[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je nedeľa 08. 12. 2024   Meniny má Marína      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  december  >>
poutstštpisone
       1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Rozsiahly rozhovor s pápežom: Mali by sme si Afriku vážiť, nie ju drancovať
P:3, 14. 01. 2023 16:34, ZAH

Vatikán 14. januára (VaticanNews) Svätý Otec prijal 15. decembra 2022 na audiencii vo Vatikánskom apoštolskom paláci členov redakcie časopisu "Mundo Negro", ktorý vznikol z iniciatívy španielskych misionárov z Kombony, a poskytol im rozhovor. Zverejnila ho Česká redakcia Vatican News. Rozhovor trval niečo vyše 30 minút a zúčastnili sa na ňom riaditeľ časopisu páter Jaume Calvera, šéfredaktor páter Javier Fariñas Martín a kardinál Miguel Ángel Ayuso Guixot, prefekt dikastéria pre medzináboženský dialóg.

Dva dni pred svojimi 86. narodeninami prijal pápež František v súkromnej knižnici Apoštolského paláca časopis Mundo Negro. Keď sme mu podali výtlačok špeciálneho čísla venovaného Afrike, rýchlo odpovedal, že ho už má a že sa s ním zoznámi. Potom okamžite navrhol rozhovor. "Pýtajte sa, na čo chcete. Rozprávali sme sa 35 minút uprostred jeho ranného programu."

- Svätý Otec, jezuitom ste sa stali okrem iného preto, aby ste mohli ísť do Japonska ako misionár.

Áno, to je pravda.

- Čo zostalo z otca Bergoglia?

Myslím, že ma vždy zaujímali periférie. Na periférie sa pozerám zvnútra, nielen preto, že ma intelektuálne zaujímajú. A to je to, čo zostáva, čo presahuje hranice.

- V roku 2015 ste po návšteve Kene, Ugandy a Stredoafrickej republiky povedali, že "Afrika neprestáva prekvapovať". Do akej miery sa na tomto prekvapení podieľali misionári, ktorých ste tam stretli?

Na misionároch ma najviac prekvapuje ich schopnosť priblížiť sa k zemi, rešpektovať kultúry a pomáhať im v rozvoji. Nevykorenili ľudí, práve naopak. Keď vidím misionárov, a vždy sa nájde niekto, kto môže zlyhať, uvedomujem si, že katolícka misia nie je prozelytizmus, ale ohlasovanie evanjelia v súlade s kultúrou každého miesta. O tom je Katolícka cirkev, o úcte ku kultúram. Neexistuje katolícka kultúra ako taká; existuje katolícky spôsob myslenia, ale každá kultúra je zakorenená v tom, čo je katolícke, a to v samotnom pôsobení Ducha Svätého ráno na Letnice. To je úplne jasné. Katolicizmus nie je jednotný, je v ňom harmónia, harmónia rozdielov. A túto harmóniu vytvára Duch Svätý. Misionár ide, rešpektuje to, čo sa nachádza na každom mieste, a pomáha vytvárať harmóniu, ale nepraktizuje ideologický alebo náboženský prozelytizmus, a už vôbec nie kolonializmus. Niektoré rozdiely na iných kontinentoch, napríklad vážny problém škôl v Kanade, kde som bol a hovoril o tom, boli spôsobené tým, že nezávislosť nebola v tom čase veľmi jasná, ale misionár tam musí byť, aby rešpektoval kultúru svojho ľudu, žil s touto kultúrou a robil svoju prácu.

- Druhý vatikánsky koncil po 60 rokoch dal mimoriadny misijný impulz. Zmenila sa odvtedy misia nejako výrazne? Potrebuje Cirkev a ľudia viac misií?

Vďaka Bohu, áno. Historici tvrdia, že trvá 100 rokov, kým je rada úplne úspešná, takže sme len v polovici cesty. Toľko vecí sa v Cirkvi zmenilo, toľko vecí k lepšiemu... Sú tu dva zaujímavé znaky: prvý nerozlišujúci výbuch koncilu už zmizol, mám na mysli liturgickú vravu, ktorá už takmer neexistuje. A existuje protikoncilový odpor, odpor voči koncilu, ktorý tu predtým nebol, čo je typické pre každý proces dozrievania. Ale toľko vecí sa zmenilo... Z hľadiska misie je rešpektovanie kultúr, inkulturácia evanjelia, jednou z hodnôt, ktoré sú nepriamym dôsledkom koncilu. Viera je inkulturovaná a evanjelium zahŕňa kultúru daného národa, dochádza k evanjelizácii kultúry. Inkulturácia viery a evanjelizácia kultúry sú tieto dve hnutia, a keď hovorím o evanjelizácii kultúry, nehovorím o redukcionizácii kultúry, o ideologizácii kultúr a podobne, čo je v dnešnej dobe vážnym pokušením, ale hovorím o evanjelizácii, o ohlasovaní a o ničom inom, s veľkou úctou. Preto najťažším hriechom, ktorého sa misionár môže dopustiť, je prozelytizmus. Katolicizmus nie je prozelytizmus.

