[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je sobota 20. 04. 2024   Meniny má Marcel      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  apríl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Predseda ÚZŽNO: Napriek rozdielom považujeme katolíkov za priateľov
P:3, 04. 12. 2018 11:50, DOM

Bratislava 4. decembra (TK KBS) Prinášame plné znenie príhovoru predsedu Ústredného zväzu židovských náboženských obcí (ÚZŽNO) v Slovenskej republike Igora Rintela, s ktorým vystúpil počas dnešného kolokvia Medzi Jeruzalemom a Rímom v Primaciálnom paláci v Bratislave. Zorganizovali ho Konferencia biskupov Slovenska a ÚZŽNO.

-

Vaša Eminencia, vážený pán kardinál Kurt Koch, vážení páni arcibiskupi a biskupi,

vážený pán rabín Joshua Arends,

vážení vysokí hostia, dámy a páni,

milí priatelia

Téma, ktorú tu dnes spoločne otvárame našimi príhovormi je dve tisícročia stará a súčasne vždy nová. Je to téma kresťansko – židovských vzťahov. Zároveň je to téma o vzťahoch, ktoré prešli za posledných sedemdesiat rokov dramatickými zmenami. Počas takmer dvoch tisícročí židovského exilu kresťanské teologické autority charakterizovali judaizmus ako náboženstvo, ktoré bolo predstupňom kresťanstva a ktoré malo do neho zákonite vyústiť. Tento postoj je dnes minulosťou.

Čoraz viac oficiálnych cirkevných orgánov, rímskokatolíckej, ale aj protestantskej cirkvi, vydalo vyhlásenia vyjadrujúce ľútosť nad postojmi, ktoré voči judaizmu zastávali ich predchodcovia. Zároveň tieto autority opätovne potvrdili, že rešpektujú večnú zmluvu medzi Hospodinom a židovským národom, že rešpektujú vyvolenosť židovského národa a pomenovali prínos judaizmu k svetovej civilizácii a k základom kresťanstva. Jedným z dôsledkov tohto postoja je odmietanie misijnej činnosti katolíkov medzi židmi a tiež odmietanie konverzie zo židovstva na kresťanstvo.

Môj príhovor by bol jednostranný, ak by som neuviedol, že aj na židovskej strane dialógu medzi židmi a kresťanmi došlo v rovnakom období k viacerým zásadným vyhláseniam. Dlhodobá ostrakizácia židovských minorít v diaspóre viedla k vzniku nedôvery a uzavretosti ktorej dôsledky boli viac mentálne, ako teologické. Židovské teologické a duchovné autority sa snažili a snažia o odbúranie predsudkov a nedôvery, ktoré počas dlhých období útlaku na židovskej strane zákonite vznikli a ktoré možno len pomaly prekonať.

Takmer dve tisícročia stáli kresťanstvo a židovstvo na opačných póloch, pričom ich ambivalentné vzťahy poznačili do veľkej miery odmietanie, nenávisť a vyčleňovanie židovskej menšiny väčšinovou spoločnosťou. Ozajstný dialóg na rovnocennej úrovni je novodobým javom, aj keď existovali obdobia, ktoré sa vyznačovali väčšou mierou tolerancie. Zároveň však platí, že v každom čase sa našli aj priateľsky naklonení jednotlivci ochotní ísť za hranice náboženstva.

Množstvo textov a zásadných vyhlásení na oboch stranách dialógu je širšej verejnosti dodnes neznáme. Sprístupniť tieto dokumenty a oboznámiť verejnosť so súčasným stavom dialógu medzi kresťanmi a židmi je cieľom dnešného kolokvia, pričom práve dnešným dňom dostáva slovenský čitateľ do rúk kvalitný a kvalifikovaný preklad zásadných dokumentov, ktoré tvoria míľniky povojnového židovsko – kresťanského dialógu. Ďakujem všetkým tím, ktorí sa na na tomto preklade a spracovaní podieľali a samozrejme aj členom oboch národných komisii našich cirkví, katolíckej pod vedením jeho excelencie pána biskupa Oroscha a židovskej pod vedením pána Franeka. Tieto dokumenty v knižnej podobe vydal Spolok sv. Vojtecha a dnešným dňom sa dielo pod titulom „medzi Jeruzalemom a Rímom“ dostáva do slovenskej distribučnej siete.

