TK KBS

Dnes je utorok 22. 09. 2020   Meniny má Móric       Pošlite tip TK KBS Správy cez: RSS | Email | Mobile | Twitter | Instagram | Facebook | Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  september  >>
poutstštpisone
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

  COVID-19
COVID-19

  Top témy
Všetky
Koronavírus

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda o rodine
Pôstna polievka
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Kováčik: Katolícke médiá sú pre všetkých, ale nesmú sa všetkým prispôsobovať
P:3, 18. 05. 2020 10:16, DOM



Bratislava 18. mája (TK KBS) Na siedmu veľkonočnú nedeľu, ktorá bude tento rok 24. mája 2020, si Cirkev pripomína 54. svetový deň spoločenských komunikačných prostriedkov. Na Slovensku je spojený s tradičnou zbierkou na katolícke masmédiá. Pri tejto príležitosti poskytol rozhovor Tlačovej kancelárii Konferenie biskupov Slovenska katolícky kňaz Jozef Kováčik, ktorý pôsobí ako programový riaditeľ katolíckej televízie LUX.

- Majú súčasné katolícke médiá korene pred rokom 1989?

Áno, aj nie. Niektoré vďačia za svoj vznik a vývoj odvážnym projektom samizdatov, či spolupracovníkom zahraničných redakcií slobodných médií, ktoré sa snažili svoj hlas preniesť cez uzavreté krajiny.
Po páde totality však prišiel raketový nástup technológií a vzniku tzv. nových médií. Cirkev na Slovensku aj vďaka veľkej pomoci zo zahraničia dokázala spojiť nadšenie a ochotu sa vzdelávať s ochotou podpory takýchto projektov a to sa aj dnes ukazuje ako veľmi dôležité.

- Mnohé médiá, ktoré vznikli po roku 1989 zanikli, prečo?

Mnohé z nich naplnili svoje poslanie. Netreba sa toho báť. Zaniknúť neznamená vždy neschopnosť. Naopak, trvať za každú cenu na existenciu toho, čo naplnilo svoje poslanie by ľahko mohlo priviesť k niečo, čo začne len prežívať, možno i zahnívať. Treba mať odvahu i schopnosť hlásať Evanjelium dnešnému človeku. A to sa nedá robiť neustálou nostalgiou, alebo len pozeraním do budúcnosti, ale prežívaním prítomnosti, ako nás k tomu často povzbudzoval sv. Ján Pavol II.

- Druhý vatikánsky koncil vyzýval na zakladanie médií. Vtedy to biskupi neriešili – iniciatívu skôr mali kňazi a laici. Dnes je to ako?

A tak je to aj v poriadku. Laici sú predsa súčasťou Cirkvi. Je dobré, ak je medzi biskupmi, či kňazmi istý vizionár v pozitívnom slova zmysle, ktorý projekt nakopne, povzbudzuje, no bola by chyba, ak by si sám budoval kult osobnosti. To bolo a je veľmi nebezpečné. Tak pre laika, ako i pre kňaza, či biskupa.

- Prečo cirkev má vstupovať do médií?

Ohlasovať Evanjelium zo striech. Nikdy neboli na to vhodnejšie prostriedky, ako dnes. Vážne by sa previnila, ak by to nerobila. To povedal už svätý Pavol VI.

- Aká je úloha katolíckych masmédií?

Byť hlasom Evanjelia. To neznamená snažiť sa iných prekričať. Mať odvahu si priznať, že nikdy nebudú lídrami v rebríčkoch sledovanosti. Byť soľou. A tej veľa nie je, no dáva chuť. Nie presoliť, ale priniesť chuť. Nebáť sa teda byť alternatívou na mediálnej scéne, nie hrať sa na konkurenciu verejnoprávnym, či komerčným médiám. Ak sa to dialo, vždy to dopadlo zle.

- Je ich poslanie adresované len veriacim, či aj neveriacim?

Farár vo farnosti je len pre veriacich? Nie, je farárom pre všetkých na území svojej farnosti. Katolícke médiá sú tu pre všetkých, no to ich nesmie priviesť k pokušeniu sa všetkým prispôsobovať. Ponúkajú pohľad na život Cirkvi a umožňujú, aby Evanjelium mohli spoznať všetci, ktorí chcú a môžu. Bez toho, aby Evenjelium riedili.

- Dá sa povedať, že poslanie a ciele katolíckych médií sú rovnaké?

Poslanie áno. Je ním vždy osoba Ježiša Krista, Boha a spása človeka. Médium je vždy nástrojom, nikdy nie cieľom. Ale líšia sa svojou cieľovou skupinou. Inak budú reagovať sociálne siete a inak printové vydanie určené povedzme rodinám, alebo starším.

- Je hlavnou náplňou katolíckych médií prinášať modlitby a liturgie?

