Monitoring médií zo dňa 03.12.2018

- Prosíme, vráťme sa k úcte! (Šport)
- Pápež: homosexualita je módna záležitosť (Pravda)
- Pápež odsúdil homosexualitu (Plus jeden deň)
- Vatikán: Modlitba za sýrske deti (TV JOJ)
- Omša bez prestávky (TV Markíza)
- Zimná túra s diakonom (TV Markíza)
- S páskou do krčmy i do kostola (TV JOJ)
- Biskupi vyzvali veriacich v pastierskom liste k úcte (Rádio Lumen)
- Pápež označil homosexualitu za módnu záležitosť (Rádio Expres)
- Vatikán (Rádio Slovensko)
- Medzinárodný deň zrušenia otroctva (Rádio Lumen)
- Kurz katechézy Dobrého Pastiera v Poprade-Veľkej (Rádio Lumen)
- Stretnutie členov hnutia Fokoláre z východného Slovenska a Ukrajiny (Rádio Lumen)
- Stretnutie dobrovoľníkov Národného týždňa manželstva v Žiline (Rádio Lumen)
- Prvou adventnou nedeľou sa začína čas duchovnej prípravy na Vianoce (24hod.sk)
- Pápež sa v prvý deň adventu modlil za mier v Sýrii (dobrenoviny.sk)
- Advent (Viliam Turčány) (postoj.sk)
- Jezuita Gabriš: „Najväčší zázrak podľa mňa je, keď sa človek dokáže (dalito.sk)
- Bioetik Sýkora: Dedičné editovanie ľudskej DNA je míľnik, ako keď človek vystúpil na Mesiac (dennikn.sk)
- Začína advent, zapaľujeme prvú sviečku… (bystricoviny.sk)
- Samosprávne kraje znižujú počty žiakov stredných škôl kvôli novele zákona (Rádio Košice)





Prosíme, vráťme sa k úcte!

Šport

Konferencia biskupov Slovenska pripravila na prvú adventnú nedeľu pastiersky list. Okrem iného zdôrazňujú: „Znepokojene sledujeme ako sa z našej spoločnosti vytráca úcta. Medziľudské vzťahy za posledné roky zhrubli; na mnohých miestach sa ľudia k druhým chovajú nezdvorilo a sebecky. Žiaľ, tieto spôsoby prenikli do súkromného aj verejného života: dostali sa do politiky, kultúry i médií. Prosíme, vráťme sa k úcte! V našej spoločnosti silnie vedomie práva na vlastný názor, no bez rešpektu voči akejkoľvek autorite: učiteľovi, lekárovi, policajtovi, sudcovi, predstaviteľovi štátu, kňazovi. Pripomeňme si, že naším cieľom nemá byť získanie moci nad spoločnosťou, ale jej vnútorná premena mocou kríža. Ten je naším symbolom. Nie kameň ani meč. Autor: JÁN FELIX

[Hore]
--------------------------------------

Pápež: homosexualita je módna záležitosť

Pravda

Pápeža Františka znepokojuje, že homosexuáli môžu získať kňazskú vysviacku, a myslí si, že prejavy náklonnosti k rovnakému pohlaviu nemajú medzi duchovenstvom čo robiť. Vyplýva to z vyjadrenia, ktoré poskytol pre knižný rozhovor. Dielo sa začne predávať tento týždeň. Pápež zároveň s trpkosťou poznamenal, že vo viacerých spoločnostiach sa zdá, ako by sa homosexualita stávala módnou záležitosťou. František uviedol, že do cirkevných seminárov a rádov by homosexuáli nemali mať prístup. „Tento druh lásky nie je zlučiteľný s kňazským spôsobom života," nazdáva sa pápež. čtk

[Hore]
--------------------------------------

Pápež odsúdil homosexualitu

Plus jeden deň

Pápež František označil homosexualitu za módnu záležitosť a v cirkevných radoch si ľudí „s týmto hlboko zakoreneným sklonom“ nepraje. Pápežove slová zazneli v rozhovore, ktorý vyjde aj v knižnej podobe. "V našich spoločenstvách sa dokonca zdá, že je homosexualita v móde,“ zazneli pápežove slová v talianskom denníku Corriere della Sera. red

[Hore]
--------------------------------------

Vatikán: Modlitba za sýrske deti

TV JOJ

Vlečúci sa konflikt v Sýrii trápi aj pápeža Františka. Ten sa na prvú adventnú nedeľu modlil za mier vo vojnou postihnutej krajine. Veľkú sviecu František zapálil v okne Apoštolského paláca pred zrakmi veriacich zhromaždených na Námestí svätého Petra. Sviecu zdobia fotografie sýrskych detí z mesta Aleppo. Pápež takto otvoril celosvetovú kampaň, v rámci ktorej chce Vatikán zhromaždiť 15 miliónov eur na pomoc Sýrii.

[Hore]
--------------------------------------

Omša bez prestávky

TV Markíza

V malom kostole slúžia omšu celý mesiac bez prestávky. Nie je to samoúčelný výmysel, ale prostriedok na ochranu jednej rodiny, ktorej hrozí vyhostenie. Kým sa omša neskončí, dovtedy nemôžu úrady vkročiť do chrámu.
Jakub Laca, redaktor: „Kostol jednej protestantskej cirkvi v holandskom Haagu zatvoril brány. Jedine tak dokáže ochrániť arménsku rodinu pred vyhostením. Rodičia s troma deťmi našli útočisko práve v tomto svätostánku.“
Hayarpi Tamrazyan, Arménka žijúca v Holandsku (preklad z holandčiny?): „Sme veľmi šťastní, že nás cirkev takto podporuje. Veľmi ťažko sa nám situáciu rieši. Cítime sa v neistote, ako keby sme boli vo väzení.“
Jakub Laca: „Podľa starodávnej tradície úradníci v Holandsku nevstupujú do kostolov počas omše. Protestantská cirkev ju preto slúži 24 hodín denne a 7 dní v týždni.“
Neuvedený 1 (preklad z holandčiny): „Rozhodli sme sa urobiť správnu vec a zachrániť tak život jednej rodiny. Takisto sme chceli upozorniť na osudy mnohých detí, ktoré sú v podobnej situácii.“
Jakub Laca: „Arménskej rodine hrozí vyhostenie napriek tomu, že v Holandsku žije už 9 rokov. Deti chodia riadne do školy a majú aj priateľov. Protiimigračné zákony sú však veľmi prísne a kto nespĺňa kritériá, musí odísť do vlasti.“
Neuvedený 2 (preklad z holandčiny): „Milujem túto krajinu pre jej toleranciu a rešpekt voči ostatným. Prišiel som na omšu, aby som vyjadril svoj postoj. Musíme byť viac pohostinní.“
Jakub Laca: „Celá rodina sa zdržiava v kostole, čas trávia len tu. Varia a stretávajú sa s priateľmi. Napriek tomu je to pre nich stresujúce a niekedy sú nervózni. Nestrácajú nádej, že budú opäť normálne žiť. Obyvatelia a akú sú s postojom malej cirkvi spokojní. Jej kroky na ochranu rodiny podporujú a upozorňujú, že s podobným osudom sa pasujú v krajine stovky detí. Jakub Laca, televízia Markíza.“


