Monitoring médií zo dňa 30.01.2019

- Spoveď po rokoch: zneužil ma farár (Denník N)
- Biskupi brzdia ochranu ľudských práv (SME)
- Pápeža znepokojuje stav vo Venezuele (Šport)
- Podozrenie zo zneužívania (TV Markíza)
- Október bude mimoriadnym misijným mesiacom (Rádio LUMEN)
- Skončili Svetové dni mládeže (Rádio LUMEN)
- Slovensko: Muž hovorí o zneužívaní kňazom (TV JOJ)
- Novela zákona o hazardných hrách (Rádio LUMEN)
- Kampaň Pomoc pre Sýriu (Rádio LUMEN)
- Pakistan: Oslobodenie kresťanky Asie Bibi (Rádio Slovensko)
- Nemocnice v Nemecku budú môcť na webe zverejňovať informácie o tom, že vykonávajú interrupcie (Rádio Expres)
- Gotická brána (RTVS Jednotka)
- Asia Bibi je definitívne nevinná (Rádio LUMEN)
- Kresťanka definitívne unikla trestu smrti (RTVS Jednotka)





Spoveď po rokoch: zneužil ma farár

Denník N

Dnes štyridsiatnik Milan (skutočné údaje má redakcia k dispozícii) vyštudoval viaceré vysoké školy a dlhé roky pracuje ako manažér. Tri desaťročia si v sebe nesie traumu, ktorú sa rozhodol uzavrieť. Pred Nežnou revolúciou aj po nej ho ako dieťa zneužíval seminarista a neskôr kňaz, ktorý v rámci katolíckej cirkvi slúži dodnes. O prípade je informovaná už aj cirkev a generálna prokuratúra. Milan vyrastal v prísnom katolíckom prostredí. „Rodičia patrili medzi tých, ktorým sa hovorilo pracujúca inteligencia. Začiatkom 80. rokov sme sa presťahovali na dedinu. Každú nedeľu sme chodili do kostola, naši spievali v zbore. Na východnom Slovensku to bolo normálne aj za socializmu, viera bola bežnou súčasťou života.“
PRÍSNA KATOLÍCKA VÝCHOVA
V prvej triede základnej školy začal miništrovať v kostole. Keďže s deťmi pracoval kvalitný kňaz s prirodzenou autoritou, ktorý pre ne vytvoril priaznivé a kreatívne prostredie, bavilo ho to. „Okrem miništrovania som zvykol aj zvoniť pred omšami a na pohreboch. Na fare sme hrávali karty, pingpong, futbal, pozerali sme filmy. Nebolo to, aspoň ako dieťa som to tak nevnímal, o veľkých duchovných témach, skôr o atraktívnom spôsobe pritiahnutia detí k aktívnej viere.“ Milanovi rodičia vo viere nerobili žiadne kompromisy. Komunisti mohli žiadať, čo chceli, oni neustúpili a svoju vieru prezentovali nielen doma, ale aj navonok. „Neprísť do kostola či nepomodliť sa pred jedlom bolo nemysliteľné,“ opisuje Milan. Hovorí, že mal pekné detstvo a v cirkvi sa cítil bezpečne, príjemne, všetko mu prišlo prirodzené. „Nemal som z tých ľudí žiadnu obavu, ako decká sme na fare bežne aj prespávali. Neraz nás tam na rôznych akciách na fare či na chate bolo aj päťdesiat a strávili sme tam celý týždeň.“
PRVÝ POKUS
Meniť sa to začalo, keď medzi nich prišiel bohoslovec Ladislav J. z vedľajšej dediny. Študoval v Bratislave a počas prázdnin bol doma. „Chodil na omše aj na stretnutia, a tak sa dostal aj do našej rodiny. Moji rodičia mu dokonca ako študentovi dávali nejaké peniaze, lebo ho chceli podporiť.“ V roku 1989, keď mal Milan 12 rokov, strávil noc práve v dome rodiny spomínaného bohoslovca. „Nepamätám si už presný dôvod, zrejme to súviselo s tým, že šlo o rodinného priateľa. Bolo to obdobie pred jeho vysviackou.“ Večer si šiel Milan ľahnúť skôr ako ostatní, dospelí sa rozprávali ďalej. V noci sa zobudil na to, ako sa ho niekto snaží obrátiť. Spal totiž naboku otočený k stene. „Zároveň ma bozkával na krk aj na ucho. Hoci ma to prebudilo, tváril som sa, že spím.“ Tam sa to vtedy aj skončilo, budúci kňaz ho neobchytkával na intímnych partiách, nesnažil sa nútiť ho k niečomu priamou silou. „Cítil som však, že to nie je správne, tak som sa bránil, hoci som nerozumel, čo presne sa deje.“ Milan si najskôr myslel, že to má na svedomí brat bohoslovca. Tak to aspoň spracoval vo svojej detskej mysli. „Predsa len som mal zafixované, že kňaz by také čosi nerobil. Lenže ráno som sa zobudil a vedľa mňa ležal práve on. Netušil som, ako s tým naložiť. Hanbil som sa, tak som mlčal, až to odznelo.“ Doma o ničom nepovedal. Mal strach. „Aj keby som to skúsil, nedopadlo by to dobre. Neverili by mi. Otec bol veľmi prísny a spochybňovanie ľudí v cirkvi bolo nemysliteľné. Navyše, sám som nemal jasno, či to už bolo za čiarou, mal som v hlave chaos.“ Milan priznáva, že pri autoritatívnej výchove nebolo možné, aby k rodičom nadobudol takú dôveru, že sa ich na to spýta. „O takýchto veciach sme sa doma nikdy nebavili, nič nás o tom neučili ani v škole, ani na fare. Sexualitu sme neobjavovali pomocou tých, čo nám mali tie veci vysvetliť, boli sme odkázaní sami na seba, na vlastné tápania, omyly, pochybnosti.“ Milan stále vnímal skôr benefity, ktoré mu cirkev poskytovala – hry, dobrodružstvá, zábavu, kamarátstva. „A ešte raz – po tom zážitku som nevedel, či ten človek konal niečo nesprávne, len som intuitívne cítil, že asi by sa to robiť nemalo. Racionálne by som to vtedy zdôvodniť určite nevedel, mal som 12 rokov. Aj to je zrejme dôvod, pre ktorý som s tým človekom neprerušil kontakty. Ostalo to nevypovedané, nedoriešené.“
NEBEZPEČNÉ PRÁZDNINY
Keď sa z bohoslovca po vysviacke stal kňaz, nastúpil ako kaplán na strednom Slovensku. Milan uňho na dvoch rôznych pôsobiskách strávil tri roky po sebe vždy pár týždňov počas letných prázdnin. Kňaz už bol vtedy nielen rodinným priateľom, ale aj Milanovým birmovným otcom. „Nevylučujem, že iniciátorom tých prázdnin uňho som bol ja, hoci podvedome cítim, že skôr nie a že ma tam poslali rodičia. A možno bol iniciátorom priamo on. Ja si na to nepamätám, rodičov som sa nepýtal, len som sa tešil, že niekam idem.“ Na prvej fare vtedy pôsobil starší dekan a dvaja kapláni plus gazdiná, ktorá varila. Milan miništroval v tamojšom kostole a cez deň behal s tamojšími chlapcami. Bežný prázdninový život 13-ročného veriaceho chlapca. Na vek si pamätá, lebo kaplán, ktorý ho zneužíval, mu opakovane hovoril: „Trinásť, Pán Boh pri nás.“ Utkvelo mu to v pamäti rovnako ako to, že tam spával zásadne obrátený k stene. „Zrejme obranný reflex. Kým u seba doma sa o to kňaz pokúsil len raz, teraz to už na Milana skúšal pravidelne. „Žiaľ, spal som v jeho posteli každú noc, iná možnosť nebola. Dospelo to do štádia, keď ma už otvorene bozkával na ústa.