- Aký význam majú kongregácie, vrátane misijných komunity, ktorých charizma zdôrazňuje výslovné ohlasovanie evanjelia?

Práve oni nesú posolstvo, že Pán je živý. Je to málo? Tvárou v tvár iným legálnym a dobrým možnostiam misionár, ktorý ide ohlasovať evanjelium, robí niečo veľké a robí to prácou, nie prázdnym žvanením, za ktoré je platený, ale prácou. A niekedy to robí ako súčasť svojej profesie. Keď som bola v Bangui (Stredoafrická republika), spomínam si na mníšku, ktorá každú sobotu priplávala z Konžskej demokratickej republiky na kanoe do hlavného mesta Stredoafrickej republiky, aby si nakúpila, pretože to bolo lacnejšie. Mala sedemdesiat rokov. V KDR bola od svojich 28 rokov. Bola pôrodnou asistentkou a zúčastnila sa viac ako 2 000 pôrodov. Bola s dievčaťom, ktoré malo 13 alebo 14 rokov. A tá stará žena mi povedala, že prišla do Afriky, keď mala dvadsať rokov, a zostala tam. "A to dievča?" spýtala som sa jej. "To je moja dcéra." Bola to mníška, takže som nechápal, čo tým chcela povedať. "Matka zomrela pri pôrode a o otcovi nevieme, kde je. Cítila som, akoby ma Boh žiadal, aby som si ju adoptovala, a tak som ju legálne adoptovala," povedala mi. Taká stará žena, ktorá každý týždeň vesluje so svojou dcérou do obchodu... Sú to misionári. Uvedomujete si to? Takto dávajú svoj život, nemenia sa. Hovoril som s predstavenou jej kongregácie, požiadal som ju, aby prišla do Ríma, a uctil som si ju na Námestí svätého Petra. Pred niekoľkými mesiacmi mi napísala, že spadla a zlomila si zápästie, a hoci sa nemohla vyzuť, išla na pôrodnú sálu a ukázala personálu, ako sa rodia deti.

- Katolícka cirkev na africkom kontinente je na mnohých miestach menšinou, inde koexistuje s tradičnými náboženstvami alebo s islamom. Je teda dialóg povinný?

Samozrejme, že je. Dnes je oveľa väčšie povedomie o dialógu a človek, ktorý nevie viesť dialóg, nedozreje, nevyrastie a nebude schopný zanechať niečo pre spoločnosť. Kľúčom k úspechu je dialóg.

- Misia prechádza transformáciou z ľudského hľadiska. Na jednej strane misionári, ktorí odišli pred desiatkami rokov, starnú a ubúdajú. Na druhej strane, na Západe prijímame mladých misionárov, dokonca aj z mladých zborov. Ako vnímate tento misionársky prúd medzi severom a juhom?

Pomáha to, je to výmena, ktorá pomáha, ale musíme byť veľmi opatrní, pretože nemôžeme používať "suroviny" z misijných krajín, to by bol zlý spôsob pokračovania misie na Západe. Tí, ktorí sem prichádzajú, nech pôsobia aj ako misionári. Spomínam si, že v roku 1994 filipínsky episkopát prijal veľmi rázne rozhodnutie nepovoliť ženským rehoľným kongregáciám, ktoré v krajine nepôsobia, aby tam išli hľadať povolania, pretože tam dochádzali, boli nadšené niektorými dievčatami a priviedli ich sem. Filipínsky episkopát bol v tom čase veľmi prísny a talianske noviny nazvali tento prípad "Obchod s novicmi", akoby išlo o obchod s povolaniami. Slovo obchodovanie s ľuďmi je tvrdé slovo, ale musíme byť veľmi opatrní s týmto duchom podpory ľudí, ktorý nie je vždy stotožňovaný s povolaním. Máme prípady, najmä dievčat, ktoré sem prichádzajú ako mníšky, nie sú pripravené, nemajú misionárske povolanie a končia na ulici.

- Keď ste v roku 2019 navštívili Maroko, povedali ste: "Ježiš si nás nevyvolil a neposlal nás, aby sme boli početnejší, ale poslal nás na misiu." Mali by sme sa obávať o počet katolíkov?

