV. Dilexi te. Kardinál Czerny označil tento dokument za „ikonu učenia Cirkvi“, zdôraznil jeho kľúčové body a pripomenul úlohu Cirkvi v jej poslaní liečiť „fyzické, sociálne alebo duchovné“ rany.
Chudoba „je teologickou témou“, pretože skrze chudobných počujeme hlas Boží a v službe chudobným sa rúca všetky bariéry, povedal jezuita Czerny. S ohľadom na súčasnosť, kde sa ľudská hodnota meria „v kategóriách produktivity, spotreby a zisku“, hovoril o dominantnej mentalite, ktorá odstraňuje slabých a „zaslúži si označenie spoločenský hriech“.
„Spravodlivosť vychádza z inklúzie,“ zdôraznil kardinál Czerny. Uviedol tri usmernenia na podporu integrálneho rozvoja: Eucharistia, ktorá živí spoločenstvo; vzdelanie, ktoré oslobodzuje ľudí od duchovnej chudoby; a služba, ktorá je sociálnou láskou. Sú to cesty, ktoré Cirkev ponúka svetu, aby podporovala „civilizáciu, v ktorej je každý človek uznávaný za obraz Boží“. Pretože z tohto vedomia vzniká mier, dodal kardinál Czerny: „Kým budú chudobní a planéta zanedbávaní a týraní, mier nenastane.“
Z metafory chudobných ako obrazu Krista vychádzala aj úvaha kardinála Konrada Krajewského, prefekta Dikastéria pre službu milosrdenstva, ktorý zaspomínal na posledných trinásť rokov práce pápežského almužníka, ktorým sa stal z vôle pápeža Františka, ktorý mu vždy odporúčal „viac činov“. „Dilexi te“, povedal poľský kardinál, je „pečiatkou“ toho, čo každý deň robí Apoštolská almužna, „pohotovosť pápeža Leva“. Pápežský dokument ukazuje nasadenie Cirkvi pre ľudí v núdzi v priebehu storočí a dnes si tento záväzok vyžaduje okamžitú akciu. Ako Ježiš, ktorý „vychádzal skoro, hľadal ľudí, ktorí ho potrebovali, uzdravoval ich ešte v ten istý deň, neposielal iných“.
V tomto duchu františkánsky teológ Frédéric-Marie Le Méhauté zdôraznil nutnosť angažovať sa „pre chudobných, dávať chudobným, najmä prostredníctvom almužny“. Je potrebné vnímať najzraniteľnejšie osoby ako „aktérov“ a nie len ako „predmet nášho súcitu alebo našej politiky“. Zopakoval výzvu Leva XIV. k zmene zmýšľania: „Každý chudobný človek by mal mať možnosť počuť tieto slová: ‚Zamiloval som si ťa‘.“
Veľký priestor bol venovaný otázkam novinárov, z ktorých mnohé smerovali k pochopeniu „podielu“ pápeža Františka a pápeža Leva XIV. na spísanie apoštolskej exhortácie. „Nie je dôležité hovoriť, kto čo napísal,“ odpovedal kardinál Czerny. „Toto je učenie Cirkvi. Je to 100 % František, 100 % Lev.“ K rozdielnym pohľadom Leva XIV. a jeho predchodcu na tému chudoby – prvý z nich skôr teologický, druhý skôr sociálno-politický – kardinál Czerny povedal: „Pápež Lev vyjadruje veci, ktoré František možno nevyjadril, a môžeme povedať aj naopak.“
Jezuitský kardinál ďalej rozviedol pojem „štruktúra hriechu“, ktorý sa v ”Dilexi te“ opakuje. Ako príklad uviedol obchod s drogami, „podporovaný nekonečným množstvom osobných rozhodnutí“, z ktorých každé je „hriechom samo o sebe“ a „potom vykryštalizuje v niečo strašné, čo preniká do ekonomiky, vlád, dokonca aj do médií“.
„Korupcia, kriminalita, zlo“ – to všetko má „obrovskú váhu“ a je „schopné ovládať štáty“, uviedol kardinál Czerny. „Je to niečo, čo treba brať veľmi vážne.“ Potom vyzval, aby sa význam dokumentu neobmedzoval iba na pokyny určené konkrétnej časti sveta a Cirkvi.
Na otázku americkej novinárky, či je exhortácia posolstvom pre Spojené štáty, kde prebiehajú akcie bezpečnostných zložiek proti nelegálnemu prisťahovalectvu, odpovedal: „Je to ako s evanjeliom: nikto nemôže povedať, že bolo určené Anglicku alebo Bolívii... Žiadam vás, aby ste nemysleli, že tieto učenia sú určené konkrétnemu národu. Sme katolíci, sme inkluzívni.“
„Existuje mnoho aspektov života vo svete, ktoré nie sú v poriadku,“ pokračoval prefekt Dikastéria pre integrálny ľudský rozvoj. „Ak máme možnosť niečo povedať, ‚kto má uši na vypočutie, nech počuje‘, ako hovorí evanjelium. Neznamená to na niekoho hádzať kamene, ale vyzvať všetkých, aby prevzali zodpovednosť za svoje rozhodnutia.“ Rovnako kardinál Czerny, opýtaný na obvinenia Františka z komunizmu alebo marxizmu a riziko, že sa to stane aj s Levom XIV., odpovedal: „Tieto nálepky sú rovnaké ako v evanjeliu proti Ježišovi: definujú skôr ľudí, ktorí ich používajú. Problém nie je v pápežoch, ale v tých, ktorí útočia.“
Zdroj: VaticanNews, česká redakcia