[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je nedeľa 16. 06. 2024   Meniny má Blanka      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  jún  >>
poutstštpisone
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Katechéza (15) Svätého Otca Františka: Svedkovia: Bl. Matteo Ricci
P:3, 31. 05. 2023 13:15, ZAH

Vatikán 31. mája (VaticanNews) Pri dnešnej generálnej audiencii v stredu 31. mája Svätý Otec František pokračoval v katechézach o evanjelizačnom nadšení. Ako ďalší vzor predostrel talianského jezuitského misionára Mattea Ricciho, ktorý pred 500 rokmi išiel evanjelizovať Čínu prostrednictvom inkulturácie, dôslednosti, rozvoja vedy a dialógu. Medzi mnohými pútnikmi nechýbali ani Slováci, väčšia skupina bola z farnosti Klátovská Nová Ves.

V závere audiencie pápež František pripomenul sviatok Navštívenia Panny Márie, ktorý sa u nás slávi 2. júla: „Dnes, v posledný májový deň, Cirkev slávi Máriinu návštevu u jej príbuznej Alžbety, Ona ju vyhlásila za blahoslavenú, pretože uverila Pánovmu slovu (porov. Lk 1, 45). Pozrite sa na ňu a vyprosujte si od nej dar stále odvážnejšej viery. Jej materinskému príhovoru zverme všetkých skúšaných vojnou, najmä drahú a utrápenú Ukrajinu, ktorá tak veľmi trpí.“

Katechéze predchádzalo čítanie biblického úryvku z Prvého listu sv. apoštola Pavla Korinťanom: „Lebo hoci som slobodný voči všetkým, stal som sa sluhom všetkých, aby som čím viacerých získal. Pre Židov som sa stal akoby Židom, aby som získal Židov. [...] Pre slabých som sa stal slabým, aby som získal slabých. Pre všetkých som sa stal všetkým, aby som zachránil aspoň niektorých. Ale všetko robím pre evanjelium, aby som mal na ňom podiel.“ (1 Kor 9,19-20.22-23).

Videozáznam

Katechéza: Nadšenie pre evanjelizáciu: apoštolská horlivosť veriaceho človeka
15. Svedkovia: Bl. Matteo Ricci

Drahí bratia a sestry, dobré ráno!

V týchto katechézach pokračujeme rozprávaním o apoštolskej horlivosti, teda o tom, čo kresťan pociťuje, aby mohol uskutočňovať ohlasovanie Ježiša Krista. A dnes by som chcel predstaviť ďalší veľký príklad apoštolskej horlivosti: hovorili sme o svätom Františkovi Xaverskom, o svätom Pavlovi, o apoštolskej horlivosti veľkých horlivcov; dnes budeme hovoriť o jednom - talianskom -, ktorý však odišiel do Číny: Matteovi Riccim.

Rodák z Maceraty v regióne Marche, po štúdiu na jezuitských školách a po vstupe do Spoločnosti Ježišovej sám nadšený správami misionárov, ktoré počúval, podobne ako mnohí iní mladí muži, ktorí to cítili, požiadal o vyslanie do misií na Ďaleký východ. Po pokuse Františka Xaverského sa o vstup do Číny neúspešne pokúšalo ďalších dvadsaťpäť jezuitov. Ricci a jeden z jeho spolubratov sa však veľmi dobre pripravili, dôkladne študovali čínsky jazyk a zvyky a nakoniec sa im podarilo usadiť sa na juhu krajiny.

Trvalo to osemnásť rokov, v štyroch etapách prešli štyrmi rôznymi mestami, kým sa dostali do Pekingu, ktorý bol centrom. S vytrvalosťou a trpezlivosťou, oživovanou neochvejnou vierou, dokázal Matteo Ricci prekonať ťažkosti a nebezpečenstvá, nedôveru a odpor. Len si predstavte, že v tom čase išiel pešo alebo na koni, toľko vzdialeností... a on pokračoval ďalej. Aké však bolo tajomstvo Mattea Ricciho? Akou cestou ho hnala jeho horlivosť?

Vždy išiel cestou dialógu a priateľstva so všetkými ľuďmi, ktorých stretol, a to mu otvorilo mnohé dvere k ohlasovaniu kresťanskej viery. Jeho prvým dielom v čínštine bol práve traktát O priateľstve, ktorý mal veľký ohlas. Aby sa zaradil do čínskej kultúry a života, najprv sa obliekal ako budhistickí bonzovia, podľa zvyklostí krajiny, ale potom si uvedomil, že najlepšie bude, ak si osvojí životný štýl a oblečenie spisovateľov, obliekal sa tak ako sa obliekajú univerzitní profesori, spisovatelia.