“ Milan si pamätá scénu, ako popoludní ležia spolu v jeho posteli a bozkávajú sa jazykmi. „Pýtal sa ma, odkiaľ viem, že dvaja ľudia sa majú bozkávať aj s použitím jazyka. Hanbil som sa mu odpovedať. Bolo to zvláštne obdobie – prichádzal som do puberty, bolo po revolúcii, prichádzali sem prvé erotické filmy aj časopisy. Môj prirodzený vývoj ohľadne sexuality sa teda skrížil s jeho pokusmi o intímne kontakty.“ Z viacerých prázdnin na tejto fare si Milan iné skúsenosti ako hladkanie z kňazovej strany a vzájomné bozkávanie s použitím jazykov nepamätá. „V každom prípade som sa bál na fare zaspať, vždy som bol kŕčovito otočený na opačnú stranu. Stále ma len bozkával, hladkal ma, ale na intímnych miestach sa ma nedotýkal ani sa predo mnou neodhaľoval.“ Spomína si, že kňaz ho posielal do novinového stánku. „Bol na druhej strane cesty. Keďže som mal vreckové od rodičov, vždy som sa tam snažil kúpiť aj známky do svojej zbierky.“ Zrazu mu predavačka, ktorá ho už poznala a chodila aj do kostola, povedala, aby kaplánovi odniesol nejaký časopis. Zabalila ho do ostatných novín. „Vyslovila niečo v tom zmysle – daj to pánovi kaplánovi, on musí aj také čítať.“ Zvedavý Milan sa pozrel, o čo ide. Bol to Herald, zrejme prvý porevolučný časopis u nás, v ktorom sa objavovali obrázky nahých žien. Hoci Milan čoraz viac tušil, že na správaní kňaza čosi nie je v poriadku, dokonca cítil strach, stále nemal v hlave jasno, že je to naozaj nesprávne. „Nevnímal som to ako niečo stopercentne zlé. Pamätám si aj to, že fajčil cigarety a pri bozkávaní mi ten jeho dych prekážal.“ Dnes vraví, že patril k prvej porevolučnej generácii samorastov v tom zmysle, že sa všetko učili sami cez časopisy a nekvalitné erotické filmy v západných televíziách, prípadne z porna na videách. „Prvé porno som videl možno v siedmej triede. Všetci chalani sme boli ohúrení, lebo nebolo nikoho, kto by nám niečo okolo toho povedal.“
FARÁR PRITVRDIL
Kaplána Ladislava J. časom presunuli za farára do inej obce. „Opäť, už tretíkrát som šiel k nemu na prázdniny. Keď sa ma pýtate prečo, opäť neviem odpovedať. Musíte chápať detské vnímanie, chaos v hlave, neujasnenosť toho, či veci, ktoré mi dovtedy robil, sú, alebo nie sú v poriadku. Zbytočne som vnútorne cítil, že to v poriadku nie je, keď som si to nevedel racionálne vyhodnotiť a pochopiť, že sa deje čosi príšerné, že som sexuálne zneužívaný. Asi to bude znieť šialene, ale ja som sa na tie prázdniny vlastne tešil. Nie na farára, ale na iné prostredie a na to, že opäť spoznám iný svet, iných kamarátov.“ Keďže na tejto farnosti už kňaz panoval sám, stratil nad sebou aj zvyšky kontroly. „Nebyť toho, čo mi robil, spomínal by som na to ako na príjemné prázdniny. S chlapcami z dediny sme zažili množstvo zábavy, športovali sme, pozerali filmy, čítali knihy. S farárom som tiež chodil na návštevy k chorým, vďaka tomu som spoznal tamojšie lazy. On tých ľudí spovedal, vysluhoval im sviatosti. Pravidelne som sa s ním modlil aj breviár.“ Farár mal na fare knihy so sexuálnou tematikou. „Týkali sa polôh milovania. Nešlo o fotografie, ale o kresby. Ako mladého chlapca ma, samozrejme, zaujímali, a on ich neskrýval. Internet ešte nebol, takže pre nás, dospievajúce decká, šlo o fascinujúce veci. Mal tam aj satelit, vďaka ktorému sme mohli vidieť rôzne erotické filmy zo začiatku 90. rokov. Možno dvakrát na tie kanály predo mnou zámerne prepol, ale tváril som sa, že mi to nič nehovorí.“ Kým dovtedy sa farár vždy snažil len o bozkávanie a hladkanie mimo genitálií, zrazu pritvrdil. „Ľahol si ku mne, a keď zistil, že sa mu znovu nepodarí obrátiť ma k sebe, vzal moju ruku a položil mi ju na svoj pohlavný orgán. Cítil som, že je vzrušený, stále som sa však tváril, že spím. To bolo všetko.“ Nie však pre farára. Vzal Milana do kuchyne a začal sa ho pýtať, či si to zvykne robievať sám rukou, teda či masturbuje. Tým akoby nabral novú odvahu a večer sa ho rukou snažil priviesť k orgazmu. „Jednoducho mi to začal robiť rukou. Neúspešne. Vtedy som vstal, povedal som, že sa potrebujem ísť umyť, a tým sa všetko skončilo. Bolo to prekročenie hranice, po ktorej som k nemu už nikdy nešiel.“ Naďalej o tom mlčal. „Vytesnil som to na roky, desaťročia. Rodičom to, že k farárovi zrazu odmieta chodiť na prázdniny, podozrivé nebolo, lebo už bol vo veku, že považovali za normálne nechať to na jeho rozhodnutí. „Mal som už 15 rokov.“ Prečo po rokoch prehovoril? Odvtedy ubehli roky. Milan sa na farára Ladislava J. aj udalosti s ním spojené snažil zabudnúť. Občas sa však udialo niečo, čo mu všetko pripomenulo. Farára dvakrát nečakane stretol na návšteve u rodičov. Nehovorili spolu. „Keď sa tam zjavil druhýkrát, bol som u našich už aj s manželkou a so synom. Len čo som ho zbadal, postavili sme sa a bez slova sme odišli.“ Milan opakuje, že mu nejde o pomstu, len dospel do štádia, keď už cíti, že je čas o tom prehovoriť. „A úprimne – nechcem, aby sa ten človek naďalej pretvaroval a robil farára. Moje rozhodnutie dozrievalo dlhšie. Snažil som sa na všetko zabudnúť, aj sa mi to celkom darilo, keďže môj sexuálny aj manželský život je v poriadku. Len raz za čas ma čosi ťuklo a vrátilo sa to. Napríklad keď sa zjavil u nás doma, alebo keď som cestoval cez obec, kde slúžil.“ K tomu, aby Milan konal, pomohlo, že sa o sexuálnych škandáloch v cirkvi viac píše. Dôležitým faktorom sú aj jeho deti. „Dnes sú v zraniteľnom veku, v akom som bol aj ja, keď sa to začínalo. Som na tie veci citlivý a bojím sa, aby sa im nestalo čosi podobné. Keby sa ich niekto dotkol… Sú mladé a pekné… Až ako otec som pochopil, ako veľmi sú deti nevinné. Nebudem riskovať.“ Napriek všetkému svoje deti vedie k viere. „Tie udalosti moju vieru natrvalo neohrozili, ovplyvnili len môj vzťah k cirkvi. Synovia neminištrujú. Chodíme do kostola, chodia na náboženstvo, žijeme ako veriaci, ale toto je hranica, za ktorú by som nešiel. Keby chceli miništrovať, bál by som sa. Rozhodne by som nikdy nedovolil, aby nadviazali bližší vzťah s nejakým kňazom. Ostalo to vo mne, hoci je mi jasné, že nie každý kňaz zneužíva deti.“
FARÁR SA NAJSKÔR K ZNEUŽÍVANIU PRIZNAL
