[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je piatok 19. 04. 2024   Meniny má Jela      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  apríl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Bavorská letná akadémia: Mária Matka Cirkvi
P:3, 21. 09. 2004 14:52, ZAH

Bavorská letná akadémia: Mária Matka Cirkvi

V nádhernom prostredí bavorských jazier v Diessene pri Ammersee južne od Mníchova sa v dňoch 8. až 11. septembra 2004 konala už 12. letná teologická akadémia tento rok na tému Mária Matka Cirkvi.

Zorganizoval ju Iniciatívny kruh katolíckych laikov a kňazov Augsburskej diecézy. V impozantnom kláštore z 12. storočia s nádherným skvostom barokového chrámu v minulosti patriaceho augustiniánom a zasvätenom Nanebovzatiu Panny Márie sa účastníci mohli duševne obohatiť na slávnostných rímskokatolíckych i gréckokatolíckych bohoslužbách, pri nočnej adorácii či dojímavých spevoch Akatistu v románskej sále kláštora. Kláštor založil grófsky rod Andechsov, ktorý dal Bavorsku až 26 svätých, z ktorých najznámejšia bola sv. Mechtilda. Všetkých týchto svätcov sme mohli obdivovať na strope chrámu nad oltárom. Na strope nájdeme aj nádherné fresky zobrazujúce celú históriu vzniku chrámu. Na jeho stvárnení sa podieľali svetoznámi umelci.

Program podujatia sa začal 8. septembra pontifikálnou svätou omšou k sviatku Narodenia Panny Márie. Po nej sa konala prednáška prof. Dr. A. Zeigenausa z Augsburgu na tému Úcta k Panne Márii ako merítko života viery.

Na druhý deň vystúpil prof. Dr. Klemens Stock z Ríma a pred prítomnými sa rozvinula téma Postava Ježišovej Matky v Novom zákone. Ďalší prednášajúci sa zaoberali témami ako Panna a Matka – zrodený z Panny Márie - prof. Dr. Manfred Hauke z Lugana a Predvykúpená a dokonale vykúpen - prof. Dr. Josef Kreiml zo St. Pölten.

Najzaujímavejšie prednášky sa sústredili na tretí deň podujatia, keď vystúpil kardinál Leo Scheffczyk s prednáškou Evanjelizácia pod mariánskym znamení.m. V úvode načrtol históriu evanjelizácie vnútorne spojenej s mariánskym zameraním a zdôraznil, že Panna Mária poskytovala apoštolom poklad Božieho slova, ktorý prechovávala vo svojom srdci. Pápež Pius XII. vo Fidei donum nazýva Máriu Kráľovnou apoštolov a neskôr dostáva aj titul Kráľovná misionárov. Pápež Pavol VI. zasa zdôrazňoval, že pôsobenie Cirkvi vo svete je pokračovaním pastorácie Panny Márie. Ján Pavol II. v Redemptoris missio z druhej strany osvetlil prítomnosť Božej Matky vo večeradle. Cirkev sa musí vždy spájať s Máriou, aby dostávala silu apoštolátu. Mária je nám príkladom oddanosti Kristovi a jej materinská starostlivosť nás vedie. Medzi Matkou a Synom je mimoriadne vrúcny vzťah. Ona našla vzťah k jeho dielu a preto má na ňom spoluúčasť. Už narodenie Ježiša z Márie bolo jej spoluúčasťou. Jej súhlas ju priamo vtiahol do Ježišovho poslania. Keďže ju Boh o súhlas žiadal, vošla do diela svojho Syna úplne vedome a premyslene.

Kristova Matka je aj Matkou veriacich, lebo spolupôsobila, aby sa stali Kristovými údmi. Mária privádza Cirkvi nových veriacich. Pavol VI. k titulu Matka Cirkvi z 11. stor. doplnil, že Mária ako nová Eva a Matka Cirkvi stále pokračuje v privádzaní veriacich ku Kristovi. Mária má za ľudstvo veľké zásluhy, preto ju nazvali Sprostredkovateľkou všetkých milostí. Vo východných cirkvách ju nazývajú aj mostom a rebríkom do neba.

Bez mariánskej zbožnosti a jej príkladu by nebola ani história reholí misionárov. Mariánsku zbožnosť treba prijímať ako vnútornú zložku evanjelizácie. V Márii stvoril Boh najvyšší obraz dokonalého človeka. Príklad Márie nesmieme vidieť v historických činoch, ale v jej osobnom základnom postoji v živote – pretože Mária bola prvá kresťanka. Cirkevní otcovia učia, že Mária prijala Krista najprv duchovne až potom telesne.

Na záver kardinál Scheffczyk zdôraznil: „Duchovnú účinnú moc materstva – to nám Kristus nemôže a nechce dať – tým poveril svoju Matku Máriu. Ona je živou postavou viery, jej príklad nás má zapaľovať, pretože: Kto nehorí nemôže zapaľovať!“

Význam Márie v histórii spásy. Cirkevný otec sv. Irenej a reformátor Martin Luther o Márii - tak znela ďalšia téma, na ktorú sa sústredil Dr. Michael Kreuzer z Augsburgu. Zdôraznil, že Svätý Otec zveril ekumenickú cestu Márii. Uviedol príklad obrazu z kostola v Augsburgu, na ktorom Mária stojí na Mesiaci, pod nohami má hada a nad sebou holubicu. Anjeli jej podávajú uzle a Mária tu má titul Rozväzovačka uzlov. To je termín sv. Ireneja z obdobia, keď bolo treba pravdy kresťanstva hájiť proti gnostikom. Prednášajúci načrtol paralelu o páde hriechu a vykúpení – keď neposlušnosť Adama so spolupôsobením Evy bola nahradená poslušnosťou Krista s pomocou Márie. S neposlušnosťou Evy prišla smrť, s poslušnosťou Márie prišiel život. Ona nie je konkurenciou Ježiša, ale bez jej poslušnosti by nebol život. Tým Mária poslušnosťou rozviazala uzol neposlušnosti a naopak uvoľnený uzol nevery Evy Mária zviazala do uzla viery.

Záverečné referáty sa sústredili na témy: Božia Matka v roku spásy - prof. Dr. Kurt Küppers z Augsburgu, Obraz ženy a obraz Márie - Dr. Ursula Bleyenbergová z Bad Tölzu a Žiarivé povolanie Márie - Dr. F. Reckinger z Geseke.



( Mgr. Zuzana Gluchichová ) 2004092126   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]