Považujeme za potrebné zdôrazniť, že náš dialóg ani na kresťanskej, ani na židovskej strane nemení vlastné vnímanie náboženstva: Kresťania ostávajú kresťanmi a židia židmi. Avšak napriek teologickým rozdielom považujeme, my židia, katolíkov za našich partnerov, spojencov a priateľov v spoločnom úsilí o lepší svet požehnaný mierom, sociálnou spravodlivosťou a bezpečnosťou. Myslíme si, že súčasťou židovského poslania je prispievať k tomu, aby si ľudstvo cenilo svätosť, mravnosť a zbožnosť, pretože súčasný svet sa stáva čoraz sekulárnejším a opúšťa mnoho morálnych hodnôt zdieľaných židmi aj kresťanmi. V dôsledku toho náboženskú slobodu ohrozujú sily sekularizmu a náboženského extrémizmu. Preto sa usilujeme o partnerstvo s katolíckou komunitou aj s ďalšími náboženskými spoločenstvami, s ktorými zdieľame spoločné hodnoty.

Jedným z pilierov súčasnej židovskej identity je aj reflexia šoa - holokaustu. Pre nás je svet po šoa iný, ako bol svet pred touto katastrofou. Oceňujeme, že aj na kresťanskej strane došlo k reflexii holokaustu a v tejto súvislosti formulovala Pápežská komisia pre náboženské vzťahy so židmi nasledujúce vyhlásenie:

Skutočnosť, že k Šoa došlo v Európe, teda v krajinách s dlhoročnou kresťanskou civilizáciou, vyvoláva otázky o vzťahu medzi nacistickým prenasledovaním a stáročia trvajúcimi postojmi kresťanov voči židom.

Myslíme si, že vzhľadom na opätovný nárast antisemitizmu, ktorý sa šíri vo svete aj u nás doma (a u nás doma sa neraz demonštruje nenávistnými prejavmi na pôde NRSR) je povinnosť židov aj nežidov bojovať proti tomuto neduhu. Poučenie o tragických dôsledkoch verbálneho a mediálneho šírenia antisemitizmu sa musí dostať do vzdelávacieho systému všetkých národov.

Ako národ, ktorý v priebehu celých dejín trpel prenasledovaním a genocídou, si veľmi dobre uvedomujeme skutočné nebezpečenstvo, ktorému čelia mnohí kresťania na Blízkom východe a v iných častiach sveta, keďže sú prenasledovaní a hrozí im násilie a smrť rukami tých, ktorí vzývajú Božie meno formou násilia a terorizmu. Odsudzujeme každé násilie voči komukoľvek z dôvodu jeho presvedčenia či vierovyznania. Odsudzujeme tiež všetky činy vandalizmu, bezohľadného ničenia či znesväcovania posvätných miest ktoréhokoľvek náboženstva a kdekoľvek na svete. Obraciame sa k Cirkvi, aby sa k nám pridala a podporila naše kritické stanovisko voči novému barbarstvu – radikálnemu chápaniu islamu, ktoré mnohými spôsobmi ohrozuje celosvetovú spoločnosť a obracia sa aj proti umierneným moslimom a v zvýšenej miere proti kresťanským a židovským komunitám. Vyzývame všetkých ľudí dobrej vôle, aby sa spojili v boji proti tomuto zlu. Pripomíname, že nenávisť radikálnych islamistov je zameraná v prvom rade proti štátu Izrael – jedinému demokratickému štátu v oblasti blízkeho východu. Tento štát, ktorý je cieľom nenávistnej kampane, ktorá nemá precedens počas celých dejín ľudstva, si zasluhuje solidaritu všetkých slušných ľudí.

Verím, že naše spoločné úsilie vytvorí pôdu pre lepší svet , svet bez nenávisti a predsudkov, svet, v ktorom budeme bližšie k cieľu nášho stvorenia.

Dámy a páni, ďakujem vám za pozornosť.

-

Igor Rintel

predseda ÚZŽNO

( TK KBS, iri; ml ) 20181204024   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]