Štatistiky sú užitočné, ale nemali by sme do nich vkladať svoju nádej. Pýtam sa sám seba, do koho vkladám svoju nádej, a pýtam sa aj všetkých ostatných: do koho vkladáte svoju nádej, do svojej organizácie, do svojej sociologickej schopnosti spájať ľudí alebo do moci evanjelia?

- Je Západ misijným územím podľa "klasického" misionárskeho konceptu?

Päť miest: Belgicko, Holandsko, Španielsko, Írsko a Quebec naplnilo svet misionármi. Dnes je týchto päť miest bez povolania. Je to záhada. A ako vysvetliť, že sa to stalo za menej ako 100 rokov? Nevidím žiadne vysvetlenie.

- Znepokojuje vás to?

Nie, neznepokojuje ma to v tom zmysle, že by sme sa vytrácali, je to znak doby, ktorý signalizuje úroveň rozvoja, ktorá kladie hodnoty inde. Signalizuje krízu, krízy existujú a treba ich prežívať a prekonávať.

- V tomto krízovom období spoločnosti, kde je nedostatok pracovných miest, prijímajú do zamestnania mnoho ľudí, mužov a žien, ktorí pochádzajú z Juhu. Môžu napríklad príchodcovia zo subsaharskej Afriky obohatiť európske kresťanské komunity tu v Európe?

Svedectvo je vždy pole, a to je dobré. Títo ľudia ponúkajú nové svedectvo o nových kultúrach, na rozdiel od starších kultúr alebo kultúr organizovaných v "obchodnom" zmysle. Konflikty v týchto nových alebo mladších krajinách sa líšia od konfliktov v starších, uzavretejších krajinách. Myslím, že ide o zmenu značky. Môže sa však stať aj opak, že sa nadchnú pre tento trochu statickejší alebo pohanský životný štýl, stratia to dobré, čo prinášajú. Je to riziko.

- Od 31. januára do 5. februára budete v Konžskej demokratickej republike a Južnom Sudáne. Takmer od začiatku svojho pontifikátu ste vyjadrili túžbu navštíviť tieto dve krajiny. Je to cesta, na ktorú sa najviac tešíte?

Áno, v júli bola cesta odložená kvôli problémom s kolenom. Let do Kanady bol veľmi dobre naplánovaný a nemohol byť zrušený, ale tento let mohol byť odložený. Do Južného Sudánu ideme spoločne, na rovnakej úrovni, arcibiskup z Canterbury a moderátor škótskej cirkvi: veľmi dobre tu spolupracujeme. A Demokratická republika Kongo... to je ako bašta inšpirácie. Stačí sa pozrieť na konžskú komunitu tu v Ríme, ktorú vedie rehoľná sestra Rita, žena, ktorá učí na univerzite, ale všetko riadi, akoby bola biskupom. Slávil som tu omšu v konžskom obrade, je to komunita, ktorá je mi veľmi blízka. Teším sa na túto cestu. Južný Sudán je trpiace spoločenstvo. Pred niekoľkými rokmi sme spolu s arcibiskupom z Canterbury a moderátorom Škótskej cirkvi zorganizovali duchovnú obnovu pre politických predstaviteľov tejto krajiny tu vo Vatikáne a snívame o tom, že sa táto cesta stane skutočnosťou.

- Prečo vás konžská komunita inšpiruje?

Majú korene, to by som rád povedal. Je to cirkev s koreňmi. Nie je to nejaký povrchný náter, majú svoje korene, svoju kultúru. Je to pôsobivé.

- Aké posolstvo chcete odovzdať obyvateľom Južného Sudánu a Konga?

Svoje prejavy som ešte nezačal pripravovať, stále hľadám. Kongo v súčasnosti trpí partizánskou vojnou, preto do Gomy nepôjdem, nie je možné tam ísť, pretože ozbrojenci postupujú. Nepôjdem tam, pretože sa bojím o seba, ale v takejto atmosfére by mohli na štadión hodiť bombu a zabiť veľa ľudí. V prvom rade sa musíme starať o ľudí.

- Ako sa pápež pripravuje na takúto cestu?

Pracuje na tom osoba zodpovedná za pápežské cesty a jej tím, ktorý cestu pripravuje. Už dvakrát navštívili Kongo, kde všetko pripravovali, a tiež Južný Sudán. Vyhodnocujú ho a dávajú mi správy, na základe ktorých pripravujem prejavy.

- Spolu s Konžskou demokratickou republikou a Južným Sudánom ste za takmer desať rokov svojho pontifikátu navštívili desať afrických krajín. Vaša zmienka o ľudskej a existenciálnej periférii nás v myšlienkach priviedla na africký kontinent. Sú tieto dve periférie neoddeliteľné?

