Bratislava 8. decembra (TK KBS) Subkomisia pre bioetiku Teologickej komisie Konferencie biskupov Slovenska (KBS) vydala stanovisko k niektorým etickým aspektom tzv. náhradného materstva. TK KBS hovorí o stanovisku s predsedom subkomisie, Mons. Milanom Lachom, prešovským pomocným biskupom. Vladyka Milan, prečo vydala Subkomisia pre bioetiku stanovisko k niektorým etickým aspektom tzv. náhradného materstva?
Subkomisia pre bioetiku Teologickej komisie pri KBS sa na svojom zasadnutí 8. novembra 2014 zaoberala naliehavými etickými otázkami, ktoré kladú mnohí veriaci a ľudia dobrej vôle - aj vo veci tzv. náhradného materstva. V súčasnosti sa totiž vo verejnom, a osobitne v mediálnom priestore, tzv. náhradné materstvo nezriedka predstavuje v priaznivom svetle. Ponúka sa ako medicínska pomoc bezdetným párom, či už žijúcim v manželstve alebo mimo neho, alebo jednotlivcom, aby do svojho prostredia mohli prijať vlastné dieťa.
Prečo toto stanovisko vydávate práve teraz?
Objavujú sa návrhy a iniciatívy, aby sa táto úplne neprijateľná medicínska a právna procedúra na Slovensku legalizovala. Prípadne, aby sa podporovala, a ďalej rozšírila prijatím zo strany nedostatočne informovanej verejnosti. Tak zo strany našich veriacich, kresťanov - katolíkov, ale aj zo strany ľudí, ktorí nie sú veriaci. To všetko s použitím finančných prostriedkov z verejných zdravotníckych zdrojov.
Vladyka, ako predseda subkomisie pre bioetiku, ste podpísaný pod stanoviskom. Čo na základe jeho vydania očakávate?
Chceme týmto stanoviskom pomôcť ľuďom, predovšetkým kresťanom, ale aj neveriacim, aby vedeli, aký je postoj Katolíckej cirkvi. Toto naše stanovisko vychádza z inštrukcie Donum vitae, ktorú vydala Kongregácia pre náuku viery v roku 1987. Tam sa jasne odpovedá na otázku, či je mravne dovolené tzv. náhradné materstvo. Hovorí jednoducho - nie je. Hovorí to na základe obdobných dôvodov, ktoré vedú k odmietnutiu umelého heterogénneho oplodnenia. Odporuje totiž manželskej jednote a dôstojnosti plodenia ľudskej osoby.
Čo konkrétne toto stanovisko obsahuje?
Toto stanovisko obsahuje šesť bodov: v nich sa konkrétne venuje tzv. náhradnému materstvu alebo surogátnemu materstvu. Hovorí sa tu o tzv. náhradnej matke: kto to je, aké nebezpečenstvá a riziká pre ňu vyplývajú. V treťom bode sa hovorí o sociálnych rodičoch, ktorí si objednávajú dieťa. V podstate ide o klamstvo, o podvod v tom zmysle, že dieťa, ktoré je cestou tzv. náhradného materstva odovzdané do náhradnej starostlivosti, vlastne nie je ich biologickým dieťaťom. Ďalej, v štvrtom bode tohto stanoviska, sa hovorí o samotnom dieťati náhradnej matky. V piatom bode sa pozornosť obracia na osirelé deti, ktoré môžu byť objektom starostlivosti a lásky. Môžu byť adoptované, aby bolo o nich postarané. Posledný bod sa zaoberá tým, čo to všetko znamená pre spoločnosť a aké riziká vyplývajú z takéhoto postoja a jeho praktizovania pre celú spoločnosť. Ani my sami ešte nevieme, čo to vo veľkom rozmere spôsobí pre spoločnosť, v ktorej žijeme.
Zdroj: TK KBS / Ľubomír Petrík
TK KBS vydala k správe ::AUDIO::