Monitoring médií zo dňa 09.06.2018

- Kto sú Boko Haram? (Pravda)
- V znamení Antona Srholca (Šport)
- Indická aktivistka na Slovensku (SME)
- HENRYHO SMRŤ VÁŽNYM VAROVANÍM (Šport)
- Prečo Kuffa, Banášová ani kaviareň nemajú vždy pravdu (SME)
- Rakúsko vyhostí imámov (SME)
- „Jesus in the City“ (Šport)
- Katolícke biblické dielo po 5 rokoch opäť pripravilo kurz lektorov (Rádio Lumen)
- Slávnosť božského srdca Ježišovho v Litave (Rádio Lumen)
- V Banskej Bystrici a v Prešove majú oddnes nových diakonov (Rádio Lumen)
- Bratislava, Slovensko: Posledná rozlúčka s Henrym (JOJ)
- Aj tento mesiac pokračujú v diecézach sväté omše za život a rodinu (Rádio Lumen)
- Slávnosť najsvätejšieho srdca Ježišovho (Rádio Lumen)
- Pápež František dostal od astronautov skafander na mieru (Rádio Slovensko)
- Ďalšie pokračovanie prekladov žalmov s komentármi (Rádio Lumen)
- Vladyku Milana Lacha intronizujú za biskupa v Parme (Rádio Lumen)
- Stručne z domova – Rozlúčka s Henrym Acordom (Rádio Slovensko)
- Luxemburg/Bratislava, Luxembursko/Slovensko: Otázka udelenia trvalého pobytu (JOJ)
- Stručne zo sveta – Vatikán (Rádio Slovensko)
- Rozlúčka s Filipíncom Henrym (STV Jednotka)
- Biskup medzi ľuďmi v uliciach Bratislavy (Rádio Lumen)
- Vatikán: astronauti u pápeža (JOJ)
- Začala sa duchovná príprava na blahorečenie Anny Kolesárovej v Košiciach (Rádio Lumen)
- Premiéra príbehu blahoslavenej Sáry Salkaházi v Štátnom divadle v Košiciach (Rádio Lumen)
- Posledná rozlúčka s H. Acordom (TA3)
- Obete zneužívania katolíckymi kňazmi dostali hlas, je ním iniciatíva ECA (etrend.sk)
- Pápež dostal od astronautov skafander na mieru (svet.sme.sk)
- K nedožitým 89. narodenám Antona Srholca organizujú seminár (webnoviny.sk)
- Pápež František dostal od astronautov skafander na mieru (postoj.sk)





Kto sú Boko Haram?