Milan po dlhom čase nabral odvahu a v decembri minulého roka bez ohlásenia navštívil Ladislava J. v mieste jeho aktuálneho pôsobiska – v obci na strednom Slovensku. Trápilo ho, že sa ani raz za tri desaťročia neozval, nezaujímal sa o to, či to na ňom nezanechalo nejaké následky, neospravedlnil sa. Zaskočený farár sa na stretnutí k tomu, čo urobil, priznal so slovami, že Milan mu nedal najavo, že tým nejako trpí. Vraj nežil v tom, že by ho to nejako ovplyvnilo. Dodal, že je pravda, že v minulosti bojoval so svojou sexualitou. Vie, že spravil somarinu a že to naňho doľahlo najmä vtedy, keď sem dorazili aféry zo zahraničia, ale že si to v sebe usporiadal a dnes nie je taký, aký bol. Zaujímalo ho, či to Milan bude riešiť aj oficiálne s tým, aby rovno povedal, čo od neho chce. Milanova odpoveď znela, aby sa k tomu postavil chlapsky. Farár nakoniec povedal, že sa spojí s biskupom a dorieši to, hoci to preňho bude ťažké. Vyžiadal si na to čas, čo Milan akceptoval. Spýtal sa však, čo Milan urobí, ak v sebe nenaberie silu na riešenie. Pri odchode vo dverách z farárovej strany zazneli aj slová „prepáč, aspoň zatiaľ“. Farár v prvej polovici januára navštívil Milana v práci. Pýtal sa ho, či sa to chystá dať do médií. Opätovne potvrdil, že vyvodí dôsledky a odíde z kňazstva. Vraj sa stretne s biskupom a prizná mu, čo kedysi spáchal. Stretnutie farára s biskupom malo byť 18. januára. O výsledku debaty už farár Milana neinformoval. Na facebookovej stránke cirkvi v obci, kde dnes pôsobí, pribúdajú farské oznamy aj naďalej.
DNES FARÁR VINU POPIERA
Hoci obeti pri osobnom stretnutí farár Ladislav J. svoje zlyhanie priznal, pre Denník N ho už poprel. „Ja to takto nevidím,“ reagoval na opis udalostí. Na priamu otázku, či si to teda obeť vymyslela, uviedol, že „z môjho pohľadu sa to neudialo“. Priznal, že boli rodinnými priateľmi. „Nevravím, že so mnou nespal, ale nezneužíval som ho pri tom.“ Bozkávanie na krku a uchu, jazykom z úst do úst, obchytkávanie intímnych partií a snahu priviesť ho k vyvrcholeniu okomentoval slovami „nie som si toho vedomý“. Potom dodal, že si je nevinou istý. „Vyhúkol na mňa s nejakou vecou, ostal som z toho obarený, nevedel som reagovať,“ opisuje nečakanú decembrovú návštevu na fare. Vysvetľuje, že si Milana „ako dieťa pritúlil, ale čohosi takého, čo by sa dalo nazvať sexuálnym zneužívaním, si nie som vedomý“. Naopak, vraj práve chlapec sa mu pritúlil ku krku. „Možno som ho po chrbte hladil, to už sú roky, ja si to ani neviem vybaviť.“ Dodáva, že rodičia Milana dávali k nemu na prázdniny, lebo „on bol taký trochu problematický chlapec. Mám pocit, že jeho rodičia chceli, že ja ho asi nejako preonačím, lebo bol dosť živé decko“. Farár potvrdil, že v tejto veci naozaj mal 18. januára stretnutie s biskupom Banskobystrickej diecézy Mariánom Chovancom, ktoré sám inicioval. „Povedal som mu, o čo ide, že ma niekto z niečoho obviňuje, a dohodli sme sa, že od júla idem na sabatický rok.“ Po tom, čo sme sa o prípad na biskupskom úrade začali zaujímať my, si biskup farára predvolal znovu na najbližší piatok. Biskupov tajomník Peter Lupták nám v telefonickom rozhovore napriek tomu uviedol, že o ničom nevie, hoci z e-mailovej komunikácie farára s obeťou vyplýva, že to bol práve on, kto dohadoval už termín prvého stretnutia s biskupom. Banskobystrická diecéza do uzávierky oficiálne stanovisko k prípadu neposlala.
ŠTÁTNE A CIRKEVNÉ ORGÁNY O PRÍPADE VEDIA
Milan o tom, čo sa stalo, nedávno oboznámil aj príslušné svetské a cirkevné orgány. Podal trestné oznámenie na generálnej prokuratúre, oznámil to farárovej diecéze, Konferencii biskupov Slovenska aj Apoštolskej nunciatúre na Slovensku. Hovorkyňa generálnej prokuratúry Andrea Predajňová uviedla, že podanie bolo doručené osobne a „po jeho oboznámení sa prokurátor trestného odboru rozhodne o ďalšom zákonnom postupe“. Na Apoštolskej nunciatúre telefón zdvihol pán, ktorý sa opakovane odmietol predstaviť, pretože „také máme pravidlá“. Po vysvetlení prípadu odporučil, aby sme skúsili zaslať e-mail s otázkami, ale rovno dodal, že negarantuje odpoveď. Do uzávierky žiadna neprišla. Hovorca Konferencie biskupov Slovenska Martin Kramara vysvetľuje, že kompetenciu konať v danej veci má diecézny biskup obvineného kňaza. „Ten otvorí vyšetrovanie a zhromaždí svedecké výpovede. Celý prípad následne odovzdá do Vatikánu na Kongregáciu pre náuku viery, ktorá z poverenia Svätého Otca posudzuje delikty sexuálneho zneužívania spáchané klerikmi. Rozsudok teda vynesie samotná kongregácia.“
KONÁM PRE DOBRO CIRKVI
Čo od prešetrenia prípadu očakáva Milan? „Možno sa ukáže, že som nebol jedinou obeťou, že iní už po činoch tohto farára nedokázali normálne naštartovať svoj život. Je to moja povinnosť. A či to niekto pochopí, alebo nie, faktom je, že konám nie proti, ale pre dobro cirkvi. Je to môj signál, aby sa s tým vysporiadala a aby sa vedelo, že sa to deje aj na Slovensku. Niekto by mohol napádať, že veď sa mi nestalo nič tvrdšie, že nedošlo k pohlavnému styku ani k znásilneniu, že šlo o drobnosti. Lenže kňazi nemajú právo ani na toto. A nielen kňazi, nik na to nemá právo. Obetiam to môže zničiť život.“ Vie, že pre obvinenia po rokoch ho budú mnohí napádať a spochybňovať. „Pre obete je však veľmi ťažké o tom hovoriť. Okolie to odsudzuje a najčastejšie sú to blízki ľudia. Vždy to však má zmysel. Boli časy, keď sa o niektorých veciach nehovorilo, takže logicky sa otvárajú až po rokoch. Vnútorne cítim, že by sa mala povedať pravda v záujme toho, aby sa tie veci nediali a aby sa prestali spochybňovať obete ako také. Ak budeme mlčať, čo sa zmení?“ Milan nedávno na internete narazil na fotografie spomínaného farára pri príležitosti jeho päťdesiatky. „Otriasli mnou. Je na nich zobrazený zbožný a dôstojný pán farár obkolesený množstvom detí. Čosi sa tým vo mne pohlo. Opakujem – nejde mi o útok na cirkev, ale snahu, aby sa s tým konečne niečo urobilo.“ Premýšľal nad tým, že svojím obvinením môže farárovi zničiť život? „Premýšľal. Ale premýšľal on, keď ma sexuálne zneužíval, že ho mohol zničiť mne? Zaujímal sa o dôsledky? Zavolal mi, stretol sa so mnou, aby sa mi ospravedlnil? Snažil sa mi to celé vysvetliť ako svoje zlyhanie a chybu? Ak sa v niekom tak dlho nepohne svedomie, sú len dve možnosti – buď mu je to jedno a pokračuje v tom, alebo sa zázračne zmenil. Všetky tie veci mohli mať na môj život fatálne dôsledky. Že nemali, je skôr moje šťastie, lebo mnohé obete iných predátorov na to doplatili.“
Nevravím, že so mnou nespal, ale nezneužíval som ho pri tom. Ladislav J., kňaz
Cítil som však, že to nie je správne, tak som sa bránil, hoci som nerozumel, čo presne sa deje. Milan, obeť
KAROL SUDOR reportér


