[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je utorok 23. 04. 2024   Meniny má Vojtech      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  apríl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Prof. Glasa: Dôsledkom náhradného materstva je krivda aj riziko korupcie
P:3, 08. 12. 2014 12:02, DOM

Bratislava 8. decembra (TK KBS) Subkomisia pre bioetiku Teologickej komisie Konferencie biskupov Slovenska (KBS) vydala stanovisko k niektorým etickým aspektom tzv. náhradného materstva. TK KBS hovorí o stanovisku s MUDr. Jozefom Glasom, profesorom medicíny a jedným z členov subkomisie.

Subkomisia pre bioetiku KBS v týchto dňoch vydala vyhlásenie, ktoré sa týka tzv. náhradného materstva. Čo je obsahom tohto vyhlásenia?

Vyhlásenie Subkomisie pre bioetiku reaguje na mnohé otázky, ktoré dostávajú naši otcovia biskupi v tejto závažnej veci. Podstatou je, že žena - na základe dohovoru alebo zmluvy - privolí k tomu, aby vynosila niekomu inému dieťa, ktoré mu potom, keď ho porodí, odovzdá. Takéto niečo je, samozrejme, v rozpore so zákonmi aj zdravou morálkou. Ale prichádzajú rôzne informácie zo zahraničia, dokonca na internete môžete už dnes nájsť rôzne ponuky, priamo reklamy týkajúce sa tejto záležitosti. A ľudia sa pýtajú. Ide o veľmi závažnú problematiku, ktorá súvisí aj s takými problémami ako obchodovanie s ľuďmi, zneužívanie žien a dievčat, umelé potraty, otázky určitých metód asistovanej reprodukcie, a tiež s tým súvisia úplne základné veci týkajúce sa rodiny a toho, čo to vôbec znamená byť otcom, matkou. To sa dotýka morálky, legislatívy aj medicíny. Preto sa naša subkomisia danou problematikou dlhšie zaoberala a toto stanovisko je výsledkom štúdia, diskusií a zisťovania. Je takým amalgánom stanovísk odborníkov, ktorých sme si k veci prizvali.

Ktoré etické problémy sú spojené s náhradným materstvom, prípadne aké iné riziká vyplývajú z tzv. náhradného materstva?

Samotné stanovisko sa v jednotlivých bodoch sústreďuje na ľudí, ktorých sa táto problematika týka a ktorí sú ňou ohrození alebo priamo poškodení, ľudí, ktorým sa tu priamo krivdí. Na prvom mieste, pochopiteľne, ide o takto počaté, nosené, narodené odovzdané dieťa, odovzdané iným - cudzím ľuďom. Dieťa nezostáva pri matke, ktorá ho nosila deväť mesiacov. To dieťa prichádza na svet zvyčajne z umelého oplodnenia, ktoré samo o sebe vyvoláva vážne morálne problémy. Vieme, že pri umelom oplodnení dochádza k tzv. nadpočetným embryám, ktoré zostávajú v mraziacich boxoch, alebo zahynú preto, aby sa nejaké iné deti narodili. To je jeden veľmi závažný okruh problémov. Ďalej je tu samotná, tzv. náhradná matka. To je tá žena, ktorá za peniaze, alebo z pomýleného altruizmu pristúpi na to, že bude náhradnou matkou - či už pre neplodných manželov alebo pre niekoho iného. Napríklad aj pre ľudí rôzneho sexuálneho cítenia a rôzneho spôsobu života. Takáto matka sa dá k dispozícii náhradnému alebo zástupnému materstvu. Dieťa nosí pod srdcom ako každá iná matka, avšak potom sa ho musí vzdať. A to je krivda a podvod na jej vlastnom tele. Keďže to býva za peniaze, je to vlastne aj predaj jej tela. Keď k tomu dochádza v iných kontextoch - keď je to vynútené alebo pomýlené, ak tam nie je sloboda - tak tu ide o zneužitie, skoro by som povedal až zotročenie ženy. Totiž, keď niekto nie je správne a dostatočne informovaný a na základe čiastočných informácií sa mylne rozhoduje, tak sa vlastne nerozhoduje slobodne, a je de facto podvedený. Nevie konkrétne, o čom sa rozhoduje. Takže tu je žene spôsobená krivda. Potom, pochopiteľne, je tu aj krivda voči iným, voči zdravotníkom, ktorí sa majú na tom podieľať - na tomto z vedeckého hľadiska nepredstaviteľnom úkone alebo výkone zdravotníckej starostlivosti. Dochádza tu ku krivde a korupcii, je to aj korumpovanie iných profesií, ktoré sú do toho zainteresované. Ide o právnikov, manažérov, zdravotné sestry; celý okruh ľudí je morálne ťažko postihnutý. Je to veľmi závažná matéria aj pre farmaceutov. Pochopiteľne, sú tu vážne dopady a vytvárajú sa precedensy, ktoré súvisia so samotným pradivom demokratickej spoločnosti ako takej.

Aké sú najvážnejšie dopady tohto konania?

