[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je streda 24. 04. 2024   Meniny má Juraj      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  apríl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Homília ostrihomsko-budapeštianskeho kardinála P. Erdöa v Nitre
P:3, 04. 10. 2013 18:35, DOM

Nitra 4. októbra (TK KBS) Druhým dňom pokračuje Plenárne zasadnutie Rady európskych biskupských konferencií. Po sérii pracovných blokov a prijatí u prezidenta SR biskupi navštívili Nitru, slávili svätú omšu s vešperami v Katedrále sv. Emeráma. Predsedal jej ostrihomsko-budapeštiansky kardinál Péter Erdö, ktorý sa prihovoril i v homílii. Prinášame ju v plnom znení.

"Drahí bratia a sestry v Kristovi!

Výročné plenárne zasadanie predsedov európskych biskupských konferencií sa tento rok koná v Bratislave (na Slovensku) pri príležitosti 1150. výročia príchodu svätých Cyrila a Metoda na toto územie.

Aký je ich príbeh? Títo dvaja bratia sa narodili v Solúne a vieme, že Cyril bol mladší ako Metod. Vieme tiež, že mal na svoju dobu mimoriadne vzdelanie. Carihradský patriarcha mu zveril správu svojej knižnice, v ktorej sa nachádzala mimoriadne zaujímavá zbierka kníh. Vieme, že patriarcha Fócius na základe tejto knižnice opísal všetku literatúru antického sveta. Napísal zhrnutia mnohých kníh, ktoré sa až do súčasnosti nezachovali. Len z jeho zhrnutí vieme, čo všetko antický svet v literárnej a vedeckej oblasti vyprodukoval. S týmito danosťami sa mladý Cyril, ktorý vtedy ešte nosil meno Konštantín, rozhodol pre náboženský život, a spolu so svojím bratom Metodom sa vydali na misiu. Táto misia sa však začala nájdením relikvií svätého pápeža Klementa.

Práve v tomto akoby sa prejavila jednota medzi Rímom a Konštantínopolom: relikvie pápeža a Konštantínopol, z ktorého bratia sa bratia vydávajú na misiu. Nebolo však náhodou, kam táto ich misia smerovala, pretože vieme, že moravské kniežatstvo práve hľadalo misionárov, ohlasovateľov evanjelia, ktorí by poznali reč Slovanov. Cyril a Metod túto reč ovládali. Mohli tak dosiahnuť pozoruhodné misionárske úspechy a uskutočniť aj kultúrne dielo, ktoré dnes obdivujeme. Nielenže pripravili písomnú formu slovanského jazyka, ale preložili doňho aj Sväté písmo a liturgické knihy. Toto všetko dokázali v priebehu niekoľkých rokov. Aj dnes možno povedať, že to bolo na dané podmienky ohromné dielo. Avšak v priebehu dejín sa čosi podobné aj zopakovalo. Napríklad, po objavení Mexika niektorí španielski kňazi pre domorodcov pripravili slovník, gramatiku a preklad základných textov. Prečo? Pretože pre kresťana je hlásanie viery vnútornou, priam pálčivou nevyhnutnosťou. Hlásanie musí prekonať jazykové bariéry. Bohatstvo Krista je potrebné zdieľať s ľuďmi všetkých jazykov.

Na záver tejto prvej misie, ktorá bola korunovaná úspechom, bratia idú do Ríma. Svätí Cyril a Metod idú k pápežovi, aby mu predložili výsledky svojej práce. Predstavia mu písmo a liturgické preklady v slovanskom jazyku. Položia ich na oltár a Svätý Otec ich prijme: v štyroch rímskych kostoloch sa potom dokonca slávi liturgia v slovanskej reči.