[Hore]
--------------------------------------

Biskupi brzdia ochranu ľudských práv

SME

Katolícki biskupi majú mať zjednodušený prístup k pripomienkovaniu zákonov. Medzi občianskymi aktivistami sa právom rozprúdila živá a tak trochu aj podráždená diskusia. Navrhovaná zmena totiž nanovo otvára otázku sekulárneho charakteru štátu a jeho primeraného vzťahu k cirkvám a náboženským spoločnostiam. Na veci nič nemení návrh, ktorý sa v poslednej chvíli objavil medzi zásadnými pripomienkami k novelizácii pravidiel. Podľa neho by zjednodušený prístup k pripomienkovaniu mali mať popri katolíckej cirkvi aj niektoré ďalšie združené v Ekumenickej rade cirkví. Pochybnosť o nezávislosti štátu od cirkví a náboženských spoločností sa totiž nemôže rozptýliť rozširovaním okruhu povinných pripomienkujúcich subjektov, hoc aj na všetky cirkvi a náboženské spoločnosti. Týmto rozširovaním sa naopak len prehlbuje. Každý deň sme svedkami toho, ako populistickí politici a kandidáti na úrad prezidenta nadbiehajú cirkvám a sľubujú ochranu ich záujmov. Z úst klamárov, podvodníkov, chytrákov a hnedých svalnatých fašizoidov to vyznieva dosť hrozivo. Najmä keď púšťajú jedovaté sliny proti tým, čo vystupujú na ochranu individuálnych práv a slobôd a sľubujú menej demokracie a viac pevnej ruky, a najmä kresťanské Slovensko. Mohlo by sa zdať, že práve účinnejší a jednoduchší prístup cirkví k formovaniu právneho poriadku pomôže odvrátiť nebezpečenstvo populizmu a extrémizmu. Veď úcta k slobode a dôstojnosti človeka je jedným zo základných posolstiev kresťanstva. Pohľad na históriu pripomienok, ktoré katolícki biskupi skutočne usilovne predkladajú, však v tomto smere nedáva nádej. Keď sa štát chystá presadiť obmedzenie telesných trestov na deťoch, trvajú na práve na jednu výchovnú po zadku, lebo je to vraj naša tradícia. Keď štát chce predchádzať neželaným tehotenstvám a sexuálnemu násiliu rozšírením sexuálnej výchovy v školách, vznesú zásadnú pripomienku proti údajnej predčasnej sexualizácii detí. Keď chce štát zavedením rodového scitlivovania v školách chrániť pred útokmi a nenávistnými prejavmi osoby s menšinovou sexuálnou orientáciou a rodovou identitou, ohradia sa zásadnou pripomienkou, že pojem rod v našej legislatíve nie je definovaný. Nemožno sa teda čudovať, že cirkvi sa o protest verejnosti pričinili práve tým, ako brzdia ochranu ľudských práv na Slovensku.
Ondrej Prostredník
Autor je evanjelický teológ, v eurovoľbách kandiduje za Progresívne Slovensko


[Hore]
--------------------------------------

Pápeža znepokojuje stav vo Venezuele

Šport

Pápež František je veľmi znepokojený posledným vývojom vo Venezuele, ktorá zažíva dvojvládie a hrozí jej prepuknutie masových nepokojov medzi znepriatelenými politickými tábormi. Pápež však nechce v tomto spore podporiť ani jednu stranu, doterajšieho prezidenta Nicolása Madura, ani predsedu venezuelského Národného zhromaždenia Juana Guaidóa, ktorý sa minulú stredu vyhlásil za dočasného prezidenta. „Bola by to kňazská nerozvážnosť a bolo by to na škodu veci,“ vyhlásil pápež. Guaidóa za dočasného prezidenta Venezuely uznali USA, Kanada a viac než 12 krajín Latinskej Ameriky. Naopak, Madura podporili vo funkcii Rusko, Turecko aj Irán.


