Rím 24. júna (TK KBS) Keď 8. mája 2025 z komína Sixtínskej kaplnky vyšlo biele dymové znamenie o zvolení pápeža Leva XIV., súčasne sa svetu predstavila aj nová podoba oficiálnej webovej stránky Svätej stolice – vatican.va. Za jej pokojnými modrými a dôstojnými béžovými tónmi stojí Juan Carlos Ytō Kiyan, dizajnér z Peru, ktorého umelecká cesta dostala duchovný rozmer práve v čase historickej pápežskej zmeny.
Úloha bola naliehavá a mimoriadna. Štyri dni po úmrtí pápeža Františka 21. apríla 2025 dostal Ytō správu od Dikastéria pre komunikáciu Vatikánu. Jeho úlohou bolo vytvoriť úplne nový dizajn webu Vatikánu – čistý, prístupný a pripravený na globálne spustenie v okamihu, keď nový pápež vystúpi na lógiu Baziliky sv. Petra. Ytō vtedy ešte nevedel, že novozvoleným pápežom bude Robert Francis Prevost, americký kardinál s hlbokými koreňmi v Peru – rodnej krajine dizajnéra. „Pripomínalo to znamenie,“ povedal. „Ako keby si Cirkev vybrala príbuzného – strýka alebo bratranca, ktorý povedie Cirkev.“ Osudové prepojenie podčiarkuje fakt, že manželka a švagor dizajnéra, obaja z Chiclayo, sa počas štúdia na augustiniánskej škole osobne stretli s Prevostom.
Ytō pristupoval k redizajnu nielen ako k estetickej úlohe, ale ako k teologickej metafore. Jeho prvou inšpiráciou boli Berniniho stĺporadia na Námestí sv. Petra – náruč Cirkvi objímajúca svet. Nový web mal byť digitálnym objatím: univerzálnym, pokojný a živým. Hlavná stránka teraz využíva veľkoformátové fotografie a výrazný obraz pápeža, ktorý symbolizuje pastoračné centrum Cirkvi. Jemné pastelové rímske modré odtiene spojené s teplými travertínovými béžovými farbami evokujú nebeské a pozemské, božie svetlo a ľudský kameň. „Je to miesto, kde sa stretáva posvätné a pozemské,“ vysvetlil Ytō. „To je Svätej stolice – prah medzi týmito svetmi.“ Použitá typografia je nenápadná, rozhranie pôsobí elegantne a web je jednoduchšie dostupný v rôznych jazykoch, na rôznych zariadeniach a časových pásmach – čo je dnes nevyhnutnosť pre digitálnych veriacich.
Napriek jeho úcte k cirkevným symbolom bolo treba riešiť aj náročné praktické úlohy. „Bežne by takýto projekt trval od šiestich mesiacov do jedného roka,“ povedal Ytō. „My sme mali len pár týždňov.“ Napätý harmonogram znamenal dlhé pracovné noci a intenzívnu spoluprácu s pracovníkmi Vatikánu, ktorí Ytō poznajú už od jeho účasti v programe Dikastéria pre komunikáciu „Communicating the Faith in the Digital World“ v roku 2021. Ten mu otvoril dvere k spolupráci na voľnej nohe s vatikánskymi médiami, no tento projekt bol úplne iného rozsahu.
Nový web bol spustený nenápadne koncom mája, pár týždňov po začiatku pontifikátu pápeža Leva XIV. Verejnosť reagovala rôzne – od nadšenia až po nostalgiu. Niektorí ocenili eleganciu a jednoduchosť používania, iným chýbali staré vizuály pripomínajúce pergamen, ktoré odkazovali na pôvodnú online prítomnosť Vatikánu z roku 1995. Španielsky webdizajnér Luis Martínez poznamenal: „Redizajn modernizuje bez straty inštitucionálnej vážnosti. Stále je však priestor na zlepšenie – prístupnosť je ešte otázna a chýbajú funkcie ako režim vysokého kontrastu či lepšia navigácia pomocou klávesnice.“
Martínez však ocenil posun k jednotnejšej identite Vatikánu, ktorá je menej byrokratická a viac duchovná. „Toto je Vatikán, ktorý hovorí nielen zasväteným, ale všetkým.“ Pre Ytō bol tento projekt zároveň prácou viery a umenia. Na LinkedIn zhrnul svoju víziu slovami: „Muselo to pôsobiť ako objatie Cirkvi v digitálnom svete... ako okno do Magistéria a žijúceho srdca Cirkvi.“ S dedičstvom pápeža Leva XIV., ktorý má peruánske aj americké korene, a dôrazom na komunikáciu a pastoračnú blízkosť môže vatican.va ďalej rásť ako nástroj globálnej pastoračnej služby. Ytō naznačil, že to, čo vidíme dnes, je len začiatok: „Stále pracujeme na ďalších častiach. Tento web žije – rovnako ako Cirkev, ktorú reprezentuje.“ To, čo začalo ako preteky s časom, sa skončilo ako spojenie kultúry, technológie a teológie – peruánske objatie pre univerzálnu Cirkev, pixel po pixeli.
Zdroj: Zenit, redakčne upravené