Jedným z týchto štyroch kostolov bol aj Chrám svätého Petra. Vieme, ako príbeh pokračoval; vieme, že Cyril na následky choroby zomrel v Ríme a viac sa nevrátil k Slovanom. Vieme, že aj z nariadenia samotného pápeža sa na Cyrilovom pohrebe zúčastnili v Ríme žijúce spoločenstvá latinského (dnes by sme povedali talianskeho) a gréckeho jazyka. Cyril a Metod, títo svätí bratia, sú symbolom jednoty medzi východným a západným kresťanstvom. A keď sa Metod, už ako biskup, na pápežov pokyn vrátil späť medzi Slovanov, pokračoval v misionárskom diele až do svojej smrti v roku 885. Tradícia hovorí, že je možno pochovaný na Velehrade, ktorý sa preto stal pútnickým miestom všetkých kresťanov hovoriacich slovanskými jazykmi. Ich dielo je však veľmi zaujímavé aj pre nás.

Nie náhodou úcta k nim rástla v priebehu dejín a stala sa intenzívnou práve v 20. storočí. Prvý slovanský pápež, Ján Pavol II, ich vyhlásil za spolupatrónov Európy v roku 1980. Po svätom Benediktovi a ešte pred Editou Stein a svätou Brigitou Švédskou, vyhlásil svätých Cyrila a Metoda. Svojou osobnosťou skutočne reprezentujú európske kresťanstvo, ktoré dýcha oboma pľúcami, Rímom aj Konštantínopolom, Východom aj Západom, ktoré sa v rámci ich pôsobenia stretli v jednote spoločnej viery. Nielenže našli a uctili si relikvie pápeža Klimenta, ale ich aj priniesli do Ríma a umiestnili ich v chráme svätého Klimenta. Kto tam dnes príde, nájde v tomto chráme poďakovania slovanských národov, ktoré si uctievajú pamiatku svätých bratov práve tu, v chráme svätého Klimenta.

Nechceme sa však venovať len minulosti, chceme hovoriť aj o súčasnosti, o misii našej viery a našej Cirkvi. Veď aj v maďarských dejinách vidíme, že talianski misionári - ako svätý Gérard a jeho spoločníci, alebo nemeckí - ako kňazi diecézy Passau, alebo slovanskí mnísi, spoločníci svätého Vojtecha, položili základy kresťanskej viery. Všetci títo misionári prišli medzi Maďarov, aby im odovzdali radosť a bohatstvo kresťanskej viery. Dnes si aj ich uctievame ako svojich svätcov, rátame ich k prameňom, a medzi zakladateľov vlastnej kultúry týchto národov. Takto je to s kresťanstvom: váži si kultúru každého národa. Otvára srdce každého človeka a vyzdvihuje kultúru každého ľudu a každého jednotlivca. Posolstvo Ježiša Krista sa prihovára každému z nás a nevymazáva ani nesplošťuje nijakého človeka. Učí každého mať rešpekt pre druhých, a tiež to, že keď vzdávame Bohu chválu, vyjadrujeme tým úctu aj sebe samým. Toto je rovnako platné v dnešnej Európe, ako to bolo platné pred 1150 rokmi.

Cirkev si uctieva svätého Cyrila ako patróna vedcov a učiteľov, pretože práca, ktorú uskutočnil, nepredstavovala len hlásanie viery, ale týkala sa aj vedeckej oblasti rôzneho druhu. V Národnej bavorskej knižnici som na vlastné oči videl originálne diela i ručné prepisy kníh pochádzajúce z 9. storočia, nájdené na území dnešného Slovinska. Duchovné dielo svätého Cyrila teda prežilo nielen v nepriamej tradícii, ale aj vo forme hmatateľnej skutočnosti. Dielo svätého Cyrila je príkladom kresťanskej viery, ktorá prináša ovocie v každej oblasti. Zároveň je pre nás veľmi poučné, pretože každé poznanie začína základnými vedomosťami, teda písaním, čítaním a poznaním materinského jazyka.

Prosme o Božie požehnanie pre všetkých, ktorí dnes pracujú v misiách a na poli novej evanjelizácie medzi rozličnými národmi našej Európy. Vyprosujme im milosť úcty k dnešnému človeku. Prosme Boha, aby svojím požehnaním sprevádzal ich prácu. Pre nich všetkých a pre všetkých nás tu prítomných, vyprosujme príhovor svätých Cyrila a Metoda.

Preložil: Martin Kramara

( TK KBS, pe, mkr; ml ) 20131004038   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]