Pravda

V západoafrickom štáte Nigéria sa už piaty rok odohráva jedna z najväčších humanitárnych kríz; na svete, V dôsledku útokov povstalcov z islamistického hnutia Boko Haram je na severovýchode krajiny v utečeneckých táboroch internovaných približne 1,7 milióna ľudí. Ide pri tom o región, ktorý už beztak dlhodobo sužujú vážne environmentálne problémy, politická nestabilita a vysoká miera chudoby.
Silvester Trnovec. Ústav orientalistiky SAV
Boko Haram patrí k najbrutálnejším bojovým skupinám na svete. Od roku 2010 vedie džihád na severovýchode Nigérie proti federálnej nigérijskej vláde. Výraznejšiu pozornosť svetových médií si však získali až roku 2014 útokom na štátnu strednú školu v meste Chibok, odkiaľ uniesli vyše 200 dievčat vo veku 16-18 rokov. Od začiatku povstania majú na svedomí takmer 20-tisíc ľudských životov a približne dvetisíc unesených žien a detí. Väčšina obetí Boko Haram sú moslimovia.
Oficiálny názov hnutia v arabčine je Džamá atahl as-sunna li-d-da wa wa-ldžihád (Skupina ľudu sutiny na propagáciu islamu a džihádu). V oblasti, kde pôsobí, ho však ľudia bežne označujú jednoducho Boko Haram, čo sa dá voľne preložiť ako Západné vzdelanie je hriech. Striktne odmieta akýkolVek model spoločnosti, ktorá súvisí s princípmi Západu. Odsudzuje demokraciu, voľby, západný životný štýl aj sekulárne vzdelávame.
V posledných rokoch Boko Haram priťahuje pomerne veľkú mediálnu pozornosť, no tá sa väčšinou obmedzuje na ich násilné činy. O pôvode hnutia, jeho ideológii či motívoch sa však vie a hovorí len veľmi málo.
Kto teda sú Boko Haram? Prečo im mladí ľudia zasväcujú svoje životy? Ako sa dá v súčasnom svete vnímať ich brutálne konanie?
Historický a geografický kontext
Džihád vedený proti západným inštitúciám nieje v Afrike ničím novým. V priebehu európskej koloniálnej expanzie v 19. a začiatkom 20. storočia sa islam stal vo viacerých regiónoch severnej a subsaharskej Afriky ideologickou základňou boja proti európskemu kolonializmu. Africké štáty kládli európskej expanzii silný odpor a ich elity používali práve náboženstvo ako prostriedok na mobilizáciu más. Duchovní z rôznych moslimských bratstiev od Alžírska cez Senegal až po Čadské jazero často vyzývali na svätú vojnu proti neveriacim votrelcom. Regionálne či lokálne povstania vedené pod vlajkou islamu sa preto vyskytovali v severnej aj západnej Afrike minimálne od začiatku 19. storočia. V geografickom priestore dnešnej severnej Nigérie existovali v predkoloniálnom období africké štáty so silnou islamskou tradíciou ako napríklad Borno alebo kalifát Sokoto. Na začiatku 20. storočia túto oblasť ovládla Veľká Británia, ktorá ju začlenila do vznikajúcej britskej kolónie Nigéria. Politická a ekonomická moc sa však v nových podmienkach odtiaľto presunula na juh k pobrežiu Atlantiku. Oblasti, ktoré boli predtým politicko-obchodným centrom viacerých moslimských štátov, sa tak premenili na periférne regióny na severe britskej kolónie.
Tento stav sa príliš nezmenil ani po vyhlásení nezávislosti Nigérie v roku 1960. Aj preto na severe krajiny dodnes pretrváva autorita rôznych moslimských duchovných, ktorí hlásajú očistu islamu od „vonkajších" vplyvov. Mnohí z nich vedú lokálne náboženské školy a medzi obyčajným obyvateľstvom sa tešia pomerne veľkej popularite.
Nigéria má dnes vyše 180 miliónov obyvateľov a je najľudnatejším štátom Afriky. Napriek skutočnosti, že ide o najväčšiu africkú ekonomiku, väčšina populácie žije pod hranicou chudoby. Nigéria je demokratickou federatívnou republikou, ktorá sa skladá z vyše 30 štátov a jej obyvateľstvo tvorí viac ako S00 etnických skupín. Z náboženského hľadiska je rozdelená viac-menej na dve polovice. Severné štáty vyznávajú islam, zatiaľ čo južné štáty sú kresťanské. Len malá časť obyvateľstva vyznáva pôvodné africké náboženstvá.
Západné vzdelanie je hriech
Boko Haram založil krátko po roku 2000 mladý moslimský kazateľ Muhammad Júsuf v Maiduguri, hlavnom meste štátu Borno na severe Nigérie. Mesto Maiduguri má približne dva milióny obyvateľov, väčšinu populácie tvoria moslimovia, no v meste aj okolí žije kresťanská menšina.
Muhammad Júsuf bol žiakom islamskej školy Izala, inšpirovanej salafizmom a wahhábizmom. Vznikla ešte v 70. rokoch 20. storočia a dodnes patrí na severe Nigérie medzi najrešpektovanejšie. Hnutie Izala síce kritizuje moderný, resp. západný životný štýl, neodmieta však štát ani školský systém. Naopak, vyzýva moslimov, aby prenikali do týchto štruktúr a mohli zmeniť systém vo svoj prospech.
Júsuf sa však postupne dištancoval od svojich učiteľov a začal zastávať čoraz radikálnejšie postoje voči nigérijskej vláde a štátu. V roku 2005 si zriadil v Maiduguri vlastnú islamskú školu s mešitou. Medzi svojimi žiakmi sa stal známy najmä svojou averziou voči nigérijskému školskému systému založenému na západnom modeli vzdelávania (v jazyku hausa nazývanom „boko"), ktoré považoval za hriešne (v arabčine „harám"). Bežní ľudia jeho učenie začali nazývať jednoducho Júsuf íja. Júsuf ako mladý, charizmatický kazateľ postupne priťahoval do svojej školy v Maiduguri čoraz viac ľudí. Boli to najmä mladí muži, často úplne bez práce, alebo obyčajní predavači na miestnych trhoviskách. Do školy lákal aj chudobné deti, ktoré väčšinou žili na ulici a ktorým dokázal ponúknuť prístrešok a stravu. Spočiatku malá náboženská komunita sa v pomerne krátkom čase rozrástla na niekoľko stoviek členov. Podporovali ho však aj niektoré bohaté rodiny so silným vplyvom na miestne politické kruhy. Pomáhali mu finančne a aspoň načas mu dokázali zabezpečiť beztrestnosť za jeho radikálne postoje.
Muhammad Júsuf pravidelne organizoval verejné kázne, ktoré priťahovali zástupy ľudí. Vo svojich kázňach ostro útočil na nigérijský štát, ale aj Západ ako taký. Domácu aj medzinárodnú situáciu obratne používal na diskreditáciu demokracie ako politického systému, ktorému podľa neho vládnu len peniaze a korupcia.
Na tomto mieste je dôležité zdôrazniť, že Júsuf ova kritika do veľkej miery skutočne vychádzala z reality bežného života. Nigéria je dlhodobo krajinou s extrémne vysokou mierou korupcie. Obyvateľstvo trápi chudoba, nezamestnanosť či zhoršujúce sa životné prostredie. Ľudia vo všeobecnosti nedôverujú vláde a z krajiny migruje mnoho mladých ľudí. Protivládne protesty sú zvyčajne neúmerne tvrdo potláčané bezpečnostnými zložkami a počas nich často dochádza k porušovaniu ľudských práv. Brutálne zásahy polície či armády ešte viac zvyšujú averziu voči štátu a výrazne dopomohli aj k nárastu popularity Boko Haram.
Júsuf sa vo svojich kázňach zameriaval predovšetkým na nerovnosť medzi ľuďmi, beztrestnosť bohatých elít či neprávosti páchané políciou alebo armádou. Západný životný štýl vrátane krátkeho či výstredného oblečenia zas označoval za hriech a urážku Boha. Ako obratný rečník volil také slová, ktoré u ľudí posilňovali pocit nespravodlivosti, oslavovali mučeníkov a vyzývali na nenávisť či priamo na páchanie násilia. Jeho kázne sa nahrávali a prostredníctvom kaziet sa šírili do širšieho regiónu. S pomerne veľkým ohlasom sa stretli najmä v susednom štáte Niger.
Júsufova kázeň zo začiatku roku 2006 veľmi ilustruje slová, ktoré volil na fanatizovanie moslimskej mládeže a snažil sa u nej vyvolať nenávisť voči Západu:
„Tí, čo kedysi dávno vyhnali proroka Muhammada z Mekky, sú tí istí ľudia, ktorí dnes kreslia jeho karikatúry. Prečo by si mal takýchto ľudí mať rád? Prečo by si mal nosiť ich mená na tričku len preto, lebo vedia hrať dobre futbal? Ako napríklad Ronaldo? Prečo sa radšej nezamyslíš nad tým, že v Iraku ponížili ľudí u nich doma, v ich vlastnej krajine? Vyzliekli ich donaha a nútili chodiť po štyroch ako psov. Takýchto ľudí chceš mať rád?"
Nasledujúci úryvok z Júsufovej kázne z roku 2009 je zas ukážkou, ako presviedčal mladých ľudí, aby sa pridali k džihádu:
„Ak ťa Boh požiada o džihád, prečo by si váhal? (...) Aj prorok Abrahám mal sen, v ktorom mu Boh prikázal zabiť vlastného syna. Keď sa zobudil, zavolal si syna a povedal mu s nožom v ruke: ,Boh mi prikázal, aby som ťa zabil. A jeho syn mu na to odpovedal: ,Otec, musíš urobiť to, čo hovorí Boh. Keď to hovorí Boh, nesmieš váhať."
Chudoba a frustrácia
Vo svojich výzvach na džihád sa Júsuf od začiatku zameriaval predovšetkým na chudobných mladých ľudí, ako aj deti žijúce na uliciach v Maiduguri. Boli na najnižšom stupni spoločenského rebríčka, nikoho nezaujímali a v princípe nemali čo stratiť. Vysoká miera chudoby v regióne zostáva dodnes dôležitým faktorom pri nábore nových členov do Boko Haram.
Dôležitú úlohu však okrem chudoby zohráva aj pocit sociálneho vylúčenia mládeže zo spoločnosti. Dokonca aj tí mladí ľudia, ktorým sa podarilo získať vzdelanie, sa často ocitajú bez pracovných možností, a teda nedokážu uniknúť zo zlej sociálnej situácie, do ktorej sa narodili.
Francúzsky sociológ Corentin Cohen, ktorý sa zaujímal o motívy vstupu ľudí do Boko Haram, získal o tom viacero zaujímavých výpovedí od ľudí v utečeneckých táboroch na severovýchode Nigérie. Podľa rozprávania jednej ženy z mesta Michika jej synovec získal po rokoch štúdia na Univerzite v Maiduguri inžiniersky titul, ktorý sa v tomto regióne považuje za prestížny. Nenašiel si však zodpovedajúcu prácu a aby sa uživil, robil predavača na jednom z miestnych trhovísk a nakoniec sa pridal k Boko Haram.
Podľa inej ženy z mesta Gwoza nevlastný syn, ktorého vychovala, študoval v Maiduguri účtovníctvo. Po skončení si však nenašiel zamestnanie a dlho odmietal prácu, ktorá nemala úroveň jeho vzdelania. Celé dni tak trávil ničnerobením a svoje uplatnenie našiel až na motorke s kalašnikovom v ruke ako člen Boko Haram. Júsuf aj neskorší lídri hnutia využívali vo svojich kázňach túto frustráciu mladých ľudí a z ich zlej situácie obviňovali demokratický politický systém. V zlej sociálne situácii, z ktorej nebolo úniku, im dokázali ponúknuť aspoň víziu sociálnej spravodlivosti, podľa nich ohrozovanej skorumpovaným štátom. Chlapci a mladí muži, ktorí na uliciach či trhoviskách v Maiduguri prežívali zo dňa na deň, získali v Boko Haram stravu a možnosť dobrého zárobku. Dostali však aj možnosť nového uplatnenia a sociálneho statusu. Džihád im ponúkol nový rozmer života, ktorý ich láka svojím dobrodružstvom a martýrstvom. Tí, ktorí predtým nič neznamenali, sa vďaka nemu cítia dôležití a súčasťou niečoho veľkého.
Povstanie
V roku 2009 rozpútala nigérijská armáda v Maiduguri rozsiahle represie proti prívržencom školy Júsufíja. Sprevádzali ich násilnosti, počas ktorých zahynuli stovky ľudí. V rámci týchto udalostí bol zatknutý aj samotný Muhammad Júsuf. Polícia ho polonahého a s viditeľnými známkami mučenia vyviedla pred budovu policajnej stanice. Následne ho pred davom ľudí verejne zastrelili. Túto scénu natočili viacerí na mobilné telefóny a v nasledujúcich dňoch sa šírila internetom. Júsuf sa stal pre mnohých ľudí mučeníkom a jeho popularita ešte viac narástla. Po Júsufovej smrti sa lídrom hnutia stal Abú Bakr Šekau, jeho „pravá ruka" a najbližší spolupracovník. V júni 2010 Šekau prostredníctvom videa oficiálne oznámil povstanie proti nigérijskej vláde s výstrahou, že každý, kto sa k nim nepridá, bude ich nepriateľ. Boko Haram tak rozpútalo na severovýchode Nigérie obrovskú vlnu násilia, ktorá zasiahla aj susedné štáty Niger, Kamerun a Čad. Samovražedné atentáty, teror na civilnom obyvateľstve, útoky na mešity, kostoly, trhoviská, školy či únosy detí neprestali ani v prvej polovici roka 2018. Špecifickým aspektom Boko Haram sú útoky na školy a únosy dievčat. Odhaduje sa, že od roku 2010 zničili viac ako 900 škôl a zabili takmer 200 učiteľov. Predovšetkým únosy školáčok vzbudili veľké znepokojenie a pozornosť medzinárodného spoločenstva. Hoci sa podarilo viaceré z nich oslobodiť, mnohé sú stále nezvestné a existujú vážne podozrenia na ich sexuálne zneužívanie či výcvik na samovražedné atentáty.
Najdôležitejším zdrojom príjmov Boko Haram sú práve únosy ľudí, za ktorých prepustenie dostávajú milióny dolárov. Financie získavajú sčasti aj od bližšie neznámych bohatých sponzorov. Ďalším dôležitým zdrojom príjmov Boko Haram je prepadávanie bánk a napojenie na medzinárodné zločinecké organizácie, ktoré v subsaharskej Afrike obchodujú s drogami a ľuďmi. Potraviny si často zabezpečujú prepadávaním dedín, pastierov Či rybárskych osád. V rokoch 2006 - 2015 si organizácia dokázala takto zarobiť vyše 10 miliónov dolárov ročne.
Koniec Boko Haram?
Po voľbách v roku 2015 nastúpil do úradu prezidenta Nigérie Muhammad Buhari, ktorý od začiatku svojej funkcie vyvíja veľké úsilie o zničenie Boko Haram. Nigérijskej armáde sa za medzinárodnej vojenskej pomoci susedných štátov Čad, Niger a Kamerun podarilo Boko Haram takmer úplne poraziť. Zvyšky bojovníkov sa stiahli do lesa Sambisa alebo na ostrovy v Čadskom jazere. Tento úspech by však nebol možný bez výraznej technickej a informačnej podpory predovšetkým americkej a čiastočne aj francúzskej armády.
Napriek skutočnosti, že Boko Haram dnes už neovláda žiadne kompaktné územie, od začiatku roku 2015 sa prezentuje ako Provincia Islamského štátu v západnej Afrike. Jeho proklamovaná lojalita k tzv. Islamskému štátu je však podľa odborníkov skôr prejavom oslabenia hnutia ako znakom jeho moci. V súčasnosti je vedenie Boko Haram rozdelené na dve súperiace sekty, ktoré sa nedokážu zhodnúť na vedení, ideológii a ďalšej taktike.
Úplná porážka fenoménu Boko Haram však nie je možná len za použitia zbraní. Odborníci sa zhodujú, že pokiaľ mladí ľudia v tomto regióne nebudú mať perspektívu uplatnenia a vlády nebudú systematicky pracovať na zlepšení ich životných podmienok, pocit vylúčenia zo spoločnosti bude u nich naďalej pretrvávať. Ich nečinnosť a frustrácia tak nájdu vždy úrodnú pôdu u radikálov, ktorí im dokážu poskytnúť sociálny štatút a možnosť pomstiť sa spoločnosti, v ktorej si nedokážu nájsť miesto.
Tento článok bol vypracovaný z veľkej časti na základe osobného rozhovoru autora s pátrom Tobiasom, katolíckym kňazom v meste Maiduguri na severovýchode Nigérie. Článok bol vypracovaný v rámci grantového projektu APVV-15-0030, realizovaného v Ústave orientalistiky SAV.


