[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je piatok 26. 04. 2024   Meniny má Jaroslava      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  apríl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Keď niekto nazve pápeža diablom...
P:3, 16. 04. 2009 13:51,

Keď niekto nazve pápeža diablom...

Otvorený list Jurajovi Mesikovi a Changenetu

Juraj, bol som šokovaný z článku, ktorý si publikoval pred Veľkou nocou na Changenete.

To, že za biedu a chudobu v Afrike je zodpovedný populačný rast či explózia je veľké zjednodušenie. Zo svojej viac ako 14 ročnej skúsenosti spolupráce s partnermi v subsaharskej Afrike som presvedčený, že príčiny tamojšej chudoby sú oveľa komplexnejšie. Ale o tom teraz nechcem otvárať diskusiu. Možno inokedy a v inom formáte.

Šokovala ma Tvoja agresivita voči pápežovi a katolíckej cirkvi a najmä argumenty, z ktorých vychádzaš. Článok s invektívami takého hrubého zrna si nedovolili ani za tvrdého totalitného režimu v komunistických denníkoch.

Nikto nepochybuje o tom, že AIDS je veľké zlo a je veľkým problémom najmä na africkom kontinente. Riešenie, ktoré ponúka katolícka cirkev - celoživotná vernosť jednému partnerovi a sexuálna abstinencia pred a mimo manželstva – je (jedinou) spoľahlivou prevenciou pred nakazením vírusom HIV. Od ľudí, ktorí úprimne bojujú proti AIDS, či už funkcionárov na vysokých postoch OSN až po ľudí v teréne, by som čakal skôr aplauz za tento postoj a jeho účinné šírenie. Napodiv a cirkvi dostáva sprcha kritiky a výsmechu. Za čo?

Ak veriaci ľudia dôsledne nasledujú rady cirkvi, sú stopercentne chránení okrem tých prípadov, ak by dostali vírus HIV transfúziou v nemocnici alebo pri prenose z matky na dieťa. Ľudia, ktorí žijú sexuálne aktívne mimo manželstva, morálne zásady cirkvi porušujú už v tomto a teda nebudú asi mať problém kondóm používať. Prečo by počúvali hlas cirkvi tu ak ho nerešpektujú inde?

Smutným problémom sú nevinné obete znásilnení alebo napr. manželky, ktoré sa môžu nakaziť od neverných mužov. Myslieť si, že nakazení násilníci budú používať kondómy a odradia ich morálne zásady katolíckej cirkvi je zjavne smiešne. Pri vzťahu partnerov, z ktorých jeden je nositeľom vírusu, používanie kondómu, ktorý môže zlyhať, tiež nie je dostatočnou ochranou. Jediná istá ochrana je aj v tomto prípade abstinencia, riešenie síce tvrdé, ale rešpektujúce tragédiu v rodine, keď jeden z partnerov má smrteľnú chorobu prenosnú pohlavným stykom.

Ja nevidím dôvod kritizovať postoj cirkvi v tejto veci.

Jeden z hlavných problémov pri šírení AIDS v Afrike, ale nielen tam, je jeho popieranie a bagatelizovanie. Ľudia si nechcú priznať, že môžu byť nakazení a mnohí sa radšej nedajú testovať. Aj tí, u ktorých už choroba vypukla, ju často popierajú a tvrdia, že majú inú chorobu. A nemenia svoj životný štýl.

Ozajstné riešenie je zobrať vážnosť situácie so všetkými dôsledkami a byť zodpovední.

Hlásať, že kondómy sú univerzálne riešenie, problém tiež relativizuje a bagatelizuje. Súhlasím so Svätým Otcom.

