Badín 10. októbra (TK KBS) Národné stretnutie mládeže P26 v Poprade má nové logo. Verejnosti ho predstavili prvýkrát dnes, v piatok 10. októbra 2025, na pastoračnej konferencii „Povolaní myslieť a slúžiť inak“, ktorú organizovala Rada pre mládež a univerzity KBS. Následne širokej verejnosti bolo logo zverejnené na sociálnych sieťach P26 v symbolický čas – 10.10. o 10. hodine.

Svetlo, ktoré prežiari každú tmu
Prítomným na konferencii logo predstavil Matúš Reiner, tajomník Rady pre mládež a univerzity KBS. Nové logo považuje za premyslené stvárnenie motívu blížiaceho sa Národného stretnutia mládeže: „Aj keď sa zdá, že hľadieť s nádejou je náročné, predsa je tu Svetlo, ktoré prežiari každú tmu a tým je Ježiš. Budeme sa snažiť, aby Národné stretnutie mládeže bolo priestorom zapaľovania sŕdc mladých novým entuziazmom, ktorí ponesú na všetky miesta kam pôjdu,“ uvažuje.
Vizuálna jednoduchosť so silnou symbolikou
Autorom loga je grafik Vlado Palša. Ako hlavný motív loga zvolil maják: „K tvorbe loga som pristupoval s cieľom prepojiť vizuálnu jednoduchosť so silnou symbolikou. Ústredným motívom sa stal štylizovaný maják a pod ním zakódovaný názov podujatia „P26“ v podobe zjednodušeného bludiska. Práve tieto dva prvky vyplynuli priamo zo zadania a tvoria základnú štruktúru celého návrhu.“ vysvetľuje Vlado Palša zrod prvotnej myšlienky až do tvorby konkrétneho loga.
Odvaha vykročiť aj v neistote
Maják v logu nesie posolstvo témy podujatia „Buďte odvážni, ja som premohol svet!“ (Jn 16, 33). V kontraste tmy a svetla predstavuje orientačný bod, ktorý dáva odvahu vykročiť aj v neistote. Je to svetlo, ktoré túžime zbadať – maják, ktorý ukazuje smer, no zároveň pripomína, že k nemu nemožno doraziť bez rozvahy; prílišná zbrklosť môže viesť k stroskotaniu. Tento symbol spája odvahu s múdrosťou a dôverou, čo odráža aj duchovný rozmer celého podujatia. Bludisko pod majákom symbolizuje nie až tak jednoduchú vnútornú cestu a duchovné hľadanie.
Kúsok Poprade
Keďže sa Národné stretnutie mládeže už raz v Poprade konalo, a vtedy logo šikovne využilo motív Tatier, rozhodli sme sa pre nový, originálny symbolický jazyk: „Podarilo sa mi však do loga prepašovať jeden malý kúsok Popradu, konkrétne do vežičky majáku – jej tvar je inšpirovaný strechou veže Kostola svätého Egídia. Tým sa logo prirodzene prepojilo s miestom konania,“ prezrádza Palša.
Proces tvorby trval dva mesiace
Proces tvorby loga trval necelé dva mesiace. Počas tohto obdobia vzniklo viacero odlišných návrhov, z ktorých postupne vznikla finálna verzia – výsledok hľadania správnej rovnováhy medzi symbolikou a vizuálnou čistotou. Farebná paleta loga pracuje s kontrastom medzi tmou a svetlom, avšak nie v ostrej čierno-bielej podobe. Použitá je tmavomodrá a svetlomodrá – jemnejší tón v tóne, ktorý odráža skutočnosť, že svet okolo nás nie je čierno-biely, hoci hranica medzi tmou a svetlom zostáva jasne čitateľná.
Kto je autor loga?
Vlado Palša vyštudoval mediálne štúdiá na Prešovskej univerzite. Keď nerozváža pizzu, venuje sa ilustrácii, animácii, grafickému dizajnu a videu. Logo vznikalo v období, keď dovŕšil 33 rokov. Vo svojej tvorbe kladie dôraz na jednoduchosť, symboliku a premyslený vizuálny jazyk.
TK KBS informovala Alžbeta Šutková