[Hore]
--------------------------------------

V znamení Antona Srholca

Šport

Znamenia čias je názov seminára, ktorý bude dnes od 9.00 h v konferenčnej sále Hotela Nivy v Bratislave pri príležitosti nedožitých 89. narodenín Antona Srholca, saleziánskeho kňaza, politického väzňa, charitatívneho pracovníka a publicistu. Na Antona Srholca si budú spomínať veriaci aj počas svätej omše v piatok, 15. 6. 2018 o 17.15 h v kostole Panny Márie Pomocnice kresťanov na Miletičovej ulici v Bratislave, po nej bude stretnutie priateľov v spoločenskej sále pod kostolom.

[Hore]
--------------------------------------

Indická aktivistka na Slovensku

SME

Pápežská nadácia ACN Slovensko – Pomoc trpiacej cirkvi spustila v máji kampaň na pomoc dalitským kresťanom v indickom štáte Bihár. Pod názvom Sila dalitských žien poukazuje najmä na príslušníčky chudobnej kasty dalitov, ktoré denne zažívajú diskrimináciu – náboženskú, sociálnu aj rodovú. Súčasťou kampane bola aj návšteva dalitskej kresťanskej aktivistky a sociálnej pracovníčky Sherin Asha Devanantham (43) na Slovensku. Pre SME porozprávala o boji za práva dalitských žien.

[Hore]
--------------------------------------

HENRYHO SMRŤ VÁŽNYM VAROVANÍM

Šport

Pohrebná rozlúčka s Henrym Johnom Seraficom Acordom po včerajšom pietnom zhromaždení bude dnes 9. júna o 13.00 v kostole sv. Ladislava v Bratislave, kam zosnulý Filipínec chodieval na sväté omše do spoločenstva anglicky hovoriacich veriacich. Rakva bude neskôr prevezená do jeho vlasti. O vedenie pohrebných obradov arcibiskup požiadal otca Benjamína Kosnáča. Mons. Zvolenský na stretnutí s najbližšími príbuznými Henryho Acordu vyjadril hlbokú účasť na bolesti rodiny. Ako arcibiskup zdôraznil „Henryho smrť nech je pre nás všetkých vážnym varovaním: pred šírením neúcty, ktorá prenikla do našich vzťahov, pred aroganciou, ktorá si presadzuje svoje - za akúkoľvek cenu, a pred poklesom pohostinnosti voči cudzincom. Veriacich veľmi prosím o modlitbu za zosnulého i za jeho príbuzných,“ dodal.

[Hore]
--------------------------------------

Prečo Kuffa, Banášová ani kaviareň nemajú vždy pravdu

SME

Autor: Emília Sičáková-Beblavá

Chyby, ktorých sa často dopúšťame pri diskutovaní
Nedávno bol v Bratislave známy politológ Joseph Nye z Harvardovej univerzity. Diskutoval o podmienkach dobrého fungovania demokracie a za veľmi dôležité pre jej udržateľnosť považuje ventilovanie. Ventilovanie je možnosť vyjadriť sa, oponovať, diskutovať. Možnosť vypočuť si aj iné názory, zapochybovať, zauvažovať. Možnosť namieriť svetlo na niečo nepoznané alebo na iné perspektívy tej istej otázky.
Ventilovanie vytvára priestor aj pre tých, ktorí sa z rôznych dôvodov cítia bezmocní, a „obyčajné“ slovo tak podľa neho môže mať veľký význam pre demokraciu. Vyžaduje si to však istú mieru zodpovednosti diskutujúcich. Hrubým manipuláciám typu Zem a vek sa v tomto článku venovať nechcem. Existujú však aj mnohé typy chýb, ktoré si zvyčajne neuvedomujeme, ale demokracii škodia.
Omyl dostupnosti
Nositeľ Nobelovej ceny Daniel Kahneman už dávnejšie opísal omyl dostupnosti. Dopúšťame sa ho, keď nehodnotíme skutočnú pravdepodobnosť výskytu istého javu, ale názor si vytvárame podľa toho, ako je prítomný v našej mysli. Príkladom je precenenie pravdepodobnosti leteckej havárie po tom, ako sa o nej dočítame v novinách.
Na to, čo nám napadne ako prvé, vplývajú v mnohom naše ustálené predstavy o svete. Nášmu rodinnému klanu, profesii, pohlaviu, rase, etnicite a našej viere zvykneme prisudzovať lepšie vlastnosti. Dokonca máme tendenciu vyhľadávať také informácie, ktoré potvrdzujú naše predpojatosti. Pred prezidentskými voľbami v USA v roku 2008 výskumníci zistili, že demokratickí voliči nakupovali na portáli Amazon literatúru, ktorá sedela s ich liberálnymi predstavami a predstavovala ich favorita v dobrom svetle. Podobne sa správali konzervatívni voliči.
V jednom z najkrajších vyznaní lásky Shakespearova Júlia tvrdí – čím viac lásky mám, tým viac jej dám. Výskumy naznačujú, že najskôr svojmu stádočku, napríklad etnickému, a to aj pri výbere do zamestnania. Výskum Inštitútu pre finančnú politiku na Slovensku ukázal, že záujemcovia o prácu s rómsky znejúcim menom, ale inak s rovnakou kvalifikáciou, boli do výberového konania pozývaní menej ako tí, ktorých meno neznelo rómsky.
Autorita má limity
Ďalší príklad súvisí s nadmernou sebadôverou, teda preceňovaním vlastných schopnosti. Skutočnosť, že niekto vykonáva záslužné a obetavé aktivity v sociálnej oblasti a vďaka tomu požíva autoritu, by nemalo znamenať automatické prelievanie autority aj do iných oblastí verejného života.
Ak kňaz Marián Kuffa pomáha ľuďom z vylúčených skupín, neznamená to, že má vedomosti o riadení a organizovaní Európskej únie. Daný odbor sa študuje niekoľko rokov na univerzite, nie je to len znôška pocitov a intuitívnych postojov. Preto pri verejnom vyjadrovaní postojov k týmto otázkam by mal byť veľmi opatrný, lebo môže kombináciou svojej neformálnej autority a nízkeho poznania v danej oblasti, tejto krajine a ľuďom v jeho komunite v istých situáciách viac škodiť, ako pomáhať. Podobných chýb sa dopúšťajú rôzne mediálne celebrity, ktoré nemajú problém pomudrovať o otázkach riadenia štátu. Je namieste otázka pre novinárov, či motiváciou ich oslovenia je „len“ záujem zvýšiť čítanosť článku, alebo či sú presvedčení, že Adela Banášová si po večeroch robí kurzy zahraničnej politiky na Oxforde a môže sa preto vyjadrovať k otázkam od Sýrie až po budúcnosť Európy.
O cirkvi bez znalosti
Zmeny súvisia aj s nástupom sociálnych sieti. Do tohto typu verejnej diskusie sa niekedy zapájame unavení a strácame zábrany diskutovať vecne a slušne. Nechávame priestor našim emóciám. Kultúru krčmových debát, plnú predsudkov, prenášame aj mimo našej domácej krčmy. To, čo by sme nikdy nedali na papier a čo by nám seriózny časopis nikdy nezverejnil, z nás vyjde oveľa ľahšie vo forme facebookového statusu, ktorý je však často verejný.
Pomerne vážnejšie dosahy na kvalitu debaty a ventiláciu demo kracie má takéto neovládnutie sa názorových lídrov. Príkladom je situácia, keď neveriaci názoroví lídri, ktorí nič netušia o cirkevných dogmách, nemajú problém s nimi pracovať (nepresne a zavádzajúco) na sociálnych sieťach.
Jedna skúsenosť nestačí
Ďalšie bežné chyby pri verejnej diskusii súvisia s tým, že diskutéri neberú ohľad na veľkosť vzorky a na základe jednej či dvoch skúseností argumentujú vo verejnej diskusii. Ak elektronická aukcia v jednej obci nepriniesla väčšie úspory, vôbec to neznamená, že elektronické obstarávanie je nanič. Možno len v tomto prípade bola aukcia nesprávne nastavená, lebo ju nerobili skutoční profesionáli. Odmietanie transparentnosti, súťaženia a eaukcií je obľúbenou témou predstaviteľov ZMOSu, avšak odborné štúdie robené na serióznej vzorke prípadov ukazujú skôr opak. Ventilovanie je pre demokraciu a jej prežitie kľúčové. Avšak pokiaľ ventilovanie bude znamenať, že zo seba „vypľujeme“ naše predsudky a emócie, tak to môže dokonca pôsobiť aj kontraproduktívne. Na viaceré otázky budú v našej spoločnosti odlišné názory dlhodobo, veda o nich vie málo a mnohokrát ide o otázky spojené s identitou a našimi lojalitami. Tu je budovanie konsenzu náročnejšie. Existujú však oblasti, kde výskum ponúka presvedčivé argumenty a tie je vhodné pri zapájaní sa do diskusie poznať. Začnime preto s tým, že si skutočnosť našich chýb pri uvažovaní uvedomíme, nebudeme stavať argumenty vo verejnej debate na základe jednej osobnej skúsenosti a toho, čo sme počuli naposledy, emócie a predsudky si necháme do krčmy ku kamarátom a ak nás fascinuje zahraničná politika, religionistika, verejný sektor a jeho riadenie, tak predtým, ako s našimi postojmi vyjdeme na bubon, si o tom niečo seriózne prečítajme.
Emília Sičáková-Beblavá
Autorka je riaditeľkou Ústavu verejnej politiky FSEV UK.


