[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je pondelok 29. 04. 2024   Meniny má Lea      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  apríl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

O Žalme 116 a Nicejsko-carihradskom vyznaní viery v Badíne
P:3, 15. 05. 2013 14:42, DOM

Banská Bystrica - Badín 15. mája (TK KBS) - Účastníci tretieho ročníka cyklu Slovom žalmu k jubileu sa v pondelok 13. mája 2013 opäť zišli v Kňazskom seminári sv. Františka Xaverského v Badíne. Piate stretnutie bolo tento raz zamerané na Nicejsko-carihradské vyznanie viery a výklad Žalmu 116 s podtitulom Vyznanie lásky a dôvery.

Prednáškou o Nicejsko-carihradskom vyznaní viery sa prítomným prihovoril cirkevný historik Gabriel Brendza, ktorý prednáša cirkevné dejiny na Teologickom inštitúte v Banskej Bystrici – Badíne. Zameral sa na historické súvislosti vzniku a formovania tohto symbolu viery v 4. storočí. Ako povedal, „toto storočie prebiehalo v znamení dôležitých synod, ktoré možno rozdeliť na tie, ktoré definovali dôležité pravdy, a tie, ktoré ich potvrdzovali a vyvodzovali disciplinárne dôsledky.“ Išlo tu o spory trinitárne, teda také, ktoré sa zaoberali náukou o Najsvätejšej trojici.

Podľa Brendzu dvoma piliermi tohto storočia boli koncily v Nicei (325) a v Carihrade (381). Prvý z týchto koncilov vymedzoval náuku o božstve Ježiša Krista oproti bludu ariánov, ktorí hlásali, že Syn nebol od večnosti splodený, ale len Otcom stvorený. Druhý koncil riešil otázku božstva Ducha Svätého. Kým v priebehu Nicejského koncilu vyniká osobnosť svätého Atanáza, Carihradský koncil najviac ovplyvnili traja Kapadóčania, teda svätí Bazil Veľký, Gregor Naziánzsky a Gregor Nyssenský.

Žalm 116, podobne ako predchádzajúce Žalmy 114 a 115, sú súčasťou tzv. egyptského halelu, keďže sa začínajú i končia zvolaním „Aleluja.“ Domáci biblista Blažej Štrba v prednáške ďalej uviedol, že v žalme je prítomných viacero výrazov, ktoré ho robia jedinečným. Osobitne to platí o refréne, ktorý dosvedčuje úmysel žalmistu vykonať vďaku, v znení: „…a budem vzývať meno Pánovo.“ „Je to jedinečný ďakovný rituál človeka, ktorého slová a sľuby vychádzajú z permanentnej skúsenosti Pána – záchrancu,“ zakončil výklad Štrba.

Najbližšie stretnutie cyklu Slovom žalmu k jubileu III sa uskutoční 10. júna 2013. S témou Viera a povera vystúpi – v prednáške pôvodne plánovanej na september – domáci moralista a rektor seminára Ján Viglaš. Biblista Blažej Štrba bude analyzovať Žalmy 127 a 128, nazvané Požehnané mesto a rodina.

Cyklus Slovom žalmu k jubileu III je určený pre kňazov, študentov teológie i pre všetkých veriacich, ktorí chcú prostredníctvom prednášok o viere a výkladu žalmov hlbšie spoznávať vieru Cirkvi i tajomstvá Bo1žieho slova, a tak intenzívnejšie prežívať Rok viery i Rok svätých Cyrila a Metoda.

Zvukovú nahrávku a prezentáciu z posledného, ale aj z predchádzajúcich večerov, môžete nájsť na webstránke Kňazského seminára www.xaver.sk v sekcii Na stiahnutie.

TK KBS informoval Dušan Rončák

( TK KBS, dro; ml ) 20130515026   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]