Vatikán (13. februára, RV) - I napriek daždivému počasiu sa v nedeľu na Námestí sv. Petra vo Vatikáne zišlo veľké množstvo veriacich, aby si na začiatku pôstneho obdobia vypočuli slová pápeža Benedikta XVI. a prijali jeho požehnanie na cestu pôstneho obrátenia. Svätý Otec povedal:"Drahí bratia a sestry! Toto je Prvá pôstna nedeľa, liturgické obdobie štyridsiatich dní, ktoré privádza Cirkev na cestu duchovnej prípravy na Veľkú noc. Ide v podstate o nasledovanie Ježiša, ktorý smeruje priamo ku krížu, vrcholu jeho poslania spásy. Ak sa pýtame, prečo pôst, prečo kríž, radikálna odpoveď znie: pretože existuje zlo, ba dokonca hriech, ktorý je podľa Písma hlbokou príčinou každého zla. Ale toto tvrdenie a samotné slovo "hriech" mnohí neprijímajú, pretože predpokladá náboženskú víziu sveta a ľudstva. Skutočne: ak sa odstráni Boh z horizontu sveta, nemožno hovoriť o hriechu. Ako keď sa zakryje slnko, tiene zmiznú - tieň sa objaví len vtedy, keď svieti slnko - tak zatmenie Boha nevyhnutne zahŕňa zatmenie hriechu. Preto sa pocit hriechu - ktorý je niečím iným než „pocit viny” ako ho chápe psychológia – nadobudne znovuobjavením zmyslu pre Boha. Vyjadruje to žalm Miserere, pripisovaný kráľovi Dávidovi v súvislosti s jeho dvojitým hriechom cudzoložstva a vraždy: „Proti tebe“ - hovorí Dávid, obracajúc sa k Bohu – „proti tebe samému som sa prehrešil" (Ž 51,6).
Tvárou v tvár morálnemu zlu je Božím postojom odporovať hriechu a zachrániť hriešnika. Boh netoleruje zlo, pretože On je Láska, Spravodlivosť, Vernosť. Preto nechce smrť hriešnika, ale chce, aby sa hriešnik obrátil a žil. Aby zachránil ľudstvo, Boh zasahuje: vidíme to vo všetkých udalostiach židovského ľudu, počnúc vyslobodením z Egypta. Boh je rozhodnutý vyslobodiť svoje deti z otroctva, aby ich vyviedol na slobodu. A najťažším a najhlbším otroctvom je práve otroctvo hriechu. Preto Boh poslal svojho Syna na svet, aby vyslobodil ľudstvo z moci Satana, „pôvodcu a príčiny každého hriechu”. Poslal ho v našom smrteľnom tele, aby sa stal obeťou zmierenia, tým že zomrel za nás na kríži. Proti tomuto definitívnemu a univerzálnemu plánu spásy sa postavil diabol celou svojou silou, ako o tom svedčí najmä evanjelium o pokúšaní Ježiša na púšti, ktoré sa číta každoročne na Prvú pôstnu nedeľu. Skutočne, vstúpiť do tohto liturgického obdobia znamená postaviť sa s Kristom proti hriechu, čeliť - ako jednotlivci aj ako Cirkev – v duchovnom boji proti duchu zla (Popolcová streda, modlitba dňa).
Prosme preto o materskú pomoc Najsvätejšej Márie, aby pôstna cesta, ktorú sme práve začali, bola bohatá na ovocie obrátenia. O osobitnú spomienku v modlitbách prosím za mňa a za mojich spolupracovníkov Rímskej kúrie, ktorí dnes večer začíname týždeň duchovných cvičení."
Preložil: Peter Dufka