[Hore]
--------------------------------------

Rakúsko vyhostí imámov

SME

VIEDEŇ. Rakúska vláda zatvorí sedem mešít a plánuje vyhostiť viacerých imámov. Stane sa tak v rámci boja proti „politickému islamu“ a zahraničnému financovaniu mešít. Kancelár Sebastian Kurz v piatok povedal, že vláda zatvorí mešitu radikálnych tureckých nacionalistov vo Viedni a rozpustí tiež moslimské združenie ATIB, ktoré spravuje turecké mešity v Rakúsku. Vláda sa opiera o zákon z roku 2015, ktorý okrem iného zakazuje náboženským komunitám prijímať financie zo zahraničia. Minister vnútra Herbert Kickl povedal, že približne 40 imámom prehodnocujú povolenia na pobyt v Rakúsku, pričom dvom už povolenia odobrali.

[Hore]
--------------------------------------

„Jesus in the City“

Šport

Rakúsko odštartovalo nový projekt „Jesus in the City“. Inšpirovaní duchovnou atmosférou Svetových dní mládeže premieňajúcej celé mesto, ktoré sa na niekoľko dní stalo dejiskom duchovného života mladých katolíkov z celého sveta. Prvý ročník odštartoval vo Viedenskom Neustadte. Hlavným pilierom stretnutia je misia. Mladí sa môžu zapojiť návštevou domova, nemocnice či väznice, ale tiež evanjelizovať na ulici.

[Hore]
--------------------------------------

Katolícke biblické dielo po 5 rokoch opäť pripravilo kurz lektorov

Rádio Lumen

Lucia Pálešová, moderátorka: „Viac ako 130 veriacich, ktorí čítajú čítania na svätých omšiach, si v Bratislave zdokonalilo svoje vedomosti a schopnosti. Katolícke biblické dielo spolu s partnermi pre nich po 5 rokoch opäť pripravilo kurz lektorov. Prednášajúci priblížili účastníkom biblickú, liturgickú i technickú rovinu prednesu Božieho slova. Svoje schopnosti si overili aj na praktických cvičeniach s konkrétnym textom Svätého písma. Dôležitosť prípravy lektorov. Zdôrazňoval aj pápež Benedikt XVI. Informuje Ján Heriban.“
Ján Heriban, redaktor: „Každý kto berie do rúk lekcionár a číta pri svätej omši Božie slovo, mu má rozumieť a primerane ho interpretovať. Biblista Jozef Jančovič preto zdôrazňuje, aby sa lektor s textom stihol zoznámiť a rozpoznať jeho štýl ešte pred bohoslužbou.“
Jozef Jančovič, biblista: „Tá príprava je možná, skutočne máme toľko prostriedkov, len teda nájsť si ten čas aj pre svoj vlastný osoh.“
Ján Heriban: „Lektor musí pamätať aj na to, že čítanie Svätého písma je súčasťou liturgie svätej omše. Má sa preto riadiť jej pravidlami. Liturgista Vladimír Kišš hovorí, že základ je poznať čas a priestor, v ktorom svoju službu vykonáva.“
Vladimír Kišš, liturgista: „Poznať tie dôležité miesta, v ktorých sa lektor pohybuje, zvlášť ambona, ktorá je jeho výsostným miestom, no a takisto vedieť v rámci liturgie rozumieť následnosti obradov.“
Ján Heriban: „Hlasová pedagogička Eva Žilineková lektorom pripomenula, že okrem ovládania verbálneho a neverbálneho prejavu potrebujú mať na mysli aj ďalšie aspekty ich služby, napríklad pokoru.“
Eva Žilineková, hlasová pedagogička: „Aj keď ja som stvorená na Boží obraz, ale nemôžem predsa to, čo mi Boh dal, tie dary, ktoré mám, zneužívať na to, aby som upozorňovala na seba.“
Ján Heriban: „Zdokonaliť sa v lektorskej službe prišli do auly Benedikta XVI. v bratislavskom kňazskom seminári aj manželia Vladimír a Andrea z farnosti Svätý Jur.“
Vladimír z farnosti Svätý Jur: „Mne sa veľmi páčilo, že ako židia majú na tom oltári to Božie slovo, pričom my kresťania už máme tú hostiu.“
Andrea z farnosti Svätý Jur: „Veľmi sa mi páčilo to prirovnanie, že máme byť ako okno a cez nás má prúdiť to svetlo.“
Ján Heriban: „Za absolvovanie lektorského kurzu dostali veriaci certifikát. K službe ohlasovateľov Božieho slova ich počas svätej omše povzbudil aj biskup Jozef Haľko.“


[Hore]
--------------------------------------

Slávnosť božského srdca Ježišovho v Litave

Rádio Lumen

Kristína Hatarová, moderátorka: „Vo farnosti Litava sa dnes stretli ctitelia božského srdca Ježišovho z celého Slovenska na tradičnej púti spojenej s deviatnikom k božskému srdcu. Ten sa začal vo štvrtok 31. mája. V nedeľu priniesol vo farnosti relikviu blahoslaveného Titusa Zemana. Dnes púť vyvrcholila slávnostnou svätou omšou. Nahrávala redaktorka Mária Trubíniová.“
Mária Trubíniová, redaktorka: „Členovia spoločenstva božského srdca Ježišovho majú vytvárať spoločenstvo aspoň dvakrát za mesiac a to na prvý piatok a prvú nedeľu v mesiaci pri odprosujúcich pobožnostiach. Hovorí hlavný celebrant piatkovej svätej omše, emeritný pomocný biskup Spišskej diecézy, monsignor Andrej Imrich.“
Andrej Imrich, hlavný celebrant piatkovej svätej omše, emeritný pomocný biskup Spišskej diecézy: „Srdce je symbolom lásky a dobroty a týmto sviatkom si chceme pripomenúť a tak aj zdôrazniť, aký nesmierne dobrotivý a láskavý je Boh voči ľuďom, keď on chce byť medzi nami.“
Mária Trubíniová: „V nedeľu priniesol do farnosti relikviu Titusa Zemana aj don Jozef Luscoň. Tento salezián je poverený koordináciou pastorácie miništrantov na Slovensku. Pokračuje miestny farár Jozef Kraus.“
Jozef Kraus, farár v Litave: „Náš kostol je pútnickým kostolom, tak sme žiadali, aby sme mali tohto nášho mučeníka v našom kostole, lebo máme aj blahoslavenú sestru Zdenku. Ľudia majú vo veľkej úcte týchto našich mučeníkov.“
Mária Trubíniová: „Počas svätej omše pomáhala aj Zuzana Matejkinová.“
Zuzana Matejkinová: „Mamina je ako horliteľka spoločenstva najsvätejšieho srdca Ježišovho, momentálne predáva všetky suveníry, ktoré sa tu nachádzajú a takisto aj svokrovci sa aktívne zapájajú. Svokra je tiež horliteľka a svokor tiež niekde sa vyskytuje v kroji, lebo ide čítať čítanie.“
Veriaca: „Volám sa Tina Petrovkinová a som z Litavy. Počas púte budem niesť obetné dary.“
Mária Trubíniová: „V podvečerných hodinách požehná kríž nad obcou generálny vikár banskobystrickej diecézy Branislav Kopal. Zapálením vatry bude zavŕšená slávnosť božského srdca Ježišovho.“


[Hore]
--------------------------------------

V Banskej Bystrici a v Prešove majú oddnes nových diakonov

Rádio Lumen

Lucia Pálešová, moderátorka: „V Banskej Bystrici a v Prešove majú od dnes nových diakonov. Rožňavská diecéza dostala troch nových diakonov a jedného novokňaza. Diakonskú a kňazskú vysviacku z katedrály Nanebovzatia Panny Márie sme dnes dopoludnia vysielali v priamom prenose. Pokračuje Pavol Jurčaga.“
Pavol Jurčaga, redaktor: „Svedectvo súcosti kandidátov predniesol vicerektor kňazského seminára z Košíc Andrej Kačmár.“
Andrej Kačmár, vicerektor kňazského seminára z Košíc: „Podľa výslovného svedectva kresťanského ľudu a na základe záruk zodpovedných osôb dosvedčuje, že sú súci.“
Pavol Jurčaga: „Otec biskup Stanislav Stolárik vyzval nových diakonov i novokňaza, aby nezabudli na modlitbu posvätného ruženca.“
Stanislav Stolárik, biskup: „Naša diecéza, naše mesto Rosenau, mesto ruží, nech je aj mestom ruženca, ako je celá diecéza. Milí kandidáti, milí bratia, kňazi, znova kladiem na srdce, pričiňte sa o to, aby v našej diecéze nebol nikto, kto sa nevie modliť ruženec a kto sa ho nemodlí. To je veľmi silná cesta obnovy i záchrany nás všetkých.“
Pavol Jurčaga: „V Banskej Bystrici sa diakonská vysviacka 5 diakonov konala vo farskom kostole Nanebovzatia Panny Márie. Svätiteľom bol biskup Marián Chovanec. Počúvate rektora kňazského seminára z Badína Jána Víglaša.“
Ján Víglaš, rektor kňazského seminára z Badína: „Ďalší piati nastupujú do služby. Služba diakonátu nie je len nejaké poverenie alebo ... do služby, je to vkladanie rúk, čiže je to svätenie pre službu. Čiže títo piati mladí muži by mali byť vzorom v ochote slúžiť.“
Pavol Jurčaga: „Medzi novými diakonmi bol aj Michal Barniak, ktorý pre Rádio Lumen uviedol.“
Michal Barniak, diakon: „Je to obrovský dar a obrovská zodpovednosť a človek cíti takú obrovskú bázeň pred tým, lebo je to na jednej strane služba ľuďom a Bohu, lenže je to veľmi také aj záhadné, človek nevie čo vlastne bude v živote, hlavne ten rozmer takej pokory.“
Pavol Jurčaga: „Diakonské a kňazské vysviacky budú aj v nasledujúcich dňoch v ostatných diecézach.“