[Hore]
--------------------------------------

Podozrenie zo zneužívania

TV Markíza

Viktor Vincze, moderátor: „Ďalšie podozrenie zo zneužívania v cirkvi. Po rokoch sa prokuratúre ozval muž, ktorý tvrdí, že ho v mladosti obťažoval katolícky farár. Podozrivý duchovný je stále v aktívnej službe. Prípad okrem prokuratúry už preveruje aj cirkev.“
Michal Hečko, redaktor: „Udalosti, o ktorých sa teraz už rozhodol rozprávať, sa podľa neho udiali ešte na prelome 80. a 90. rokov. Terajší farár Ladislav bol vtedy bohoslovec a pochádzal z vedľajšej obce ako údajná obeť, vtedy dvanásťročný chlapec. Ako opísal pre Denník N, prvý kontakt prišiel v roku 89 v dome bohoslovca. Ten vraj prišiel v noci za ním do postele.“
(text v obraze)
Denník N
Poškodený
Zároveň ma bozkával na krk aj na ucho. Hoci ma to prebudilo, tváril som sa, že spím.
Michal Hečko: „V ďalších rokoch sa s týmto mužom stretol na prázdninových pobytoch. Z Ladislava sa stal kňaz a priateľ chlapcovej rodiny. Ten sa aj preto bál o veci hovoriť. Ataky zo strany duchovného sa ale vraj začali stupňovať. Hovorí, že všetko to vyvrcholilo, keď sa z neho stal farár. Na vlastnej farnosti si už bol sám sebe pánom a chlapca vraj začal otvorene bozkávať či ukazovať mu knihy so sexuálnou tematikou a nakoniec v jeden večer sa údajne stalo toto.“
(text v obraze)
Denník N
Poškodený
Jednoducho mi to začal robiť rukou, neúspešne. Vtedy som vstal, povedal som, že sa potrebujeme isť umyť a tým sa všetko skončilo.“
Michal Hečko: „Chlapec sa potom s farárom roky nevidel. Stretol sa s ním až ako dospelý muž náhodou, a to u jeho rodičov, kam farár prišiel. Hovorí, že veci na ktoré sa snažil zabudnúť, sa mu zjavili v mysli opäť a aj pod vplyvom sexuálnych škandálov v cirkvi, ktoré sa dostávajú na povrch, sa po tridsiatich rokoch rozhodol hovoriť. Tento muž nakoniec celú vec minulý týždeň oznámil na Generálnej prokuratúre.“
Andrea Predajňová, hovorkyňa Generálnej prokuratúry: „Na Generálnu prokuratúru bolo 23. januára tohto roka doručené osobné podanie a po oboznámení sa s ním prokurátor trestného odboru Generálnej prokuratúry rozhodne o ďalšom zákonnom postupe.“
Michal Hečko: „O podozreniach už vie aj cirkev. Hovoria, že prípad riešia.“
Martin Kramara, hovorca KBS: „Kompetenciu konať v danej veci má diecézny biskup obvineného kňaza. Ten otvorí vyšetrovanie a zhromaždí svedecké výpovede. Celý prípad následne odovzdá do Vatikánu na kongregáciu pre náuku viery, ktorá z poverenia svätého otca posudzuje delikty sexuálneho zneužívania spáchané klerikmi.“
Michal Hečko: „My sa snažíme spojiť aj s podozrivým farárom. Ak sa nám to podarí, jeho reakciu vám prinesieme už večer. Michal Hečko, televízia Markíza.“


[Hore]
--------------------------------------

Október bude mimoriadnym misijným mesiacom

Rádio LUMEN

Júlia Kavecká, moderátorka: „Tohtoročný október bude mimoriadnym misijným mesiacom. Rozhodol o tom pápež František. Cirkev pozve pokrstených na celom svete, aby vyšli do sveta, v ktorom žijú ako misionári radostnej zvesti. Mimoriadnym mesiacom si veriaci zároveň pripomenú storočnicu encykliky pápeža Benedikta XV., Maximum illud, ktorá hovorí o činnosti misionárov vo svete. Pápežské misijne diela na Slovensku zverejnili aj špeciálnu pieseň, zloženú práve na túto príležitosť. Pokračuje Ján Heriban.“
Ján Heriban, redaktor: „Svätý Otec Benedikt XV. v encyklike Maximum illud okrem iného uviedol, že misionárom má byť každý človek tam, kde žije. Misijné poslanie sa tak netýka len kňazov alebo rehoľníkov. Približuje riaditeľ Pápežských misijných diel na Slovensku, Ivan Kňaze.“
Ivan Kňaze, riaditeľ Pápežských misijných diel na Slovensku: „Ísť do celého sveta znamená aj sveta, v ktorom človek žije. Slovensko, škola, práca, voľno, farnosť, jednoducho to prostredie, v ktorom sa nachádzame je svet, kde máme evanjelizovať.“
Ján Heriban: „Cieľom mimoriadneho mesiaca bude tiež podpora misijného úsilia cirkvi v duchu dokumentu pápeža Františka Radosť evanjelia. Vystihuje to aj motto Pokrstený a poslaný. Opäť Ivan Kňaze.“
Ivan Kňaze: „Budú preberané štyri také témy, ktoré vlastne určil aj pápež František. Bude to prvá osobné stretnutie so živým Ježišom Kristom, potom svedectvo svätých a mučeníkov misií, aj tých, ktorí neboli kanonizovaní. Tretí cieľ je biblická a katechetická príprava a štvrtá misijná láska ako spoločné úsilie všetkých materiálne podporovať, ohlasovanie evanjelia.“
Ján Heriban: „Pápežské misijné diela na Slovensku budú pozývať veriacich, aby v októbri vytvorili modlitebné skupiny. Budú v nich prosiť za Svätého Otca a za naplnenie misijných úmyslov cirkvi.“
Ivan Kňaze: „Chceme pripraviť aj evanjelizačné stretnutie pre kňazov, ktoré bude mať za cieľ povzbudiť sa v evanjelizácii vo farnostiach.“
Ján Heriban: „Na prípravu poslúži aj časopis Svetové misie, ktorý vyjde o mesiac. Nájdete v ňom motivačné články, i výzvu na zapojenie sa do modlitebných skupín. Naladiť sa na mimoriadny mesiac pomôže aj pieseň Jozefa Grenčíka, zverejnená na stránke misijnediela.sk.“