Označiť pápeža za diabla a to pre jeho odmietanie kondómov ako riešenie problému AIDS je absurdné a scestné. „Hovoriť o nemorálnosti antikoncepcie je ako dávať deťom do rúk samopaly a napalm” – toto tvrdenie je rovnako absurdné. Ľudia v Afrike nie sú sexuálne zvieratká odkázané na to aby im múdri ľudia z bohatých donorských inštitúcií láskavo dodávali kondómy, ktoré jediné ich zachránia.. Majú svoj systém hodnôt, z ktorého by sme sa aj my často mohli učiť, majú svoju hrdosť a svoju kultúru. Napr. v rurálnych oblastiach Južného Sudánu, kde spolupracujeme už 11 rokov, AIDS donedávna skoro vôbec nepoznali aj kvôli izolácii vo vojnovom čase aj vďaka štýlu, akým žili, napriek praktizovanému mnohoženstvu. Ak v oblasti v poslednom čase stupeň nákazy vírusom HIV stúpol na 5%, bolo to hlavne vďaka vojakom a obchodníkom z Ugandy a ďalších krajín, ktorí nákazu aj s importovanými prostitútkami doniesli.

Tvoj výrok: “Ratzingerova cirkev však šíri po Afrike smrť, a pritom sa pokrytecky sama pasuje do role predstaviteľky „kultúry života“ je celkom mimo.

Katolícka cirkev, ktorej som členom, nešíri po Afrike smrť. Šíri posolstvo života a lásky. Pre tých, ktorí to posolstvo chcú počúvať. Desatoro je stále aktuálne a je lepším životným programom ako konzumná sexuálna výchova a kondómy.

Cirkev robí veľmi veľa pre odstraňovanie a znižovanie chudoby v Afrike. Robí veľa pre spravodlivosť a ľudské práva. Spomeniem len príklad Južného Sudánu, kde cirkev bola prítomná počas občianskej vojny aj vtedy, keď skoro všetky inštitúcie odišli a v súčasnosti tu okrem pastoračnej činnosti pôsobí v zdravotníctve, školstve, liečení vojnových traum, peacebuildingu, občianskeho uvedomovania... Je sudánskou vládou akceptovaným partnerom v oblasti humanitárnej a rozvojovej pomoci.

Pápež Benedikt XVI. na svojej nedávnej ceste v Afrike hovoril o zmierení a spolupráci medzi jednotlivými etnikami, o medzináboženskom dialógu, vzájomnom rešpekte a spoločnej etickej zodpovednosti s moslimami, o korupcii ako jednom z najväčších ziel, ktoré treba poraziť, o ekonomickej, politickej, či sociálnej zodpovednosti, o tom, aby sa veriaci ľudia nechali viesť sociálnym učením Cirkvi a prispievali k budovaniu spravodlivejšieho sveta, v ktorom bude môcť každý žiť dôstojne.

Západné médiá „obišli základné stanoviská“ z posolstva Svätého Otca v Afrike týkajúce sa chudoby, zmierenia, spravodlivosti a pokoja. Kvôli polemike o prezervatívoch, sa zabudlo na informovanie o zlej situácii mnohých Afričanov, ktorí zomierajú na rôzne choroby, od hladu, či vo vojnách.

Škoda, že nám akosi nefunguje objektivita informovania cez médiá a novinári sa sústredia len na jednu kontroverznú tému, ktorú pápež spomenul okrajovo a ktorú navyše vytrhnú z kontextu.

Cirkev dodáva ľuďom žijúcim v extrémnej chudobe nádej, odvahu isť ďalej a vedomie ľudskej dôstojnosti. Aj ľuďom, trpiacim a zomierajúcim na AIDS, nehľadiac na to, či používali kondómy alebo nie. Máme s tým dosť skúseností, keďže spolupracujeme s cirkevnými inštitúciami a organizáciami v Afrike už 14 rokov. Rád budem o tom hovoriť a diskutovať. Ale na určitej úrovni. Nemám chuť diskutovať s ľuďmi, ktorí hrubo a neférovo napadajú cirkev, do ktorej patrím.