[Hore]
--------------------------------------

Bratislava, Slovensko: Posledná rozlúčka s Henrym

JOJ

Lucia Barmošová, moderátorka: „Príjemný priateľský mladý muž, veriaci katolík, ktorý mal veľa kamarátov, takto opisuje Filipínca Henryho kňaz, ktorý ho poznal z pravidelných nedeľných bohoslužieb.“
Ľuboš Sarnovský, moderátor: „Dnes slúžil omšu nie s Henrym, ale pre Henryho. Viedol totiž poslednú rozlúčku, na ktorej sa zúčastnila aj Henryho rodina z Filipín.“
Daniel Levický Archleb, redaktor: „Posledná rozlúčka s filipínskym občanom, ktorého pripravil o život Slovák, sa konala tu, v kostole svätého Ladislava v Bratislave. V kostole sa stretli Henryho najbližší, zástupcovia miestnej filipínskej komunity, ale aj kolegovia, známi a kamaráti mladého muža, ktorý žil a pracoval v Bratislave.“
Hovorí otec Benjamín Kosnáč, duchovný: „Bol vychovávaný v duchu katolíckej viery a tak ho poznám na prvom mieste zo svätých omší v nedeľu tu v Bratislave. Posledná svätá omša tým, že som osobne aj poznal Henryho, bola nesmierne jej náročná, aj ťažká po tej emotívnej stránke.“
Daniel Levický Archleb: „Smútočný sprievod na čele s rodinou sa potom z kostola prešiel sem, na miesto, kde Henry tragicky prišiel o život.“
otec Benjamín Kosnáč: „Konajte iným to, čo chcete aby iní konali vám. Nerobte im čo nechcete, aby iní robili vám. Nám všetkým ukázal chlapom, alebo ľuďom, že niekedy v živote príde taký rozhodujúci moment, kedy alebo utečiem a schovám hlavu do piesku a neurobím nič pre niekoho iného, alebo sa rozhodne urobiť to, čo je správne, no a v jeho prípade ho to stalo jeho život.“
Daniel Levický Archleb: „Ľudia včera aj dnes ukázali, že im zbytočná a tragická smrť mladého muža nie je ľahostajná.“
otec Benjamín Kosnáč: „Veľmi sa teším, že veľa ľudí si dalo tú osobnú námahu prísť a vyjadriť, že človek, ktorý, jeden človek, ktorý teraz vydal zlý obraz o Slovensku, nezastupuje celé Slovensko.“
Daniel Levický Archleb: „Henryho pamiatku si smútočný sprievod uctil aj vypustením symbolicky bielych balónov a spoločnou modlitbou aj na mieste tragédie. Otec Benjamín mal odkaz aj pre útočníka.“
otec Benjamín Kosnáč: „Juraj dúfam, že budeš mať príležitosť vyjadriť svoju úprimnú ľútosť nad svojím skutkom rodine. Ako veriaci človek ti tiež poviem, že Ježiš nás učil to dôležité - miluj blížneho ako seba samého.“
Daniel Levický Archleb: „Daniel Levický Archleb, televízia JOJ.“


[Hore]
--------------------------------------

Aj tento mesiac pokračujú v diecézach sväté omše za život a rodinu

Rádio Lumen

Lucia Pálešová, moderátorka: „Aj tento mesiac pokračujú v našich diecézach sväté omše za život a rodinu. Štafetu v júni prebrala Žilinská diecéza. Dnes na tento úmysel pamätali v kostole Sedembolestnej Panny Márie v Žiline na Vlčincoch a v kostole svätého Štefana v Závodí, kde bola aj Júlia Kavecká.“
Júlia Kavecká, redaktorka: „S iniciatívou denných svätých omší prišlo Fórum života. Jeho predsedníčka Marcela Dobešová si ich dôležitosť uvedomila ešte počas svojho tretieho rizikového tehotenstva.“
Marcela Dobešová, predsedníčka Fóra života: „Vtedy v tej nemocnici som si uvedomila vlastne, že čo je to strata dieťaťa, ale hlavne, že bola som na izbe so ženami, ktoré išli na potrat a vtedy som si uvedomila, že keby tým ženám som mohla pomôcť, ony neboli presvedčené o tom, že ten potrat, že je zlo.“
Júlia Kavecká: „K iniciatíva sa neskôr pridala aj Konferencia biskupov Slovenska a sväté omše sa tak každý mesiac slávia v inej diecéze. Farár v Žiline – Závodí Štefan Fábry pripomenul, že táto iniciatíva korešponduje s myšlienkou prvých kresťanov, keď pokánie bolo vnímanie ako vyváženie zla dobrom.“
Štefan Fábry, farár v Žiline – Závodí: „Práve o toto ide aj v tejto iniciatíve, aby sa to zlo, ktoré sa deje voči životu, môžeme to aj pokojne nazvať hriechmi proti životu, ktorý je Božím darom, aby boli akosi vyvážené, odčinené a to je jednak duchovná obeta, svätá omša, naša modlitba, ale určite, tak to vnímam, sme pozvaní aj k tomu, aby sme sa k tomu vo svojom osobnom živote zapojili, teda aby sme dennodenne mali úsilie vyvažovať či nahrádzať zlo, ktorého sme svedkami, alebo ktoré aj my sami konáme, dobrými skutkami.“
Júlia Kavecká: „Štefan Fábry zároveň pripomenul, že ľudský život treba mať v úcte ako taký a chápať jeho dar.“
Štefan Fábry: „Aby sme mali úctu aj voči trpiacim, aj voči chorým, aj voči každému človeku, ktorý je prenasledovaný, utláčaný, možno dnes aj voči tým, ktorí oprávnene z objektívneho dôvodu sú prenasledovaní, alebo sú bez domova, aby sme skrátka boli otvorení ochrane života v celom jeho spektre.“
Júlia Kavecká: „Zajtra pokračujú sväté omše za život v žilinskej katedrále v Zástraní a u Saleziánov.“


[Hore]
--------------------------------------

Slávnosť najsvätejšieho srdca Ježišovho

Rádio Lumen

Kristína Hatarová, moderátorka: „Cirkev po celom svete slávi slávnosť najsvätejšieho srdca Ježišovho. V tento deň osobitným spôsobom zvelebujeme Božiu lásku k ľudstvu, jeho vôľu spasiť celý svet a jeho nekonečné milosrdenstvo. Viac povie Pavol Jurčaga.“
Pavol Jurčaga, redaktor: „Cirkev dnes slávi deň posväcovania kňazov. Kongregácia pre klérus pri tejto príležitosti kňazom pripravila posolstvo, v ktorom ich pozývať v reflexii nad tajomstvom premenenia Pána na vrchu Tábor. Pokračujú kolegovia z Vatikánskeho rozhlasu.“
Redaktor Vatikánskeho rozhlasu: „Text inšpirovaný apoštolskou exhortáciou pápeža Františka Gaudete et exsultate ich vedie k uvažovaniu nad troma momentmi duchovnej cesty smerom ku svätosti. Sú nimi vystupovať na vrch, nechať sa premeniť a byť svetlom pre svet.“
Pavol Jurčaga: „Úcta k božskému srdcu sa spája s eucharistiou, adoráciami a najmä zmierňujúci svätým prijímaním v prvý piatok v mesiaci. Hovorí liturgista Štefan Fábry.“
Štefan Fábry, liturgista: „Benedikt XVI. celú teológiu úcty Ježišovho srdca zhrnul takto - v srdci spasiteľa si uctievame Božiu lásku k ľudstvu, jeho vôľu spasiť celý svet a jeho nekonečné milosrdenstvo.“
Pavol Jurčaga: „V Ježišom srdci obdivujeme všetku prácu, všetky námahy, ktoré vykonal a podstúpil za nás. Dnešnú slávnosť spomenul aj v stredu pri generálnej audiencii pápež František. Opäť kolegovia z Vatikánskeho rozhlasu.“
Redaktor Vatikánskeho rozhlasu: „Po celý mesiac jún vás pozývame modliť sa k Ježišovmu srdcu, ako aj k tomu, aby ste blízkosťou a náklonnosťou podporovali našich kňazov, aby boli obrazom tohto božského srdca plného milosrdnej lásky.“
Pavol Jurčaga: „Veriaci, ktorí sa zúčastnia na verejnom recitovaní modlitby Najmilší Ježišu môže získať za obvyklých podmienok úplné odpustky.“


[Hore]
--------------------------------------

Pápež František dostal od astronautov skafander na mieru

Rádio Slovensko

Jana Belovičová, moderátorka: "Pápež František prijal na súkromnej audiencii vo Vatikáne členov 53. misie Medzinárodnej vesmírnej stanice ISS pod vedením talianskeho astronauta Paola Nespoliho. Spolu s ním boli hosťami hlavy katolíckej cirkvi aj traja astronauti z USA a ich ruský kolega. Pápežovi odovzdali osobný dar v podobe na mieru šitého skafandra. Ide o rovnaký odev, aký využívajú oni sami z rovnakého materiálu, ale s občianskym pápežovým menom Jorge Bergoglio a argentínskou vlajkou. Je na ňom vyšitá vatikánska vlajka, logo NASA a nápis pápež František."