[Hore]
--------------------------------------

Skončili Svetové dni mládeže

Rádio LUMEN

Júlia Kavecká, moderátorka: „Včerajšok bol posledným dňom Svetových dní mládeže. Organizátori ho pridali, aby pútnici z celého sveta mali možnosť v pokoji odcestovať. Slovenskí pútnici využili voľný deň na návštevu mesta, ako aj ostrovov v Karibiku. Počas rannej svätej omše sa s nimi rozlúčil aj žilinský biskup Tomáš Galis. Poďakoval im za účasť, ako aj svedectvo viery. Ďalšie Svetové dni mládeže budú v roku 2022 v portugalskom Lisabone. Miesto potešilo aj predsedu Konferencie biskupov Slovenska, arcibiskupa Stanislava Zvolenského. Jeho stanovisko tlmočí hovorca KBS Martin Kramara.“
Martin Kramara, hovorca Konferencie biskupov Slovenska: „To, že sa najbližšie Svetové dni mládeže uskutočnia v roku 2022 v portugalskom Lisabone, pokladá pán arcibiskup Zvolenský za milé prekvapenie. Totiž dá to našim mladým zo Slovenska možnosť zúčastniť sa v hojnom počte. Zároveň pre Portugalsko to bude výborná príležitosť, aby všetci mohli zažiť mladých veriacich z celého sveta na Portugalskom území.“
Júlia Kavecká: „Svetové dni mládeže inicioval Svätý Ján Pavol II., pápeži Benedikt XVI., aj František v jeho tradícii pokračujú. Konajú sa z pravidla každé dva až tri roky vždy v inej svetovej metropole. Doteraz sa konalo štrnásť podobných stretnutí. Naposledy v roku 2016 v poľskom Krakove a tento mesiac v Paname. Cieľom je ukázať živú vieru v Ježiša Krista. Podporujú tiež angažovanosť mladých cirkví, ktorí zároveň premýšľajú o odkaze, ktorý vždy vyberá pápež.“


[Hore]
--------------------------------------

Slovensko: Muž hovorí o zneužívaní kňazom

TV JOJ

Lucia Barmošová, moderátorka: „Katolícka cirkev u nás rieši obvinenie zo sexuálneho zneužitia. Informáciu priniesol Denník N. Podľa tvrdenia v súčasnosti už 40-ročného muža ho ako dvanásťročného začal zneužívať farár Ladislav J. Podľa výpovede ho mal kňaz bozkávať aj uspokojovať. Prípadom sa zaoberá Generálna prokuratúra a tiež cirkev. Muž sa rozhodol svoj príbeh vyrozprávať z dôvodu, že spomínaný kňaz stále slúži a vzhľadom na to, že už on sám má deti, nechce, aby sa niečo podobné opakovalo.“
Andrea Predajňová, hovorkyňa Generálnej prokuratúry: „Na Generálnu prokuratúru bolo osobne podané toto podanie 23. januára tohto roka a po jeho oboznámení sa prokurátorom trestného odboru Generálnej prokuratúry rozhodne o jeho ďalšom zákonnom postupe.“
Martin Kramara, hovorca KBS: „Kompetenciu konať v danej veci na diecézny biskup obvineného kňaza. Ten otvorí vyšetrovanie a zhromaždí svedecké výpovede. Celý prípad následne odovzdá do Vatikánu na Kongregáciu pre náuku viery, ktorá z poverenia Svätého Otca posudzuje delikty sexuálneho zneužívania spáchané klerikmi. Rozsudok teda vynesie samotná kongregácia.“


[Hore]
--------------------------------------

Novela zákona o hazardných hrách

Rádio LUMEN

Júlia Kavecká, moderátorka: „Poslanci napokon prelomili veto prezidenta, ktorý vrátil do parlamentu zákon o hazarde. Má umožniť prevádzkovať herne na internete aj súkromným spoločnostiam. Štát si sľubuje viac peňazí v rozpočte a vytlačenie online herní, ktoré pôsobia načierno. Proti zákonu protestujú krajské mestá, aj niektoré obce, aktivisti, či cirkev. Upozorňujú, že hazard bude dostupnejší a nebudú pred ním uchránené ani deti. Primátori žiadajú, aby sa mohli zastupiteľstvá rozhodovať samé, či chcú na území miest herne a nepotrebovali na to petície. Dianie v parlamente sledoval Pavol Hudák.“
Pavol Hudák, redaktor: „Pred rokovaním o zákone o hazarde prišlo proti nemu protestovať pred budovu parlamentu asi stopäťdesiat ľudí. Nechýbala ani viceprimátorka Bratislavy, či primátor Nitry Marek Hattas. Ten priniesol poslancom výzvu s asi dvesto podpismi od zástupcov takmer stovky miest a obcí, aby zákon poslanci neprijali. Primátori sa obávajú, že nebudú mať ako na území miest a obcí herne zakázať.“
Marek Hattas, primátor Nitry: „Keď to musí ísť v Českej republike, kde to ide bez petície, tak nerozumiem, prečo to nejde na Slovensku.“
Pavol Hudák: „Aktivisti z iniciatívy Zastavme hazard poukazujú, že zákon umožní prevádzkovať online herne a kasína a aj súkromníkom, čo spôsobí masívnu reklamu pred ktorou nebudú chránené ani deti. Pokračuje Michal Svetko z iniciatívy.“
Michal Svetko, iniciatíva Zastavme hazard: „Hrozí, že tieto herne sa vyslovene otvárajú v každej obývačke, tam, kde je počítač.“
Pavol Hudák: „V pléne Národnej rady diskusia o zákone prílišný záujem poslancov nevzbudila. V rozprave vystupovali iba poslanci OĽaNO, ktorí apelovali na kolegov, aby zákon nepodporili. Eduard Heger poukazuje, že podnikanie v hazarde, ktoré je síce legálne, dokáže vyvolávať u ľudí závislosť.“
Eduard Heger, poslanec Národnej rady SR (OĽaNO): „Toto je úloha vlády, aby tých, ktorí chcú hrať, nech si hrajú, ak ich to nijako nepoškodzuje, ale veľmi podrobne a pozorne sa pozrime na tú skupinu, ktorú to poškodzuje.“
Pavol Hudák: „Poslanec Peter Pčolinský zo Sme rodina zákon obhajoval, že čierny hazard tu existuje už aj dnes a je neregulovaný, vďaka čomu unikajú štátu peniaze.“
Peter Pčolinský, poslanec Národnej rady SR (Sme rodina): „Pätnásť-šestnásťročné deti budú robiť bankové prevody na hráčske kontá? No asi ťažko, lebo tieto účty zakladajú rodičia a majú ich pod kontrolou rodičia.“
Pavol Hudák: „K zákonu vydal vyhlásenie aj predseda KBS, arcibiskup Stanislav Zvolenský. Poukazuje, že pre spoločné dobro by bolo lepšie, ak by predložený návrh nenašiel podporu. Pokračuje hovorca KBS, Martin Kramara.“
Martin Kramara, hovorca Konferencie biskupov Slovenska: „Hazardné hry v mnohých prípadoch spôsobujú utrpenie rodinám a morálne škody spoločnosti. Žiadne príjmy z hazardu však nestoja za morálne a spoločenské škody, ktoré jeho rozširovanie rodinám a jednotlivcom pôsobí.“
Pavol Hudák: „Iniciatíva Zastavme hazard proti zákonu spustila aj online petíciu, ktorú podpísalo takmer päť a pol tisíc občanov.“