Dôkladne študoval ich klasické texty, aby mohol prezentovať kresťanstvo v pozitívnom dialógu s ich konfuciánskou múdrosťou a zvyklosťami čínskej spoločnosti. A to sa nazýva postoj inkulturácie. Títo misionári dokázali „inkulturovať“ kresťanskú vieru v dialógu s gréckou kultúrou.

Jeho vynikajúce vedecké zázemie vzbudilo záujem a obdiv kultúrnych ľudí, počnúc jeho slávnou mapou sveta, mapou celého vtedy známeho sveta s jednotlivými kontinentmi, ktorá Číňanom po prvýkrát odhalila realitu mimo Číny, ktorá bola oveľa širšia, než si kedy mysleli. Ukázala im, že svet je ešte väčší ako Čína, a oni to pochopili - pretože boli inteligentní.

Matematické a astronomické poznatky Ricciho a jeho misionárskych nasledovníkov však prispeli aj k plodnému stretnutiu kultúry a vedy Západu a Východu, ktorý potom zažije jedno zo svojich najšťastnejších období v znamení dialógu a priateľstva. Práca Mattea Ricciho by skutočne nikdy nebola možná bez spolupráce s jeho veľkými čínskymi priateľmi, ako boli slávny „doktor Paolo“ (Xu Guangqi) a „doktor Leone“ (Li Zhizao).

Povesť Ricciho ako muža vedy však nesmie zastierať najhlbšiu motiváciu celého jeho úsilia - ohlasovanie evanjelia. Dôveryhodnosť získaná vďaka vedeckému dialógu ho oprávňovala predkladať pravdu kresťanskej viery a morálky, o ktorej do hĺbky pojednáva vo svojich hlavných čínskych dielach, ako napr. Pravý význam Pána nebies. Okrem jeho učenia to bolo svedectvo nábožného života, cnosti a modlitby, jeho láska, pokora a úplný nezáujem o pocty a bohatstvo, ktoré viedli mnohých jeho čínskych žiakov a priateľov k prijatiu katolíckej viery.

Videli totiž človeka takého inteligentného, múdreho, prefíkaného - v dobrom zmysle slova -, ktorý dokáže veci dotiahnuť do konca, a takého veriaceho, že si povedali: „Toto, čo hlása, je pravdivé, pretože je to v osobnosti, ktorá vydáva svedectvo: vlastným životom dosvedčuje to, čo hlása.“ Toto je dôslednosť evanjelizátorov.

A to sa dotýka nás všetkých kresťanov, ktorí sme evanjelizátormi. Môžem naspamäť povedať Vyznanie viery, môžem povedať všetky veci, ktorým veríme, ale ak váš život nie je s tým konzistentný, nemá to zmysel. To, čo ľudí priťahuje, je svedectvo dôslednosti: my kresťania žijeme tak, ako hovoríme, a nie predstierať, že žijeme ako kresťania, a žiť ako svetskí ľudia. Dávajte si na to pozor, pozrite sa na týchto veľkých misionárov - a to bol Talian. - Pozrite sa na týchto veľkých misionárov, uvidíte, že ich najväčšou silou je dôslednosť: boli dôslední.

V posledných dňoch svojho života tým, ktorí mu boli najbližšie a pýtali sa ho, ako sa cíti, „odpovedal, že v tej chvíli premýšľal, či je väčšia radosť a veselosť, ktorú vnútorne pociťoval pri myšlienke, že je blízko svojej cesty, aby išiel a zakúsil Boha, alebo smútok, ktorý by mu mohlo spôsobiť opustenie spoločníkov celej misie, ktorú tak veľmi miloval, a služby, ktorú by ešte mohol vykonať Bohu, nášmu Pánovi, v tejto misii“ (S. DE URSIS, Správa o M. Riccim, S.I. Rímsky historický archív). Je to rovnaký postoj ako u apoštola Pavla (porov. Flp 1, 22 - 24), ktorý chcel odísť, aby našiel Pána, ale „zostávam, aby som vám slúžil“.

Matteo Ricci zomrel v Pekingu v roku 1610 vo veku 57 rokov, muž, ktorý celý svoj život obetoval misii. Misionársky duch Mattea Ricciho je živým vzorom aj dnes. Jeho láska k čínskemu ľudu je trvalým vzorom; čo je však aktuálne, je jeho životná dôslednosť, svedectvo jeho života ako kresťana. Priniesol kresťanstvo do Číny; je veľký, pretože bol veľkým vedcom, je veľký, pretože bol odvážnym, je veľký, pretože napísal veľa kníh - ale predovšetkým je veľký, pretože bol dôsledný vo svojom povolaní, dôsledný v tejto túžbe nasledovať Ježiša Krista.

Bratia a sestry, dnes sa aj my, každý jeden z nás, spýtajme sami seba vo svojom vnútri: „Som dôsledný, alebo len tak tak?“ Ďakujem vám.

-
Martin Jarábek - Vatikán



( TK KBS, VaticanNews, mj, ml; pz ) 20230531035   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]