Nie. Ale netreba zabudnúť, že modlitba a liturgia sú neoddeliteľnou súčasťou života Cirkvi. Ora et labora.

- Sú katolícke médiá dostatočnou alternatívou k hlavným médiám?

Sú alternatívou. Netreba si lámať hlavu, či som dostatočne vyhranený voči iným, ale či spĺňam poslanie, ktoré mám. Ich úlohou nie je vymedzovať sa voči iným, ale plniť zodpovedne svoje poslanie.

- Aká je spolupráca medzi katolíckymi masmédiami?

Pred niekoľkými rokmi sme tie celoplošné podpísali dohodu o spolupráci. Vo viacerých aspektoch sa naplnila, v ďaľších zasa nie. Vidím to ako stálu výzvu do budúcna. Teda ako niečo stále aktuálne a potrebné.

- Zdá sa, že katolícke masmédiá oslovujú skôr starších ako mladších. V čom je problém?

Možno je to len určité klišé, ktoré sa vytvorilo. Pozrite sa na sociálne siete plné života mladých. Ak chcú dnes aj tzv. tradičné médiá ísť dopredu, musia aj oni pozerať zopár krokov dopredu. Bez sociálnych sietí sa ani oni už dnes neobídu. Jednoducho mladí ľudia už dnes takmer vôbec nepozerajú klasickú televíziu, či nepočúvajú klasický rozhlas. Majú iné návyky pri používaní médií. Tak, ako to povedal bývalý predseda Pápežskej rady pre médiá Mons. Celli: „Pre nás sú to nové médiá, pre nich nie. Oni sa už s nimi narodili. Nie sú pre nich novinkou, ale súčasťou ich života“. Hľadáme nástroje a spôsoby ohlasovania Evanjelia dnešnému človeku. Bez toho, aby sme sa snažili marginalizovať Evanjelium a hnať ho do niektorého z extrémov. To vidím ako veľké pokušenie do blízkej budúcnosti. Náboženský extrémizmus v jednom, či druhom extréme.

- Mal by byt novinár v katolíckych médiach veriaci?

Mal. Vidím to ako dôležité, aby vedel o čom píše a zároveň bol vnútorne stotožnený s tým, čo robí. Pre neho samého je to dôležité, aby neprežíval schizofréniu vlastného života.

- Ake informácie by mali prinášať katolícke médiá?

Médiá nie sú len o informáciách. Ak sa dané médium zameriava na informácie, mal by ich vedieť spracovať naozaj kvalitne. A nezabudnúť, že informácia potrebuje príbeh. Nie umelý, ale skutočný, pravdivý, hoci aj bolestný. Dať si pozor, aby to nebolo len o emóciách, no ani iba o sucho podanej informácii.

- Ako vnímate súčasné spravodajstvo a publicistiku katolíckych médií?

To by bolo na samostatný článok. Neodvažujem sa to zhodnotiť nakrátko v jednej otázke. Nemuselo by to byť správne poňaté.

- Kde vidíte rezervy a možnosti katolíckych médií?

Vždy budeme obmedzení rozpočtom, ale to nemusí byť hneď nevýhoda. Naša veľká možnosť je ľudský potenciál. Nedávno ma potešilo, keď sa pri 12. výročí TV LUX na sociálnych sietiach objavili reakcie niektorých našich bývalých zamestnancov, ktorí obdobie ich práce v TV LUX označili za najlepšie obdobie doterajšieho profesionálneho života. Je to dobrá vizitka, že sa dá vytvoriť prostredie, kde bude človek rásť a vedieť sa prípadne odraziť aj ďalej, no nezabudnúť na to dobré a pekné.

- Ako sú katolícke médiá financované? Prežili by bez podpory veriacich? Je povinnosťou katolíka katolícke médiá podporovať?

Katolícke médiá budú vždy odrazom života katolíckej komunity. Tak veľký projekt ako televízia by za normálnych okolností na území s tak malým počtom obyvateľov nemal existovať. Existuje, pretože ľudia pochopili, že je to ich televízia. Od začiatku na to dávame dôraz. TV LUX tu nie je preto, lebo ju potrebujú biskupi, alebo kňazi. Iste, je pre nich veľkou oporou, ale je tu pre nás všetkých. A ak sa vieme s ňou identifikovať a vidíme, že nám pomáha, ako tomu je práve počas pandémie, radi a ochotne ju podporia. TV LUX tu nebude večne. Ale teraz je tu a chce naplno využiť potenciál, pre ktorý vznikla a funguje. Sme preto veľmi vďační za túto podporu, bez ktorej by sme neexistovali.



( TK KBS,rp; rp ) 20200518034   |   Upozorniť na chybu v správe |



[naspäť]







(c) TK KBS 2003 - 2020