[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je utorok 23. 04. 2024   Meniny má Vojtech      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  apríl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Ďalšia generálna kongregácia biskupskej synody vo Vatikáne
P:3, 23. 10. 2012 18:53, ZAH

Vatikán 23. októbra (TK KBS/RV) - V pondelok 20. októbra pokračovalo zasadnutie biskupskej synody.

PONDELOK 22. októbra

Biskupská synoda o novej evanjelizácii v pondelok prerušila svoje zasadnutie. Hlavný relátor synody, relátori jednotlivých jazykových sekcií a generálny sekretár sa zaoberali formuláciou záverečných propositiones - teda akéhosi výstupu zo synody, ktorý bude predložený Svätému Otcovi k definitívnemu spracovaniu formou písomného pápežského dokumentu.

Delegácia synodálnych otcov odíde do Sýrie napriek nepokojom

Napriek pokračujúcemu bombardovaniu Damašku a Aleppa odíde delegácia synodálnych otcov do Sýrie "ako to bude najskôr možné", potvrdil v pondelkovom vyhlásení hovorca Svätej stolice P. Federico Lombardi. O vyslaní šesťčlennej delegácie rozhodol Benedikt XVI. - jej členovia majú byť biskupi, ktorí sa zúčastňujú na prebiehajúcej synode o novej evanjelizácii a zástupcovia Svätej stolice. Biskupská komisia má skúšaný región povzbudiť k solidarite, pokoju a zmiereniu, uviedol hovorca Lombardi.

Poznanskýk arcibiskup o šírení viery pre mladých

Hoci sa počas posledných dní hovorilo veľa o novej evanjelizácii pre mladých, synodálni otcovia sa zhodujú na tom, že je potrebné zamerať sa aj na dospelých, keďže práve na ich vzdelávaciu úlohu sa často zabúda. „Doteraz sme sa zaoberali zabezpečením katechéz pre deti a mladých, bez toho aby sme uvažovali nad katechézou pre dospelých. Ale plody a rozvoj katechéz u detí závisí práve od dospelých a ich správania sa, často vzdialených od viery, ničiac tak to, čo je zasiate u detí. Ak nie je šírenie viery a jej obsahu prostredníctvom svedectva vykonávané dospelými, je tu riziko, že sa vytratí,“ tvrdí Mons. Stanislaw Gadecki, poznanský arcibiskup. Rodičia podľa neho v súčasnosti prichádzajú o svoju výchovnú úlohu aj v dôsledku pracovnej vyťaženosti: „Musíme skonštatovať, že ide o smutnú realitu. O to viac v čase, keď dospelí prežívajú veľmi bolestnú situáciu a sú nútení pracovať nie osem, ale 12 alebo aj 14 hodín denne, takže večer prichádzajú domov unavení a nemajú čas venovať sa deťom. Tie ostávajú samé, popoludní nemajú na blízku rodičov a trávia celý deň na internete.“ Cirkev v Poľsku sa preto rozhodla začať s katechézami pre dospelých, pričom sa zameriava na laických evanjelizátorov. V škole katechéz pre dospelých sa venuje laikom, ktorí následné odchádzajú vyškolení a pripravení odovzdávať vieru dospelým: „Vytvorili sme školu, pretože katechéti, svedkovia, nemôžu improvizovať bez prípravy. Táto skúsenosť so školou katechézy nám ukázala, že jazyk laikov je pri odovzdávaní viery dospelým oveľa presvedčivejší ako jazyk kňazov.“

Generálny minister Rehole menších bratov konventuálov na synode

Synodálni otcovia žiadajú, aby sa spoločensko-komunikačné prostriedky stali nástrojmi novej evanjelizácie. Aby sa ale internet, televízia a rozhlas stali prostriedkami komunikácie evanjelia je nevyhnutné, aby tí, ktorí pracujú v týchto masmédiách, mali jasnú kresťanskú identitu. Viac už pre Vatikánsky rozhlas účastník na biskupskej synode páter Marco Tasca, generálny minister Rehole menších bratov konventuálov: „Verím tomu, že je to jeden z najväčších prostriedkov, ktoré nám v súčasnosti daroval Pán. Myslím si, že najdôležitejšou vecou pre evanjelizovanie je, aby sa používali s jasnou katolíckou identitou. Sú to nástroje, ktoré nám dovolia priblížiť sa ku všetkým, ktorí počúvajú rádio, sledujú televíziu, internet, smartfony a iné prostriedky ... všetko sú to dobré nástroje.“

Čo odlišuje katolíckeho komunikátora od komunikátora vo všeobecnom zmysle? „Podľa môjho názoru je to vnútorná vášeň pre Krista, pre jeho kráľovstvo. To, že sme presvedčení o tom, že vlastníme a môžeme odovzdať dobrú zvesť, niečo dobré pre ľudí, pre naplnený život, radostný život, život, o ktorom môžeme povedať: «Môj život je pekný. Som šťastný, že ho môžem žiť s Ježišom a podľa evanjelia».“

Sú spoločensko-komunikačné prostriedky schopné zdieľať dôležitý, hlboký obsah, ako je obsah evanjelia? „Som absolútne presvedčený o tom, že áno. Záleží však ako ich používame, čo ponúkame a aký štýl používame.“ Očakávajú užívatelia týchto prostriedkov niečo osobitné z katolíckeho prostredia? „Samozrejme, že áno. Stačí sa pozrieť na poslucháčov niektorých katolíckych rádií. Ľudia hľadajú pravdivé slovo; slovo, ktoré reflektuje dôležité skutočnosti života. Aký má zmysel môj život? Kam chcem ísť? Odkiaľ pochádzam? Aký zmysel má utrpenie? Aký význam má smrť, láska? Ľudia hľadajú odpovede na tieto otázky, možno niekedy čudným a nie explicitným spôsobom, ale každý ich má vo svojom srdci. Teda, ako dobré, že sa môžeme pokúsiť naznačiť odpovede na tieto otázky!“