[Hore]
--------------------------------------

Kampaň Pomoc pre Sýriu

Rádio LUMEN

Júlia Kavecká, moderátorka: „Slovákom nie je ľahostajná komplikovaná situácia v Sýrii. Do prebiehajúcej medzinárodnej kampane Pápežskej nadácie ACN s názvom Pomoc pre Sýriu, sa od novembra 2018, rozličnými spôsobmi, zapojili stovky Slovákov. Pripravené boli diskusie, spoločné modlitby, či koncerty. Na Slovensku bol aj sýrsky arcibiskup, ktorý hovoril svoje zážitky ako priamy svedok sýrskeho utrpenia. Na Vianoce pripravila ACN Slovensko aj sériu online zamyslení Vianoce so Sýriou. Slováci sa ale zapojili aj do výzvy pápeža Františka symbolickým zapálením sviece za mier v Sýrii. Vysvetľuje riaditeľka ACN Slovensko - Pomoc trpiacej Cirkvi, Martina Hatoková.“
Martina Hatoková, riaditeľka ACN Slovensko - Pomoc trpiacej Cirkvi: „Na toto len zapálenie sviece zareagoval prekrásne aj Blízky východ a komunity v Sýrii, v Egypte, ktoré odkázali Svätému Otcovi, že mu ďakujú za takéto gesto, venovali mu tisíc mimoriadnych svätých omší. Ľudia v Sýrii sú veľmi vďační aj Slovákom, ktorí štedro, modlitebne, finančne Sýriu podporili. Môžeme opäť len ďakovať ako ľudia zareagovali na našu kampaň aj finančne a k dnešnému dňu niečo cez deväťdesiatšesťtisíc eur hovorí, že Slovákov veľmi zaujíma situácia, ktorá tam je.“
Júlia Kavecká: „Súčasťou kampane je aj putovná výstava detí vojny, ktorú na budúci týždeň otvoria v bratislavskom dome Quo vadis. Podľa Martiny Hatokovej, predstaví nielen portréty slovenských detí, ktoré vyjadrujú solidaritu s utrpením sýrskych rovesníkov, ale aj autentické vojnové skúsenosti sýrskych detí. Počas marca bude expozícia putovať po vybraných slovenských mestách. Inštalovaná bude v niektorých firmách, centrách, farnostiach, či školách.“
Martina Hatoková: „K dispozícii máme tieto autentické diela detí, ktoré budú vystavené spolu so slovenskými prácami detí na trvalej výstave, ktorá bude v bratislavskom dome Quo vadis od štvrtého februára do dvadsiateho štvrtého februára. Samotné predstavenie a otvorenie výstavy bude siedmeho februára večer o devätnástej, taktiež v bratislavskom dome Quo vadis budete môcť vidieť tieto originály pod reportážnymi fotografiami a s príbehmi týchto detí.“
Júlia Kavecká: „V súčasnosti žije v Sýrii viac ako šesť miliónov vnútorne vysídlených osôb. Približne trinásť miliónov ľudí závisí od humanitárnej pomoci. Sedem miliónov detí a mladistvých potrebuje pomoc v oblasti vzdelávania a každé štvrté dieťa bolo počas vojny zranené a potrebuje zdravotnú starostlivosť.“


[Hore]
--------------------------------------

Pakistan: Oslobodenie kresťanky Asie Bibi

Rádio Slovensko

Oto Görner, moderátor: „Hrozil jej trest smrti, teraz je slobodná. Pakistanský najvyšší súd zamietol odvolanie proti oslobodeniu kresťanky Asie Bibi, ktorú v moslimskej krajine obvinili z bohorúhačstva. Prípad vyvolal pozornosť po celom svete. Za jej prepustenie dlhodobo bojovali ľudskoprávni aktivisti, politici a náboženskí lídri.“
Kristína Jurčišinová, redaktorka: „Stalo sa to v roku 2009. Asia Bibi bola na poli s ďalšími ženami, keď ju požiadali, aby priniesla vodu z neďalekej studne, z ktorej sa však rozhodla aj napiť. Prichytila ju pri tom susedka a pripomenula jej, že kresťania nesmú piť z rovnakej studne ako moslimovia, pretože sú v Pakistane považovaní za nečistých. Neskôr ju mali ženy presviedčať, aby konvertovala na islam, na čo Asia Bibi údajne urazila proroka Mohameda. Pred tým, než ju policajti vzali do väzby, surovo ju zbili. To bol vraj aj moment, kedy sa k rúhaniu priznala. O rok neskôr ju súd uznal vinnou a vzhľadom na to, že sa rúhanie v Pakistane trestá smrťou, poslali ju úrady na popravisko. Vlani ale rozhodnutie zmenil najvyšší súd. Podľa neho totiž neboli žalobcovia schopní dokázať, že súdená matka štyroch detí porušila zákon. Urážku proroka odmietla aj samotná Asia Bibi. Tá sa aktuálne nachádza na neznámom mieste. Azyl jej spolu s rodinou ponúklo už niekoľko krajín. Jej najbližší ho už zrejme prijali a žijú v zahraničí. Jej advokát tvrdí, že vzhľadom na to, že sa náboženskí predstavitelia vyhrážali jeho klientke zabitím, a to aj napriek rozhodnutiu súdu, zrejme opustí krajinu. Islamistická strana dokonca žiadala smrť predsedu najvyššieho súdu a ďalších dvoch sudcov, ktorí trest zvrátili.“


[Hore]
--------------------------------------

Nemocnice v Nemecku budú môcť na webe zverejňovať informácie o tom, že vykonávajú interrupcie

Rádio Expres

Anita Benkovičková, moderátorka: "Nemocnice v Nemecku budú môcť na svojich webových stránkach zverejňovať informácie o tom, že vykonávajú interrupcie. Dohodla sa na tom vládna koalícia aj napriek nesúhlasu Merkelovej Kresťansko-demokratickej únie. Propagovanie tohto zákroku bolo v Nemecku dlhé roky zakázané a porušenie tohto zákazu sa trestalo pokutou, ale aj dvojročným väzením. Združenie nemeckých lekárov po novom zostaví centrálny zoznam lekárov a kliník, kde sa interrupcie vykonávajú."