Útočiť opakovane na katolícku cirkev a to najmä v čase Vianoc a Veľkej noci, v čase, ktorý je pre nás kresťanov posvätný, je nízke. Nebolo to v Tvojom prípade prvý ani druhýkrát a nedá sa mi to nevidieť ako zámer v širšom kontexte útokov, ktoré určité kruhy pravidelne opakujú.

Je mi ľúto, že človek ako Ty, ktorého si vo viacerých veciach vážim, sa dostáva do polohy neférového militantného ateistu.

Tvoj článok maj pre mňa aj jeden pozitívny aspekt. Svojím spôsobom si mi pomohol hlbšie prežiť Veľkonočné sviatky. Uvedomil som si, že toto isté prežíval vo svojom čase aj Ježiš, ktorý prinášajúc posolstvo pravdy a lásky bol nakoniec manipulatívne obvinený a označený ako nebezpečenstvo tými, ktorým išlo o svoju moc a postavenie. Bol poslaný na smrť ľuďmi, ktorí neboli ochotní zmeniť svoje videnie sveta a životný štýl v prospech svojich blížnych a pre všeobecné dobro. Dejiny sa naozaj opakujú a to, čo prežil Ježiš, asi musia znášať aj jeho nasledovníci. Napriek tomu, že by sme mohli byť podstatne ďalej, že žijeme v 21. storočí...

Uverejnenie takýchto článkov na Changenete tiež neostane bez dôsledkov – myslím, že účinne odrádzate mnohých slušných kresťanov od komunikácie a diskusií na tomto portáli. Diskusia sama o sebe je dobrá, ale nemôže ísť za určité hranice. Článok Juraja Mesíka je ďaleko za hranicou slušnosti a povedal by som aj hranicou šírenia neznášanlivosti voči katolíckej cirkvi.

Changenet mal ambíciu spájať ľudí a organizácie z tretieho sektora. Mnohé aktivity, kampane a ľudí za nimi si veľmi vážim, ale toto???

Uverejniť článok kde autor prirovnáva hlavu Katolíckej cirkvi k diablovi, toto si naozaj netrúfli ani v komunistických médiách za totality, kde bola cirkev znevažovaná pomerne často.

Obávam sa, že takéto extrémne aktivity budú mať vplyv na dôveryhodnosť a spoluprácu v iných užitočných iniciatívach, kde by bolo potrebné, aby ľudia dobrej vôle spojili svoje hlasy. Možno už mnohí z nás na Changenete jednoducho nebudú mať záujem.

Je mi z Tvojho článku, Juraj, smutno. Nechcem byť zlým prorokom, ale cítim z neho možný závan plazivej totality budúcnosti. Totality, kde budú slušní ľudia znevažovaní a možno raz aj zatváraní za svoj názor – že kondómy nie sú spoľahlivou ochranou, že umelé potraty sú porušením ľudských práv nenarodených detí, že homosexuálny ani žiadny iný vzťah nemôže byť daný na rovnakú úroveň s manželstvom...

Nerozumiem, ako môžu inteligentní ľudia, ktorí sa uchádzajú o verejné funkcie, označiť Svätého Otca za diabla, vysmievať katolícku cirkev pre jej morálne zásady a prirovnávať jej členov k obchodníkom so smrťou. Skutočnosť je však taká, že takí ľudia sú. A robia to s vášňou, z presvedčenia, v mene slobody a pokroku. Z toho ide na mňa strach.

Marián Čaučík

Autor je katolík, pracuje 18 rokov v treťom sektore, v združení blízkom Katolíckej cirkvi

PS: Účelom tohto článku je vyjadriť zdesenie a údiv nad tým, ako sa pozitívne skutočnosti dajú prekrútiť a mediálne manipulovať a ako sa na základe nepochopenia (v lepšom prípade) medzi slovenskými občanmi zbytočne vytvára zlá krv. Úprimne ma mrzí, ak som sa v záujme tohto cieľa dotkol presvedčenia spoluobčanov.

PS 2: Tiaru pápeži od roku 1968 nenosia...



( TK KBS,mc;jk ) 20090416020   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]