[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je sobota 20. 04. 2024   Meniny má Marcel      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  apríl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Rím hostil medzinárodné sympózium „Hudba a Cirkev“ o posvätnej hudbe
P:3, 04. 03. 2017 17:56, ZAH

Vatikán 3. marca (RV) Pri príležitosti 50. výročia vydania inštrukcie Svätej stolice o posvätnej hudbe sa v dňoch 2. – 4. marca zišlo v Ríme medzinárodné sympózium. Téma znela „Hudba a Cirkev: kult a kultúra 50 rokov od Musicam sacram“. K 350 účastníkom podujatia, ktoré zorganizovali Pápežská rada pre kultúru a Kongregácia pre katolícku výchovu v spolupráci s Pápežským inštitútom posvätnej hudby a Pápežským liturgickým inštitútom sv. Anzelma sa dnes prihovoril Svätý Otec František, keď ich prijal na osobitnej audiencii.

Pápež František pripomenul, že Druhý vatikánsky koncil hneď ako prvý zo svojich dokumentov vydal práve konštitúciu o liturgii Sacrosanctum concilium, keďže „konciloví otcovia si boli dobre vedomí ťažkostí veriacich pri účasti na liturgii, ktorej jazyku, slovám a znakom už naplno nerozumeli.“ Inštrukcia Musicam sacram z roku 1967 potom konkretizovala požiadavky vyplývajúce z koncilovej konštitúcie.

Pápež František v tejto súvislosti potvrdil veľkú aktuálnosť zásadného tvrdenia spomenutej inštrukcie, že «liturgický úkon nadobúda vznešenejšiu podobu, keď sa vykonáva so spevom, so služobníkmi všetkých stupňov, vykonávajúcimi svoju službu a za aktívnej účasti ľudu» (MS 5).

Ústredná časť príhovoru Svätého Otca:

„Inštrukcia podľa koncilových odporúčaní na viacerých miestach zdôrazňuje dôležitosť účasti celého spoločenstva veriacich, ktorá sa definuje ako «aktívna, vedomá a plná» a veľmi jasne prízvukuje, že «pravá slávnostnosť liturgického úkonu nezávisí od bohatosti formy spevu a veľkolepej prípravy obradov, ako skôr od dôstojného a nábožného slávenia» (MS 11).

Ide tu teda hlavne o intenzívnu účasť na Božom tajomstve, na „teofánii“, ktorá sa uskutočňuje pri každom eucharistickom slávení, v ktorom sa Pán sprítomňuje uprostred svojho ľudu, povolaného k reálnej účasti na spáse uskutočnenej Kristovou smrťou a mŕtvychvstaním. Aktívna a vedomá účasť teda spočíva v schopnosti hlboko vniknúť do tohto tajomstva, vedieť ho kontemplovať, adorovať a prijať, vnímať jeho zmysel, zvlášť vďaka nábožnému tichu a «muzikálnosti jazyka, ktorým Pán k nám hovorí» (Homília v Dome sv. Marty, 12. decembra 2013). Toto je perspektíva, v ktorej sa pohybuje reflexia o obnove posvätnej hudby a jej vzácnom prínose.

Do pozornosti sa tu dostáva dvojaké poslanie, ktoré je Cirkev povolaná plniť, a to zvlášť cez tých, ktorí z rôzneho titulu pracujú v tejto oblasti. Ide na jednej strane o záchranu a docenenie bohatého a mnohorakého dedičstva minulosti, používajúc ho s vyváženosťou v súčasnosti a vyhnúc sa riziku nostalgického alebo „archaického“ pohľadu. Na druhej strane je potrebné zaistiť, aby duchovná hudba a liturgický spev boli plne „inkulturované“ v umeleckých a hudobných jazykoch súčasnosti; to znamená, aby dokázali vteliť a preložiť Božie slovo do piesní, zvukov a harmónií, ktoré rozochvejú srdce našich súčasníkov, vytvoriac tiež vhodnú emotívnu atmosféru, ktorá disponuje pre vieru a navodí prijatie a plnú účasť na slávenom tajomstve.

Bezpochyby stretnutie s modernosťou a zavedenie reči ľudu do liturgie prinieslo mnoho problémov ohľadom hudobného jazyka, jeho foriem a žánrov. Niekedy prevládla istá priemernosť, povrchnosť a banálnosť, na úkor krásy a intenzity liturgického slávenia. Preto rôzni predstavitelia tejto oblasti, hudobníci a skladatelia, dirigenti a speváci cirkevných zborov - schól (scholae cantorum) a animátori liturgie môžu významne prispieť hlavne ku kvalitatívnej obnove duchovnej hudby a liturgického spevu. Pre uľahčenie tohto procesu musíme podporovať adekvátne hudobné vzdelanie aj pre tých, ktorí sa pripravujú na kňazstvo, v dialógu so súčasnými hudobnými prúdmi, s inštanciami rôznych oblastí kultúry a v ekumenickom postoji.“

(Preklad: Slovenská redakcia VR)

Trojdňové sympózium v priestoroch Augustiniána otvorili predseda Pápežskej rady pre kultúru kardinál Gianfranco Ravasi a prefekt Kongregácie pre katolícku výchovu kardinál Giuseppe Versaldi. Počas troch dní vystúpili dve desiatky osobností. Dominikán Fergus Ryan z Írska analyzoval inštrukciu Musicam sacram v historických súvislostiach, hudobný tvorca z Anglicka Paul Inwood hovoril o „hľadaní posvätna v súčasnej hudbe“ a v rámci okrúhleho stola o „novej hudbe nových spoločenstiev“ vystúpil aj prior Komunity Taizé brat Alojz.

Ďalšie témy, do ktorých sa zapojili viacerí hudobní skladatelia a kritici sa týkali valorizácie historického hudobného dedičstva Cirkvi, podporovania súčasnej hudby v Cirkvi, ako aj dôležitej úlohy škôl a odbornej prípravy klerikov a laikov pre oblasť liturgickej hudby. Osobitný diskusný stôl s účastníkmi z Portorika, Pobrežia Slonoviny a Južnej Kórey bol venovaný otázkam inkulturácie.

Zo Slovenska sa na sympóziu zúčastnili P. Vlastimil Dufka SJ, ktorý prednáša liturgiku na Teologickej fakulte Trnavskej univerzity v Bratislave, katedrálny organista z Košíc Viliam Gurbaľ, ktorý je zbormajstrom Zboru sv. Cecílie a študentka hudby Mária Jakabová.

( TK KBS, RV jb; pz ) 20170304009   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]