[Hore]
--------------------------------------

Ďalšie pokračovanie prekladov žalmov s komentármi

Rádio Lumen

Kristína Hatarová, moderátorka: „Ekumenický tím teológov predstavil ďalšie pokračovanie prekladov žalmov s komentármi. 6. zväzok rozsiahleho diela rozoberá žalmy 76 až 100. Čitateľ sa okrem ich autentického prekladu dostane k patristickému a rabínskemu komentáru, ale aj liturgickej či pastoračnej aplikácii textov. Publikácia poslúži nielen kňazom, ale aj katechétom či laikom, ktorí chcú lepšie chápať význam žalmov. Na prezentácii knihy, ktorú oceňuje aj židovská obec, sa v Bratislave zúčastnil Ján Heriban.“
Ján Heriban, redaktor: „Ruku k dielu priložilo spolu 19 odborníkov z katolíckeho i protestantského prostredia. Vedúci autorského kolektívu Bohdan Hroboň priznáva, že spoločnú reč hľadali nie vždy ľahko, ale výsledok za to stál.“
Bohdan Hroboň, vedúci autorského kolektívu: „Povedal by som ako pokus v našej reči materinskej zachytiť to, čo pôvodní autori tých žalmov chceli povedať.“
Ján Heriban: „V autorskom tíme pracuje od začiatku Lucia Hidvéghyová z Teologickej fakulty Trnavskej univerzity. Prekladá tradičné židovské komentáre.“
Lucia Hidvéghyová, členka autorského tímu, Teologická fakulta Trnavskej univerzity: „Je to tradičný židovský komentár, ktorý sa tam prelína s tradičným kresťanským, teda s patristickým, to, čo písali cirkevní otcovia.“
Ján Heriban: „Dekan biblickej fakulty na pápežskom biblickom inštitúte v Ríme Peter Dubovský mal pri 6. zväzku na starosti komentár k 80. žalmu a je tiež autorom úvodných textov.“
Peter Dubovský, dekan biblickej fakulty na pápežskom biblickom inštitúte v Ríme: „Ten žalmu 80 to je veľmi krásny žalm a myslím, že keď som ho konečne pochopil, že čo sa v tom žalme hovorí, tak som si uvedomil, aký je krásny a akú hĺbku ten žalm má.“
Ján Heriban: „Ekumenický projekt ku knihám starého a nového zákona funguje od roku 2005. Jeho členovia sa už podpísali pod niekoľko diel. Približuje ich dekan Teologickej fakulty Trnavskej univerzity, ktorá projekt zastrešuje, Miloš Lichner.“
Miloš Lichner, dekan Teologickej fakulty Trnavskej univerzity: „Z kníh nového zákona máme preklad a komentár k Markovmu evanjeliu, zo starého zákona máme ku knihám Genesis, Exodus, k malým prorokom, to sú 2 knihy a teraz vlastne žalmy, ktoré tak vyslovene účelovo delíme po tých 25 kusov, lebo to je zhruba tých 700 – 800 strán a už ten obal by sa lámal.“
Ján Heriban: „Prácu teológov ocenil aj predseda Konferencie biskupov Slovenska Stanislav Zvolenský. Vyjadril nádej, že v nej budú pokračovať aj naďalej.“


[Hore]
--------------------------------------

Vladyku Milana Lacha intronizujú za biskupa v Parme

Rádio Lumen

Kristína Hatarová, moderátorka: „Vladyku Milana Lacha intronizujú za biskupa ruténskej gréckokatolíckej eparchie Parma v USA 30. júna. Archierejská svätá liturgia sa začne o 17. hodine v Katedrále svätého Jána Krstiteľa v Parme. Informoval o tom vladyka na osobnom profile na sociálnej sieti. Za biskupa eparchie ho vymenoval pápež František. Parmskú eparchiu v štáte Ohio 44-ročný slovenský jezuita doteraz spravoval ako apoštolský administrátor sede vacante.“

[Hore]
--------------------------------------

Stručne z domova – Rozlúčka s Henrym Acordom

Rádio Slovensko

Andrea Kozinková, redaktorka: „Rodina, priatelia a ďalšie desiatky ľudí sa na svätej omši v bratislavskom Kostole svätého Ladislava rozlúčili so zabitým Henrym Acordom. Kňaz vo svojej kázni v anglickom jazyku zdôraznil, že pravá tvár mesta a spoločnosti sa ukázala s vlnou solidarity a podpory rodiny zosnulého Henryho. Viacerí členovia filipínskej komunity mali oblečené tričká s fotografiou Henryho a biblickým citátom - Neexistuje väčšia láska ako položiť život za priateľa. Telo zosnulého a pozostalých by malo na Filipíny dopraviť lietadlo letky ministerstva vnútra.“

[Hore]
--------------------------------------

Luxemburg/Bratislava, Luxembursko/Slovensko: Otázka udelenia trvalého pobytu

JOJ

Lucia Barmošová, moderátorka: „Súdny dvor Európskej únie rozhodol, že členské štáty musia priznať právo trvalého pobytu osobe z tretej krajiny, ktorá uzavrela manželstvo s občanom únie rovnakého pohlavia.“
Ľuboš Sarnovský, moderátor: „Tento verdikt sa zrodil po posúdení prípadu Adriana Comana z Rumunska a jeho amerického manžela.“
Marika Dulajová, redaktorka: „Coman žiadal európsky súd o radu ako postupovať, aby Rumunsko, ktoré neuznáva manželstvo medzi osobami rovnakého pohlavia, dalo jeho oficiálnemu partnerovi trvalý pobyt.“
Adam Giertl, Ústav medzinárodného práva a európskeho práva UPJŠ (telefonát): „Súdny dvor v tomto prípade konštatoval na základe výkladu konkrétneho ustanovenia zmluvy o fungovaní Európskej únie, že členský štát pri rozhodovaní o povolení trvalého pobytu manželskému partnerovi musí uznať aj manželstvo osôb rovnakého pohlavia, pokiaľ bolo uzavreté v inom členskom štáte Európskej únie v súlade s tamojším právnym poriadkom.“
Marika Dulajová: „Rumun sa zosobášil s Američanom Hamiltonom v roku 2010 v Bruseli. Súdny dvor Európskej únie síce nemôže členským krajinám nič prikázať, ale upozornil ich na jednu vec - majú právo slobodne sa rozhodnúť, že nebudú uznávať manželstvá párov rovnakého pohlavia, no nemôžu ich diskriminovať z dôvodu, že ide o manželstvá homosexuálov. Skúsenosť s podobným problémom majú aj viaceré páry na Slovensku.“
Gabriel Weibl, FSEV UK, Bratislava: „Náš vzťah nie je uznaný legálne, takže momentálne každý rok treba predlžovať víza manželovi navzdory tomu, že náš vzťah je pätnásťročný, na Novom Zélande napríklad bol uznaný už hneď po dvoch rokoch ako de facto, manželstvo už trvá tri roky, dane platíme, zarábame.“
Marika Dulajová: „Verdikt európskeho súdu vyvolal okamžité reakcie. Konferencia biskupov ho na svojich stránkach označila za znepokojivý a v rovnakom duchu sa vyjadrilo aj KDH.“
Renáta Ocilková, členka predsedníctva KDH: „Rozhodnutie súdneho dvora EÚ v tejto kauze jednak podkopáva právny systém členských štátov, podkopáva princípy demokracie a narúša právny systém nielen Rumunskej republiky, ale všetkých členských štátov, pretože Rumunská republika mať tiež ukotvené legislatívne, že manželstvo je zväzok medzi mužom a ženou.“
Marika Dulajová: „S čím samozrejme nesúhlasia tí, ktorých sa rozhodnutie súdneho dvora týka.“
Gabriel Weibl: „V porovnaní s ostatnými občanmi je to vlastne možno aj diskriminácia.“
Marika Dulajová: „Iniciatíva Inakosť chce aj o tomto hovoriť s premiérom Pellegrinim, ktorého v týchto dňoch požiadala o stretnutie.“
Martin Macko, Iniciatíva Inakosť: „Je to jedna z mnohých vecí, ktoré chceme otvoriť, keďže za tie posledné roky sa skutočne nakopilo tu množstvo problémov a my skutočne nevidíme dôvod na to, aby vláda neriešila situáciu vlastných občanov.“
Marika Dulajová: „Marika Dulajová, televízia JOJ.“


[Hore]
--------------------------------------

Stručne zo sveta – Vatikán

Rádio Slovensko

Andrea Kozinková, redaktorka: „Pápež František vyzval riaditeľov ropných spoločností, aby svetu pomohli prejsť na používanie biopalív. Svet podľa neho potrebuje prísť s takou kombináciou energetických zdrojov, ktorá bude bojovať proti znečisteniu, odstraňovať chudobu a podporovať sociálnu spravodlivosť.“