[Hore]
--------------------------------------

Zimná túra s diakonom

TV Markíza

Šesťkrát po sebe bol starostom obce, tesne pred päťdesiatkou ale tento otec troch detí začal študovať teológiu a dnes je uznávaným cirkevným advokátom a stal sa diakonom.
Lenka Vavrinčíková, moderátorka. „Na tohtotýždňové potulky horami sa s nami vydal Karol Lev Irrgang. Muž s nezvyčajným menom a výzorom púta pozornosť všade, kam príde. My sme ho vzali k vodopádom Studeného potoka.“
Karol Lev Irrgang, cirkevný advokát a diakon: „Asi vzťah k horám mám, ale nejako musím povedať, že aby som robil si túry alebo takto prechádzky po horách, nejako ma to obchádza. Ale teraz tuná sa mi veľmi páči, kondične si myslím, že som na tom chvalabohu veľmi dobre. Stále si udržiavam kondíciu aj intenzívnym cvičením a veľmi rád jazdím na kolobežke.“
Ján Tribula, redaktor: „Naším dnešným východzím miestom je Hrebienok. Začíname neďaleko ľadovej baziliky a pôjdeme smerom okolo Bilíkovej chaty. Náš hosť je oblečený skôr vychádzkovo ako turisticky, ale nevadí, žiadne extrémne výkony podávať nebudeme.“
Karol Lev Irrgang: „Môže byť niečo krajšie ako na čistom dobrom vzduchu si zapáliť fajku? Myslím, že nie. Fajka je prejav pohody, fajka sa nedá fajčiť, keď som nervózny, keď človek nemá pohodu a tuná musím povedať, ozaj je takáto pohoda, zastavili sme sa, môžem sa porozhliadnuť a tá fajka myslím, že k tom nádherne sedí.“
Ján Tribula: „Vyše 20 rokov tento muž sedel na starostovskej stoličke. Bola to vraj perfektná škola. Aj o komunálnej politike sa ale hovorí ako v panskom huncútstve.“
Karol Lev Irrgang: „Všetko, čo sa v živote človeka udeje, na vás zanechá stopy a vám to dá. Je dôležité ale, aby ste vybrali to, čo je to dobré, čo je aj pre vás dobré, čo sa poučíte a potom následne nájsť aj ten správny čas, kedy snáď aj vedieť odísť. Ale máte pravdu, že je to huncútstvo a to som nazval tak pekne, milo.“
Ján Tribula: „Rozprávali sme sa aj o Bohu, no a k nemu si vzťah budoval už od útleho detstva.“
Karol Lev Irrgang: „Keď som bol v 3., 4. ročníku gymnázia, keď ja som miništroval od piatich rokov v Dóme svätej Alžbety v Košiciach, tak vtedajší kapitulný vikár si ma dal zavolať a mi hovorí, že dáme ti odporúčanie do seminára, zdáš sa nám vhodný na kňazstvo. Ja som v tom čase povedal, že nebude to možné, lebo sa mi páčia dievčatá a obzvlášť jedna. A on to vzal tak, ako som to povedal a napriek tomu vidíte, Pán Boh si ma našiel.“
Ján Tribula: „Malý, Veľký, Skrytý a Dlhý, to sú jednotlivé časti vodopádov, ktoré sa tiahnu našou trasou. Táto túra je atraktívna v každom ročnom období, no podľa mňa sú vodopády Studeného potoka najkrajšie na jar, keď sa topí sneh a po výdatnej búrke. Cez zimu zas atmosféru dotvára ľad. No a my sme sa tu s Karolom rozprávali aj o tom, ako tesne pred päťdesiatkou začal študovať teológiu a dnes z nej má už 2 doktoráty.“
Karol Lev Irrgang: „Viete, keď žijete v Božej milosti a s Pánom Bohom, nič nie je nemožné Bohu. A nebolo to ľahké, súhlasím s vami, hlavne prvé dva ročníky, to bolo veľmi, veľmi ťažké vrátiť sa k tomu, že zas sadnúť do lavice a pripravovať sa na skúšku aj ísť na tú skúšku a nepohorieť. No keď má človek 20, no tak pohoríte, ale keď máte 50-ku na krku pohoríte, tak je to také, no veľmi ťažké, veľmi ťažké.“
Ján Tribula: „Štúdium úspešne zvládol a dnes sedí po pravici kňazov, biskupov a kardinálov.“
Karol Lev Irrgang: „Trvalých diakonov na Slovensku podľa toho, čo viem, je nás 13, z toho sme 6 ženatí. Je pravdou, že ľudia si nás často mýlia aj s kňazmi, ale musíme si uvedomiť a musia si aj ľudia uvedomiť, že diakon nemôže robiť tri služby. Prvá vec je, nemôže slúžiť svätú omšu, druhou skutočnosťou je, že nemôže spovedať, nemôže dať rozhrešenie aby som bol presný a treťou je, keďže nemôže dať rozhrešenie, tak nemôže vyslúžiť sviatosť pomazania nemocných, lebo tá je vždy spojená s odpustením hriechov.“
Ján Tribula: „Táto lokalita patrí medzi najnavštevovanejšie v Tatrách. Dookola je síce veľa vyschnutých stromov po vetrovej a lykožrútovej kalamite, ale aj toto je kolobeh prírody. No a tu sme sa rozprávali o tom, ako sa prvý decembrový týždeň tento muž už vyše štvrťstoročie mení na bytosť, na ktorú sa tešia najmä deti.“
Karol Lev Irrgang: „Mikulášom, alebo kvázi Mikulášom som od roku 1981. Vzniklo to tak, že stále som mal bradu a keďže deti sú veľmi šikovné na to, aby zistili, že či brada je pravá, alebo nie je prvá, tak ma nahovorili, aby som šiel spraviť Mikuláša, aby som spravil Mikuláša s tým, že mi ju nastriekali na strieborno. To boli moje začiatky, ale nebol to čistý Mikuláš, to by som nepovedal, lebo v tom 81.-om vieme dobre, že ešte tuná boli iné sily, ktoré ovplyvňovali mnohé skutočnosti a tá spoločenská atmosféra bola skôr naladená na Deda Mráza. Viete, to bol ten, ten prvý bol takýto veľmi, veľmi silný hybrid, že skôr ako ten Dedo Mráz, ale už od 83.-ho roku potom to bol už Mikuláš, lebo už som si dával mitru a už to malo tie znaky Mikuláša. Všetko má svoj čas a svoju chvíľu, každé úsilie pod nebom, to znamená, že aj tie deti majú postupne dorásť k tomu, aby pochopili, že cestou svojich rodičov dostávajú darček od Mikuláša. Ale tú ilúziu, ani by som to nenazval ilúziu, myslím si, že detstvo je dovtedy detstvom a je nádherné, keď sú tam určité veci, ktoré sú tajomstvom a ten Mikuláš by mal byť takým zvláštnym tajomstvom, kde sa deti zobudia a zrazu Mikuláš. Neberme im to.“
Ján Tribula: „Blížili sme sa k Rainerovej útulni, kde vás vždy privítajú horúcim nápojom, no a tam sme hovorili o rodine.“
Karol Lev Irrgang: „Som šťastne ženatý od dvadsiatich rokov svojho života. S manželkou máme 3 krásne deti, malé 5 vnúčat.“
Mária Irrgangová, manželka: „Dá sa, hej, tak musíme to ťahať ďalej. Vždy je tak, že keď chcem prísť do neba, musíme my prísť dvaja spolu, lebo keď sme sa vzali, tak už je na celý život.“
Karol Lev Irrgang: „Rodina musí byť základom spoločnosti, bez rodiny musím povedať, že by sme speli k zániku, jednoznačne rodina je to, čo nás má podržať, s ktorou máme nejakým spôsobom prežívať radostné chvíle, aj ťažké chvíle a niet krajšie ako keď môžete chytiť dieťa do ruky, ako keď môžete na dieťa pozerať a ho vychovávať a následne od narodenia až po tú smrť tá rodina by mala byť kompaktom a boli nádherné tie rodiny, kde boli trojgeneračné, alebo štvorgeneračné rodiny, kde to sa od toho narodenia dieťatka, až po tú smrť najstarších členov rodiny všetko prežívalo. Vtedy to malo zmysel.“
Ján Tribula: „Svoj recept na šťastný život tento diakon spája s Bohom, no a v závere sa ešte zamyslel nad dobou, ktorú žijeme.“
Karol Lev Irrgang: „Začali sme sa zameriavať len na to, čo máme, ale nezameriavame sa na to, akí sme. Tuná je veľmi často pretriasaná skúsenosť, že mať sa dobre je cieľom, ale nikto nehovorí o tom, aby bol aj človek dobrý. Je v úplnom rozpore mať sa dobre a nebyť dobrý a toto naši predkovia nemali. Oni sa snažili o to, aby žili v súlade s Pánom Bohom, s prírodou, mali sa dobre, možno nie tak dobre ako my, ale môžu sa aj lepšie, lebo boli iné predstavy o tom, čo je dobre, ale hlavne sa snažili byť aj oni dobrí.“
Ján Tribula: „Dnes sme na adventnom venci zapálili prvú sviečku a odštartovali tak jedno z najkrajších období v roku. Som veľmi rád, že sme tento deň mohli prežiť spolu s vami. Vďaka za vaše rozprávanie, z ktorého bolo cítiť múdrosť človeka, ktorý už v živote, čo to preskákal.“
Karol Lev Irrgang: „Bola to veľmi príjemná prechádzka a takto prechádzať by sa mi celkom pozdávalo, že môžeme medzitým rozprávať, mudrovať a následne prísť aj k nejakým záverom. Advent znamená očakávanie, je to nádherný čas na stíšenie seba a pre mnohých rodičov by som odporúčal, aby najväčším darčekom boli oni sami.“
Ján Tribula: „Čas adventu je obdobím, kedy sa o čosi viac naháňame, hoci by sme mali spomaliť a tak si počas tých pár týždňov do Vianoc doprajte aj prechádzku v prírode a najlepšie, keď budete s niekým, kto vás rozveselí a bude s vami, pretože chce a nie preto, že musí. Z Vysokých Tatier.“
Karol Lev Irrgang: „Karol Lev Irrgang.“
Ján Tribula, televízia Markíza.


[Hore]
--------------------------------------

S páskou do krčmy i do kostola

TV JOJ

Ľudia stále podceňujú nosenie reflexných prvkov. Zistili sme to aj počas akcie dopravných policajtov, ktorí sa zamerali na ľudí v okolí kostolov. Ani jeden človek nemal na sebe žiadne reflexné označenie. Výnimkou nebol ani kňaz v tmavej sutane.
Diana Pavlisová, redaktorka: "Policajné hliadky počas akcie u chodcov zaujímalo to, či sú dostatočne viditeľní. Napríklad ako táto slečna v tmavom oblečení, ale aj muž, ktorý si myslí, že keď ide len kúsok do krčmy, nič také nepotrebuje."
Obyvateľka Nitry: "Ďakujem veľmi pekne."
Obyvatelia Nitry: "Nie je to moc dobré, viem, som si toho vedomá. Polepším sa."
Obyvateľ Nitry: "Keď idem sem kúsok od domu, tak načo? Idem sem, päť metrov a do krčmy."
Diana Pavlisová: "Policajti kontrolovali aj ľudí, ktorí práve išli na omšu do kostola. Dvaja mladíci sa priznali, že ich nikdy nenapadlo niečo takéto nosiť. Ďalšia pani zas tvrdila, že stále má pri sebe reflexný prvok, iba dnes na to zabudla."
Obyvateľka Nitry: "Stále to nosím v kabelke a teraz som kabelku nechala tak, reku odbehnem do kostola. Teraz som dnes toho dôkazom, takže naozaj sa teraz hanbím."
Obyvateľ Nitry: "Inak ja na to vôbec nemyslím, absolútne."
Diana Pavlisová: "Výnimkou nebol ani kňaz, ktorý tiež priznal, že na to zabúda, aj keď len vyšiel z auta a prešiel kúsok po chodníku."
Kňaz: "Pravdupovediac nenosil som. Je to dobré, pretože som vodič, tak viem, aké je to potrebné."
Diana Pavlisová: "Pred kostolom sme s policajnou hliadkou strávili zhruba hodinu. Ukázalo sa, že nosenie reflexných prvkov ľudia poriadne podceňujú."
Juraj Tlacháč, riaditeľ ODI Nitra: "V tomto prípade ani jeden účastník cestnej premávky nepoužil žiadny reflexný prvok alebo reflexný prvok nebol súčasťou jeho oblečenia."
Diana Pavlisová: "V meste sa síce chodci idúci po chodníku nedopustili priestupku, ale pre bezpečnosť to je dôležité. Od policajtov aj dostali reflexné pásky."
Obyvateľ Nitry: "Dávate to zadarmo."
Diana Pavlisová: "No vám dajú."
Obyvateľ Nitry: "No jasné, tak odteraz aspoň budeme vedieť. Ďakujem, že ste mi to pripomenuli."
Juraj Tlacháč: "Za nepoužite reflexných prvkov hrozí pokuta len, ak je to pri pohybe po krajnici."


