[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je nedeľa 27. 07. 2025   Meniny má Božena      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  júl  >>
poutstštpisone
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Jubilejný rok 2025
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež Lev XIV.
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity

Na hrade Ľubovňa otvorili výstavu obrázkov s náboženskou tematikou
P:3, 04. 06. 2018 08:05, DOM

Stará Ľubovňa 4. júna (TK KBS) Na Ľubovnianskom hrade sprístupnili celosezónnu výstavu o kráse farbotlačí. Okrem originálov sa tam návštevník oboznámi z históriou, ikonografiou, svätcami či zobrazovaním svätých. Sprevádzať ho budú pútnické piesne v podaní Michala Smetanku. Ide o prezentáciu kresťanstva v umení, informoval riaditeľ múzea Dalibor Mikulík.

Obrázky s náboženskou tematikou – farbotlače, olejotlače, majú početné zastúpenie v zbierkových fondoch slovenských múzeí. Doteraz im bola venovaná iba okrajová odborná pozornosť a prezentácia. Aj v zbierkovom fonde  Ľubovnianskeho múzea sa nachádza bohatá kolekcia obrázkov, ktorú predstavujeme verejnosti prostredníctvom výstavy a  katalógu, hovorí kurátorka výstavy Monika Pavelčíková.

História tlačených obrazov – farbotlačí, olejotlačí siaha do polovice 19. storočia a súvisí s rastúcimi úspechmi v rozvoji  tlačiarenskej technológie a v začlenení jej produkcie do komerčného sektora. Prvú farebnú tlač vykonal v roku 1826 Alois Senefelder. Tlačené farebné obrazy sa stali náhradou vysokého umenia, ktoré bolo predtým dostupné iba majetným vrstvám. Reprodukcie obrazov sa najskôr objavili malomestskom prostredí, v sedliackych chalupách a v robotníckych bytoch.

Ikonografia farbotlačí z 19. storočia nadviazala po stránke obsahovej a formálnej  na tradičné zobrazenia, so zreteľom na estetické cítenie malomestských a dedinských  odberateľov. Okrem estetických požiadaviek bol tiež dôležitý aj aspekt náboženský, sociálno-ekonomický a ekologický. Masovosť produkcie a rastúci blahobyt spoločenstva podnietili široký okruh odberateľov tlačených farebných obrazov, uvádza Pavelčíková.

Analýza motívov vyskytujúcich sa na obrazoch ukazuje, že svetské umenie tu nebolo široko reprezentované. Náboženské motívy nadväzovali na staré vzory. Medzi nimi boli stále populárne zobrazenia z 18. storočia - Matky bolestnej podľa Carla Dolcieho a Ecce Homo podľa Guida Renieho a tiež Madona Sixtínska podľa Rafaela. Pred 1. svetovou vojnou nebolo veľa reprodukcií diel veľkých maliarov, ktoré by boli určené pre masových klientov.

V katolíckej tradícii mal dôležitú úlohu kult Panny Márie, ktorý bol predstavený v niekoľkých verziách. Predstavenia zo života P. Márie napr. Zvestovanie, Korunovanie, Usnutie alebo predstavenia spojené s miestami kultu, alebo s výlučným  ikonografickým typom - Bolestná, Ustavičnej pomoci, Ružencová, Škapuliarska. Tiež zobrazenia Matky Božej s dieťatkom Ježiš, alebo trpiacej Matky s mŕtvym synom ako Pieta.

V katolíckej tradícii boli reprezentované aj zobrazenia patrónov. Medzi obrazmi v katolíckych domoch významnú pozíciu zaujali zobrazenia pútnických miest, svätých patrónov týchto miest, kostolov a tiež obrazy so zobrazením histórie pútnického miesta. Obrazy boli často vešané v pároch ako pendant, napr. v pol. 19. st. to boli obrazy Najsvätejšieho Srdca Ježišovho a Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, uviedla kurátorka výstavy.

( TK KBS, dmi, mpa; ml ) 20180604019   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]