[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je sobota 27. 04. 2024   Meniny má Jaroslav      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  apríl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Je dôležité, aby muži pozerali na každú ženu, ako na Máriu, vraví Lichner
P:3, 30. 04. 2020 06:25, DOM

Bratislava 29. apríla (TK KBS) Kde sú počiatky mariánskeho kultu? A prečo práve máj je považovaný za mariánsky mesiac? Aj na tieto otázky odpovedá v rozhovore s Tlačovou kanceláriou Konferencie biskupov Slovenska Miloš Lichner, SJ, katolícky kňaz, prorektor Trnavskej univerzity (TU, ktorý na Teologickej fakulte TU prednáša mariológiu.

- Kde sú počiatky mariánskeho kultu?

Mariánska úcta má základ vo Svätom Písme. Mária má podstatné miesto v dejinách spásy. Je Matkou Božieho Syna. To je základ mariánskej úcty. Ako si vážime Krista, tak si uctievame a máme v úcte aj jeho matku, Máriu. Máriu môžeme považovať za syntézu celého kresťanského tajomstva, alebo ikonu kresťanstva. Celá tradícia nás pozýva nielen k modlitbe napríklad ruženca alebo litánií, ale aby sme sa začali správať ako Panna Mária. Máme počúvať Božie slovo ako ona a premýšľali o ňom, ale zároveň máme ako Mária hovoriť Bohu áno. Máme ju počúvať tak ako na svadbe v Káne ju počúvli keď povedala: „Urobte, čo vám povie“. Máme stáť verne pod krížom, rovnako ako Mária.

Skutky apoštolov hovoria, že Mária bola uprostred modliacej sa Cirkvi. To je dôležité, aby Mária bola uprostred každého modliaceho sa cirkevného spoločenstva. Máriine vzatie do neba nám ukazuje, že ak budeme kráčať za Kristom v tej vernosti a oddanosti ako ona, tak sa aj my dostaneme tam, kde je ona, s telom i dušou do neba. Viacerí majstri duchovného života hovorievali: Per Marian ad Jesum. Prostredníctvom Márie k Ježišovi. Mária je teda mikrohistóriou spásy. Sme pozvaní byť takými istými dobrými nasledovníkmi Krista, ako bola Mária.

- Bola teda Mária v úcte od čias prvých kresťanov?

Nemáme to síce zdokumentované, ale modlitba Pod Tvoju ochranu sa utiekame… pochádza z tretieho storočia. Vo východných cirkvách je úcta k Panne Márii zdokumentovaná v najstarších liturgických tradíciách a má tam veľmi silné miesto. Teda ľudia od samého začiatku, aj keď Sväté Písmo nehovorí veľa o Márii, ale hovorí dôležité, vážili a ctili si Máriu. Vyjadrujú to mariánske dogmy. Prvá z nich bola prijatá na Efezskom koncile v roku 431, ktorý potvrdil pre Máriu titul Bohorodička. Je to mariánskokristologická dogma. Hovorí, že Mária je naozaj Božou Matkou, že porodila Bohočloveka. Zároveň to vypovedá kristologickú pravdu o Ježišovi. Mária je garantkou skutočnej ľudskej prirodzenosti Krista. Ranné bludy popierali, že Kristus mal skutočné ľudské telo a práve Mária je teologickou garanciou ľudskej prirodzenosti Bohočloveka Ježiša Krista.

- Dá sa povedať, že úcta k Panne Márii je dvojstupňová? Na jednej strane si ju ctíme a na druhej strane ju prosíme o pomoc...

Príhovorný význam Panny Márie nájdeme už v Káne Galilejskej, kde si Mária všíma, že svadobčania nemajú víno. Ona sama vychádza s impulzom a hovorí, aby urobili, všetko, čo im Ježiš povie. Mária teda v Novom zákone bdie nad ľudskou rodinou a snaží sa jej pomôcť. Teda príhovorný charakter môžeme nájsť už v tejto udalosti. Je nám to blízke. Ak máme v úcte nejakého priateľa, má rád aj jeho blízkych, jeho matku. Najdôležitejšie je, že Mária nás privádza ku Kristovi. Všetky tituly Márie sú práve o tom, že nás privádza ku Kristovi.

- Prečo je práve máj považovaný za mariánsky mesiac?

Kongregácia pre náuku viery vydala v roku 1987 usmernenie, podľa ktorého mesiac, ktorý by sme mali prežívať mariánsky, je advent. Počas adventu prežívame prípravu na narodenie Krista. Advent je teda skutočným liturgickým mesiacom. Okrem toho máme máj a október. Október je ružencový mesiac. Tradíciu októbra zaviedol Lev XIII. na konci 19. storočia. V byzantskej cirkvi sa mariánsky mesiac sústreďuje okolo sviatku Usnutia panny Márie, teda okolo 15. augusta. V egyptskej cirkvi je to okolo Vianoc.

U nás sa máj ako mariánsky mesiac uchytil v 18. storočí, ale mimo liturgie. Marec je zasvätený svätému Jozefovi. Jún Božskému srdcu Ježišovmu. Máj sa do toho vsunul aj ako spojenie s prebúdzajúcou sa prírodou. V cirkevnej tradícii bola totiž Mária vždy predstavovaná ako najkrajší kvet ľudstva.

V 18. storočí mariánsku úctu v máji začali šíriť jezuiti. Ide najmä o Hanibala Dionýza, ktorý napísal knihu Mese di Maria, teda Mesiac Márie. Sú to pobožnosti v dome okolo oltárika Panny Márie, ale aj úvahy o kresťanskom živote. Druhým jezuitom, ktorý šíril zdravú májovú mariánsku úctu bol Alfonso Muzzarelli.

Chcem však zdôrazniť, že skutočná úcta k Panne Márii by nemala zabúdať na to, čo som spomenul na úvod. Ísť ako Mária, v dôvernosti za Kristom. Ako kňaz sa ruženec modlím každý deň. Mám rád mariánske litánie. Nesmie to však zostať len výlučne v liturgickej oblasti, ale musí to mať presah do života. Byť ako Mária v Lukášovom Evanjeliu počúvať Božie slovo, uchovávať ho vo svojom srdci a premýšľať o ňom. Ísť cestou Márie.

- Aká by mala byť mariánska úcta muža?

V súčasnej dobe je dôležité, aby muži pozerali na každú ženu, ako na Pannu Máriu. Ako na matku a pannu. S úctou. Nie ako na objekt, ale s úctou ako by každá žena bola Mária.

-

Pripravil Radovan Pavlík

( TK KBS, rp; ml ) 20200429022   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]