[Hore]
--------------------------------------

Biskupi vyzvali veriacich v pastierskom liste k úcte

Rádio Lumen

Vráťme sa k úcte, učme sa k ľuďom pristupovať s trpezlivosťou a láskou. Aj k tomu vyzvali slovenskí biskupi veriacich v pastierskom liste, ktorý sa dnes čítal vo všetkých kostoloch. Pre kresťanov sa dnešnou prvou adventnou nedeľou začalo tak obdobie adventu, teda prípravy na slávenie narodenia Ježiša Krista. Kňazi preto požehnávali aj adventné vence. Pokračuje Pavol Jurčaga, redaktor: „Pastiersky list bol zameraný na upevňovanie zväzkov lásky a pokoja v medziľudských vzťahoch. Pokračuje hovorca Konferencie biskupov Slovenska Martin Kramara.“
Martin Kramara, hovorca Konferencie biskupov Slovenska: „Biskupi preto pripomínajú dobrú svätú spoveď, na ktorú by sme určite nemali v advente zabudnúť. S očisteným srdcom dokážeme nachádzať cestu k Bohu a pomôcť aj tým, ktorí zablúdili. Takto disponovaní môžeme byť šíriteľmi pravého pokoja. Biskupi nám pripomínajú, aby sme neprispievali k rozbrojom, zvadám a hádkam a nenechali sa ani vyprovokovať. Znepokojene sledujeme, ako sa z našej spoločnosti vytráca úcta, píše sa v liste. Medziľudské vzťahy za posledné roky zhrubli, na mnohých miestach sa ľudia k druhým chovajú nezdvorilo a sebecky. Žiaľ, tieto spôsoby prenikli do súkromného, aj verejného života. Dostali sa do politiky, kultúry i médií. Prosíme, vráťme sa k úcte.“
Pavol Jurčaga: „Zároveň otcovia biskupi poukazujú, že pred nami stoja náročné požiadavky a evanjelium nás preto pozýva k modlitbe. Z pastierskeho listu interpretuje Ján Krajčík, farár katedrály svätého Františka Xaverského v Banskej Bystrici.“
Ján Krajčík, farár katedrály svätého Františka Xaverského v Banskej Bystrici: „Dajme si aspoň jedno dobré predsavzatie, pokúsim sa o väčšiu láskavosť k druhým, tak sa môžeme pripraviť na príchod Pána a čím viacerým pomôcť nájsť cestu k nemu. Takto spoločne v láske a bez strachu chceme raz stáť pred synom človeka, ktorého s radosťou očakávame.“
Pavol Jurčaga: „Spomínaný pastiersky list sa čítal počas svätých omší vo všetkých katolíckych kostoloch na prvú adventnú nedeľu namiesto homílie.“r


[Hore]
--------------------------------------

Pápež označil homosexualitu za módnu záležitosť

Rádio Expres

Pápež označil homosexualitu za módnu záležitosť. V cirkevných kruhoch si ľudí s takýmto sklonom mať neželá. Hlava rímskokatolíckej cirkvi, ktorá sa inak vyslovuje proti diskriminácii homosexuálov, to podľa nemeckého týždenníka Der Spiegel povedala v rozhovore pre knihu Sila poslania, ktorá vyjde zajtra v niekoľkých jazykoch. Sklamala tak veriacich z kruhov homosexuálov, ktorí dúfali, že by práve tento pápež mohol dať impulz pre zmenu katolíckej vierouky.

[Hore]
--------------------------------------

Vatikán

Rádio Slovensko

Pápež František označil homosexualitu za módnu záležitosť a ľudí s týmto podľa jeho slov hlboko zakoreneným sklonom si v radách cirkvi neželá. Uviedol to nemecký týždenník Der Spiegel. Vyjadrenie sklamalo veriacich spomedzi homosexuálov, ktorí dúfali, že by tento pápež mohol priniesť impulz na zmenu katolíckej vierouky.

[Hore]
--------------------------------------

Medzinárodný deň zrušenia otroctva

Rádio Lumen

Do okov moderného otroctva sa stále dostávajú aj Slováci. Sú stále prípady, kedy sa ocitajú týraní hladom, sexuálne zneužívaní, vykorisťovaní za prácu s malým prídelom jedla, zatvorení nevediac kde sú a čo bude na druhý deň. V rámci dnešného medzinárodného dňa zrušenia otroctva Slovenská katolícka charita poukazuje na vážnosť dlhodobého problému. Vo väčšine zo stovky prípadov, ktoré sa za 10 rokov riešili, navracia obete domov vo vážnom zdravotnom stave, pričom niektoré poškodenia vykorisťovaného človeka bývajú aj trvalé. Téme sa venuje Júlia Kavecká, redaktorka: „Ivan bol jedným z tých, ktorí sa stali obeťou moderného otroctva. Odišiel do Slovinska v nádeji, že si nájde prácu, 3 roky však nevidel žiadnu výplatu, skončil bitý a bez dokladov.“
Ivan: „V jednej prašivej miestnosti ... nesmel som chodiť ..., nesmel som chodiť nikde. Zobral mi občiansky, zobral mi pas, ...“
Júlia Kavecká: „Po vyslobodení prišiel Ivan na Slovenskú katolícku charitu, kde požiadal o pomoc. Bol zaradený do programu na pomoc obetiam obchodovania s ľuďmi. Po necelých 2 rokoch však na následky týrania a nútenej práce zomrel vo veku 48 rokov. Podľa Anny Bartošovej však v súčasnosti pribúdajú klienti, ktorých sa charite darí úspešne zaraďovať opäť do života.“
Anna Bartošová: „Dôležité je identifikovať teda nejaké riziká a potreby toho daného človeka po tom, ako súhlasí s navrátením na Slovensko, zabezpečiť mu naozaj bezpečný a dôstojný návrat a po návrate mu vlastne poskytnúť všetky služby na základe individuálneho plánu pomoci.“
Júlia Kavecká: „Najviac prípadov obchodovania s našimi občanmi zaznamenala doteraz charita vo Veľkej Británii. Podľa Anny Bartošovej však Slovensko už nie je len zdrojová krajina.“
Anna Bartošová: „Organizovaná skupina zneužívala ľudí zo sociálne znevýhodneného prostredia, invalidných dôchodcov na žobranie na Slovensku, ale takisto ich aj vyvážala do zahraničia.“
Júlia Kavecká: „Za 10 rokov pomohla Slovenská katolícka charita cez projekt Stop obchodovaniu s ľuďmi až 98 obetiam obchodovania. Väčšinou išlo o Slovákov. Štyri obete pochádzali z Rumunska a Ukrajiny. Obete a rodina sa môžu v núdzi obrátiť aj na národnú linku pomoci obetiam obchodovania s ľuďmi.“


[Hore]
--------------------------------------

Kurz katechézy Dobrého Pastiera v Poprade-Veľkej

Rádio Lumen

Na fare v mestskej časti Poprad-Veľká bol kurz Katechézy Dobrého Pastiera. Je určený pre tých, ktorí by chceli založiť átrium, teda miesto, kde sa katechézy konajú. Tiež pre rodičov, ktorí hľadajú spôsoby ako priblížiť vieru svojim deťom v domácom prostredí a pre katechétov a učiteľov, ktorí sa zase chcú inšpirovať konceptom Katechéz Dobrého Pastiera pri odovzdávaní viery deťom. Viac povie naša redaktorka Katarína Plavčanová redaktorka: „Katechézy Dobrého Pastiera, to je kresťanský koncept vzdelávania detí od 3 do 6 rokov, ktorého cieľom je prehĺbiť u detí od útleho veku vzťah s Bohom. Je zameraný na spoznávanie Božej lásky cez priamu skúsenosť. Kurzy na Slovensku vykonáva vyškolená lektorka Katarína Košťálová.“
Katarína Košťálová, lektorka: „Pre tento vek je najkľúčovejšia potreba starostlivej lásky, ktorá nič nevyčíta, ale bezpodmienečne miluje. Kľúčové pre tento vek sa zdá byť podobenstvo o Dobrom Pastierovi, ktorý pozná svoje ovečky, ktorý ich volá po mene, ktorý ich s radosťou ide hľadať keď sa stratia a víta ich vo svojom ovčinci, vezme do náručia, na plecia.“
Katarína Plavčanová: „Katechézy Dobrého Pastiera reagujú na duchovné potreby detí. Popradská organizátorka Jana Vilhanová.“
Jana Vilhanová, popradská organizátorka: „Od 3 rokov sa ten vzťah k Bohu rozvíja a do tých 6 rokov tie deti najviac absorbujú celý okolitý svet a ten vzťah s Bohom sa tam môže naštartovať tak správne.“
Katarína Plavčanová: „Katechézy prebiehajú v špeciálne upravenom prostredí, v átriu, ktoré je zariadené tak, aby pozývalo deti k modlitbe. Nachádza sa tu modlitebný kútik, oltár v detskej veľkosti, figúrky a domčeky k biblickým príbehom a iné. Lektorka Katarína Košťálová.“
Katarína Košťálová: „Má to byť akoby taký vstup do posvätna, do miestnosti, ktorá svojím zariadením pripomína posvätné miesto, aby deti tam mohli prežívať posvätný čas. Čas v átriu nie je čas učenia sa, ale čas modlitby, čas v tichu, kedy deti počúvajú Boží hlas.“
Katarína Plavčanová: „Katechézy sú rozšírené po celom svete už viac ako 60 rokov. Na Slovensko sa dostali pred 3 rokmi.“


