[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je streda 22. 09. 2021   Meniny má Móric       Pošlite tip TK KBS Správy cez: RSS | Email | Mobile | Twitter | Instagram | Facebook | Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  september  >>
poutstštpisone
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

  COVID-19
Koronavírus [dossier]
Covid-19 automat
Rady pri ochorení

  Top témy
Všetky
Pápež František na Slovensku
Duchovná príprava

www.navstevapapeza.sk

Rok Amoris Laetitia
Rok sv. Jozefa
Koronavírus

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda o rodine
Pôstna polievka
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Posolstvo Nanebovstúpenia? Máme ísť ohlasovať, vraví biblista Tyrol
P:3, 21. 05. 2020 06:00, DOM

Bratislava/Spišská Kapitula 20. mája (TK KBS) Posolstvo Slávnosti Nanebovstúpenia Pána môže byť trojaké. Máme "ísť, ohlasovať, krstiť a zachovávať Ježišovo evanjelium, a pritom môžeme počítať s Ježišovou prítomnosťou, čo je zdrojom radosti. Zároveň sa môžeme posilniť vo vnímaní nadprirodzeného sveta v našej prirodzenej každodennosti," hovorí TK KBS o dnešnej slávnosti Nanebovstúpenie Pána Anton Tyrol, ktorý v súčasnosti pôsobí ako generálny vikár Spišskej diecézy.

- Ako vysvetliť človeku slávnosť Nanebovstúpenia Pána?

Technické či materiálne okolnosti Ježišovho nanebovstúpenia sú pre nás – a zrejme aj ostanú – úplne neznáme. Vieme povedať len toľko, že Ježišova ľudská prirodzenosť, ako ju apoštoli a ostatní ich súčasníci vnímali medzi sebou pred Veľkou nocou, definitívne vstúpila do Božej slávy, čo je tu symbolicky naznačené oblakom. Pritom túto udalosť kvalifikujeme ako historickú a súčasne transcendentnú.

To znamená, že Ježiš sa definitívne prestal ľuďom zjavovať viditeľným spôsobom a transcendencia zas znamená, že udalosť nanebovstúpenia prevyšuje naše schopnosti poznania a overenia.

Pritom ihneď treba dodať, že história a transcendencia tu spolu úzko súvisia. Apoštoli neodchádzali z Olivovej hory smutní, necítili sa Ježišom opustení. Oni sa vracali s veľkou radosťou (Lk 24,52)! Apoštoli teda boli ihneď presvedčení, že Ježiš od nich neodišiel, ale pri nich zostal novým spôsobom. Tu teda vidíme, ako sa historický rozmer Ježišovho odchodu prelína s transcendentným rozmerom tejto udalosti.

My to môžeme vnímať vo svojej mysli.

- Kde konkrétne nájdeme svedectvo o tom, ako vystúpil Ježiš do neba?

Evanjelisti opisujú túto udalosť rozdielne

Matúš v 28 kapitole, v 16 - 20 verši opisuje len posledné stretnutie Ježiša s apoštolmi. Spomína Galileu a to, že niektorí apoštoli sa Ježišovi klaňali a niektorí pochybovali. Vtedy im dal misijný rozkaz a evanjelium sa končí. O niečo konkrétnejší je Marek. V 16 kapitole a 19 verši uvádza, že Ježiš bol vzatý do neba a zasadol po pravici Boha. Apoštoli sa potom rozišli a všade kázali.