Môj prvý silný kontakt s Afrikou sa odohral v Bangui v Stredoafrickej republike v čase transformácie. Predsedníčkou bola Catherine Samba-Panza, starostka hlavného mesta a neskôr zvolená za predsedníčku prechodného obdobia, žena, ktorá mala vo veciach jasno. Prišiel som v čase veľkého rozdelenia medzi islamskými a katolíckymi komunitami, ale s biskupom, ktorý je teraz kardinálom [Dieudonné Nzapalainga], evanjelickým farárom [Nicolas Nguerekoyame] a moslimským imámom [Kobine Layama], ktorí dobre chápali situáciu a všetci traja sa spoločne snažili dosiahnuť jednotu. Na tento zážitok nemôžem zabudnúť. Tam som otvoril bránu Svätého roka milosrdenstva, otvoril som cestu. Afrika je originálna... Okrem toho je tu niečo, čo musíme odsúdiť: existuje kolektívne podvedomie, ktoré hovorí, že Afriku treba vykorisťovať. História nám to hovorí, s nezávislosťou tamojších krajín, ktoré zostali na polceste: dali im hospodársku nezávislosť od základov, ale ponechali si podzemie, aby ho mohli využívať, vidíme, ako im iné krajiny berú zdroje. Dokonca aj predstava Afričana ako vykorisťovanej osoby, celá kolektívna predstava čiernych otrokov, ktorí odišli do Latinskej Ameriky. Predstava, že Afrika existuje preto, aby bola vykorisťovaná, je veľmi nespravodlivá, ale je v kolektívnom podvedomí mnohých ľudí a treba ju zmeniť.

Po druhé, musíme si uvedomiť bohatstvo Afriky, a to nielen jej nerastné bohatstvo, ale aj jej intelektuálne bohatstvo. Pred dvoma mesiacmi som viedol hodinu a pol trvajúci dialóg cez Zoom so študentmi z afrických univerzít a pred niekoľkými mesiacmi som to isté urobil so študentmi zo Spojených štátov a jasnosť týchto chlapcov a dievčat je pôsobivá. Sú veľmi inteligentní a majú intuitívnu inteligenciu, ktorá ich spolu s deduktívnou inteligenciou posúva vpred. Intelektuálny rozvoj Afričanov a vzdelávanie však nie sú prvoradým záujmom. Je to vážne.

- Kardinál, pastor a imám, ktorých ste spomenuli, získali cenu Black World Fraternity za rok 2016, ktorú každoročne udeľuje náš časopis.

Aké pekné! Sú to traja velikáni. Jeden z nich zomrel, imám. Modliť sa v mešite v Bangui nebolo v mojom pláne. Išiel som tam a pri vchode ma privítali veľmi milým príhovorom. Videla som, že koberec sa začína posúvať. Spýtal som sa ich, či sa môžem ísť pomodliť. Keď povedali áno, vyzul som si topánky a vošiel som dnu. Keď som vyšiel von, imám povedal, že ma bude sprevádzať. "Poď a nasadni do papamobilu." Išli sme na štadión, kde bolo veľa ľudí, bolo to veľmi pekné. Na túto komunitu nezabúdam.

- Mali ste na mysli online stretnutie so študentmi afrických univerzít. Veľa hovoríte o mladých a starých. Afrika je prevažne mladý kontinent, kde je priemerný vek nižší ako 30 rokov a kde starší ľudia stále zaujímajú ústredné miesto v komunitách. Je pre vás Afrika "príjemným" prostredím?

Áno, s mladými ľuďmi sa cítim dobre. Cítim sa dobre aj so starými ľuďmi.

- Keď ste boli na Madagaskare, citovali ste Lukášovo evanjelium: "Ďakujem ti, Otče, že si tieto veci skryl pred múdrymi a učenými a zjavil si ich maličkým." Aké bohatstvo tohto kontinentu nevidíme?

Vidíme len materiálne bohatstvo, a preto sme ho v minulosti len hľadali a využívali. Dnes vidíme, že mnohé svetové mocnosti pokračujú v rabovaní, to je pravda, a nevidia inteligenciu, veľkosť a umenie ľudí. Musíme ísť po ľuďoch, nie po myšlienkach.

- Na sviatok Nepoškvrneného počatia Panny Márie ste opäť vyzvali k mieru na Ukrajine. Včera [14. decembra] ste počas generálnej audiencie vyzvali na skromné Vianoce v súvislosti s ukrajinským ľudom. Opakujete, že nesmieme zabúdať na ďalšie skryté konflikty, niektoré z nich v Afrike, pretože sa pozeráme len na východnú Európu.