[Hore]
--------------------------------------

Stretnutie členov hnutia Fokoláre z východného Slovenska a Ukrajiny

Rádio Lumen

V Košiciach sa stretla rodina členov hnutia Fokoláre z východného Slovenska a z Ukrajiny. Takmer pol druha stovky účastníkov si vypočulo prednášky pozvaných hostí, zazneli aj námety na čo sa bude toto hnutie zameriavať už v nasledujúcom roku. Ďalšie podrobnosti pripája redaktorka Mária Čigášová, redaktorka: „Ako uviedol profesor Anton Konečný, košické stretnutie bolo jedným z mnohých podujatí, ktoré hnutie organizuje.“
profesor Anton Konečný: „No najprv v rámci nás samých kresťanov vnútri aby bolo stále viac lásky a jednoty, potom medzi kresťanmi a to je ten ekumenizmus, potom medzi náboženstvami sa veľa podujatí robí a potom aj s ľuďmi dobrej vôle.“
Mária Čigášová: „Ako uviedla organizátorka košického stretnutia Dáša Fedorková, v programe zazneli inšpiratívne myšlienky: „Prezidentka Maria Voce priniesla novú tému pre tento rok, kedy by sme mali sa zamerať ako milovať cirkev, ako prinášať v tejto dobe, kedy vieme aká je bolestná a čo všetko sa deje okolo cirkvi, našou úlohou je byť doslova, ako to tak povedala, že ako keď sa stavba buduje, tak nestačia len tehly, musí tam byť to pojivo, ten cement a chceme byť tým cementom.“
Mária Čigášová: „Na košickom stretnutí Hnutia fokoláre sa zúčastnila aj pani Larisa zo Zakarpatskej Ukrajiny. Prinieslo jej to predovšetkým nádej.“
Larisa zo Zakarpatskej Ukrajiny: „Dáva nejaký optimizmus, pretože nevieme ako sa hry rozohrávajú medzi politikmi, takže na jednej strane je trošku obava, strach, ale na druhej strane vieme, že je nejaké nové ľudstvo a všetko, čo evanjelium píše a toto teraz vidíme ako sa ono uskutočňuje, že možno týmito kataklizmami, tými nepokojmi Boh niečo v nás chce narodiť nové.“
Mária Čigášová: „Zakladateľkou Hnutia fokoláre je Chiara Lubichová. Vzniklo v Taliansku počas II. svetovej vojny. Ústrednou myšlienkou hnutia je uskutočňovanie Ježišovho závetu, aby všetci boli jedno prostredníctvo spirituality jednoty.“


[Hore]
--------------------------------------

Stretnutie dobrovoľníkov Národného týždňa manželstva v Žiline

Rádio Lumen

Dobrovoľníci Národného týždňa manželstva sa spolu stretli v Žiline. Celodenné pracovné stretnutie bolo v aule diecézneho centa. Účastníkov workshopu privítali v menej slovenského koordinačného tímu manželia Vladimír a Renáta Sochorovci. Budúcoročná kampaň, ktorá sa uskutoční 11. až 17. februára 2019, bude mať ako nosnú tému vyjadrenú heslom – Hráme spolu. Vysvetľuje Vladimír Sochor: „Touto témou by sme tak trošičku možno to odľahčili ako vyjsť z takého každodenného stereotypu a trošku možno myslieť aj na to, že prečo sme vlastne do manželstva išli, prečo sme sa rozhodli jeden pre druhého a možno aj nájsť spôsob vrátiť sa k tomu, čo sme robili radi, keď sme možno ešte iba spolu chodili. Pre niektorých je to úplne čerstvá minulosť, pre niektorých je to už mnoho, mnoho rokov, ale každopádne stojí za to vrátiť sa k tomu a akoby znovu objaviť také čaro možno romantiky, alebo aj takej hravosti.“
Jana Horniaková: „Ako spoločný prvok celej kampane popri mnohých iných iniciatívach bude hra pre manželov s názvom Duet. Možnosti jej využitia na regionálnej úrovni nielen počas kampane účastníkov workshopu za jej tvorcov predstavila psychologička Danica Zlevská. Predstavila aj 7 manželských zručností dôležitých pre spokojný manželský život a vzťah. Po spoločnej modlitbe za požehnanie pre budúcoročnú kampaň sa účastníci rozišli domov s ochotou prispieť k tomu, aby februárový Národný týždeň manželstva opäť ponúkol mnohým manželom na Slovensku príležitosť posilniť svoje manželstvo.“


[Hore]
--------------------------------------

Prvou adventnou nedeľou sa začína čas duchovnej prípravy na Vianoce

24hod.sk

Prvou adventnou nedeľou, ktorú slávia kresťania v nedeľu 2. decembra, sa začalo pre veriacich rímskokatolíckej cirkvi, Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania (ECAV) i ...
Bratislava 2. decembra (TASR) - Prvou adventnou nedeľou, ktorú slávia kresťania v nedeľu 2. decembra, sa začalo pre veriacich rímskokatolíckej cirkvi, Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania (ECAV) i ďalších kresťanov štvortýždňové obdobie duchovnej prípravy na slávenie sviatku Narodenia Pána.
Advent je čas modlitieb, pokánia, intenzívnejšieho čítania Písma svätého, veriaci častejšie pristupujú k sviatostiam. Je to zároveň aj čas radosti a nádeje. V tomto období si kresťania pripomínajú nielen udalosti spred vyše 2000 rokov, keď ľudia očakávali narodenie Pána, ako ho predpovedali proroci, ale i Pánov nový príchod na konci vekov.
V mnohých kresťanských chrámoch sa počas adventu konajú modlitbové stretnutia a adventné koncerty.
Slovo advent pochádza z latinského "adventus", čo znamená príchod. K typickým prvkom adventu patria roráty a adventný veniec. Rorátne sväté omše majú svoju historickú tradíciu. Slávia sa ku cti Božej Matky väčšinou v skorých ranných hodinách pred svitaním. Býva zvykom sláviť ich v kostoloch pri sviečkach s príslušnými spevmi a na záver recitovať či spievať modlitbu Anjel Pána. Roráty pripomínali, že pred narodením Krista ľudstvo "kráčalo v tmách". Názov roráty pochádza z najznámejšej latinskej adventnej piesne zo 16. storočia z Francúzska: "Rorate coeli de super..." - "Rosu dajte nebesia zhora...".
Cirkevný rok sa v katolíckej cirkvi končí sviatkom Krista Kráľa a adventom sa začína nový cirkevný rok. Symbolom tohto obdobia je adventný veniec.
Adventná predvianočná príprava sa spomína v Ríme už za pápeža Leva I. Veľkého, ktorý pôsobil v rokoch 440-461. Iný záznam o advente pochádza z Francúzska, kde koncil v meste Macon v roku 582 nariadil, aby sa príprava na slávenie vianočných sviatkov začala od prvej nedele po sviatku sv. Martina. Adventné obdobie v tejto forme zahrnovalo šesť nedieľ a malo pôstno-kajúcny charakter. Neskôr pápež Gregor I. Veľký (590-604) skrátil adventné obdobie na štyri nedele, symbolizujúce 4000 rokov čakania na Mesiáša.
V gréckokatolíckej cirkvi sa 40-dňové obdobie duchovnej prípravy na slávenie sviatku Narodenia Pána, nazývané aj Filipovka, začalo už 15. novembra.
V pravoslávnej cirkvi na Slovensku, ktorá sa riadi podľa juliánskeho kalendára a Vianoce bude sláviť až 6. a 7. januára 2019.
Symbolom adventného obdobia je veniec so štyrmi sviečkami
Symbolom duchovnej prípravy na slávenie Vianoc - adventu, je v kresťanskej cirkvi adventný veniec so štyrmi sviečkami. Tie sa zapaľujú postupne počas štyroch adventných nedieľ. Najčastejšie sú sviečky tmavomodré alebo fialové, symbolizujúce liturgické farby adventných nedieľ.
Veniec je symbolom víťazstva a kráľovskej dôstojnosti. V Biblii sa hovorí o venci ako o prejave úcty, radosti a víťazstva. Adventný veniec vzdáva hold tomu, ktorý je očakávaný a prichádza zároveň ako víťaz, kráľ a osloboditeľ. Svetlo z horiacich sviec symbolizuje prichádzajúceho Krista, ktorý rozptyľuje temnotu a strach, pretože on je "svetlo sveta".
Sviečky na adventnom venci sa zapaľujú nielen v kostoloch, ale i v kresťanských rodinách, nemocniciach či iných zariadeniach. Veriaci mohli v sobotu 1. decembra priniesť svoje adventné vence do kostolov, kde ich kňazi posvätia počas prvej adventnej nedele, alebo v jej predvečer.
Známa je tradícia adventného venca, ktorý vyrobil začiatkom 19. storočia nemecký evanjelický pastor Johann Henrich Wichern. Pre chudobné a opustené deti zriadil útulok, ktorý nazval Drsný dom. Na tomto mieste deti nielen žili, ale učili sa aj rôzne remeslá. Na základe otázok detí, koľko dní ešte zostáva do Vianoc, sa Wichern rozhodol vyrobiť drevený veniec s 24 sviečkami - 19 tenšími, ktoré predstavovali všedné dni a štyrmi hrubšími sviecami, symbolizujúcimi štyri adventné nedele.
Zdroj - Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR


