[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je piatok 26. 04. 2024   Meniny má Jaroslava      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  apríl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Cirkev v Kórei: jej počiatky a súčasnosť vo svetle štatistických údajov
P:3, 05. 08. 2014 14:57, ZAH

Južná Kórea 5. augusta (RV) Už na budúci týždeň v stredu 13. augusta vyrazí Svätý Otec František na svoju tretiu zahraničnú apoštolskú cestu. Cieľom jeho letu bude Soul, hlavné mesto Kórejskej republiky, nazývanej aj Južnou Kóreou. Pôjde o jeho prvú cestu do ďalekej Ázie, ktorá pre mnohých z nás má zaiste nádych exotiky a naše informácie o tejto krajine sú pomerne skromné. Pred blížiacou sa návštevou si preto postupne priblížime niektoré aspekty života Cirkvi na Kórejskom polostrove.

Cirkev v Kórei je pomerne mladá. Jej história sa datuje na niečo viac ako dvesto rokov, keď skupina mladých vedcov spoznala katolicizmus. Štúdiom západnej literatúry chceli nájsť novú ideu, ktorá by bola schopná usmerňovať zmenu kórejskej spoločnosti tej doby. Ich štúdium, ktoré bolo spočiatku len zvedavosťou pre novú teóriu, sa Božou milosťou krok za krokom, keď pokračovali v uvažovaní nad tým, čo študovali, premenilo na vieru.

Spoznali veľkú časť katolíckeho učenia prostredníctvom samoštúdia kníh. Po pochopení dôležitosti krstu poslali jedného spomedzi seba do Pekingu v Číne, aby sa dal pokrstiť. Bol to Yi Seung-hun. Žil v rokoch 1756-1801 a bol prvým Kórejčanom, ktorý prijal krst, a tiež jedným zo zakladateľov Katolíckej cirkvi v Kórei.

V roku 1783 odišiel do Pekingu so svojím otcom, ktorý bol členom diplomatickej delegácie v Číne. Učil tam katechizmus u jezuitských misionárov a neskôr bol pokrstený aj jeho otec Jean-Joseph de Grammont. Rok nato sa vrátil do Kórey a priniesol so sebou mnoho katolíckych publikácií. Bol učiteľom a pokrstil niekoľkých Kórejčanov, vrátane Jung Yak-yonga, známeho člena Silhaku, spoločenského hnutia návratu ku konfucianizmu. V roku 1794 boli niektorí z jeho priateľov odsúdení na trest smrti za organizáciu vstupu čínskeho pátra Ju Moon-moa do Kórey a z rovnakého dôvodu bol on sám odsúdený na vyhnanstvo v jednej vidieckej lokalite. Potom bol odsúdený na trest smrti a popravený v roku 1801 vo väzení Seosomoon v Soule.

Cirkev bola v Kórei od začiatku evanjelizácie veľmi prenasledovaná vládou, pretože v tom čase bol štátnym náboženstvom konfucianizmus. Prenasledovanie trvalo asi sto rokov a vyžiadalo si viac než desaťtisíc mučeníkov. Slobodu náboženského vyznania krajina získala po uzatvorení zmluvy medzi Kóreou a Francúzskom v roku 1886. Ale táto sloboda netrvala dlho, pretože v roku 1910 bola Kórea napadnutá Japonskom a zostala po touto nadvládou tridsaťpäť rokov. Počas tejto doby žila kórejská Cirkev pod prísnou kontrolou a dohľadom japonskej vlády. Kórea získala nezávislosť v roku 1945, keď sa skončila Druhá svetová vojna.

Sloboda priniesla nezávislosť, avšak mala veľmi smutné pokračovanie. Kórea bola rozhodnutím Spojených štátov amerických a Sovietskeho zväzu rozdelená na dve časti: severnú a južnú. Bolestné rozdelenie ľudí, ktorí boli vždy jednotní, výrazne ovplyvnilo osud kórejskej Cirkvi. V čase rozdelenia bolo na juhu asi 100-tisíc katolíkov v asi sto farnostiach, zatiaľ čo na severe ich bolo 55-tisíc, v asi päťdesiatich farnostiach. Takže dve tretiny z celkového počtu boli na juhu a tretia na severe. Komunistický režim, ktorý potom začal vládnuť v Severnej Kórei, sa však silno postavil proti Cirkvi. O 166 kňazoch a rehoľníkoch, ktorí boli v tej dobe prítomní na severe, sa dnes nič nevie. Teraz v Severnej Kórei už neexistuje ani jedna farnosť, nijaký kňaz, ani rehoľná sestra. Ani sa nevie, koľko katolíkov tam je, i keď sa hovorí, že tisíc až tritisíc. Jedným slovom, Severná Kórea sa stala „Cirkvou ticha“. Na rozdiel od toho Cirkev v Južnej Kórei pokračuje v rozvoji a je na treťom mieste medzi krajinami juhovýchodnej Ázie po Filipínach a Vietname.

K 31. decembru 2013 uvádzali štatistiky v Južnej Kórei 5 442 996 katolíkov, čo je 10,4% z celkovej 52 miliónovej populácie. V priebehu posledných desiatich rokov percentuálne zastúpenie katolíkov rástlo, od roku 2009 sa drží nad 10%. Najsilnejšie zastúpenie katolíkov je v generácii vo veku 50-54 rokov.

Ročný priemer krstov je viac ako 100-tisíc. V roku 2013 bolo pokrstených 118 830 Kórejčanov, pričom v 73% prípadov išlo o krst v dospelom veku. Kórejská Cirkev zaznamenala medzi rokmi 2012 a 2013 pokles účasti na nedeľných bohoslužbách o 5%. Výsledky minuloročného prieskumu dokumentujú pravidelnú účasť na nedeľnej svätej omši u 21% katolíkov. Rovnako poklesol počet krstov o 10%, ako aj počet uzatvorených manželstiev o 6%.

Kórejská cirkev má 36 biskupov a dvoch kardinálov. V krajine je 1 668 farností a 791 misijných staníc. Pokiaľ ide o zloženie kňazského zboru, Kórea má 4 865 kňazov, z ktorých je takmer polovica rehoľníkov. Okrem 170 kňazov zahraničného pôvodu sú to všetko domáci Kórejčania. V krajine pôsobí 165 rozličných rehoľných rádov: 46 mužských a 119 ženských, s 1 564 rehoľníkmi a 10 173 rehoľnými sestrami.

( TK KBS, RV jak; ml ) 20140805030   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]