Viedeň 12. augusta (TK KBS) Viedenská sociálna etička Linda Kreuzerová kritizuje narastajúce miešanie spirituality, sebazdokonaľovania a ideálov krásy na sociálnych sieťach. V rozhovore uviedla, že mnohí influenceri využívajú náboženstvo nie z úprimného presvedčenia, ale ako prostriedok sebaprezentácie. „Len zriedkavo ide o lásku k Bohu, skôr o osobný zisk,“ povedala. Náboženstvo sa podľa nej na TikToku a Instagrame často používa ako súčasť životného štýlu na získanie sledovateľov, predaj produktov či budovanie osobnej značky.
Zvlášť kriticky vníma Kreuzerová spájanie duchovných odkazov s fitness a beauty obsahom. Niektorí influenceri podľa nej navodzujú dojem, že modlitba, disciplína a zdravá strava automaticky vedú k tzv. „glow up“ – viditeľnému zlepšeniu vzhľadu. Tak sa z náboženstva stáva nástroj sebazdokonaľovania, pričom namiesto kresťanských hodnôt, ako je láska k blížnemu či angažovanosť v spoločnosti, sa dostáva do popredia oddeľovanie sa, budovanie skupinovej identity a honba za sledovanosťou.
Kreuzerová upozorňuje, že náboženstvo ako identitný marker má rastúci význam najmä v krajinách so sklonom k pravicovému populizmu, kde pôsobia aj influenceri šíriaci rasistické, sexistické či islamofóbne posolstvá. „Ide o to, chrániť ‚kresťanské hodnoty‘ pred vymyslenou hrozbou zvonka,“ vysvetlila. Nebezpečenstvo podľa nej spočíva v tom, že mladí ľudia často nevedia tieto obsahy správne vyhodnotiť.
Zdroj:Kathpress, redakčne upravené