[Hore]
--------------------------------------

Pápež sa v prvý deň adventu modlil za mier v Sýrii

dobrenoviny.sk

Pápežská nadácia už v roku 2016 predstavila v Európskom parlamente kresby sýrskych detí. V rámci aktuálnej kampane chce zhromaždiť 15 miliónov eur na krízovú, rekonštrukčnú a pastoračnú pomoc Sýrii.
Vatikán 2. decembra (TASR) - Pápež František sa v prvú adventnú nedeľu modlil za mier vo vojnou postihnutej Sýrii. Zapálil pritom symbolickú sviecu zdobenú fotografiami sýrskych detí, informoval server Vatican News.
Hlava katolíckej cirkvi tak otvorila celosvetovú kampaň Pápežskej nadácie ACN - Pomoc trpiacej cirkvi, do ktorej je zapojených približne 50.000 detí v rôznych sýrskych mestách trpiacich následkami vojny.
Predvianočná kampaň modlitby, pomoci a solidarity má názov "Sviece za mier v Sýrii". Veľkú sviecu František zapálil v okne Apoštolského paláca pred zrakmi veriacich zhromaždených na Námestí sv. Petra. Vyrobili ju deti zo štvrte Báb Túma v historickom centre sýrskeho Damasku.
Po adventnom príhovore a tradičnej modlitbe Anjel Pána pápež spoločne s veriacimi predniesol modlitbu "Zdravas Mária" za pokoj v Sýrii.
"Advent je čas nádeje. V tejto chvíli sa chcem stotožniť s nádejou na pokoj pre deti Sýrie, milovanej Sýrie, trýznenej vojnou trvajúcou už osem rokov," povedal František pri rozsvecovaní sviece.
Podľa agentúry AP ju zdobilo približne 40 podobizní sýrskych detí, prevažne z mesta Aleppo, o ktoré zvádzali tvrdé boje sýrska armáda a povstalci.
Pápežská nadácia už v roku 2016 predstavila v Európskom parlamente kresby sýrskych detí. V rámci aktuálnej kampane chce zhromaždiť 15 miliónov eur na krízovú, rekonštrukčnú a pastoračnú pomoc Sýrii.
Od začiatku vojny v Sýrii v roku 2011 už táto nadácia venovala tamojším obyvateľom viac ako 29 miliónov eur. TASR


[Hore]
--------------------------------------

Advent (Viliam Turčány)

postoj.sk

Michal Chuda prináša na každú nedeľu krásne slovenské básne.
Viliam Turčány Advent
1 Ľútosťou stená tá moja duša užalostená. Až nebo rosou omylo steny – aby som povstal omilostený? 2 Som ako veža, v ktorej zvony až srdcemrúco mlčali. Som ako veža, čo sa kloní a nezvonením užiali. Už neznejú z nej ani stony? Rozzvoním sa zas? – Pomaly? 3 Aký len krásny hlas má zvon nášho Dómu! „Ježišu Kriste, spas ma,“ tak za nás všetkých srdce zvonilo mu, keď som šiel popri ňom v nedeľu ráno – a moje ozvenou prosilo: „Áno, Ježišu Kriste, spas ma!“ Krv Kristova! Ty plazma! Ó, transfúzia! „Ježišu Kriste, spas ma, spas srdce, ktoré bolesťou sa zvíja!“ Tak som sa i ja už nad hrobom skláňal, aby som srdcia raz porozvyzváňal: „Ježišu Kriste, spas ma!“ 4 Matička spanilá, Ty si ma chránila, keď sám som sa už vzdával. Z ciest v temnej hlbine Ty si mi jedine odstraňovala zával, ťaživý, lživý zával. I v biede zúfalej chráň si ma naďalej a veď von z cesty hadej! Svit Tvojho lampáša nech nikdy nezháša a v srdce lej mi nádej, blaživú, živú nádej! 5 Bývala vo mne duša velebivá, úbohá duša, ktorá v tele býva a dvíha bytie, v časnom tele bité, pred najvyššie a večné Velebytie. Ó, kiež Ho všetci, všetci velebíte! (. . .) 7 Ľútosťou stená i tvoja duša užalostená? Kiežby nám nebo omylo steny – aby sme vstali omilostení! (Úryvok) Básnik, prekladateľ a literárny vedec Viliam Turčány (1928) sa vo svojej básnickej tvorbe prejavuje ako veriaci kresťanský básnik. Už ako na gymnaziálneho študenta mal naňho veľký vplyv básnik a katolícky kňaz Janko Silan. Dobre, že pred dvadsiatimi rokmi Lúč vydal Turčányho „básne mladosti“ Srdce zve a vyzváňa (editorsky pripravil, úvod a editorskú poznámku napísal Július Pašteka). Táto kniha dotvára jeho autorský i osobnostný profil a potvrdzuje jeho východiskovú duchovnú platformu. Báseň Advent som vybral z vydania Viliam Turčány: Oheň z Neho (Slovenský spisovateľ, Bratislava 1992, edícia Nová poézia).


[Hore]
--------------------------------------

Jezuita Gabriš: „Najväčší zázrak podľa mňa je, keď sa človek dokáže

dalito.sk

Kroky veriacich prichádzajúcich na Liptov každoročne smerujú do Trlenskej doliny neďaleko Ružomberka, kde sa uprostred tunajšej prírody nachádza málo známe, no o to pokojnejšie pútnické miesto modlitby – kaplnka Panny Márie Snežnej. Tá vo svojom vnútri ukrýva kópiu milostivej ikony salus populi romani, ktorej originál je v rímskej bazilike Santa Maria Maggiore.
Samotné miesto je tak od svojho vzniku duchovne spojené s jednou zo štyroch hlavných rímskych bazilík. „Kaplnka bola postavená v roku 1935 ako súčasť jezuitskej zotavovne na Vlčej skale,“ priblížil jezuita Ondrej Gabriš.
Od roku 1936 až do násilnej likvidácie rehôľ na Slovensku v roku 1950, sa tu každoročne 5. augusta, resp. v nedeľu, konala verejná púť. Táto tradícia bola obnovená v roku 1995, kedy bola kaplnka aj celý areál vrátený jezuitom.
Devastačný komunizmus
Totalitný režim Trlenskú dolinu využíval na pionierske tábory a školu v prírode. Kaplnka sa stala jedálňou a čiastočne skladom. Po vrátení areálu jezuitom sa uskutočnili nevyhnutné adaptačné práce na kaplnke, aby mohla znova slúžiť svojmu pôvodnému účelu.
„V súčasnosti túto lokalitu navštevujú počas týždňa najmä priatelia jezuitov, prípadne ľudia, ktorí majú záujem oddýchnuť si a načerpať duchovnú energiu. Ako jezuiti chceme ponúknuť aj širšej verejnosti možnosť toto všetko zakúsiť a načerpať. Preto každú nedeľu o 15:15 h tu až do konca septembra slúžime svätú omšu. Pred ňou o 15. h je modlitba Korunky Božieho milosrdenstva,“ uviedol Gabriš.
Nová jaskyňa
Kaplnka s pôvodnou ozdravovňou však nie je jediným miestom, kde môžu prichádzajúci pútnici načerpať novú energiu a duševný pokoj.
Rehoľný brat Andrej Ratulovský tu v roku 1939 upravil štrbinu v skale na lurdskú jaskyňu. Jej súčasťou sa stali sochy Lurdskej Panny Márie a svätej Bernadety, ktoré zhotovil Majster Mydlo.
Novovzniknutá jaskyňa dala misionárom i novicom možnosť započúvať sa v tichu prírody do Božieho hlasu.
„Vo všeobecnosti to vytvára sakrálny priestor, kde človek prežíva blízkosť Boha a kde skrze Pannu Máriu, ktorá prejavuje starostlivosť o človeka, sa môže upokojiť a nájsť odpovede na svoje životné situácie,“ povedal jezuita.
Zázrak bez zázraku
Pôvodná socha Márie z Vlčej skaly bola okolo roku 1954 premiestnená do kostolíka vo Vlkolínci.
Podľa Gabriša sa pútnické miesto v Trlenskej doline dá považovať za miesto modlitby.
„Nemáme tu evidovaný zázrak, no ľudia, ktorí tu chodia, hovoria, že Panna Mária vyslyšala ich prosby, či už v oblasti zdravia alebo životných situácií. Berieme to tak, že je to miesto modlitby, akéhosi stíšenia a blízkosti s Bohom. Najväčší zázrak podľa mňa je, keď sa človek dokáže zastaviť a načerpať silu, aby sa mohol vrátiť ku svojej rodine a pokračovať v činnosti,“ uzavrel. TASR


[Hore]
--------------------------------------

Bioetik Sýkora: Dedičné editovanie ľudskej DNA je míľnik, ako keď človek vystúpil na Mesiac