[Hore]
--------------------------------------

Rozlúčka s Filipíncom Henrym

STV Jednotka

Viliam Stankay, moderátor: „Približne sto ľudí nielen z filipínskej komunity sa v bratislavskom Kostole svätého Ladislava rozlúčilo s Henrym Acordom. Tridsaťšesťročný Filipínčan chcel chrániť svoje kamarátky pred dotieravým mužom a to sa mu stalo osudným. Útočník ho surovo zbil. Zraneniam podľahol v nemocnici. Po rozlúčke a smútočnej omši sa ľudia presunuli k miestu, kde Henry bránil svojich priateľov. Kňaz, ktorý sa s Filipíncom osobne poznal, označil toto miesto za symbol statočnosti a odvahy.“
Benjamín Kosnáč, kňaz: „Posledná svätá omša tým, že som osobne aj poznal Henryho, bola nesmierne náročná, aj ťažká po tej emotívnej stránke. Nám všetkým ukázal chlapom, alebo ľuďom, že niekedy v živote príde taký rozhodujúci moment, kedy alebo utečiem a schovám hlavu do piesku a neurobím nič pre niekoho iného, alebo sa rozhodnem urobiť to čo je správne. No a v jeho prípade ho to stálo jeho život a si myslím, že toto je taký veľmi vzácny odkaz jeho života, že urob to, čo je správne.“


[Hore]
--------------------------------------

Biskup medzi ľuďmi v uliciach Bratislavy

Rádio Lumen

Kristína Hatarová, moderátorka: „Ľudia v Bratislave sa mohli včera porozprávať s biskupom priamo na ulici. Bratislavský pomocný biskup Jozef Haľko sa postavilo od siedmej do pol deviatej večer na rušné Hviezdoslavovo námestie, kde k nemu počas celej doby prichádzali ľudia. Svoj úmysel predtým spropagoval na sociálnej sieti prostredníctvom videa. Ako túto aktivitu biskupa využili ľudia a ako to vnímal samotný biskup Haľko, zisťoval redaktor Pavol Hudák.“
Pavol Hudák, redaktor: „Pri bratislavskom pomocnom biskupovi Jozefovi Haľkovi sa uprostred rušného námestia pristavovali ľudia celú hodinu a pol. Biskupovi urobilo škrt cez rozpočet akurát to, že pred lavičkou, ktorú označil na stretnutie, postavili stánok.“
Jozef Haľko, bratislavský pomocný biskup: „A jeden a pol hodiny v kuse sa bolo o čom rozprávať, aj o vážnych veciach, aj radostiach, aj radu som mohol dať, usmerniť som mohol a poradiť, požehnať.“
Pavol Hudák: „Ľudia, ktorí sa pri biskupovi Jozefovi Haľkovi pristavili, tento nápad veľmi ocenili všetci odchádzali s požehnaním a úsmevom na tvári.“
Muž: „Sme ho chceli povzbudiť v tom, čo robí a mu poďakovať za nejaké myšlienky.“
Žena: „Keď môžem takto prísť, spýtať sa, nemusím to hľadať v katechizme napríklad alebo kde sa až tak nevyznám a môžem sa priamo spýtať, čo potrebujem a čo ma zaujíma, tak sa mi to veľmi páči.“
Žena: „Osobne si myslím, že je to skvelý nápad takto … stretnutia s mladými, pretože predsa nie je to kostol, nie je to nejaké také tradičné miesto, že to živé námestie, jedno z najväčších bratislavských miest.“
Pavol Hudák: „Biskup Jozef Haľko uvažuje o podobnej aktivite niekedy pred Vianocami. Dodáva však, že s ľuďmi komunikuje aj prostredníctvom sociálnej siete a mnohí za ním chodia aj na arcibiskupský úrad.“
Jozef Haľko: „Je veľmi veľa individuálnych stretnutí, to nie je palác, nedostupný hrad, ale je tam možnosť sa stretnúť, nie je to teda taká izolácia ako by sa to mohlo zdať.“
Pavol Hudák: „Biskup Jozef Haľko na záver dodáva, že ľudia sa môžu so svojimi problémami obrátiť smelo aj na svojich kňazov, ktorí tiež vedia dať dobrú radu.“


[Hore]
--------------------------------------

Vatikán: astronauti u pápeža

JOJ

Ľuboš Sarnovský, moderátor: „Originálny darček dostal pápež František od astronautov, ktorí svojho času pôsobili na medzinárodnej vesmírnej stanici. Spolu so svojimi blízkymi mu totiž do Vatikánu osobne priniesli modrú kombinézu, akú nosia oni sami. Kombinéza má na rukáve prišitú argentínsku vlajku a pápežovo civilné meno. Od všetkých ostatných sa odlišuje v jedinom drobnom detaile – patrí k nej ešte biely plášť so znakmi Vatikánu, symbolom NASA a označením pápež František.“

[Hore]
--------------------------------------

Začala sa duchovná príprava na blahorečenie Anny Kolesárovej v Košiciach

Rádio Lumen

Lucia Pálešová, moderátorka: „Začala sa duchovná príprava na blahorečenie Anny Kolesárovej v Košiciach. Diecézny katechetický úrad Košickej arcidiecézy pripravil sériu 4 duchovných zamyslení zameraných na osobu budúcej slovenskej blahoslavenej Anny Kolesárovej. Témy zadal rektor Pastoračného domu Anny Kolesárovej vo Vysokej nad Uhom Pavol Hudák. Texty vytvoril biskupský vikár pre pastoráciu Vladimír Šosták. Využiť ich môže ktokoľvek. Prvé dve duchovné zamyslenia sú k dispozícii na oficiálnej stránke annakolesarova.sk.“

[Hore]
--------------------------------------

Premiéra príbehu blahoslavenej Sáry Salkaházi v Štátnom divadle v Košiciach

Rádio Lumen

Lucia Pálešová, moderátorka: „Štátne divadlo v Košiciach uviedlo premiéru príbehu blahoslavenej Sáry Salkaházi. Pochádzala zo známej košickej hotelierskej rodiny a postupne prešla veľkým prerodom od bohémskeho života k mučeníčke viery. Záštitu nad premiérou inscenácie prevzal košický arcibiskup a metropolita Bernard Bober. Ďalšie informácie má redaktorka Mária Čigášová.“
Mária Čigášová, redaktorka: „Činohra košického Štátneho divadla sa rozhodla prinášať hlavne na Malú scénu texty, ktoré sa týkajú významných Košičanov. Patrí medzi nich aj sociálna sestra Sára Salkaházi, ktorú ocenil aj štát Izrael za záchranu ľudí počas 2. svetovej vojny. Riaditeľ Činohry Milan Antol.“
Milan Antol, riaditeľ Činohry, Štátne divadlo Košice: „Pochybovala o sebe, hľadala tie cesty, ktoré sú predurčené práve pre ňu, aby sa zdokonaľovala, čiže tá ambícia, tá ochota, tá schopnosť sa vylepšovať, nebrať sa ako človek, ktorý je pripravený pre život a už sa nemusí meniť. Toto je taký návod okrem iného, ktorý z tejto inscenácie ide a ktorý by si mohli diváci takisto odniesť a zauvažovať o sebe, to je asi také najdôležitejšie, nebyť so sebou spokojný a vylepšovať sa.“
Mária Čigášová: „Režisérom predstavenia aj autorom scéniskej hudby je Kamil Žižka.“
Kamil Žižka, režisér predstavenia, autor scénickej hudby: „Minimálne chceme ukázať jej spiritualitu, jej spôsob rozmýšľania, uvažovania, dozrievania, práce na sebe, takže toto všetko bolo dôležité v tom texte obsiahnuť.“
Mária Čigášová: „Sáru Salkaházi hrá Tatiana Poláková. S úlohou sa jej podarilo veľmi ľahko stotožniť.“
Tatiana Poláková, herečka: „To bol človek, ktorý bol z mäsa a kostí a mal také isté problémy ako ja, ako každý iný, takže toto prežívam aj ja každý deň, mám istú sebareflexiu a každý deň sa snažím byť lepšia k ľuďom. Takže toto je to, čo ma s ňou ako keby spojilo a čo mi je blízke a čo mi je sympatické strašne na nej.“
Mária Čigášová: „Sára Salkaházi bola blahorečená v roku 2006 v Budapešti.“


[Hore]
--------------------------------------

Posledná rozlúčka s H. Acordom

TA3

Redaktorka: "V bratislavskom Kostole svätého Ladislava sa naposledy rozlúčili s Filipíncom Henrym Acordom, ktorého pred dvomi týždňami napadol Juraj Hossu z Dunajskej Stredy. Posledná rozlúčka sa konala v kostole, kam 36-ročný Henry chodieva na omše v anglickom jazyku. Acordovo telo potom vládny špeciálom rodina prevezie na rodné Filipíny. Minister spravodlivosti Gábor Gál na margo zabitého mladého Filipínca v relácii RTVS uviedol, že je príkladom zlyhania ľudského faktora a neznamená, že zlyhal systém."