To je zrejmé. Povedal som, že teraz si uvedomujeme, že ide o svetovú vojnu, pretože je hneď vedľa, ale spomeňte si na Jemen, Sýriu, Mjanmarsko. Alebo napríklad Rwanda a 28 rokov genocídy... Zamyslime sa nad vojnami, ktoré prebiehajú v súčasnosti. Svet je vo vojne už roky, od roku 1914 až doteraz boli tri svetové vojny a tá súčasná sa nechystá skončiť. Jedným z vážnych problémov je výroba zbraní. Ktosi mi raz povedal, že keby sme na rok prestali vyrábať zbrane, svet by skončil hladom. Vražedný priemysel... to je norma, dovoz zbraní...

- Nesieme my, médiá, nejakú zodpovednosť za toto mlčanie, ktoré sa týka celého afrického kontinentu?

Čo si myslíte? V súčasnosti sú to médiá, ktoré vytvárajú atmosféru. Ak zamlčujete realitu, na deväťdesiat percent si za to môžete sami... Nie, to bolo práve povedané, ale nemôžeme umlčať vykorisťovanie, vykorisťovanie detí, vykorisťovanie žien.

- Videli ste zábery troch migrantov, ktorí prišli do Španielska z Nigérie a počas jedenástich dní na mori sedeli za kormidlom lode?

Áno, videl som ich.

- Keď hovoríte o využívaní afrického kontinentu, máte na mysli prírodné zdroje, ako aj ľudí. Čo stratíme, keď postavíme ploty a zábrany, aby sme ich zastavili alebo im zabránili prísť?

A keď ich oplotíte ostnatým drôtom, aby nemohli utiecť... Je to trestný čin. Je to trestný čin. A krajiny, ktoré majú demografický index na samom dne, potrebujú ľudí, majú prázdne dediny a nedokážu zvládnuť prílev migrantov. Migrantov treba prijať, sprevádzať, podporovať a integrovať. Ak nie sú integrované, je to zlé.

Čítal som malú španielsku knihu o Afrike Hermanito [autori Ibrahim Balde a Amets Arzallus Antia] o chlapcovi, ktorý sa vydal hľadať svojho brata a prišiel do Španielska. Čo všetko musel pretrpieť, aby sa tam dostal, koncentračné tábory v severnej Afrike, celý priemysel, kde sa predáva ľudské mäso. To, čo sa deje, je zložité. Istý predseda vlády raz povedal, že problém migrácie sa musí vyriešiť v Afrike, čo pomôže Afrike stať sa čoraz sebestačnejšou. A to je pravda. Skutočnosť je však taká, že Afrika je tu na to, aby sa drancovala.

- Povedali ste, že vylučovanie migrantov je "nechutné, hriešne a zločinné". Musíte čoraz viac zvyšovať tón, pretože sme ako spoločnosť čoraz ľahostajnejší?

Myslím, že v tejto veci hovorím jasne, ale existuje veľmi veľká európska nespravodlivosť, nie? Grécko, Cyprus, Taliansko, Španielsko a tiež Malta sú krajiny, ktoré sú najaktívnejšie v prijímaní migrantov, a to, čo sa stalo v Taliansku, kde napriek tomu, že migračná politika súčasnej vlády je, povedzme, reštriktívna v dobrom slova zmysle, vždy otvorila dvere na záchranu ľudí, ktorých Európa neprijíma. Tieto krajiny sa musia vysporiadať so všetkým a stoja pred dilemou, či ich poslať späť alebo zabiť... Je to vážny problém. Európska únia nepomáha.

V júni zahynulo pri pokuse dostať sa do Španielska cez plot v Melille neznáme množstvo ľudí a mnohí ďalší boli poslaní späť do púšte, a hoci sa uskutočnilo niekoľko novinárskych vyšetrovaní, ktoré rekonštruovali tieto udalosti, diskusia v Španielsku bola viac politická ako humanitárna.

Musíme viesť humanitárnu diskusiu, musíme viesť humanitárnu diskusiu.

- Čo by ste odkázali našim čitateľom?

Čítajte MUNDO NEGRO, pretože tento časopis je obzorom, ktorý prispieva k väčšej otvorenosti. Čítajte ju ďalej, pretože otvára hranice a vyvádza nás z malého sveta našej spoločnosti, nášho mesta, našich maličkostí, drobností... Mundo Negro vám otvorí cestu k veľkým veciam.



( TK KBS, VaticanNews CZ, ml; pz ) 20230114005   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]