Vzniká tu problém, kto je vlastne otec, kto je vlastne matka. Doteraz je to aj v zákone tak, že je to žena, ktorá dieťa porodila. Teraz ale vznikajú rôzne otázky: Sú aj genetickí rodičia? Biologickí rodičia? Zákonní rodičia? Sociálni rodičia? Čo to znamená pre to dieťa, ktoré má takýchto rodičov? Má ťažko definovateľný pôvod. Ako je to s jeho právami? Ako je to s jeho identitou? Fyzickou, psychickou, duchovnou, občianskou? Komu vlastne patrí? Koho je to dieťa? A viete, že aj deti, ktoré nepoznajú svojich biologických rodičov, často venujú veľa úsilia, aby ich nejako spoznali. Existuje mnoho srdcervúcich prípadov. Dokonca v niektorých krajinách sa uzákonilo, že aj deti pochádzajúce z in vitro oplodnenia majú právo poznať svojich biologických rodičov. Alebo aspoň majú právo poznať pravdu o svojom biologickom pôvode. Má to, samozrejme, aj medicínske dopady, hlavne v dnešnom období molekulovej a genetickej medicíny. Je tam množstvo problémov. Povedia vám, že z medicínskeho a technologického hľadiska to nie je problém. Lenže je tam mnoho závažných problémov iného charakteru. Iste, medicína to dokáže dnes urobiť, dokáže poskytnúť a predávať tieto služby - so slušným ziskom - ale sú tam aj závažné medicínske aspekty. Sú tam tiež veľmi závažné právne aspekty, ktoré som naznačil.

A čo otázka morálky?

Čo sa týka morálnych aspektov, tie sú najzávažnejšie zo všetkého, aj pre veriaceho človeka, ale aj pre každého zdravouvažujúceho človeka dobrej vôle. Tie morálne aspekty sú hrôzostrašné, keď ich domyslíte. Nemáme na to ani celkom správne slová, ba ani nevieme celkom dovidieť, kam ten morálny zosun, ktorý tu hrozí a ktorý v mnohých krajinách prebieha, ešte povedie. Vidíme v svetovej tlači a v médiách prípady, ktoré sú skoro neuveriteľné. Rodičia zrazu nechcú dieťa, lebo je nejako postihnuté alebo si ho inak predstavovali, alebo už spolu nechcú ďalej byť. Pominulo ich rozhodnutie. A teraz je tu dieťa, ktoré prišlo na svet na objednávku. Sú to deti na objednávku, sú to deti, ktoré sa kupujú. Teda pri náhradnom materstve sa kupujú nielen matky, teda ich ženské telo sa kupuje, ale aj dieťa sa tu kupuje, dieťa sa stáva tovarom. Je to zrazu niečo, pri čom by mala byť nejaká výstupná kontrola kvality, kde by mohla byť reklamácia. Vieme, že už niektoré deti boli reklamované, lebo to dieťa, čo sa narodilo, bolo postihnuté. Sestra, ktorá bola zdravá - boli to dvojičky - tú si zobrali a to choré dieťa zostalo náhradnej matke. Myslím, že sa to stalo v Thajsku. Parlament tam následne celkom zakázal robiť náhradné materstvá. Je to tam mimo zákona, je to trestný čin, lebo sa chytili zdravého rozumu.

Myslíte si, že je táto problematika v súčasnej dobe aktuálna aj u nás na Slovensku, v Európe? A čo si sľubujete od tohto vyhlásenia alebo čo má byť jeho výsledkom?

V niektorých európskych krajinách je už náhradné materstvo legálny postup. Je to veľmi lukratívny biznis, vo všetkých krajinách, kde sa to robí. Na Slovensku pred niekoľkými rokmi bol škandál, keď sa zisťovalo so skrytou kamerou, ako by sa k takejto žiadosti o náhradné materstvo postavili na určitej gynekologicko-pôrodníckej klinike. Je tu veľká sieť technologických, technických možností, ktoré sú k dispozícii. Žijeme v spoločnosti, kde údajne najväčší "pánboh" sú peniaze. A mohol by som pokračovať. Čiže, tieto postupy a ich realizácia sa nedajú celkom vylúčiť ani na Slovensku. Ja o tom nemám informácie, ale vedel by som si to predstaviť. Existujú už v okolitých krajinách. O tom sú správy vo verejne dostupnom priestore. Nikto nevie - ani v týchto krajinách - kam to povedie. Vznikla určitá sekulárna iniciatíva na úrovni Rady Európy a na úrovni Európskej komisie niečo s tým urobiť. Pretože skutočne tu hrozia závažné veci. Už v súčasnosti možno poukázať, že tu hrozia veľmi vážne dôsledky z hľadiska ľudských práv, dodržiavania elementárnych slobôd, z hľadiska vykorisťovania, obchodovania s ľuďmi, zotročovania, ponižovania ľudskej dôstojnosti - myslím tým dôstojnosti ženy, matky, dôstojnosti dieťaťa, ktoré sa stáva tovarom. To je ten najhlbší pokles, ak si môžete človeka objednať a ak si môžete človeka kúpiť. Slovensko je malá krajina, krajina, ktorá má šancu, aby bola rozumná, prezieravá, aby si veci dokázala ošetriť racionálnym, správnym spôsobom. Ak k tomu prispeje aj toto stanovisko, budem sa tomu veľmi tešiť. Možno, že naša spoločnosť je natoľko rozumná, že sama vie, že je to strašná a nehorázna vec, a teda to stanovisko ani nebude nevyhnutné. Ale predsa vznikali tieto otázky, na otcov biskupov sa obracalo pomerne veľa ľudí. Preto sme toto stanovisko vydali, aby bolo k dispozícii všetkým, ktorí sa o tieto veci zaujímajú.

Zdroj: TK KBS / Martin Kramara

TK KBS vydala k správe ::AUDIO::

( TK KBS, tk, mk, ml; pz ) 20141208015   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]