[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je streda 29. 09. 2021   Meniny má Michal, Michaela       Pošlite tip TK KBS Správy cez: RSS | Email | Mobile | Twitter | Instagram | Facebook | Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  september  >>
poutstštpisone
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

  COVID-19
Koronavírus [dossier]
Covid-19 automat
Rady pri ochorení

  Top témy
Všetky
Pápež František na Slovensku
Duchovná príprava

www.navstevapapeza.sk

Rok Amoris Laetitia
Rok sv. Jozefa
Koronavírus

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda o rodine
Pôstna polievka
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Charita začala kampaň proti obchodovaniu s ľuďmi Nie si na predaj
P:3, 14. 05. 2021 13:05, DOM

Bratislava 14. mája (TK KBS) „Ty nie si na predaj!“ sú slová novej kampane Slovenskej katolíckej charity. Charita zohráva na Slovensku dôležitú úlohu v boji proti obchodovaniu s ľuďmi, a to v oblasti pomoci obetiam aj šíreniu prevencie a osvety. V kampani Nie si na predaj chce prehovárať najmä k mladým ženám a dievčatám a vystríhať pred nebezpečenstvom, ktoré je reálnejšie, než si myslíme.

Od roku 2008, kedy Charita začala program pomoci obetiam realizovať, pomohla v rámci Programu na podporu a ochranu obetí obchodovania s ľuďmi, financovaného MV SR, už vyše 120 obetiam. Základný projekt starostlivosti o obete postupne rozšírila o službu asistovaných dobrovoľných návratov obetí zo zahraničia a prevádzku bezplatnej národnej linky pomoci obetiam obchodovania 0800 800 818. V novej kampani Charita varuje pred sexuálnym vykorisťovaním, ktoré je v počte zachytených prípadov v uplynulom roku druhým najčastejším spôsobom obchodovania na Slovensku a dlhodobo vôbec najčastejšou formou vykorisťovania v EÚ.

Zneužívanie dievčat a žien je stále veľký problém

„Tvoja hodnota nie je len v tvojom tele, ale v tom, aká si. Si vzácna ako drahokam. A preto nedovoľ nikomu, aby s tebou jednal ako s tovarom,“ apeluje Petra Polnišová v jednom z trojice videí. Okrem populárnej herečky v kampani vystúpi aj rapper EGO, známy už z predchádzajúcej kampane proti nútenej práci, a v treťom krátkom videu o svojej skúsenosti autenticky hovorí bývalá klientka Charity, ktorá sama prežila peklo sexuálneho vykorisťovania v zahraničí.

Riziko novodobého otroctva celkovo ohrozuje najmä chudobnejšie regióny južného a východného Slovenka, kde je nedostatok pracovných miest, a vo forme sexuálneho vykorisťovania výrazne zasahuje najmä rómske ženy a dievčatá. Obete sú často zlákané páchateľom, ktorý k nim predstiera romantický vzťah, alebo sa nechajú oklamať ponukou sľubnej práce s vidinou lepšieho života. Po prevoze do zahraničia alebo mimo domova v rámci Slovenska sú im odobraté osobné doklady a vyhrážkami, psychickým aj fyzickým násilím sú prinútené k výkonu prostitúcie. A čo je alarmujúce, takmer až polovica identifikovaných obetí sexuálneho vykorisťovania na Slovensku boli v poslednom roku práve deti.

Obeťou obchodovania v dôsledku chudoby

Kampaň Nie si na predaj nadväzuje na predchádzajúcu sériu videí kampane z roku 2019 s názvom Nenechaj sa zotročiť. Cieľom oboch kampaní je oslovovať mladých ich vlastným jazykom a informovať o rizikách, ktoré kvôli sociálno-ekonomickým podmienkam  v snahe „zlepšiť“ si svoj život môžu ľahko prehliadnuť.

„Na jednej strane je to nenásytnosť a egoizmus ľudí, ktorí dokážu pristupovať k iným ako k prostriedku na obohacovanie sa. Na druhej strane je to však aj extrémna chudoba, ktorá vedie zraniteľné skupiny k tomu, aby prijali aj pochybnú pracovnú ponuku či verili krásnym sľubom o lepšej budúcnosti. Tu narážame na pálčivý problém marginalizovaných rómskych komunít, ktorý sa dosiaľ dostatočne efektívne nerieši. Navyše, problém sa v nemalej miere týka aj detí, ktoré sú v daných podmienkach o to zraniteľnejšie,“ myslí si Jana Urbanová, ktorá je koordinátorkou prevencie charitného projektu STOP obchodovaniu s ľuďmi. Je podľa nej veľmi potrebné zvyšovanie informovanosti sociálnych pracovníkov a ďalších zástupcov štátnej infraštruktúry, ako aj zástupcov mimovládnych organizácií, aby vedeli potenciálne obete identifikovať a adekvátne zasiahnuť. Akonáhle to situácia dovolí, chce Charita preto nadviazať aj na živé stretnutia a workshopy s terénnymi sociálnymi a komunitnými pracovníkmi spolu s príslušníkmi rómskych komunít, ako ich realizovali počas kampane v roku 2019, kedy sa stretnutí zúčastnilo vyše 350 ľudí. „Z terénu máme samé pozitívne spätné väzby a veríme, že aj tentoraz dokážeme osloviť mladých ľudí, ktorí sa možno práve v lete chystajú za prácou do zahraničia, aby boli opatrní,“ uzatvára pracovníčka Charity.

Národná linka pomoci obetiam obchodovania s ľuďmi 0800 800 818 slúži na poskytnutie pomoci obetiam obchodovania, nahlásenie podozrenia z obchodovania s ľuďmi, ale aj ako preventívny nástroj, kde môžete požiadať o rady a informácie, napr. pred vycestovaním do zahraničia. Viac na www.obchodsludmi.sk. Hlavnými partnermi Národnej linky pomoci obetiam obchodovania s ľuďmi sú Ministerstvo vnútra SR a Slovak telekom a.s. Kampaň vznikla vďaka podpore Veľvyslanectva Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska.

TK KBS informovala Monika Čopíková



( TK KBS, mco, ml; pz ) 20210514039   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]