[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je streda 04. 08. 2021   Meniny má Dominik, Dominika       Pošlite tip TK KBS Správy cez: RSS | Email | Mobile | Twitter | Instagram | Facebook | Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  august  >>
poutstštpisone
       1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

  COVID-19
Koronavírus [dossier]
Covid-19 automat
Rady pri ochorení

  Top témy
Všetky
Pápež František na Slovensku
Duchovná príprava

www.navstevapapeza.sk

Rok Amoris Laetitia
Rok sv. Jozefa
Koronavírus

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda o rodine
Pôstna polievka
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Martin Bako na otváracom koncerte XXIX. Organových dní Jozefa Grešáka v Bardejove
P:3, 21. 06. 2021 15:28, DOM



Mgr. art. Martin Bako, organový virtuóz

Foto: Silvia Fecsková


Bardejov 21. júna (TK KBS) V utorok 22. júna 2021 o 20:00 pod gotickou klenbou Baziliky minor sv. Egídia v Bardejove zaznejú prvé tóny XXIX. ročníka Organových dní Jozefa Grešáka. Za hrací stôl dvojmanuálového nástroja romantickej dispozície zasadne slovenský organista Mgr. art. Martin Bako, rodák z Banskej Bystrice.

Cesta organistu Mgr. art. Martina Baka za týmto kráľovským nástrojom bola veľmi zaujímavá. Na ZUŠ v Žiari nad Hronom a v Nových Zámkoch navštevoval hodiny klavíra. K organu sa dostal popri tom a začal súkromne vzdelávať. Pre ďalšie smerovanie vo vzdelávaní zohralo stretnutie s významným írskym organistom prof. Geraldom Gillenom. Odhalil talent a dispozíciu k profesionálnemu štúdiu organovej hry. Takto povzbudený Martin Bako zamieril do organovej triedy prof. Jána Vladimíra Michalku na HF VŠMU v Bratislave. Zvláštny záujem našiel v štúdiu improvizácie, ktorú využíva nielen ako liturgický organista, ale aj na koncertoch. V reštaurátorskej dielni Jána Valoviča v Seredi v rokoch 2001 až 2004 sa venovala problematike stavania a reštaurovania organov. Tieto skúsenosti využil pri stavbe nového organa do Katedrály sv. Martina v Bratislave v starobylej organárskej dielni Geralda Woehla. V rokoch 2008 až 2014 bol titulárnym organistom v tejto konkatedrále. To už mal za sebou aj roky pôsobenia ako organista vo františkánskom Kostole Zvestovania Pána v Bratislave.

Umelecký profil Mgr. Art. Martina Baka doteraz naplnili početné recitáli doma i v zahraničí či účinkovanie s orchestrami doma i v zahraničí či vedenie majstrovských kurzov v Zittau. V roku 2018 bola Martinovi Bakovi udelená prestížna Cena Sebastian za mimoriadny prínos k rozvoju organovej hudby na Slovensku. V súčasnosti sa venuje organárskej práci s pridanou hodnotou reštaurovania.

Skladateľ Felix Mendelssohn-Bartholdy sa zaslúžil o znovuobjavenie organa pre Nemecko. Už od jedenástich rokov hrával na tento nástroj, pre ktorý v roku 1837 skomponoval Tri prelúdiá a fúgy ako op. 37. Na koncerte zaznie prvé dielo.

Johannes Brahms skomponoval 11 Choral-Vorspiele (Jedenásť chorálnych predohier) op. 122 v roku 1896. V tomto roku zomrela jeho priateľkyňa Clara Schumannová a začal sa mu zhoršovať zdravotný stav. V tejto situácii skomponoval dielo, ktoré je rozjímaním na duchovné texty. Zaznejú štyri chorály: 2. Herzliebster Jesu, g mol (Najdrahší Ježišu, čo si urobil); 3. O Welt, ich muss dich lassen, F dur (1) (Ó, svet to ti musím dovoliť); 10. Herzlich tut mich verlangen, a mol (Úprimne si prajem); 11. O Welt, ich muss dich lassen, F dur (2).

Z organovej tvorby Jozefa Grešáka zaznie jeho najvýznamnejšie organové dielo Impulzy, ktoré skomponoval v roku 1967. V tejto skladbe je najkompletnejšie zobrazený vzťah skladateľa k tomuto nástroju na svätoegídiovskej chórovej empore, na ktorej v detstve vnikal do tajov magického sveta hudby i posvätného chrámového priestoru.

Z organovej tvorby Franza Liszta zaznie takmer polhodinové dielo Fantazia a fúga na chorál Ad nos ad salutarem undam (K nám, ku spasiteľným prameňom) z roku 1850. Inšpiráciou sa stala latinská modlitba troch novokrstencov z prvého dejstva opery Prorok, ktorú rok pred tým skomponoval Giacomo Meyerbeer. Dielo má bohatý harmonický jazyk a plno chromatizmov, septakordov a zmenšených trojzvukov. V dobe vzniku bolo najdlhším dielom skomponovaným pre organ. Ak by niekto čakal, že list vytvoril v tejto kompozícii opernú fantáziu či parafrázu, zmýlil by sa. Skladateľ vytvoril novú kompozíciu vyrastajúcu z Meyerberovej melódie.

TK KBS informovala Silvia Fecsková, muzikologička



( TK KBS, sf, pz; rp ) 20210621038   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]