Výzvou teda je prekročiť hranicu rýchlych, emotívnych informácií? „Presne tak. Musíme komunikovať veci iným spôsobom ako to robí okolitý svet. To nie je náš spôsob. My musíme ísť do hĺbky otázok, ktoré si dnešný človek kladie, aby tak mohol prijať odpovede, ktoré dáva evanjelium a Cirkev.“ Vo vašom príspevku na synode bol zaujímavý postreh: „ak sa svet médií môže definovať ako «zmasovujúci», kresťanská perspektíva, ktorá v ňom musí existovať, je tá, ktorá vedie osobu k pochopeniu vlastnej osobitosti...“„...osoby so všetkým čo je. V takejto situácii sme povolaní ostať pozornými voči osobe s jej dejinami, s jej otázkami a jej námahami. Je to obrovská výzva, ktorá dnes stojí pred nami ako kresťanmi; byť prostredníctvom nástrojov, ktoré sú tzv. „zmasovujúce“, pozorní voči osobe a načúvať jej. Je to výzva, ktorú musíme uchopiť a uskutočniť.“

Úryvky príspevky biskupov, ktorí z časových dovôdov nevystúpili na synode

Tlačové stredisko synodálnej auly na konci minulého týždňa zverejné písané príspevky biskupov, s ktorými - z časových dôvodov - nevystúpili v rámci všeobecnej diskusie. Spoločným menovateľom pre príspevky afrických biskupov je ich dôraz na mládež. Afrika je mladý kontinent, zaznieva opoakovane; mládež je protagonistkou novej evanjelizácie a pastoračné programy k tomu musia prizerať, hovorí Mons. Vella z Madagaskaru, s ktorým súhlasí i biskup Libena z Tanzánie. Sudánsky biskup Mons. Kussala požaduje "teológiu prírody" - africké nerastné bohatstvo je živnou pôdou vojen, storočia kolonializmu uvrhla kontinet do chudoby. Prírodné bohatstvo sa stalo zlorečením, poukazuje biskup diecézy Tomburar-Yambio a požaduje duchovnú reflexiu tohto javu.

Liberijský bisukp Mons. Borwah upozorňuje na hlboko zakorenenú mariánsku úctu, ktorá v jeho krajine vedie i nekatolíkov k účasti na novénach, procesiách a pútiach k Matke Božej. Začneme viac čerpať z múdrosti Kristovej matky, vychádzajúcej z uznaných mariánskych zjavení, požaduje biskup západoafrickej krajiny. Eritrejský biskup Mons. Tesfarmariam vyzýva k vnútornej poctivosti - musíme pripustiť, že nežijeme podľa toho, čo hlásame. Tento postoj vždy bol a doteraz je hlavným nepriateľom viery. Dokiaľ túto primernosť neodstraníme z našich vlastných komunít, veľa viery neodovzdáme, píše biskup hlavného eritrejského mesta Asmary.

K otázkam medzináboženského dialógu sa vyjadrujú dvaja africkí biskupi. Mons. Charles Mahuza Yava z ostrovej republiky Komory hovorí o tichej prítomnosti katolíkov v krajine, obývanej z 99 percent moslimami. Islam je na Komorách štátnym náboženstvom, prozelytizmus prísny zakázaný, kresťania sú skôr tolerovaní než akceptovaní. O medzináboženskom dialógu tu nie je možné hovoriť. Znepokojivým javom sú zmiešané kresťansko-moslimské manželstvá, keď katolíčky sú nútené konvertovať na islam. Oproti tomu arcibiskup nigérijského mesta Abudži opäť potvrdil, že v jeho krajine nedochádza k masovému prenasledovaniu kresťanov, hoci to tak mediálne môže vyznievať. Zo 160-tich miliónov obyvateľov je kresťanov zhruba polovicu, majú rovnaké práva a vplyv. Je veľa typov islamu, zdôraznil Mons. Onayiekan, a dodal: Väčšina moslimov, s ktorými máme susedské skúsenosti, je priateľská. Rozdiely medzi kresťanstvom a islamom sú nepopierateľné, avšak existujú i široké oblasti spoločných základov, ktoré nám pripomína tretia kapitola koncilovej deklarácie o pomeru Cikriv k nekresťanským náboženstvám, Nostra aetate.

V synodálnej aule nevystúpilo počas všeobecnej diskusie tiež niekoľko ázijských biskupov. Dvaja z nich vo svojich diecézach zažívajú úplne odlišnú situáciu Cirkvi: arcibiskup koadjuktor barmského Mandalaj hovorí o praktickej obtiažnosti evanjelizácie budhistov z dvoch dôvodov: prvým je identifikácia náboženstva s národom a kultúrou. Po druhé - budhizmus zo svojej tradície a reinkarnačnej teórie nie je schopný uznať, že niekto, kto zomrel krutou smrťou na kríži, môže byť Boh, píše Mons. Mang Thang z Myanmaru. Svedecto o kvetnúcej Cirkvi naopak prináša Mons. Basílio Do Nascimento z Východného Timoru. V tejto historicky mladej krajiny, kde priemerný vek obyvateľstva je 26 rokov, sa katolícka viera teší výnimočnej úcte. Verejne ju vyznávajú tiež politické špičky. Filipíny a Východný Timor sú tak v rámci ázijského kontinentu dva nepochopiteľné prípady, uzatvára biskup diecézy Baucau.

Zdroje: RV CZ / RV SK

( TK KBS, RV CZ, RV SK; ml ) 20121023037   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]