dennikn.sk

Bioetik Peter Sýkora je proti tomu, aby sa v súčasnosti využívala technika editovania genómu na vylepšovanie ľudí. „Bol by som veľmi opatrný, lebo sa tu dostávame na vratkú pôdu eugeniky. V tejto chvíli čelíme aj riziku vzniku novej genetickej aristokracie.“
Odoberajte nové články z rubriky Rozhovory na e-mail.
Najúspešnejšia metóda na editovanie genómu sa volá CRISPR/Cas9. Bola vyvinutá v roku 2012. „Ide o jednu z najväčších vedeckých revolúcií v biológii za ostatné roky. Tak ako svojou presnosťou priniesol Hubblov teleskop revolúciu do astrofyziky, prinieslo editovanie genómu metódou CRISPR/Cas9 revolúciu do biológie,“ vraví pre Denník N bioetik PETER SÝKORA.
Pred pár týždňami sa narodili dvojičky Lulu a Nana, ktorým čínsky vedec Che Ťien-kchuej ako prvý človek v dejinách vylepšil genóm. Vedec povedal, že je na svoju prácu hrdý. Právom?
Vo svete je viacero vedcov, ktorí by dokázali spraviť to, čo on. No rešpektujú vedeckú etiku a uvedomujú si, že technika sa nemôže nasadiť predčasne, pretože v tejto chvíli sa spája s veľkým rizikom. Takže správanie čínskeho vedca považujem – tak ako drvivá väčšina vedeckej komunity na celom svete – za nezodpovedné. Na techniku editovania génov ľudí to môže mať negatívny vplyv, lebo hrozí, že ju ľudia a priori zavrhnú. Ak by sa takej vlny chytili populistickí politici a začali by prijímať zákony o úplnom zákaze editovania genómu, bola by to tragédia. Vidíme, aký majú ľudia odpor proti geneticky modifikovaným rastlinám – tak ako asi budú prijímať geneticky modifikovaných ľudí, ak sa bude o technike hovoriť v negatívnom svetle? V tejto chvíli však netreba prepadať panike – počin čínskeho vedca iní vedci odsúdili a nesúhlasia s ním.
Dosiahol čínsky vedec významný vedecký míľnik?
Je to historický zlom. Prirovnal by som to k tomu, keď človek vystúpil na Mesiac.
V čom je to také dôležité?
Po prvý raz v dejinách sa stalo, že človek cielene a zmysluplne zmenil ľudský genóm. Je to, ako keby človek prevzal zodpovednosť za vlastnú evolúciu. Podľa dostupných informácií nejde o podvod a k editovaniu genómu detí naozaj došlo. Zmeny, ktoré čínsky vedec a jeho tím vykonal, sú dedičné – to znamená, že sa budú prenášať aj do ďalších generácií.
Peter Sýkora (1956)
Je bioetik. Vyštudoval biológiu na Univerzite Karlovej v Prahe. Najprv sa 20 rokov venoval biomedicínskemu výskumu, neskôr sa orientoval na filozofiu a bioetiku. Pracoval a prednášal na viacerých univerzitách v zahraničí vrátane USA, Veľkej Británie a Singapuru. Je zakladateľom a riaditeľom Centra pre bioetiku Katedry filozofie a aplikovanej filozofie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Ostatné roky prednáša a publikuje doma aj v zahraničí o etike editovania génov u ľudí. Od októbra tohto roka pôsobí na univerzite aj ako prorektor pre kvalitu a vedu.
Prečo sa vedci postavili proti aktivitám čínskeho vedca, ktorý editoval genóm detí?
Problémom je, že metóda CRISPR/Cas9 na editovanie genómu je síce mimoriadne presná, no nie je presná absolútne. Existuje riziko, že dôjde k neželaným zásahom do ľudskej DNA a vytvoria sa nové a zdraviu škodlivé mutácie. Z iných pokusov v minulosti vieme, že takéto zásahy môžu navodiť rakovinu. Pri niektorých formách rakoviny to funguje tak, že gény rakoviny máme v tele, ale sú utlmené, takže k rakovine nedochádza. Nepresné zásahy v DNA pri jej editovaní môžu spôsobiť, že sa tieto onkogény „prebudia“. Takže na jednej strane čínsky vedec a jeho tím spravil takú genetickú zmenu, aby boli deti odolné voči infekcii HIV vírusom, no na druhej strane zmeny v ich DNA mohli spôsobiť neznáme a vopred neočakávané negatívne dôsledky na zdravie.
Nespravil čínsky vedec a jeho tím dostatočné opatrenia, aby vylúčili potenciálne negatívne vplyvy?
Vedec vraví, že embryo testovali na takéto necielené (off-target) zmeny v DNA viacerými spôsobmi a až na jednu výnimku, s ktorou si poradili, nezaznamenali (napríklad metódou sekvencovania celej DNA) v DNA žiadne ďalšie neplánované zmeny. No ani v takom prípade si nemôžeme byť istí, lebo v biológii sa 100-percentná istota zaručiť nedá. Obávam sa, že vedec odignoroval všetky potenciálne riziká, o ktorých sa v odborných kruhoch už niekoľko rokov intenzívne diskutuje. Myslím si, že sa chcel zapísať do dejín, aby bol prvým človekom, ktorý dedične editoval ľudskú DNA. Považujem to za hérostratovský čin. (Hérostratos bol mladý muž, ktorý podpálil Artemidin chrám v Efeze preto, aby sa jeho meno dostalo do histórie. – pozn. red.)
Akých prešľapov sa ešte čínsky vedec a jeho tím dopustil?
Experiment nespravili transparentne, ale v tichosti na súkromnej klinike. Napríklad legislatíva v Británii umožňuje robiť pokusy s editovaním genómu na embryách do 14 dní. Lenže je tam zriadená vládna inštitúcia (HFEA – Human Fertilisation and Embryology Authority – pozn. red.), ktorá na pokusy týkajúce sa ľudských embryí vydáva licencie a ich udelenie sa odborne posudzuje aj niekoľko rokov. Čínsky vedec získal len etické povolenie zo súkromnej kliniky, na ktorej uskutočnil svoj experiment, a je otázne, do akej miery toto potvrdenie spĺňa príslušné štandardy. Vraví aj, že záležitosť konzultoval s inými odborníkmi vo svete, no zatiaľ sa k týmto konzultáciám prihlásil iba jeden americký profesor z Rice University v Texase. Mimochodom, aj toho už začali v USA vyšetrovať. Podľa čínskych úradov porušil čínsky vedec miestne zákony. Veľkým problémom je aj to, že o jeho práci nemáme k dispozícii vedecký článok, ktorý by prešiel recenzným konaním. Je prirodzené, že vedci môžu byť predpojatí v tom zmysle, že chcú vidieť, ako ich pokus uspeje, takže nemusia vidieť veci z dostatočného odstupu a nemusia byť dostatočne sebakritickí. Preto vedecké články posudzujú recenzenti, čiže odborníci v danej oblasti, aby dali autorom spätnú väzbu a vytkli im chyby a veci, ktoré prehliadli či podcenili.
Bioetika je odvetvím aplikovanej etiky a zaoberá sa otázkami, ako sú potrat, eutanázia či klonovanie.
Genóm je celý genetický materiál organizmu. V ľudských bunkách je zakódovaný v DNA.
DNA (deoxyribonukleová kyselina) je nukleová kyselina uložená vo forme dvojzávitnice v jadre buniek.
Genetický kód predstavuje súbor pravidiel, na základe ktorých sú v DNA zakódované bielkoviny. Ak sa pri delení bunky zamení jeden nukleotid za iný, dôjde k mutácii.
Genetická mutácia je zmena v genetickom kóde. Môže k nej dôjsť náhodou alebo poškodením DNA radiáciou alebo chemickými mutagénmi, ktoré sa nestihli opraviť. Jej výsledkom je expresia zmenenej bielkoviny, ktorá už nemusí plniť svoju pôvodnú funkciu.
V čom spočívajú metódy na editovanie genómu?
Je ich niekoľko a tá najúspešnejšia, ktorú použil aj čínsky vedec a jeho tím, sa volá CRISPR/Cas9. Bola vyvinutá v roku 2012. Ide o jednu z najväčších vedeckých revolúcií v biológii za ostatné roky. Tak ako svojou presnosťou priniesol Hubblov teleskop revolúciu do astrofyziky, prinieslo editovanie genómu metódou CRISPR/Cas9 revolúciu do biológie. Je to nástroj, ktorý umožňuje veľmi cielene, efektívne a pomerne lacno meniť akúkoľvek DNA – od baktérií cez vírusy a rastliny až po zvieratá a ľudí.
Čo to znamená, keď sa povie, že sa genóm edituje?
Výraz editovanie bol zvolený schválne ako analógia k editovaniu textu. Vo Worde dokážete text prepísať, vystrihnúť a skopírovať, a to s presnosťou na jedno písmeno. CRISPR/Cas9 je takýmto nástrojom v biológii. Genetická informácia ľubovoľného organizmu je vlastne text. A tak ako editor opravuje chyby v novinovom texte, dokážu genetici editovať genetickú informáciu.
O metóde CRISPR/Cas9 sa hovorí ako o nožniciach, ktorými z DNA vystrihujeme genetickú informáciu. Ako taká metóda vyzerá v praxi?
Takéto „nožnice“ vytvorila príroda pre baktérie, aby sa bránili pred vírusmi, ktoré ich napadajú a ničia. Čiže systém na strihanie je súčasťou akéhosi imunitného systému baktérie. Jej „nožnice“ fungujú tak, že rozstrihnú DNA vírusu. Baktéria má akúsi „imunologickú pamäť“ a vďaka nej si zapamätá, aký typ vírusov ju kedysi napadol. Vďaka tomu tieto nožnice nestrihajú DNA od buka do buka, ale špecificky. Vedci sa tým inšpirovali a „nožnice“ navádzajú ako riadenú strelu pomocou takzvanej navádzajúcej RNA molekuly. Vďaka tomu strihajú DNA s presnosťou na jeden nukleotid, teda jedno písmeno genetickej abecedy. Tieto nožnice najprv prestrihnú obe vlákna DNA a potom nastúpia prirodzené opravné mechanizmy bunky, ktoré prestrihnuté vlákna DNA zase spoja. No tieto mechanizmy nepracujú na 100 percent. Mimochodom, ak by pracovali na 100 percent, neexistujeme. Evolúcia je možná len vďaka tomu, že sa neopravia všetky mutácie v DNA a vznikajú genetické varianty. Bez nich by nefungovala darwinovská evolúcia.
„Nožnice“ metódy CRISPR/Cas9 na editovanie genómu strihajú DNA s presnosťou na jeden nukleotid, teda jedno písmeno genetickej abecedy. Foto – Fotolia
Čo vystrihol čínsky vedec a jeho tím z genetickej informácie dvojičiek Lulu a Nana?
Keď boli vo forme zygoty, tak z genetickej informácie vystrihli tú časť DNA, ktorá kóduje bielkovinu na povrchu buniek, na ktorú si nasadá HIV vírus. Keď táto bielkovina nie je na povrchu bunky, HIV vírus sa do nej nedostane, čo vylučuje infekciu HIV vírusom, a teda aj rozvoj AIDS.
Otec narodených dvojičiek bol HIV pozitívny. Nie je to dostatočný dôvod na to, aby čínsky vedec vykonal zákrok a zabránil tak rozvoju ochorenia u potomkov?
