[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je nedeľa 05. 05. 2024   Meniny má Lesana, Lesia      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  máj  >>
poutstštpisone
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Pätnásta reflexia P. Dariusza Kowalczyka SJ nad Katechizmom Katolíckej cirkvi
P:3, 06. 03. 2013 11:06, ZAH

Vatikán 6. marca (RV) - Vatikánsky rozhlas priniesol vo svojom vysielaní pätnástu reflexiu P. Dariusza Kowalczyka, ktorý prispieva krátkymi prednáškami z Katechizmu Katolíckej cirkvi. Ide o pedagóga, ktorý vyučuje teológiu na Pápežskej Gregorovej univerzite v Ríme. Reflexiu prinášame v plnom znení. Jej názov je "Trojica".

„Verím v jedného Boha“ – toto je úvod Kréda, ktoré vyznávame počas nedeľnej sv. omše. Kresťania veria v Jediného Boha. Tak čítame v Knihe Deuteronómium: „Počuj, Izrael, Pán je náš Boh, Pán jediný” (6,4). Tak nás v Božom mene učí i prorok Izaiáš: „Obráťte sa ku mne a budete spasení, […] pretože niet už Boha okrem mňa: Boha pravého a spásneho“ (45,21). Kresťanstvo je monoteistické náboženstvo, podobne ako židovstvo a islam. Monoteizmus kresťanov však nie je totožný s monoteizmom Hebrejov či mohamedánov. Kresťanský monoteizmus je trojičný. Katechizmus učí, že jedna podstata Boha je v troch Osobách. Kresťanmi sa stávame krstom v mene Otca i Syna i Ducha Svätého, ktorí sú od seba navzájom odlišní, nie sú však troma Bohmi, ale jedným jediným (porov. KKC 249-256). Vynára sa však otázka: prečo Trojičný Boh? Nestačila by jedna Osoba, aby sme nemali ťažkosť pochopiť čo znamená, že Traja sú Jedným? Pri odpovedi na túto otázku sa musíme zastaviť pri tvrdení evanjelistu Jána: „Boh je láska“, večná láska sama v sebe. Mohol by byť Boh láskou, ak by bol jednou osobou, Absolútnym Osamoteným? Aby sme mohli hovoriť o dokonalej láske, potrebujeme mať tri Osoby: milujúceho, milovaného a spolu-milovaného. A v Bohu je to práve tak: tri Božské Osoby vytvárajú spoločenstvo lásky. Preto Katechizmus zdôrazňuje: „Boh je jediný, ale nie osamotený“ (KKC 254). Kresťan sa modlí nie k akémusi abstraktnému Bohu, ale obracia sa na Otca, Syna a Ducha, na všetkých troch súčasne i osobitne na každú z Božských osôb. Robí tak s nádejou, že vstúpi do večného spoločenstva plného lásky a radosti s Trojjediným Bohom.

( TK KBS, RV aj; ml ) 20130306028   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]