Najkonkrétnejší je evanjelista Lukáš. V 24 kapitole, 50 až 53 verši opisuje detaily: Ježiš pri svojom odchode požehnal apoštolov, vzďaľoval sa od nich. Apoštoli sa s veľkou radosťou z Olivovej hory vrátili do Jeruzalema. Ten istý autor v Skutkoch apoštolov (v prvej kaptole, v 9 - 19 verši) pridáva aj ďalšie detaily: oblak, anjelov, opis druhého príchodu Ježiša na konci čias, návrat do Jeruzalema, „hornej siene“. Potom ešte vymenúva každého apoštola osobne a zmieňuje sa aj o Panne Márii, ostatných ženách a ďalších. Aj v Evanjeliu sv. Jána máme uvedené viaceré zmienky o Ježišovom odchode najmä v rozlúčkovej reči Pána Ježiša, konkréte v 14 kapitole, 16 verši.

- V čom je jeho hlavné posolstvo a čo by nám mal povedať?

Dojímavé je Ježišovo odovzdanie misijného poslania apoštolom: majú ísť, učiť, krstiť a naučiť ľudí zachovávať všetko... Takýto je nadčasový model evanjelizačnej činnosti apoštolov a ich nasledovníkov pre všetky časy. Ježiš však nechce ponechať apoštolov napospas ich osudu, ale pridáva ešte jeden kľúčový prísľub: Ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta. Evanjelista Matúš tu robí akoby myšlienkový oblúk, ktorým spojil celé svoje evanjelium: na začiatku bolo spomenuté: Emanuel, Boh s nami (1,23). Teraz sám Ježiš hovorí: Ja som s vami... (28,20).

Teda posolstvo tajomstva Ježišovho nanebovstúpenia je trojaké. Máme ísť, ohlasovať, krstiť a zachovávať Ježišovo evanjelium, a pritom môžeme počítať s Ježišovou prítomnosťou, čo je zdrojom radosti. Zároveň sa môžeme posilniť vo vnímaní nadprirodzeného sveta v našej prirodzenej každodennosti.

- V niektorých krajinách je to štátny sviatok, prečo nie je u nás?

Slávnosť Nanebovstúpenia Pána je v Katolíckej cirkvi prikázaný sviatok na celom svete. Niektoré krajiny v minulosti do svojej štátnej legislatívy prijali tieto sviatky aj ako štátne sviatky v tom zmysle, že je to deň pracovného pokoja. Tak to zostalo dodnes, napr. v Rakúsku alebo inde.

Legislatívna tradícia u nás sa začala tvoriť ešte len po 1. svetovej vojne, a vtedy u nás boli značne protikatolícke nálady, najmä v Čechách. Za štátne sviatky, či dni pracovného pokoja boli uznané iba Vianoce a neskôr niektoré ďalšie sviatky s národným charakterom (sviatok sv. Cyrila a Metoda, Sedembolestnej Panny Márie). Tak zostali ostatné sviatky verejne ako pracovné dni, hoci katolíci ich svätia natoľko, nakoľko kto môže.

- - - -

Kto je Anton Tyrol?

Narodil sa 4. januára 1960 v Oravskej Polhore. Základnú školu navštevoval v rodisku, pokračoval na gymnáziu v Námestove. Teológiu vyštudoval na Rímskokatolíckej cyrilometodskej bohosloveckej fakulte UK v Bratislave. Za kňaza bol vysvätený 17. júna 1984 v Piaristickom kostole v Nitre biskupom Jánom Pasztorom. Pôsobil ako kaplán v Liptovských Sliačoch. Od roku 1985 v Dolnom Kubíne – ZVS, od roku 1987 v Tvrdošíne, od roku 1989 v Dlhej nad Oravou a v Ružomberku a od roku 1990 spravoval farnosť v Liptovskom Mikuláši. V rokoch 1993 – 1996 študoval špecializačné biblické štúdia v Jeruzaleme. Od roku 1996 prednáša v kňazskom seminári na Spišskej Kapitule a na Katolíckej univerzite v Ružomberku. V rokoch 2001 – 2004 bol prorektorom KU v Ružomberku, od roku 1999 riadil Katolícke biblické dielo vo Svite. Momentálne pôsobí ako generálny vikár Spišskej diecézy.

( TK KBS, aty; ml ) 20200521004   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]