Tento argument neobstojí eticky ani odborne. Vždy musíte zvažovať, či sú výhody zo zákroku natoľko veľké, že prevážia prípadné riziká. To sa v tomto prípade nestalo. K zákroku došlo bez toho, aby išlo o život ohrozujúcu chorobu. Vedec nevylúčil všetky možné riziká. Jeden z rodičov mal HIV, no vírus nie je prenosný ako chrípka. Pravdepodobnosť, že by rodič nainfikoval svoje deti, nie je nulová, ale nedá sa to porovnať s rizikom smrteľnej genetickej choroby, ktorá môže dvojičkám hroziť v dôsledku editovania ich génov. Deti, na ktorých zákrok vykonali, netrpeli žiadnou fatálnou genetickou chorobou, takže by som povedal, že v konečnom dôsledku nešlo o liečbu, ale vylepšovanie. Prečo o vylepšovanie? Lebo drvivá väčšina ľudí sa môže nakaziť vírusom HIV, no tieto deti upravili tak, aby sa nakaziť nemohli, čo im poskytuje obrovskú výhodu.
Bol zákrok úspešný?
Genetickú informáciu máme od otca aj matky. U jedného z dvojčiat sa oprava podarila iba na jednom súbore chromozómov, a nie na druhom. No to nestačí nato, aby bolo dieťa odolné voči HIV. Čiže máme rodinu, kde je jedno dieťa v stave, ktorému chceli predísť, a druhé, ktoré sa už nemusí báť.
Kedy možno pristúpiť k liečbe, ktorá môže ohroziť pacienta?
Až vtedy, keď nie je iná možnosť liečby a reálne hrozí, že ak nič nespravíme, pacient zomrie. Sú napríklad experimentálne lieky, ktoré testujú pacienti s rakovinou, no tí už nemajú inú nádej. Pacienta oboznámia so všetkými rizikami, aby vedel, že liek môže jeho stav zhoršiť. No taký človek vie aj to, že o pár mesiacov umrie, ak nespraví nič. Tak to skúsi. No aj toto má svoje hranice – pacientovi nemôžete dať Savo s tým, že je to riskantné, ale možno vás vylieči. Hlavné pravidlo je, že pacientovi nesmiete uškodiť. Ak tu je takéto riziko, potom musí byť prevážené veľkou šancou na zlepšenie zdravotného stavu. V prípade čínskeho vedca je tiež otázne, či rodičia, ktorí poskytli spermiu a vajíčko, boli dostatočne oboznámení s tým, do čoho idú.
Za akých okolností by sa dal postup čínskeho vedca pri editovaní genómu embrya obhájiť?
Minulý rok v Spojených štátoch po prvý raz pripustili, že za určitých podmienok možno uvažovať o klinickom využití dedičného editovania génov. Dve z tých podmienok sú, že choroba ohrozuje dieťa na živote a editovanie genómu je jediný spôsob pomoci. Čínsky vedec sa obhajoval aj tým, že ľudia s HIV sú v Číne diskriminovaní tak výrazne, že si nevedia nájsť zamestnanie a čelia aj iným príkoriam.
Čínsky vedec Che Ťien-kchuej na medzinárodnej konferencii o editovaní ľudského genómu v Hongkongu tento týždeň obhajoval editovanie ľudského genómu na deťoch. Foto – AP
Kedy je najlepšie robiť editovanie genómu?
V štádiu zygoty – zo zygoty pochádzajú všetky bunky ľudského tela. To predstavuje etický problém, keďže ide o experiment na embryu, hoci jednobunkovom. Predpokladám, že v budúcnosti sa budú bežne robiť experimenty na ľudských vajíčkach alebo spermiách, respektíve na kmeňových bunkách, z ktorých vznikajú – tie nemajú taký stupeň ochrany, akú má embryo. Na vajíčku a spermii sa spravia opravy a z takto opravených spermií a vajíčok sa v skúmavke umelo splodí zdravé dieťa. Čo sa týka človeka, hoci poznáme celú sekvenciu DNA, často sme v situácii, že pred sebou máme text, ale nerozumieme jeho významu. Editovanie genómu stále pripomína alchýmiu. Takto alchymisticky vzniklo aj klonovanie. Ešte ja som sa na univerzite učil, že klonovanie cicavcov neprichádza do úvahy, lebo sú tam také a onaké problémy. Potom niekto omylom primiešal do roztoku to, čo nemal, a ovca Dolly bola na svete.
V dospelosti neprichádza editovanie genómu do úvahy?
Upraviť geneticky dospelého človeka tak, aby bol odolný napríklad voči HIV infekcii, sa v istom zmysle dá, hoci to funguje na inom princípe. U dospelých ľudí nemôžete ovplyvniť každú z 37 triliónov buniek ich tela, no stále môžete ovplyvniť bunky určitého tkaniva či orgánu. Aký je postup? Z kostnej drene pacienta sa vezmú poškodené kmeňové bunky imunitného systému, v skúmavke sa pomocou editovania génov opravia, vystrihne sa, respektíve sa znefunkční DNA kódujúca bielkovinu, ktorá spôsobuje citlivosť buniek voči HIV, a takto upravené kmeňové bunky sa implantujú do kostnej drene, odkiaľ ich vzali. Nejde tu o to, aby pacienti nedostali HIV, pretože ho už majú, ale ich imunitné bunky sú vďaka zákroku odolné voči HIV a môžu ho likvidovať. Vďaka zákroku postupne klesne koncentrácia HIV vírusu v krvi skoro na nulu.
Úplne prvý raz editovali ľudské embryá (nenarodili sa) v roku 2015 a bolo to tiež v Číne. Prečo sa výskum o editovaní genómu robí práve v tejto krajine?
Majú inú kultúrnu tradíciu a z toho vyplývajúcu legislatívu. Podľa kresťanského náboženstva, ktoré dominuje u nás, sa ľudský život začína počatím a už od vzniku zygoty ide o plnohodnotného človeka. Poznáme to z diskusií okolo interrupcií. No v Číne nedominuje kresťanstvo – zygotu alebo rané embryo nepovažujú za ľudského jedinca, ktorý by mal požívať rovnaké práva ako napríklad novorodenec.
Podľa najnovších správ však čínsky vedec porušil zákony krajiny a vyzvali ho, aby zastavil všetky aktivity na editovanie genómu. Čo vy na to?
Aj v Číne majú pravidlá, ktoré určujú základné princípy etiky vedeckého výskumu a stanovujú, ako robiť pokusy na ľuďoch a ľudských embryách. Na počiatku etických kódexov vedeckého výskumu v biologických vedách je Norimberský kódex, ktorý vznikol po druhej svetovej vojne, keď vyšetrovali a odsúdili nacistických lekárov, ktorí robili pokusy na ľuďoch v koncentračných táboroch. Bola tu snaha vytvoriť právny rámec na to, aby sa už nikdy nezopakovali pokusy na ľuďoch ? la Mengele. Takýchto kódexov je v súčasnosti viacero, no spája ich to, že pacient nemôže byť ohrozený. Požadujú aj dobrovoľný a informovaný súhlas.
Mohol by sa takýto výskum o editovaní genómu detí robiť na Slovensku?
Nie. V Rade Európy, ktorú tvorí 47 štátov, sa v roku 1997 podpísal Oviedský dohovor. Je to zatiaľ jediný právne záväzný medzinárodný bioetický dokument. Všetky krajiny Rady Európy ho nepodpísali, chýbali napríklad Nemecko či Veľká Británia. Slovensko ho podpísalo a ratifikovalo ako jedna z prvých krajín, ak nie úplne prvá. Článok 13 Oviedského dohovoru zakazuje robiť zmeny v ľudských génoch, ktoré by sa prenášali na budúce potomstvo.
Ste za to, aby sa technika editovania genómu používala na vylepšovanie ľudí?
V súčasnosti určite nie. Bol by som veľmi opatrný, lebo sa tu dostávame na vratkú pôdu eugeniky. V tejto chvíli čelíme aj riziku vzniku novej genetickej aristokracie. Ak by mala technika slúžiť na to, aby bohatší boli ešte bohatší a v spoločnosti sa vytvárali stále väčšie priepasti, lebo bohatí ľudia by svojim deťom na súkromných klinikách geneticky vylepšovali intelektové schopnosti, bol by som rázne proti.
DNA (deoxyribonukleová kyselina) je nukleová kyselina uložená vo forme dvojzávitnice v jadre buniek. Ilustračné foto – Fotolia
Existujú okolnosti, za ktorých by ste boli za vylepšovanie?
Predstavte si hypotetickú situáciu, že sa v budúcnosti radikálne zmenia životné podmienky, napríklad by na celej Zemi zmizla ozónová vrstva, ktorá nás chráni pred nebezpečným žiarením z vesmíru. Nemali by sme v takom prípade editovať náš genóm tak, aby sme predišli rakovine kože, ktorá by vznikala, ak by nás nechránila ozónová vrstva? Ak by sme sa geneticky editovali, mohli by sme žiť v prostredí, v ktorom by sme inak nemohli existovať. Ak by došlo k takej situácii, že by sme prišli o ozónovú vrstvu, nemohli by sme čakať 100-tisíc alebo milión rokov na náhodné objavenie sa prirodzenej mutácie, ktorá by spôsobila vznik jedinca či niekoľkých jedincov odolných voči nebezpečnému žiareniu z vesmíru, pričom zvyšných niekoľko miliárd ľudí by súčasne zahynulo. To by sme tu už dávno neboli. Alebo si vezmite kosáčikovú anémiu. Každý rok sa narodí asi 300-tisíc detí s týmto fatálnych ochorením červených krviniek, z ktorých drvivá väčšina umrie do piateho roku života. Ak by sme disponovali technikou, že by sme vedeli geneticky zeditovať kosáčikovú anémiu v embryách tak, aby sme mohli mutáciu, ktorá spôsobuje ochorenie, v princípe u ľudí zlikvidovať, nemali by sme ju použiť?
Aby som to zhrnul: technika editovania genómu môže byť rovnako tak zneužitá, ako aj využitá na prospech ľudstva, priniesť liečenie až likvidáciu dedičných ochorení. Za určitých okolností sa môže použiť na prehlbovanie sociálnych rozdielov medzi ľuďmi, ale za iných okolností môže ísť o nástroj záchrany ľudstva.
Zatiaľ je technika editovania genómu pomerne drahá, no môže sa stať, že zlacnie natoľko, že bude bežne dostupná pre každého?
Každá technika časom lacnie. Faktom je, že techniku editovania genómu môžete robiť v garáži. Atómovú bombu v garáži len tak nevyrobíte, no táto technika je už v súčasnosti v istej forme prístupná aj laikom. Máme takzvaných biohekerov, ktorí si pichajú CRISPR do tela. Prirovnal by som ich k počítačovým hekerom – je to biologický underground, akási sivá zóna. Napríklad existuje gén pre myostatín, ktorý prirodzene zabraňuje nadmernému rastu svalovej hmoty. Pomocou nástroja na editovanie génov, ako je CRISPR, možno uvedený gén vyradiť z činnosti a získať tak telo kulturistu. V takom prípade môžeme hovoriť o génovom dopingu.
Prenášajú sa uvedené zásahy do ďalších generácií?
V tomto prípade som hovoril o somatických génových intervenciách, ktoré sa do ďalších generácií neprenášajú. To znamená, že spolu s telom jedinca zanikajú aj všetky úpravy, ako sú editácie génov v somatických bunkách. Preto je veľkosť možných negatívnych účinkov editovania somatických génov oveľa nižšia než v prípade editovania génov raných embryí alebo pohlavných buniek. V takých prípadoch ovplyvní negatívna zmena všetky nasledujúce generácie potomkov. Autor: Otakar Horák


