[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je sobota 27. 07. 2024   Meniny má Božena      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  júl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

P. Lombardi vysvetľuje slová pápeža: Nejde o zavedenie vysviacky žien
P:3, 13. 05. 2016 18:44, ZAH

Vatikán 13. mája (RV) Slová Svätého Otca o ochote ustanoviť komisiu na preskúmanie problematiky diakonátu žien neznamenajú, že by mal v úmysle zavádzať vysviacku žien. Vyjadrenia pápeža počas stretnutia s generálnymi predstavenými rehoľníčok 12. mája vo Vatikáne vyvolali mimoriadny mediálny ohlas. Tieto nie vždy presné mediálne interpretácie zasadil do jasného rámca hovorca Svätej stolice P. Federico Lombardi.

Prinášame jeho vyjadrenie:

„Ide o nádhernú konverzáciu, ktorú pápež viedol s predstavenými rehoľníčok z rozličných častí sveta. Veľmi peknú a povzbudzujúcu ohľadom žien a osobitne zasvätených žien v živote Cirkvi, aj o ich úlohách v dôležitých pozíciách na dikastériách, keď nie sú podmienené ordináciou. Veľa rozruchu vyvolala skutočnosť, že pápež v odpovedi na jednu otázku hovoril o komisii na skúmanie otázky diakonátu žien. Je to otázka, o ktorej sa mnoho hovorilo aj v minulosti a ktorá pramení z faktu, že v starobylej Cirkvi jestvovali ženy nazývané „diakonisy“ (diakonky), ktoré vykonávali určité služby v komunite. Urobili sa aj rozličné historické bádania ohľadom tejto skutočnosti, a pápež na to aj poukázal. Navyše je tu dôležitý dokument Medzinárodnej teologickej komisie z roku 2002, ktorý o tom pojednáva. Pápež hovorí, že uvažuje nad zriadením komisie, ktorá by pokračovala v týchto otázkach, aby sme ich videli s väčšou jasnosťou. Ale musíme byť čestní: Pápež nepovedal, že má úmysel zaviesť diakonskú vysviacku žien, a už vôbec nehovoril o kňazskej vysviacke žien. Naopak, keď hovoril o kázaní počas eucharistického slávenia, vysvetlil, že nad týmto naozaj neuvažuje. Je teda pomýlené zužovať všetky tie dôležité veci, ktoré pápež povedal rehoľníčkam na túto jedinú otázku.“

* * * * *

Pri stretnutí Svätého Otca Františka s generálnymi predstavenými ženských rehoľných inštitútov 12. mája v Aule Pavla VI. vo Vatikáne Svätý Otec odpovedal aj na otázku týkajúcu sa úlohy zasvätených žien v Cirkvi a ich eventuálneho prístupu k trvalému diakonátu. Prinášame v plnom znení prepis otázky a odpovede Svätého Otca. Išlo v poradí o druhú zo štyroch otázok, ktoré zástupkyne rehoľných sestier na stretnutí pápežovi Františkovi položili. Prinášame plné znenie otázky a následnej odpovede Svätého Otca

Otázka:

„Zasvätené ženy už veľa pracujú s chudobnými a vytisnutými na okraj, vyučujú katechézu, sprevádzajú chorých a zomierajúcich, roznášajú sväté prijímanie, v mnohých krajinách vedú spoločné modlitby pri absencii kňazov a za týchto okolností prednášajú homíliu. V Cirkvi je úrad trvalého diakonátu, ale je otvorený iba mužom, či už ženatým alebo neženatým. Čo prekáža Cirkvi, aby zahrnula ženy medzi trvalých diakonov, práve tak ako sa to udialo v prvotnej Cirkvi? Prečo neustanoviť oficiálnu komisiu, ktorá by mohla preskúmať túto otázku? Môžete nám dať nejaký príklad, kde vidíte možnosť lepšieho zapojenia žien a zasvätených žien do života Cirkvi?"

