Vatikán 6. augusta (TK KBS) Arcibiskup Turína, pápežský strážca plátna, kritizuje nedávny článok, ktorý predpokladá vznik obrazu prostredníctvom stredovekého odtlačku sochárskeho modelu, čo vyvrátila analýza Medzinárodného centra pre štúdium Turínskeho plátna. Pripomína, že viaceré fyzikálno-chemické štúdie už vylúčili „maliarsky pôvod alebo kontakt so sochou“ relikvie.
K hypotéze „voľne formulovanej viac či menej uznávanými vedcami“, že plátno nebolo položené „na mŕtve telo človeka, ale na umelý ,model', ktorý reprodukuje charakteristiky obrazu“, sa pápežský strážca Turínskeho plátna, arcibiskup Turína, kardinál Roberto Repole, vyjadril „znepokojenie nad povrchnosťou niektorých záverov, ktoré často neobstoja pri dôkladnejšom preskúmaní predloženej práce“. Po tom, čo objasnil, že nemá dôvod „vstupovať do podstaty formulovaných hypotéz“, arcibiskup Repole zdôrazňuje, že „Medzinárodné centrum pre štúdium Turínskeho plátna (CISS), ktoré podľa svojho štatútu zabezpečuje vedeckú podporu strážcovi, uverejňuje dokument, ktorý podrobne analyzuje metódu a výsledky tohto „objavu“. A opätovne vyzýva, „aby sa nikdy nestratila potrebná kritická pozornosť voči tomu, čo sa tak ľahko publikuje“.
Analýza Medzinárodného centra pre štúdium Turínskeho plátna
Vo svojej analýze článku „Image formation on the Holy Shroud – A digital 3D approach“ od Cicera Moraesa, ktorý bol nedávno uverejnený v časopise Archaeometry, dokument Medzinárodného centra pre štúdium Turínskeho plátna objasňuje, že „autor vytvoril 3D modely ľudského tela a basreliéfu pomocou open source softvéru a fyzikálnych simulácií, aby analyzoval body kontaktu plátna s povrchmi“. Predpokladá tak vznik obrazu na plátne pomocou stredovekého basreliéfu, vytvoreného technikami 3D modelovania. Výsledok „naznačuje, že body kontaktu medzi plátnom a basreliéfom zodpovedajú menej deformovanému obrazu v porovnaní s bodmi kontaktu s trojrozmerným telom, pretože ten vytvára efekt deformácie známy ako Agamemnonova maska, ktorý je dobre známy v literatúre“. Inými slovami, Medzinárodné študijné centrum zdôrazňuje, že „v obrázku 6 článku autor potvrdzuje výsledok známy už od prvých štúdií Vignona a Delageho z roku 1902, podľa ktorého sa obraz na plátne konfiguruje ako ortogonálna projekcia. V tomto záveru článku sa nezistili žiadne nové prvky“.
Je potrebný rigorózny a interdisciplinárny prístup
Okrem toho sa v dokumente pripomína, že „na základe štúdií skupiny STuRP (1978) a následných chemicko-fyzikálnych analýz bola vylúčená tvorba obrazu prostredníctvom maľby“, kontaktu s basreliéfom alebo „sochou/basreliéfom“.
Zhrnutie: Výsledok spomínaného článku o absencii efektu Agamemnonovej masky a súvisiacej vertikálnej projekcii obrazu na plátne je podľa Medzinárodného centra pre štúdium plátna „známy už viac ako sto rokov a hypotéza autora o pôvode obrazu alebo o kontakte plátna s basreliéfom je široko vyvrátená mnohými fyzikálno-chemickými štúdiami“.
Medzinárodné centrum pre štúdium plátna opätovne zdôrazňuje dôležitosť rigorózneho a interdisciplinárneho prístupu, ktorý jasne rozlišuje medzi istými údajmi a hypotézami a integruje výsledky všetkých príslušných disciplín. Digitálne modely môžu prispieť k úvahe, ale nenahrádzajú fyzikálnu a chemickú analýzu nálezu.
Marinelliová: článok ignoruje dôkazy o prítomnosti ľudskej krvi
Aj Emanuela Marinelliová, jedna z najznámejších výskumníčiek Turínskeho plátna, v rozhovore pre agentúru Agenzia Sir spochybňuje nedávnu štúdiu uverejnenú v časopise Archaeometry a označuje ju za mediálnu operáciu bez vedeckej hodnoty, ktorá ignoruje dôkazy o prítomnosti ľudskej krvi a mikrostopách kompatibilných s Jeruzalemom.
Zdroj: Vatican News – talianska sekcia