[Hore]
--------------------------------------

Gotická brána

RTVS Jednotka

Ľubomír Bajaník, moderátor: „V Bazilike svätého Egídia v Bardejove odhalili nečakaný nález. Do dielne reštaurátora putovala ako renesančná brána, ale po odkrytí sa ukázalo, že pod ňou je o dve storočia staršia brána, gotická. Pamiatkari i historici tento nález z pätnásteho storočia označili za jediný svojho druhu na Slovensku.“
Diana Murdziková, redaktorka: „Štyristokilogramové dvere začal skúsený reštaurátor stredovekých diel očistiť a pod renesančnou vrstvou objavil ďalšie zdobenie. Bol to kúsok erbu Mateja Korvína, ktorý v pätnástom storočí Bardejov aj navštívi. Z reštaurátora sa tak stal objaviteľ.“
Martin Kutný, reštaurátor, Bardejov: „Takto hodnotný objav ešte som nemal. Neviem vám povedať, či to bola nejaká taká triaška, ale určité nadšenie, veľký obdiv aj pred remeselníkmi, jak to krásne vedeli vtedy vyrezávať.“
Lenka Megyeši Ďurčeková, Krajský pamiatkový úrad Prešov: „Ide o unikátny nález, pretože inú takúto gotickú bránu na území Slovenska nepoznáme, nie je zachovaná.“
Diana Murdziková: „Gotickú bránu z Bardejova bude reštaurátor opravovať pol roka. V čase jej vzniku ju vyzdobili ako bránu zo Salzburgu. Gotickú prácu po takmer dvesto rokoch prekryli renesančnou prácou, spájali ich klince.“
Peter Harčar, Krajský pamiatkový úrad Prešov: „Sa šetrilo materiálom. Tie staré pôvodné gotické dvere boli kvalitné, dobré, možno módny hit, možno doba. Požiadavka vtedajšej spoločnosti bola na nové dvere. V každom prípade využili starší základ.“
Diana Murdziková: „Braná pravdepodobne od svojho vzniku chrám neopustila. Majster ju vytvoril z jedľového dreva, ktoré bolo v tejto oblasti najbežnejšie. Veriaci ju mali pred očami, o tomto poklade však netušili. Celé desaťročia bola vzácna brána opretá o túto stenu baziliky, na stene stále vidno jej obrysy. Na objavenej bráne je zreteľný erb Mateja Korvína, pravdepodobne najstarší erb Bardejova, ale aj lev, symbol českej koruny. Všetky tieto erby zostanú zachované aj po reštaurovaní a budú ich skúmať heraldici.“


[Hore]
--------------------------------------

Asia Bibi je definitívne nevinná

Rádio LUMEN

Júlia Kavecká, moderátorka: „Asia Bibi je definitívne nevinná. Potvrdil to najvyšší súd, keď zamietol odvolanie proti oslobodeniu pakistanskej kresťanky. Tá bude môcť po verdikte slobodne opustiť Pakistan a vycestovať za svojimi dcérami. Tie medzi časom ušli do Kanady, kde im poskytli azyl. Asia bola predtým odsúdená na trest smrti za rúhanie. Situáciu sledoval Ondrej Rosík.“
Ondrej Rosík, redaktor: „Asiu Bibi, v súčasnosti päťdesiatštyriročnú matku piatich detí, pôvodne odsúdil na smrť okresný súd v provincií Pandžáb v roku 2010 za rúhačské slová, ktoré rok predtým vyslovila počas hádky s moslimkami pri práci na farme. Súd v provinčnej metropole Lahau v roku 2014 potvrdil trest smrti, vynesený na základe kontroverzných pakistanských zákonov o rúhaní. Dnes porota pakistanského najvyššieho súdu oznámila, že právnik vystupujúci v mene odvolacej petície ich nepresvedčil. Najvyšší súd tak potvrdil svoje predchádzajúce rozhodnutie o oslobodení Asie Bibi. Dnešným rozhodnutím sa končí dlhoročný spor okolo tejto pakistanskej kresťanky a poskytne jej teoretickú možnosť opustiť krajinu. Predtým, ako ju vyšší súd na konci októbra zbavil viny, strávila osem rokov v cele smrti za bohorúhačstvo. O zvrátenie oslobodzujúceho verdiktu najvyššieho súdu z tridsiateho prvého októbra 2018 sa usilovali zástancovia radikálneho islamu. Asia Bibi, ktorá sa od októbra do dnešného dňa zdržiavala na neznámom stráženom mieste, bude môcť slobodne opustiť Pakistan a vycestovať za svojimi dcérami, ktoré medzičasom ušli do Kanady, kde im poskytli azyl. Jej prípad vyvolal pozornosť po celom svete. Za jej prepustenie dlhodobo lobovali medzinárodné ľudskoprávne skupiny, politici, náboženskí lídri.“


[Hore]
--------------------------------------

Kresťanka definitívne unikla trestu smrti

RTVS Jednotka

Ľubomír Bajaník, moderátor: „Kresťanka Asia Bibiová unikla v Pakistane trestu smrti, tamojší najvyšší súd ju definitívne oslobodil. Asii Bibiovej hrozil hrdelný trest za údajnú urážku islamského proroka Mohameda. Moslimskí radikáli na poprave trvali prostredníctvom petície. Žena stále tvrdila, že je nevinná.“
Juraj Hajko, redaktor: „Takmer deväť rokov sa pohybovala pakistanská kresťanka Asia Bibiová na hranici života a smrti. Všetko sa začalo v roku 2009 po hádke s moslimskými ženami. Tvrdili, že urazila islamského proroka Mohameda. Podľa obžaloby sa k rúhaniu aj priznala. Pakistanské zákony sú v takom prípade tvrdé. Rok nato ju za rúhanie odsúdili na smrť, vlani ju však najvyšší súd oslobodil. Dnes rozhodnutie definitívne potvrdil.“
Sajful Malúk, advokát obvinenej Asie Bibiovej: „Najvyšší súd v súlade s ústavou, zákonmi a predošlým rozsudkom odmietol predloženú petíciu. Prípad považoval za jasný. Sudca poznamenal, že ak by nešlo o tak citlivý prípad, obvinil by svedkov z klamstva pod prísahou.“
Juraj Hajko: „Obžaloba podľa súdu nebola schopná preukázať, že Asia Bibiová porušila zákon. Islamskí radikáli vlani po oslobodzujúcom rozsudku iniciovali petíciu za popravu kresťanky, ale aj tú dnes súd odmietol.“
Gulam Mustafa Čudary, advokát obžaloby: „Nedokázalo sa, že by naši svedkovia klamali. Oslobodenie obvinenej neznamená, že klamali, ale skôr to, že jej súd uveril.“
Juraj Hajko: „Prípad už v minulosti pritiahol medzinárodnú pozornosť. Kým kresťanov a ľudskoprávne organizácie hrdelný trest pobúril, pakistanských islamských radikálov zas nahnevalo zrušenie popravy a rozpútali masové protesty. Zabili pakistanského ministra pre menšiny, ktorý sa kresťanky zastal a žiadali smrť aj pre sudcov, ktorí rozhodli v jej prospech. Od vlaňajšieho rozsudku sa Asia Bibiová skrýva. Viacero štátov jej ponúklo azyl a podľa spravodajskej stanice BBC má už zrejme časť rodiny v zahraničí.“


[Hore]
--------------------------------------




(c) TK KBS 2003-2019