Vatikán 14. júna (TK KBS) Od 13. júna do 20. septembra je vo Vatikánskych múzeách prístupná výnimočná výstava s názvom Pavol VI. a Jacques Maritain: obnova sakrálneho umenia medzi Francúzskom a Talianskom (1945 – 1973). Ide o príbeh duchovného a intelektuálneho priateľstva, ktoré zmenilo tvár kresťanského umenia 20. storočia.
Stretnutie dvoch svetov
Výstava predstavuje ovocie takmer päťdesiatročného priateľstva medzi budúcim pápežom sv. Pavlom VI., vtedy Giovannim Battistom Montinim, a francúzskym filozofom Jacquesom Maritainom. Ich vzťah sa začal v Paríži v roku 1924 a prehĺbil sa najmä po roku 1945, keď sa Maritain stal veľvyslancom Francúzska pri Svätej stolici. Výstava umiestnená v Borgiovskej veži je svedectvom spoločnej reflexie o mieste sakrálneho umenia v modernom svete.
Krása ako liek
Dňa 8. decembra 1965, pri ukončení Druhého vatikánskeho koncilu, sv. Pavol VI. napísal umelcom, že „svet, v ktorom žijeme, potrebuje krásu, aby sa neutopil v zúfalstve“. Pre neho nemohli byť viera a umenie oddelené. Túžil po priblížení medzi Cirkvou a tvorcami – „prorokmi krásy“, ktorí bez zrady duchovného dedičstva dokážu novým spôsobom vyjadriť posvätné.
Na základoch integrálneho humanizmu
Výstava vychádza z myšlienky integrálneho humanizmu, ktorý spája rozum a vieru, slobodu a milosť, krásu a pravdu. Maritain – konvertita a neotomista – videl v umení nástroj, ktorý vedie „od viditeľného k neviditeľnému“. Odmietal akademický realizmus aj neosobnú abstrakciu a zdôrazňoval, že „pravé umenie, ako aj pravé náboženstvo, musí vyrastať z ducha doby“, bez toho, aby sa vzdalo transcendencie.
Maritainova zbierka
Výstava predstavuje nielen obrazy, kresby a fotografie, ale aj osobné pamiatky – diela darované priateľmi umelcami ako Chagall, Rouault, Matisse, Severini či Cocteau. Výnimočné miesto zaujíma akvarel „Zmŕtvychvstanie“ od Jeana Cocteaua, vytvorený po jeho obrátení. Obraz daroval Maritainovi, ktorý ho následne odovzdal Pavlovi VI. ako symbolický „dar navrátený“ – plod duchovného priateľstva.
Dialóg bez predsudkov
Kurátorka výstavy Micol Forti zdôrazňuje, že „reflexia o sakrálnom umení zaujímala celé intelektuálne prostredie 20. storočia“. Výstava zároveň predstavuje rôzne prístupy – popri Maritainovej vízii je prítomný napríklad aj dominikán Marie-Alain Couturier, zástanca abstraktného umenia a spolupráce s autormi mimo Cirkvi.
Odkaz sv. Pavla VI.
Riaditeľka Vatikánskych múzeí Barbara Jatta pripomína, že zbierka moderného umenia vznikla z iniciatívy sv. Pavla VI., ktorý túžil, aby Vatikán zostal v dialógu s umelcami a duchom doby. „Ide o dôležité miesto stretu medzi Cirkvou a umelcami 20. storočia, ktoré inicioval sv. Pavol VI. počas jedného z najvýznamnejších intelektuálnych pontifikátov minulého storočia,“ zdôrazňuje Jatta.
Zdroj: VaticanNews, poľská redakcia