[Hore]
--------------------------------------

Začína advent, zapaľujeme prvú sviečku…

bystricoviny.sk

Tradičným symbolom prichádzajúcich Vianoc je adventný veniec. Slúži k symbolickému odpočítavaniu štyroch týždňov adventu. Obyčajne sa robí z ihličnatých vetví ozdobených štyrmi sviečkami. Každú adventnú nedeľu sa zapaľuje ďalšia sviečka, tú prvú tohto roku zapaľujeme 2. decembra, poslednú štvrtú 23. decembra.
Adventný čas
Advent alebo adventné obdobie (z lat. adventus príchod) je prvá časť liturgického roka rímskokatolíckej cirkvi vymedzená 4 nedeľami pred sviatkom narodenia Ježiša Krista a obdobie duchovnej prípravy na Vianoce.
V teologickom zmysle sa advent vyznačuje dvojakým očakávaním – sviatku narodenia Ježiša Krista a jeho druhého (eschatologického) príchodu na konci času (parúzia), ale taktiež sa nezabúda na osobitnú úctu Ježišovej Matky napríklad tzv. rorátnou sv. omšou v dňoch od 16. decembra. Preto adventné obdobie je časom nábožného a radostného očakávania. Liturgickou farbou pre advent je fialová.
Čítania liturgických textov
Čítania evanjelií počas adventu sa vzťahujú na Ježišov príchod (prvá nedeľa), na Jána Krstiteľa (druhá a tretia) a na udalosti bezprostrednej prípravy (štvrtá nedeľa). Čítania zo Starého zákona tvoria proroctvá (túžba po očakávaní) o Mesiášovi od proroka Izaiáša. Čítania od Apoštolov počas adventu obsahujú povzbudenia.
Dejiny adventu
Pôvodne pochádza pojem advent z gréckeho pojmu (epifaneia zjavenie), ktorý označoval príchod božstva do chrámu alebo návštevu kráľa.
Adventné obdobie má kajúci charakter, ale nechápe sa ako čas pokánia v tom zmysle, ako je to vo Veľkom pôste (napr. stále sa spieva Aleluja). Obdobie prípravy na slávenie Narodenia Pána sa dostalo v 4. storočí z kresťanského Východu do Galie a Španielska. Odtiaľ pochádza zvyk spájať advent s eschatologickým očakávaním Krista na konci časov.
V Galii sa od 5. storočia advent začínal už na sv. Martina a v Španielsku 24. novembrom. V rímskej liturgii trvalo obdobie adventu dva týždne a malo charakter očakávania či prípravy na vtelenie Božieho Syna.
Vianočná doba (vianočné obdobie v širšom zmysle, t.j. advent + Vianoce) sa od 4. storočia pohybovala medzi 11. novembrom a 6. januárom, na ktorý pôvodne pripadala oslava narodenia Ježiša Krista (dnes slávnosť Zjavenia Pána čiže Epifaneia).
Týchto osem týždňov predstavovalo (s výnimkou nedieľ, ktorými si stále pripomíname vzkriesenie) spolu 40 dní. Začiatky adventu siahajú do 4. storočia, kedy sa oslavoval určitý počet (2 až 6) adventných nedieľ a až rímsky pápež Gregor Veľký († 604) stanovil adventný čas na 4 týždne.
Advent v cirkevnom kalendári
Advent sa začína prvou adventnou nedeľou, teda nedeľou medzi 27. novembrom a 3. decembrom. Končí po západe slnka na Štedrý večer (vigília Sviatku Narodenia Pána). Tretia adventná nedeľa sa nazýva Gaudete a oproti ostatným adventným dňom liturgickou farbou môže byť ružová. Advent trvá do prvých vešpier Narodenia Pána.
Nakoľko advent sa vyznačuje dvojakým očakávaním (narodenie a druhý príchod), preto aj advent je rozdelený na dve časti, kde 17. december tvorí hranicu tohto rozdelenia. Prvá časť dáva dôraz na očakávanie druhého príchodu Krista a druhá časť je prípravou veriacich na stretnutie s Kristom pri jasliach. Toto delenie je veľmi dobre vidieť v liturgických textoch a modlitbách.
Pravoslávna cirkev aj gréckokatolícka cirkev má až dodnes šesťtýždňové prípravné obdobie pred sviatkom Narodenia Pána. Toto obdobie sa tradične nazýva Filipovka, trvá od 15. novembra do 24. decembra a zachovalo si charakter pôstu. Zároveň Filipovka nepredstavuje začiatok cirkevného roka, ktorý sa na Východe začína 1. septembra.
V západnej tradícii je advent aj obdobím upokojenia, ktoré zodpovedalo životnému štýlu našich predkov, prispôsobenému dlhým decembrovým nociam. Dnes sa však advent využíva komerčne, preto o ňom ako o období upokojenia veľmi hovoriť nemožno. Advent napriek tomu sprevádza pokojný adventný veniec ozdobený štyrmi sviecami, ktoré zodpovedajú počtu adventných nedieľ.
Pokojný predvianočný čas
Deti v tomto období často otvárajú adventný kalendár. My dospelí by sme sa mali trochu stíšiť. V adventnom čase si nenecháme ujsť návštevu vianočných trhov s predajom výrobkov určených na túto dobu. Medovníčky, sušené ovocie, rôzne figúrky z dreva, či hliny, nám robia malé radosti.
Tešíme sa vzájomným stretnutiam s blízkymi či priateľmi. Aj tí najmenší obľubujú advent. S radosťou a iskričkami v očiach si v adventnom kalendáriku od začiatku mesiaca nachádzajú za zatvorenými okienkami sladkú dobrotu a tešia sa tak na blížiace sa Vianoce.


[Hore]
--------------------------------------

Samosprávne kraje znižujú počty žiakov stredných škôl kvôli novele zákona

Rádio Košice

Nová legislatíva v rezorte školstva prináša zmeny v počte prijatých študentov na strednú školu. Pôvodné určovanie, keď sa stanovil počet tried prvého ročníka, sa mení na určenie najvyššieho počtu žiakov prvého ročníka stredných škôl. Určovať ho budú samosprávne kraje. Celkový počet žiakov v kraji však určil rezort. Z odboru komunikácie a protokolu ministerstva školstva hovorí Katarína Hamerlová, odbor komunikácie a protokolu ministerstva školstva:
„Samosprávne kraje sú povinné vychádzať pri určovaní najvyššieho počtu žiakov prvého ročníka stredných škôl zo vstupných kritérií, ktorými sú analýzy a prognózy o vývoji potrieb trhu práce, násobok predpokladaného počtu žiakov posledného ročníka základných škôl, rámcová prognóza novoprijatých žiakov stredných škôl na príslušný školský rok a verifikovaná dodatočná potreba trhu práce.“
Redaktor:
„Problémom je, že školy žiadajú kraje o viac miest. Túto skutočnosť evidujú aj v košickej župe. Pokračuje hovorkyňa kraja Anna Činčárová.“
Anna Činčárová, hovorkyňa Košického samosprávneho kraja:
„Podľa vyhlášky ministerstva školstva má v školskom roku 2019/2020 Košický samosprávny kraj pre všetky školy vo svojej územnej pôsobnosti prerozdeliť 6 468 miest. Školy ale žiadali o 2 030 žiakov viac, ako ich bolo možné naplánovať.“
Redaktor:
„Konkrétne počty žiakov zverejní kraj už dnes. Podobný problém majú aj v Prešovskom kraji, kde stredné školy môžu v budúcom školskom roku obsadiť 6 316 miest. Ich požiadavky sú podstatne vyššie. Školy chcú o takmer 2 800 miest viac. Za kraj hovorí Dáša Jeleňová.“
Dáša Jeleňová, Prešovský samosprávny kraj:
„Školy ponúkajú o 2 753 viac, ako je skutočná potreba, to znamená, že tento stav bol dlhodobo nadsadený a neudržateľný. Opatrenia, ktoré sa teraz prijímajú v súvislosti s optimalizáciou siete stredných škôl a legislatívnymi zmenami, sú predovšetkým zreálnením skutočných potrieb praxe a snahou reflektovať vývoj trhu práce.“
Redaktor:
„V zriaďovateľskej pôsobnosti Prešovského kraja je 75 stredných škôl a kraj tiež rozhoduje o počtoch žiakov aj na súkromných či cirkevných školách, ktorých je 34. Je však pravdepodobné, že z dôvodu novej legislatívy niektoré stredné školy neotvoria všetky odbory, ktoré si naplánovali. V tejto súvislosti pred úradom kraja včera protestovali aj učitelia, študenti a ich rodičia zo Súkromného gymnázia na Ulici 29. augusta v Bardejove. Kraj im určil počet žiakov nula. Protestovali už aj žiaci Gymnázia na spojenej škole Juraja Henischa v Bardejove. Tam má do prvého ročníka nastúpiť 25 žiakov.“


[Hore]
--------------------------------------




(c) TK KBS 2003-2019