[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je štvrtok 25. 04. 2024   Meniny má Marek      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  apríl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Sviatok Ježišovho srdca nám dáva výzvu vnímať hĺbku Božej lásky
P:3, 18. 06. 2020 11:29, DOM

Bratislava 18. júna (TK KBS) Slávnosť Najsvätejšieho Srdca Ježišovho nie je len "závan sentimentality", ale "stála výzva vnímať hĺbku Božej pokornej lásky najmä cez osobu Ježiša Krista". Je tiež "impulzom" nechať sa "objať Božou dobrotou," hovorí pre TK KBS Jozef Jančovič, kňaz, ktorý pôsobí na Katedre biblických vied Rímskokatolíckej cyrilometodskej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. V piatok 19. júna si Katolícka cirkev pripomína Slávnosť Najsvätejšieho Srdca Ježišovho. V tejto súvislosti je mesiac jún zasvätený úcte k Božskému Srdcu. Ježiš nám ponúka duchovné občerstvenie a posilnenie našej viery v podobe litánií k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu alebo v podobe deväťdňovej pobožnosti k Božskému Srdcu.

Osobitná úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu začala v 12. storočí (sv. Anzelm, sv. Bernard), v 13. storočí táto úcta dosiahla vrchol (bl. J. Hermann, sv. Luitgarda, sv. Mechtilda, sv. Gertrúda, sv. Bonaventúra, sv. Albert Veľký, bl. Henrich Suso, sv. Katarína Sienská). V ďalších storočiach túto úctu rozširovali sv. Bernardín Sienský, bl. Peter Faber, sv. František Borgiaš, sv. Peter Kanízius, sv. František Saleský. Apoštol liturgického kultu Najsvätejšieho Srdca Ježišovho bol sv. Ján Eudes (+1680), ktorý zložil aj texty pre omšu a ofícium, a tak prvá liturgická slávnosť sa konala roku 1672. Tento sviatok prijali mnohé diecézy vo Francúzsku. Na základe zjavení sv. Margity v rokoch 1673-75 sa úcta k Ježišovmu Srdcu veľmi vzmáhala napriek silným odporcom tejto úcty napríklad zo strany jansenistov, až roku 1856 pápež Pius IX. ustanovil tento sviatok pre celú Cirkev. Vzápätí v sobotu 20. júna si Cirkev pripomína sviatok Nepoškvrneného Srdca Panny Márie.

"Sviatok Najsvätejšieho srdca Ježišovho a úcta k Ježišovmu srdcu na Slovensku nemá byť len nejakým závanom sentimentality, ale v duchu biblického pohľadu a katolíckeho kultu na prahu novoveku v duchu devotio moderna, je to stála výzva vnímať hĺbku Božej pokornej lásky najmä cez osobu Ježiša Krista," vraví biblista Jozef Jančovič, s ktorým prinášame rozhovor.

- Božské srdce. Ako je výraz srdce zaznamenaný vo Svätom písme?

V Písme je srdce viac ako 1000-krát spomínané cez hebrejské výrazy leb, lebab alebo v gr. preklade už známejší výraz kardia. Je najdôležitejším konceptom biblickej antropológie Starého, ale aj Nového zákona. V semitskom prostredí je srdce však viacznačný výraz. Okrem sporadického označenia orgánu, označuje aj neprístupné a nedosiahnuteľné miesto (srdce mora či neba Jon 2, 4 a Dt 4, 11).

Srdce je centrom ľudskej osoby a je najmä sídlom citov (Ž 25, 17), sídlom túžby (Prís 6, 25); sídlom rozumu (Prís 15, 14). V Starom zákone sa v tejto súvislosti hovorí často o chýbaní srdca (chasar leb), čo je neprítomnosť rozumnosti; je tiež sídlom úmyslov a plánov (Prís 6, 18). V srdci vzniká a naplňuje sa rozhodnutie pre dobré alebo zlé, takže človek si ho musí nadovšetko strážiť (Prís 4, 23).

Keď sa srdce zatvrdí, je neschopné prijímať podnety a reagovať správne (Ex 4, 21; 7, 3.14; 9,7; Dt 2,30). Preto sa v múdroslovnej tradícii človeku varovne odkazuje, že pre Boha je doslova „ohavnosťou“ srdce, ktoré snuje zlé zámery a rozsieva medzi bratmi zvady (Prís 6,18-19)," vysvetľuje biblista Jozef Jančovič.

- Kde je v Písme opísané Ježišovo srdce najlepšie?

Ježišovo srdce je najjasnejšie v Písme opísané v Matúšovej perikope Mt 11,28-30: "Poďte ku mne všetci, ktorí sa namáhate a ste preťažení, a ja vás posilním. Vezmite na seba moje jarmo a učte sa odo mňa, lebo som tichý a pokorný srdcom; a nájdete odpočinok pre svoju dušu. Moje jarmo je príjemné a moje bremeno ľahké," uvádza odborník v oblasti biblickej interpretácie a teológie.

Pokračuje, že je to "stať poznačená múdroslovnou kristológiou. Ježiš hovorí ako stelesnená múdrosť a pozýva do svojej blízkosti ako Múdrosť v Knihe prísloví 9,1-15, ktorá pri posilňujúcej hostine v krásnom prostredí poučí neskúsených. Najhlbší dôvod smelého prístupu k Ježišovi, tomuto učiteľovi novej múdrosti je práve jeho srdce. Ježiš je vo svojej podstate mierny a ponížený.

Preklad tichý srdcom nie je úplne výstižný. Jeho učenie zostáva bremenom a jarmom, nie ako zákon so svojimi 613 nariadeniami, ale je to nutný postroj milosrdnej lásky, ktorá nechce za každú cenu obetu ale milosrdenstvo (Mt 9,16; 12,7)," uviedol biblista Jozef Jančovič.

- Čo nám teda chce tento sviatok povedať?

Sviatok jeho Srdca, je pre nás kresťanov na Slovensku impulzom nechať sa „objať Božou dobrotou“ v Ježišovi, aby sme vedeli zaujímať pred týmto svetom múdre a triezve postoje podobné tým Ježišovým. Je to impulz k pravej horlivosti, vyvolávajúcej nie sváry alebo tendencie smútiace za triumfalizmom Cirkvi, ale má to byť horlivosť, ktorá vyvoláva hlad po Bohu a jeho láske, ktorou sa máme nechať najskôr my sami premôcť a vnášať ju do našich postojov, ktoré neriedia evanjelium, ale ho ponúkajú ľuďom vo svojej šírke podmanivým spôsobom.

( TK KBS, jja, ml; rp ) 20200618025   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]