[Hore]
--------------------------------------

Obete zneužívania katolíckymi kňazmi dostali hlas, je ním iniciatíva ECA

etrend.sk

Bojovníci proti sexuálnemu zneužívaniu v katolíckej cirkvi založili v Ženeve spoločnú iniciatívu End Clergy Abuse (Ukončite zneužívanie kňazmi, ECA) a prisľúbili pomoc obetiam. Takisto vyzvali pápeža Františka, aby dohnal k zodpovednosti duchovných, ktorí sa zneužívania dopúšťali.
Zdroj - SITA / AP
Známe osobnosti bojujúce proti sexuálnemu zneužívaniu v cirkvi spojili sily v snahe skoncovať so zneužívaním a beztrestnosťou biskupov a ďalších cirkevných hodnostárov. Iniciatívu vo štvrtok na tlačovej konferencii ohlásila viac ako desiatka jej členov. Každý z nich prišiel s vlajkou svojej krajiny a odsúdil konkrétneho biskupa. Prišli zástupcovia amerického kontinentu, Afriky i Európy.
Pápež František by mal podľa nich znovu zvážiť vytvorenie vatikánskeho tribunálu, ktorý by pohnal previnilých biskupov k zodpovednosti. Členovia iniciatívy tiež sľúbili obetiam zneužívania na celom svete, že im pomôžu dosiahnuť spravodlivosť.
Čo sa stalo v Čile, neostalo v Čile
Veci dali do pohybu udalosti v Čile. Minulý mesiac tam ponúklo rezignáciu všetkých 34 biskupov, ktorí predtým s pápežom jednali kvôli sexuálnemu zneužívaniu mladistvých a jeho krytiu čílskou katolíckou hierarchiou.
Ústrednou postavou škandálu je biskup Juan Barros, ktorý údajne kryl zneužívania maloletých kňazmi. Jeden zo zakladajúcich členov ECA je tiež Čiľan José Andrés Murillo, ktorý ako obeť zneužívania odsúdil Barrosu a nedávno sa vo Vatikáne stretol s pápežom.
Novinárom J. Murillo povedal, že uznáva pokrok, ktorý sa v niektorých krajinách dosiahol vďaka odvahe obetí. „Avšak je mnoho ďalších miest na svete, vrátane Ázie, Afriky, Karibiku a Latinskej Ameriky, kde sú hlasy obetí umlčané. ECA chce byť ich hlasom,“ povedal čílsky aktivista.
Známe tváre
K Čiľanom sa pripojil Peter Saunders. Vo februári bol P. Saunders nútený opustiť vatikánsku komisiu bojujúcu proti zneužívaniu maloletých v katolíckej cirkvi, keď narazil s požiadavkou aktívnejšieho boja proti zneužívaniu v katolíckej cirkvi.
Medzi spoluzakladateľov iniciatívy patria tiež ďalšie známe obete, vrátane Mexičana Alberta Athieho. Ten sa stal obeťou pedofilného zakladateľa vplyvného poriadku Legionári Kristovi Marciala Maciela.
Poradkyňou skupiny je Anne Barrettová-Doyleová, spoluzakladateľka internetovej databázy útočiacich kňazov BishopAccountability.org.
Zástupcovia ECA sa v Ženeve stretli aj s predstaviteľmi OSN a dostali pozvanie na stretnutie s predsedom Valného zhromaždenia OSN, uviedla agentúra AP.


[Hore]
--------------------------------------

Pápež dostal od astronautov skafander na mieru

svet.sme.sk

Pápež prijal na audiencii členov 53. misie na Medzinárodnej vesmírnej stanici.
VATIKÁN. Pápež František prijal v piatok na súkromnej audiencii vo Vatikáne členov 53. misie na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) pod vedením talianskeho astronauta Paola Nespoliho.
Popri ňom boli hosťami hlavy katolíckej cirkvi aj traja astronauti z USA a ich ruský kolega.
Prečítajte si tiež:Pápež povzbudil obyvateľov Ostie, aby sa nebáli talianskej mafie
Práve Nespoli bol 26. októbra 2017 jedným z "návštevníkov" ISS, ktorí vďaka videospojeniu absolvovali s pápežom 20-minútový rozhovor z kozmu okrem iného o tímovej práci a láske. Informácie priniesli tlačové agentúry Reuters, AP a MTI.
Astronauti odovzdali argentínskemu pápežovi osobný dar v podobe na mieru šitého skafandra.
Nespoli v tejto súvislosti poznamenal, že ide o rovnaký odev, aký využívajú astronauti, z rovnakého materiálu, ale s občianskym pápežovým menom Jorge Bergoglio a argentínskou vlajkou.
Odev modrej farby vzhľadom na osobnosť pápeža dopĺňa biely golier, na ktorom je vyšitá vatikánska vlajka, logo NASA a nápis pápež František.


[Hore]
--------------------------------------

K nedožitým 89. narodenám Antona Srholca organizujú seminár

webnoviny.sk

BRATISLAVA 8. júna (WebNoviny.sk) – Znamenia čias je názov seminára, ktorý sa uskutoční pri príležitosti nedožitých 89. narodenín Antona Srholca.
Podujatie, ktoré má za cieľ prezentovať odkaz tohto saleziánskeho kňaza, politického väzňa, charitatívneho pracovníka a publicistu pre budúce generácie organizuje Nadácia Antona Srholca António a uskutoční sa v sobotu 9. júna o 9:00 v konferenčnej sále Hotela Nivy v Bratislave. Agentúru SITA za organizátorov o tom informovala Marta Bariak Košíková.
Príspevky na seminári prednesú filozof Jan Sokol z Prahy na tému Kresťan a spoločnosť, politik Ivan Šimko z Bratislavy o hodnotách európskej politiky, politický filozof Matej Cíbik z Univerzity Pardubice o mieste solidarity v komunite a Peter Haťapka, ktorý predstaví záujem Antona Srholca o spoločenské dianie v priereze jeho života.
„Chceme reflektovať historické i súčasné dianie v spoločnosti a zamyslieť sa nad úlohou kresťanov vo verejnom živote v duchu odkazu Antona Srholca. Prostredníctvom spomienok sa chceme inšpirovať jeho príkladom a čerpať silu pre náročné časy, ktoré žijeme“ uviedla Marta Bariak Košíková.
Na Antona Srholca si budú spomínať veriaci aj počas svätej omše v piatok 15. júna o 17:15 v kostole Panny Márie Pomocnice kresťanov na Miletičovej ulici v Bratislave.
Anton Srholec sa narodil 12. júna 1929 v maloroľníckej rodine. V roku 1944 nastúpil do Saleziánskeho ústavu v Šaštíne. Po násilnom rozpustení reholí sa ako saleziánsky klerik pokúsil o prekročenie hraníc, aby mohol pokračovať v štúdiách teológie v Taliansku.
Keďže sa útek nevydaril, bol odsúdený na 12 rokov a deväť si odsedel vo väzení a pracovných táboroch v jáchymovských uránových baniach. Po prepustení pracoval v robotníckych profesiách v Skalici a v Ostrave.
V roku 1970 bol v Ríme vysvätený na kňaza, vrátil sa na Slovensko a pätnásť rokov pôsobil ako kňaz. Za účasť na Velehradskej púti mu však zobrali štátny súhlas na kňazské pôsobenie a do roku 1989, keď sa stal dôchodcom, znova pracoval ako robotník.
Po novembri ´89 ho rehoľa ani diecéza nezapojili do pastorácie, využil priestor na rozvíjanie sociálnych i pastoračných aktivít pre ľudí na pokraji spoločnosti. V Bratislave viedol domov pre bezdomovcov Resoty, kde poskytli pomoc a prístrešie takmer tisícke odkázaných občanov. Od roku 2008 bol predsedom Konfederácie politických väzňov Slovenska a s plným nasadením sa zasadzoval za zachovanie pamiatky obetí komunistického režimu.
Anton Srholec je držiteľom čestných doktorátov Trnavskej univerzity a Vysokej školy zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety ako i mnohých vyznamenaní a ocenení za jeho angažovanie sa v oblasti charity, sociálnej práce a ľudských práv. Viacero miest a obcí na Slovensku mu udelilo čestné občianstvo. Zomrel 7. januára 2016 vo veku 86 rokov.
Nadácia Antona Srholca António vznikla pri 1. výročí jeho úmrtia z iniciatívy priateľov a príbuzných. Cieľom nadácie je okrem iného napomáhať zachovaniu pamiatky na Antona Srholca a šíreniu jeho duchovného odkazu prostredníctvom podpory aktivít, usporiadaných s týmto cieľom či podporovať projekty rozvíjajúce hodnoty sociálnej spravodlivosti, slobody, demokracie a spolupráce medzi národnosťami a etnickými skupinami.


[Hore]
--------------------------------------

Pápež František dostal od astronautov skafander na mieru

postoj.sk

Odev modrej farby dopĺňa biely golier, na ktorom je vyšitá vatikánska vlajka, logo NASA a nápis pápež František.
Pápež František prijal v piatok na súkromnej audiencii vo Vatikáne členov 53. misie na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) pod vedením talianskeho astronauta Paola Nespoliho.
Popri ňom boli hosťami hlavy katolíckej cirkvi aj traja astronauti z USA a ich ruský kolega.
Práve Nespoli bol 26. októbra 2017 jedným z "návštevníkov" ISS, ktorí vďaka videospojeniu absolvovali s pápežom 20-minútový rozhovor z kozmu okrem iného o tímovej práci a láske.
Informácie priniesli tlačové agentúry Reuters, AP a MTI.
Astronauti odovzdali argentínskemu pápežovi osobný dar v podobe na mieru šitého skafandra. Nespoli v tejto súvislosti poznamenal, že ide o rovnaký odev, aký využívajú astronauti, z rovnakého materiálu, ale s občianskym pápežovým menom Jorge Bergoglio a argentínskou vlajkou.
Odev modrej farby vzhľadom na osobnosť pápeža dopĺňa biely golier, na ktorom je vyšitá vatikánska vlajka, logo NASA a nápis pápež František.


[Hore]
--------------------------------------




(c) TK KBS 2003-2019