Odpoveď pápeža Františka:

„Táto otázka je zameraná v zmysle činnosti: zasvätené ženy už veľa pracujú s chudobnými, robia mnohé veci – v činnosti. A týka sa problematiky trvalého diakonátu. Niekto by mohol povedať, že „trvalé diakonky“ v živote Cirkvi sú svokry [pápež sa smeje spolu so sestrami]. Toto v staroveku skutočne bolo, malo to počiatok... Pamätám si, že to bola téma, ktorá ma dosť zaujímala, keď som prichádzal do Ríma na stretnutia a býval som v Dome Pavla VI.; bol tam jeden sýrsky teológ, vynikajúci, ktorý urobil kritické vydanie a preklady hymnov Efréma Sýrskeho. V jeden deň som sa ho na to opýtal a on mi vysvetlil, že v prvých storočiach Cirkvi boli nejaké „diakonky“. Avšak kto boli tieto diakonky? Mali svätenie alebo nie? Hovorí o tom Chalcedónsky koncil (451), ale je to trochu nejasné. Aká bola úloha diakoniek v tom čase? Zdá sa – hovoril mi ten človek, ktorý už zomrel, bol to úžasný profesor, múdry a vzdelaný – zdá sa, že úlohou diakoniek bolo pomáhať pri krste žien, pri ponorení, krstili ich ony, kvôli úctivosti, aby tiež pomazávali ženy na tele v rámci krstu. A ešte jeden zaujímavý poznatok: keď prebiehal manželský súd, lebo muž bil svoju ženu a tá sa išla za biskupom sťažovať, diakonky boli určené na to, aby prezreli zanechané modriny na tele ženy spôsobené manželovou bitkou a informovali biskupa. Toto si pamätám. Existujú nejaké publikácie o diakonáte v Cirkvi, avšak nie je zrejmé, ako to bolo. Myslím, že požiadam Kongregáciu pre náuku viery, aby mi referovali ohľadom štúdií na túto tému, lebo ja som vám odpovedal len na základe toho, čo som o trvalom diakonáte počul od toho kňaza, ktorý bol vzdelaným a zdatným bádateľom. A navyše by som chcel vytvoriť oficiálnu komisiu, ktorá by študovala túto otázku: myslím, že bude pre Cirkev dobré objasniť tento bod; súhlasím a budem o tom hovoriť, aby sa urobilo niečo v tomto zmysle.

Ďalej hovoríte: „Súhlasíme s vami, Svätý Otec, že ste viackrát poukázali na potrebu výraznejšej roly žien na rozhodovacích pozíciách v Cirkvi“. Toto je jasné. „Mohli by ste [Svätý Otec] uviesť nejaký príklad, kde vidíte možnosť lepšieho zapojenia sa žien a zasvätených žien v živote Cirkvi?“ Jednu vec poviem až potom, lebo som si všimol, že je tu všeobecnejšia otázka. Na konzultácie Kongregácie pre rehoľníkov, na stretnutia, musia zasvätené ženy ísť: to je jasné. Na konzultácie o toľkých problémoch, ktoré sa predkladajú, musia zasvätené ženy ísť. Ďalšia vec: lepšie zapojenie. V tejto chvíli mi neprichádzajú na myseľ konkrétne veci, avšak vždy tak ako som už predtým povedal: [treba] hľadať úsudok zasvätenej ženy, lebo žena vidí veci s originalitou odlišujúcou sa od tej mužskej, a toto obohacuje: či už pri konzultácii, alebo pri rozhodovaní, alebo v konkrétnosti.

Tieto práce, ktoré konáte medzi chudobnými, ľuďmi na okraji spoločnosti, vyučujúc náboženstvo, sprevádzajúc chorých a umierajúcich, sú práce veľmi „materské“, kde sa materinskosť Cirkvi môže ešte viac prejaviť. Avšak sú tu aj muži, ktorí robia to isté a [robia to] dobre: zasvätení, hospitálske rády... A toto je dôležité. Takže, čo sa týka diakonátu, áno, uznávam a zdá sa mi potrebná komisia, ktorá by túto tému dobre objasnila, najmä čo sa týka prvotného obdobia Cirkvi. Čo sa týka lepšieho zapojenia, opakujem, čo som už povedal predtým. Ak tu je niečo na skonkretizovanie, spýtajte sa teraz: ohľadom toho, čo som povedal, je tu ešte nejaká ďalšia otázka, ktorá by mi pomohla premýšľať? Nech sa páči...“

( TK KBS, RV jb, ej; ml ) 20160513041   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]