TK KBS

Dnes je štvrtok 13. 08. 2020   Meniny má Ľubomír       Pošlite tip TK KBS Správy cez: RSS | Email | Mobile | Twitter | Instagram | Facebook | Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  august  >>
poutstštpisone
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

  Top témy
Všetky
Koronavírus

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda o rodine
Pôstna polievka
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Šéfredaktor Slova: Neveriaci občas "zablúdi" a nahliadne do katolíckych médií
P:3, 21. 05. 2020 08:00, DOM



Bratislava 21. mája (TK KBS) Na siedmu veľkonočnú nedeľu, ktorá bude tento rok 24. mája 2020, si Cirkev pripomína 54. svetový deň spoločenských komunikačných prostriedkov. Na Slovensku je spojený s tradičnou zbierkou na katolícke masmédiá. Pri tejto príležitosti poskytol rozhovor Tlačovej kancelárii Konferenie biskupov Slovenska šéfredaktor Slova Juraj Gradoš. Časopis Slovo je oficiálnym časopisom Gréckokatolíckej metropolie na Slovensku.

- Majú súčasné katolícke médiá korene pred rokom 1989?

Samozrejme. I keď ide o tlačené periodiká, ale v tej dobe to bol štandard.

- Mnohé médiá, ktoré vznikli po roku 1989 zanikli, prečo?

Sekularizácia spoločnosti a trhový systém. Ľudia majú menší záujem o náboženstvo (dôvod: aj vymieranie starších religioznejších ročníkov) a po roku 1989 tu vznikol pretlak rôznych náboženských periodík, ktoré nedokázali osloviť primeraný okruh čitateľov/odberateľov. Dôvod spočíval podľa mňa aj v tom, že katolícke média na Slovensku nemajú adekvátny marketing a kvalitu (v zmysle aktuálnych trendov) a spoliehali sa iba na "podporu" kvôli tomu, že sú kresťanské. Plus nástupom internetu je tu menší záujem o tradičné médiá. Najmä v mladších generáciách.

- Druhý vatikánsky koncil vyzýval na zakladanie médií. Vtedy to biskupi neriešili – iniciatívu skôr mali kňazi a laici. Dnes je to ako?

Dnes si myslím, že biskupi ďalšie média nemajú záujem zakladať. Neboli by úspešné. Skôr laici, aj keď nie vždy čistým spôsobom zakladajú nové médiá aj s "verbálnou" podporou cirkevnej hierarchie.

- Prečo cirkev má vstupovať do médií?

Cirkev je spoločenskotvornou organizáciou slovenskej spoločnosti. Z toho dôvodu by mala mať adekvátny priestor vo verejnoprávnych médiách.

- Aká je úloha katolíckych masmédií?

Realita: dopĺňajú kresťanský a náboženský obsah ostatných médií. Môj názor: Mali by byť ich adekvátnou náhradou.

- Je ich poslanie adresované len veriacim, či aj neveriacim?

V súčasnej dobe veriacim. Neveriaci iba občas "zablúdi" a nahliadne do katolíckych médií.

- Dá sa povedať, že poslanie a ciele katolíckych médií sú rovnaké?

Ohlasovať evanjelium.

- Je hlavnou náplňou katolíckych médií prinášať modlitby a liturgie?

Osobne si myslím, že nie. Mali by byť adekvátnou náhradou iným médiám.

- Sú katolícke médiá dostatočnou alternatívou k hlavným médiám?

Nie.

- Aká je spolupráca medzi katolíckymi masmédiami?

Štandardná. Mohla by byť väčšia - využívajúc synergické efekty.

- Zdá sa, že katolícke masmédiá oslovujú skôr srarších ako mladších. V čom je problém?

Mladší nemajú záujem o náboženský život. Toto je iba realita kresťanov v chrámoch. Tiež poväčšinou seniori.

- Mal by byt novinár v katolíckych médiách veriaci?

Áno. Alebo prinajmenšom korektný voči Cirkvi. Viem si predstaviť "nevysporiadaného" človeka, ktorý hľadá a je odborník v žurnalistike.

- Ake informácie by mali prinášať katolícke médiá?

Podobné ako ostatné médiá. Ale v inom duchu. Budovať, chváliť, menej negatívnych senzácií.

- Ako vnímate súčasné spravodajstvo a publicistiku katolíckych médií?

Je zamerané na Cirkev, na život v Cirkvi.

- Kde vidíte rezervy a možnosti katolíckych médií?

Marketing, obsah, kvalita, synergické efekty medzi napr. tlačenými a elektronickými médiami. Napríklad natočia rozhovor s XY pre Lux, v Lumene ho odvysielajú (možno aj v tom istom čase alebo neskôr) a v Katolíckych novinách bude "prepísaný".

- Ako sú katolícke médiá financované? Prežili by bez podpory veriacich?

Veriaci sú čitateľmi. Ich podpora je nutná. Cirkev nedokáže sama financovať všetky katolícke médiá.

- Je povinnosťou katolíka katolícke médiá podporovať?

Je to cirkevné prikázanie. Ale reálne si to dnes musí aj médium zaslúžiť kvalitou a prístupom.



( TK KBS, rp; rp ) 20200521001   |   Upozorniť na chybu v správe |



[naspäť]







(c) TK KBS 2003 - 2020